Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Dieselbrommer met cb50 blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1233 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41229 - Dieselbrommer met cb50 blok
Pagina 5 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 9002 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RUTGER_86 13-2-2007 22:59 Print reply

Posts: 1183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: HersenSpinsel
is waarschijnlijk al wel gezegt maar heb het topic niet gelezen, maar er bestaan ook 2t diesels hoor..

Die hebben een carter met olie gewoon voor de smering en via zegmaar de spoelers word er dan met een compressor lucht ingepompt (spoelers staan alleen niet in verbinding met het carter, het zijn dus eigenlijk gewoon lucht wegen), die lucht wordt door de zuiger gecomprimeerd en word daardoor warm. Als de zuiger vlak bij bdp is word er dan via de kop diesel ingespoten en dat ontbrand door de hitte van de aanwezige lucht die onder behoorlijke druk staat, nu krijg je dus een arbeidsslag. Wat hier wel apart aan is, is dat er een uitlaat klep in zit die open gaat tijdens de arbeidsslag zodat de compressor de cilinder kan schoonblazen.

Dan in odp sluit die klep weer en kan hij weer druk opbouwen ..

waar je wel rekening mee moet houden is dat de compressie een stuk hoger is van een diesel idd, en ik denk ook niet dat je een uitlaat klep met nokkenasje op je huidige cilinder kan fixen

Dit bericht is gewijzigd door HersenSpinsel op 13-2-2007 om 8:41 uur.

Dit bericht is gewijzigd door HersenSpinsel op 13-2-2007 om 13:32 uur.

ik denk dqat je op zo'n kleine schaal dat hele 2takt diesel gebeuren even moet laten voor wat het is.. want dan heb je al het vermogen nodig voor all1 al de brandstofpomp en de compressor aan te drijven..

ik heb de rest van het topic niet helemaal gelezen.. maar die stationair diesel motoren hebben mss wel 12pk maar wel ruim 500 cc of meer. en waarom denk je dat een brommobiel ook een 500cc 2 cilinder heeft.

een kleine motor zeg max 100cc werkt niet als diesel. te weinig opbrengt om het rendabel te maken.

maar de slimme opmerkingen van wordt hij niet te warm... een diesel heeft een beter rendement als bezine dus het blok wordt minder warm. (waarom kkrijgen moderne auto's steeds vaker standkachels... juist omdat het blok de auto van binnen niet meer warm krijgt..... ff als vorbeeld he)
 
DE MANNE VAN JANNE
Henk-88 13-2-2007 23:14 Print reply

Posts: 26703
Standkachels zijn ontstaan als 'luxe' in koude streken. De motor werd voorverwarmd (beter starten, beter rendement en minder verontreiniging) en als bijkomend voordeel kon je de boel tegen meerprijs uitbreiden met interieurverwarming.

Niet ergens anders om.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
RUTGER_86 13-2-2007 23:17 Print reply

Posts: 1183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Standkachels zijn ontstaan als 'luxe' in koude streken. De motor werd voorverwarmd (beter starten, beter rendement en minder verontreiniging) en als bijkomend voordeel kon je de boel tegen meerprijs uitbreiden met interieurverwarming.

Niet ergens anders om.

nou ga dan maar eens wat beter opletten .. maar een moderne diesel heft gewoon niet genoeg warmte om zichzelf en het interieur warm te houden.

 
DE MANNE VAN JANNE
Henk-88 13-2-2007 23:18 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RUTGER_86
[...]

nou ga dan maar eens wat beter opletten .. maar een moderne diesel heft gewoon niet genoeg warmte om zichzelf en het interieur warm te houden.




Ik zal de kans waarnemen als ik ooit in een moderne dieselvoiture plaatsneem

Hoe kom je aan de wetenschap eigenlijk?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
RUTGER_86 13-2-2007 23:26 Print reply

Posts: 1183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Ik zal de kans waarnemen als ik ooit in een moderne dieselvoiture plaatsneem

Hoe kom je aan de wetenschap eigenlijk?

gewoon je eigen bezig houden met diesel techniek. opletten op school en zelf logisch nadenken
 
DE MANNE VAN JANNE
John Huijben 13-2-2007 23:26 Print reply

Posts: 2433
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]


als je ff leest, die hoge druk is wel op te lossen 15 bar is zat, maar barry houd zijn 13bar toch ook binnen het kopje.


verwar 4t compressie niet met 2t compressie eh.
bij 2takt zit met met ongecorrigeerde en gecorrigeerde waardes te klooien.
als je gecorrigeerd 13 bar, in een 2takt hebt, dan blijft het ws. niet lang heel. normaal is rond de 6 - 7 bar.
ongecorrigeerd is 13 bar wel n goede waarde ja.
Maar omdat je dus een uitlaatpoort hebt valt dat in de realiteit lager uit, omdat ie niet net als n 4takt meteen compressie begint op te bouwen.


maar ik zou zowiezo niet al teveel zorgen maken over de stevigheid van de rest van het blok (krukas, bigend), of dat je zuiger en kleppen gaan smelten.
Dat weet je vantevoren toch niet zeker, en het is ook zonde om een probleem te verhelpen wat er wellicht nieteens is.
En daarnaast, Diesels zijn toch ook niet lomp sterk gebouwd, dat valt ook wel mee.

Maargoed, lijkt me zowiezo dat de ontsteking eraf moet, gloeibougie erin, mischien dat je dat in het gat van je normale bougie gaat, dat weet ik zo niet.
En je compressie omhoog.
Nu lijkt het met bij een 4takt moeilijk om dat te doen.
Je kunt namelijk niet zo gek veel aan de kop afdraaien omdat je met kleppen zit.
Wat mischien wel een mogelijkheid is, is om je zuiger aan te passen.
Stel je maakt je zuiger boller, net als de vorm van je verbrandingskamer, dan gaat de compressie omhoog dus.
Kans is wel dat je kleppen dan de zuiger raken, maar dat is evt. te verhelpen om daar ruimte voor te maken in de zuiger (met n spiebaanfrees onder een hoek een uitsparing in de zuiger frezen bv.).

Mischien dat het mogelijk is om een bestaande zuiger af te draaien, en de cilinder ook af te draaien zodat je meer compressie hebt, maar ik weet echt niet hoeveel vlees je in zon zuiger hebt.

Bij sparta met's komt het trouwens voor dat mensen de zuiger gaan oplassen, om vervolgens af te draaien. dat omdat de kop daarvan niet zomaar aangepast kan worden, en dus de zuiger aangepast word voor meer compressie.
Dan moet je alleen wel oppassen dat je zuiger niet teveel kromtrekt.
Mischien een idee om een overmaat zuiger te pakken, op te lassen, en na het lassen af te draaien, en de groeven voor je zuigerveren precies zo als bij een normale maat zuiger te steken.
Moet ook wel te doen zijn, je zit ook niet met zuigerveerslotjes eh.

Moeilijkste lijkt me toch om de injectie goed voor elkaar te krijgen.
Daar al over nagedacht?

 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
mulder 13-2-2007 23:28 Print reply

Posts: 13701
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
@ mulder ja wel leuk die zuigerbodem, dat is eerder genoemd dat deze zwaarder moet, maar we hebben ook al naar voren gehaald dat het verschil in compressie tussen diesel en 2t niet zo groot hoeft te zijn. Dus waarom die zwaardere zuigerbodem...

kan de hitte beter geleiden naar de cilinder wand

en zuiger oplassen lijkt me echt te beun
Bij het ontwerp van de zuiger word rekening gehouden met een bepaalde bedrijfstemperatuur die komt met je hogere compressie hoger te liggen, waardoor de zuiger anders/meer uit zal zetten.
Denk niet dat dat zo ff lukt door je zuiger op te lassen

Dit bericht is gewijzigd door mulder op 13-2-2007 om 23:32 uur.
 
Uncle BLAM 16-2-2007 14:00 Print reply

Posts: 1025
.... Als alles klaar is en je gaat er van uit dat alles werkt, dan komt het aan kicken/lopen
 
een BF teller is sneller
Jozeff - Forum en Sales Moderator 16-2-2007 14:28 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RUTGER_86
[...]

nou ga dan maar eens wat beter opletten .. maar een moderne diesel heft gewoon niet genoeg warmte om zichzelf en het interieur warm te houden.



De diesels van tegenwoordig hebben wel genoeg warmte om het interieur warm te houden, alleen het duurt langer voordat hij op temperatuur is.
Dat ligt aan de contructie van de motor (directe motor enzo)

die standkachels zijn dus wel alleen voor luxe om de auto eerder warm te krijgen.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Uncle BLAM 16-2-2007 15:04 Print reply

Posts: 1025
Volgens mij bepaald de mate van compressie bij een diesel motor
ook voor een deel het moment van ontbranding ...

met een lage compressie van b.v. 1:15 kan het wel net genoeg zijn, maar kan het zijn dat de diesel pas na het b.d.p. ontbrand of met een koude motor/lucht helemaal niet ?

http://www.katho.be/...mechanica/diesel.htm

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 16-2-2007 om 15:06 uur.
 
een BF teller is sneller
jd boer 16-2-2007 15:07 Print reply

Posts: 6005
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
.... Als alles klaar is en je gaat er van uit dat alles werkt, dan komt het aan kicken/lopen


slepen he
 
rs1sprintuhr
Neluhz 16-2-2007 16:21 Print reply

Posts: 4032
leuk project, mag alleen niet meer straks als het aan de minister van mileu licht.
http://www.telegraaf...iesel_in_de_ban.html

Dit bericht is gewijzigd door Neluhz op 16-2-2007 om 16:21 uur.
 
Baasbas 16-2-2007 16:24 Print reply
Posts: 2176
Haha wat een onnozel wicht.. wees gerust, dat krijgt ze er nooit doorheen. Laat haar eerst maar even in de boeken duiken en wat feitenkennis opdoen voor ze zoiets roept...


edit: oh daar heb je het al, pvda
ze zit net op haar plek en maakt meteen misbruik van de situatie om onzin te verkondigen


edit2: aaaahahahaha de reacties op dat bericht zijn ook om van je stoel te vallen

Quote:
..iq hebben van een maggiblokje


Quote:
Jammer dat ze op de huishoudschool niet de werking van moderne diesels behandeld hebben.


Quote:
Van welke planeet komt die juffrouw ??


Quote:
Zuiniger rijden....... Diesel afschaffen.....Welke klas heb je gemist????


Quote:
Ik heb jarenlang links gestemd, vroeger PSP, PVDA zelfs nog op de communistische partij. Gelukkig heb ik ingezien dat het verkeerd was en durf daar ook voor uit te komen.


Quote:
ok ik ben eruit, deze is nog gekker dan de vorige...


Die laatste klopt alleen niet, het is een nieuwe functie






Dit bericht is gewijzigd door Baasbas op 16-2-2007 om 17:01 uur.
 
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik
Leen 16-2-2007 17:12 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Ik zal de kans waarnemen als ik ooit in een moderne dieselvoiture plaatsneem

Hoe kom je aan de wetenschap eigenlijk?



omdat rutger mn dieselmakker is.
 
jd boer 16-2-2007 17:46 Print reply

Posts: 6005
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neluhz
leuk project, mag alleen niet meer straks als het aan de minister van mileu licht.
http://www.telegraaf...iesel_in_de_ban.html

Dit bericht is gewijzigd door Neluhz op 16-2-2007 om 16:21 uur.


moest maar niet , ben niet van plan een trekker op benzine te laten lopen
 
rs1sprintuhr

Dit topic is 9002 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved