Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #41229 - Dieselbrommer met cb50 blok
|
Pagina 1 van 6
|
Dit topic is 9018 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
hasj volle gasj |
12-2-2007 17:56 |
Posts: 735 |
diesel heeft wel altijd een kuiltje in de zuiger..
|
|
|
|
MT70-nolimit |
12-2-2007 17:58 |
Posts: 4322 |
Ja ik denk idd ook dat er zowieso een aangepaste zuiger zou moeten komen die ook veel zwaarder is.
|
|
gaat lang goed |
|
Leen |
12-2-2007 18:00 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hasj volle gasj
diesel heeft wel altijd een kuiltje in de zuiger..
hoeft niet.
@ ts, nee gaat niet werken, je krukas is bij de eerste 10 klappen al krom van de compressie, je zuiger en drijftstang kunnen het ook niet hebben.
dan zit je nog met aandrijving van die dieselpomp, en voorgloeisysteem.
en als je er een beetje vermogen uit wil halen zal je ook nog een voorkamer in de kop moeten hebben.
verder is diesel idd de goddelijke brandstof, maar om een blok om te bouwen naar diesel is geen eenvoudige klus.
het amerikaanse leger heeft trouwens een kawasaki klx600 op diesel, maar dat blok heeft ook flink wat veranderingen ondergaan om hem op diesel te laten rijden.
|
|
|
|
Mopar |
12-2-2007 18:00 |
Posts: 4772 |
Neem een SS50 blok, heeft een veel langere slag.
CB50 heeft een gruwelijk korte slag, en niet geschikt voor diesel.
+
Voor een SS50 is veel makkelijker aan onderdelen te komen, zeker als je hoge compressie wilt behalen, is een SS50 wel makkelijk..
Langere dijfstang erin proppen met een flat-top zuigertje en je bent er kwa compressie...
Denk dat je er niet eens een brandstof pomp voor nodig hebt btw, gewoon op de carb zal het ook wel werken.
2taktjes lopen ook gewoon op diesel als ze warm zijn, en ook gewoon zonder aanpassingen...
Probeer eerst eens een cheap ass PF50 blok te scoren ( Novio/PC blok ) en experimenteer daar eerst een mee.
Onderdelen zijn iets lastiger, maar ook een stuk goedkoper..
Als je echt meteen straigt to the point wilt, neem een SS50 blok !
|
|
|
|
bikkeltje |
12-2-2007 18:00 |
Posts: 2380 |
ja piston pen vind het niet fijn denk ik. Je moet natuurlijk bedenken dat het veel warmer word en alles sneller naar de klote gaat. Mr is wel leuk project
|
|
|
|
Henk-88 |
12-2-2007 18:01 |
Posts: 26703 |
Uncle BLAM heeft ook wel eens met die gedachte gespeeld, maar niet verregaand ofzo.
Waarom geen diesel tweetakt btw?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
erwin fs1 |
12-2-2007 18:13 |
Posts: 897 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
Neem een SS50 blok, heeft een veel langere slag.
CB50 heeft een gruwelijk korte slag, en niet geschikt voor diesel.
+
Voor een SS50 is veel makkelijker aan onderdelen te komen, zeker als je hoge compressie wilt behalen, is een SS50 wel makkelijk..
Langere dijfstang erin proppen met een flat-top zuigertje en je bent er kwa compressie...
Denk dat je er niet eens een brandstof pomp voor nodig hebt btw, gewoon op de carb zal het ook wel werken.
2taktjes lopen ook gewoon op diesel als ze warm zijn, en ook gewoon zonder aanpassingen...
Probeer eerst eens een cheap ass PF50 blok te scoren ( Novio/PC blok ) en experimenteer daar eerst een mee.
Onderdelen zijn iets lastiger, maar ook een stuk goedkoper..
Als je echt meteen straigt to the point wilt, neem een SS50 blok !
tegen de warmte kun je hem mischien ombouwen naar watergekoeld ik bedoel als je toch bezig bent of zou dat niet genoeg zijn?
|
|
vake bej te bange.... |
|
Almer |
12-2-2007 18:14 |
Posts: 3325 |
Leuk die werktuigbouwers derbij, doe zelf ook WTB...
Verdiep je eerst es wat meer in de dieseltechniek... Komt aardig wat bij kijken. Bovendien zit je met zoveel aanpassingen dat je mijns inziens beter gewoon een nieuw blok kunt gaan bouwen...
Wat verandert moet worden:
Je zuiger... zal der 1 met holte en strakkere passing moeten worden. Je drijfstang zal sterker moeten. Je krukas zal veel sterker moeten. Je lagers zullen glijlagers moeten worden, omdat die de druk beter aankunnen. Komt nog es bij dat dat die glijlagers gesmeerd moeten worden (oliepomp). Je zit met je brandstofpomp (op nokkenas?). Dan denk ik dat die 'bus' in je bougiegat het niet gaat houden (komt nogal wat druk bij!). Ook zal je vliegwiel zwaarder moeten worden...
Wat ik niet zeker weet: Dieselmotoren wordt de zuiger met olie gekoeld, dit zul je ook op je motor moeten zeggen...Zoveel (zwaardere) aanpassingen gaan niet passen in je blok !
|
|
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) |
|
THOMASJEUHHH |
12-2-2007 18:21 |
Posts: 4159 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Uncle BLAM heeft ook wel eens met die gedachte gespeeld, maar niet verregaand ofzo.
Waarom geen diesel tweetakt btw?
bestaat al,, ma zover ik weet niet op brommerblokkie
en,, ja je moet met met sterk materaal werken enzo,, als je zon alluminium cilndertje en kopje gaat gebruiken en alles aandraaien met de standaard m8 boutjes,, zou die het niet/niet lang vol houden.
lange slag moet zowiezo,en moet ook aardig wat kracht kunnen weerstaan.
en wou je standaard kleppen gebruiken enzo?
iig veel suc6 als je dr aan gaat werken!
|
|
bwoaahhppp,,.. |
|
Toon |
12-2-2007 18:47 |
Posts: 1679 |
Als je zuiger dadelijk gaar is van gewoon detoneren zal dieselen wel een moeilijke klus worden en ivm koeling, word een diesel niet veel warmer ? en dat dan nog op een ac blokje
|
|
|
|
Mopar |
12-2-2007 18:49 |
Posts: 4772 |
Jongens... hij wil een 4taktje ombouwen naar een dieseltje..
Zoveel werkt is dat niet, bovendien moet je er niet vanuit gaan dat hij van een Honda 4takt blok een hi-performance diesel blok wil gaan maken.
30bar compressie kan je zoiezo wel schudden, maar een druk iets minder dan 20bar is prima te doen. En dat kleine beetje diesel ontbrand dan heus wel...
Ik denk, gewoon meer compressie creeren door er een langere drijfstang op te zetten, en een langere zuiger compressie zuiger.
Bougie gat misschien tappen zodat er iig een gloeiplug van een dieseltje inkan.
Denk dat je heus niet zoveel hoeft te doen, tenzij je er dikke vette prestatie's uit wilt schoppen. ( ik weet niet wat je budget is ? )
een 2takt 50cc brommer loopt zonder aanpassingen ook op diesel, en rijd dan zelf 40 ipv 45...
Dus met een Honda (kwaliteit) 4takt blok kan er ook echt wel zonder problemen op lopen, daar ben ik van overtuigt.
Maar voor het fijne moet je dan meer compressie creeren, bovendien, voordat je er een gloeiplug in propt, moet je natuurlijk veel compressie hebben.
Gezien het feit ik je budget niet weet en gok op 400eu ? denk ik dat je beter een normale bougie kan houden...
O oh, voordat je het uit gaat proberen op een oud blok, weet zeker dat je er harde kleppen en klep zittingen in hebt zitten. Want die verbranden anders natuurlijk instant.
Vertel eerst je budget maar eens, want we weten allebei dat 4takt onderdelen duur zijn.
|
|
|
|
Leen |
12-2-2007 18:50 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Almer
Leuk die werktuigbouwers derbij, doe zelf ook WTB...
Verdiep je eerst es wat meer in de dieseltechniek... Komt aardig wat bij kijken. Bovendien zit je met zoveel aanpassingen dat je mijns inziens beter gewoon een nieuw blok kunt gaan bouwen...
Wat verandert moet worden:
Je zuiger... zal der 1 met holte en strakkere passing moeten worden. Je drijfstang zal sterker moeten. Je krukas zal veel sterker moeten. Je lagers zullen glijlagers moeten worden, omdat die de druk beter aankunnen. Komt nog es bij dat dat die glijlagers gesmeerd moeten worden (oliepomp). Je zit met je brandstofpomp (op nokkenas?). Dan denk ik dat die 'bus' in je bougiegat het niet gaat houden (komt nogal wat druk bij!). Ook zal je vliegwiel zwaarder moeten worden...
Wat ik niet zeker weet: Dieselmotoren wordt de zuiger met olie gekoeld, dit zul je ook op je motor moeten zeggen...Zoveel (zwaardere) aanpassingen gaan niet passen in je blok!
lulkoek :/
strakkere passing? echt niet, loopt je zuiger aleen maar klem in de cilinder.
holte is nergens voor nodig, eerder een zuiger met bult (meer compressie dus)
lagers ombouwe naar glijlagers? laat me niet lachen!
die helicoil in je cilinderkop gaat die druk makkelijk houden hoor, tis geen 1700 bar wat er op komt te staan.
ga er maar vanuit dat je koppakking het eerder begeeft als het draad van je bougie.
vliegwiel zwaarder zal idd geen kwaad kunnen, je moet de zuiger tenslotte ook weer tegen die compressie indrukken.
en zuigerbodemkoeling is idd ook geen slecht idee, maar dat is nog wel de minst moeilijke aanpassing.
doe zelf opleiding tot instrumentmaker btw, krijg dezelfde vakken als wtb ook, aleen dan op HBO niveau.
|
|
|
|
MT70-nolimit |
12-2-2007 18:51 |
Posts: 4322 |
@Leen: kijk daar kan ik wat mee.
Voor de rest allemaal heel leuk die hele verhalen over druk hoog, nee druk nog hoger. Wat zijn concrete getallen
Kijk de tractoren die hier in de loods staat zijn 4cyl met 1 turbo, 25 bar druk voor het std systeem, en 40 bar druk voor de trekkers met common-rail techniek. De turbo's op deze motoren hebben zullen mss een druk geven van 0,6 bar.
Bij zo'n dieselbrommer ga je natuurlijk uit van een oud diesel systeem. Dan ga je al nooit aan 25 bar komen omdat ik turbo buiten beschouwing wil laten. Dus aan hoeveel bar moet je denken bij zo'n eenvoudig dieselblokje? Wat heeft diesel nodig?
|
|
gaat lang goed |
|
Mopar |
12-2-2007 18:52 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
lulkoek :/
strakkere passing? echt niet, loopt je zuiger aleen maar klem in de cilinder.
holte is nergens voor nodig, eerder een zuiger met bult (meer compressie dus)
lagers ombouwe naar glijlagers? laat me niet lachen!
die helicoil in je cilinderkop gaat die druk makkelijk houden hoor, tis geen 1700 bar wat er op komt te staan.
ga er maar vanuit dat je koppakking het eerder begeeft als het draad van je bougie.
vliegwiel zwaarder zal idd geen kwaad kunnen, je moet de zuiger tenslotte ook weer tegen die compressie indrukken.
en zuigerbodemkoeling is idd ook geen slecht idee, maar dat is nog wel de minst moeilijke aanpassing.
doe zelf opleiding tot instrumentmaker btw, krijg dezelfde vakken als wtb ook, aleen dan op HBO niveau.
ik kan het mis hebben, maar zuiger(bodem) koeling is standaard op 4taktjes ?
|
|
|
|
benellifan |
12-2-2007 18:53 |
Posts: 1553 |
draai en freeswerk zou ik wel voor je willen doen aangezien het me wel vet lijkt een diesel op een brommer (welke overigens wel bestaan deze zijn al heel oud)
|
|
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs |
|
Dit topic is 9018 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 6
|
|