Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Dieselbrommer met cb50 blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 889 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41229 - Dieselbrommer met cb50 blok
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
Dit topic is 8946 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MT70-nolimit 12-2-2007 17:54 Print topicpost

Posts: 4322
Mijn verlangen naar uitbreiding van de dieseltechniek heeft mij tot het volgende idee gebracht. Ik heb het er al met jd boer en sypie honda over gehad, twee werktuigbouwers maar vanwege gebrekkige kennis in dieseltechniek dit topic.

Als uitgangspunt zouden wij een cb 50 blok willen pakken, dit omdat diesel 2t nogal not-done is natuurlijk.

Dan het volgende. In de landbouw worden veel stationair motoren gebruikt, 1 cilinder lange slag, voor het aandrijven van waterpompen. Dit zijn motoren met een vermogen van rond de 12pk, niet ondenkbaar op een brommer.

Het idee was om op het cb50 blok de brandstofpomp (van oude stationair motor) via het vliegwiel of een tandwiel uit het koppelingshuis aan te drijven. De verstuiver zou naar mijn idee gewoon met een bus via het bougiegat gemonteerd kunnen worden.

1 Kun je met een cb50 blok een dusdanig hoge compressie opwekken voor diesel ontbranding?
2 Zijn er aanpassingen op gebied van zuiger en kruk nodig?
3 Zien we iets gruwelijk over het hoofd.

Dit is een serieus topic, gelieve geen geneuzel of sst oplossingen, want diesel pure ownage en het gaat btw alleen maar om een idee uitvoering is nog neit zeker


Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 12-2-2007 om 17:59 uur.
 
gaat lang goed

hasj volle gasj 12-2-2007 17:56 Print reply

Posts: 735
diesel heeft wel altijd een kuiltje in de zuiger..
 
MT70-nolimit 12-2-2007 17:58 Print reply

Posts: 4322
Ja ik denk idd ook dat er zowieso een aangepaste zuiger zou moeten komen die ook veel zwaarder is.
 
gaat lang goed
Leen 12-2-2007 18:00 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hasj volle gasj
diesel heeft wel altijd een kuiltje in de zuiger..



hoeft niet.


@ ts, nee gaat niet werken, je krukas is bij de eerste 10 klappen al krom van de compressie, je zuiger en drijftstang kunnen het ook niet hebben.

dan zit je nog met aandrijving van die dieselpomp, en voorgloeisysteem.
en als je er een beetje vermogen uit wil halen zal je ook nog een voorkamer in de kop moeten hebben.

verder is diesel idd de goddelijke brandstof, maar om een blok om te bouwen naar diesel is geen eenvoudige klus.

het amerikaanse leger heeft trouwens een kawasaki klx600 op diesel, maar dat blok heeft ook flink wat veranderingen ondergaan om hem op diesel te laten rijden.
 
Mopar 12-2-2007 18:00 Print reply

Posts: 4772
Neem een SS50 blok, heeft een veel langere slag.

CB50 heeft een gruwelijk korte slag, en niet geschikt voor diesel.

+

Voor een SS50 is veel makkelijker aan onderdelen te komen, zeker als je hoge compressie wilt behalen, is een SS50 wel makkelijk..
Langere dijfstang erin proppen met een flat-top zuigertje en je bent er kwa compressie...

Denk dat je er niet eens een brandstof pomp voor nodig hebt btw, gewoon op de carb zal het ook wel werken.
2taktjes lopen ook gewoon op diesel als ze warm zijn, en ook gewoon zonder aanpassingen...

Probeer eerst eens een cheap ass PF50 blok te scoren ( Novio/PC blok ) en experimenteer daar eerst een mee.
Onderdelen zijn iets lastiger, maar ook een stuk goedkoper..

Als je echt meteen straigt to the point wilt, neem een SS50 blok !
 
bikkeltje 12-2-2007 18:00 Print reply

Posts: 2380
ja piston pen vind het niet fijn denk ik. Je moet natuurlijk bedenken dat het veel warmer word en alles sneller naar de klote gaat. Mr is wel leuk project
 
Henk-88 12-2-2007 18:01 Print reply

Posts: 26703
Uncle BLAM heeft ook wel eens met die gedachte gespeeld, maar niet verregaand ofzo.
Waarom geen diesel tweetakt btw?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
erwin fs1 12-2-2007 18:13 Print reply

Posts: 897
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
Neem een SS50 blok, heeft een veel langere slag.

CB50 heeft een gruwelijk korte slag, en niet geschikt voor diesel.

+

Voor een SS50 is veel makkelijker aan onderdelen te komen, zeker als je hoge compressie wilt behalen, is een SS50 wel makkelijk..
Langere dijfstang erin proppen met een flat-top zuigertje en je bent er kwa compressie...

Denk dat je er niet eens een brandstof pomp voor nodig hebt btw, gewoon op de carb zal het ook wel werken.
2taktjes lopen ook gewoon op diesel als ze warm zijn, en ook gewoon zonder aanpassingen...

Probeer eerst eens een cheap ass PF50 blok te scoren ( Novio/PC blok ) en experimenteer daar eerst een mee.
Onderdelen zijn iets lastiger, maar ook een stuk goedkoper..

Als je echt meteen straigt to the point wilt, neem een SS50 blok !



tegen de warmte kun je hem mischien ombouwen naar watergekoeld ik bedoel als je toch bezig bent of zou dat niet genoeg zijn?
 
vake bej te bange....
Almer 12-2-2007 18:14 Print reply

Posts: 3325
Leuk die werktuigbouwers derbij, doe zelf ook WTB...

Verdiep je eerst es wat meer in de dieseltechniek... Komt aardig wat bij kijken. Bovendien zit je met zoveel aanpassingen dat je mijns inziens beter gewoon een nieuw blok kunt gaan bouwen...
Wat verandert moet worden:
Je zuiger... zal der 1 met holte en strakkere passing moeten worden. Je drijfstang zal sterker moeten. Je krukas zal veel sterker moeten. Je lagers zullen glijlagers moeten worden, omdat die de druk beter aankunnen. Komt nog es bij dat dat die glijlagers gesmeerd moeten worden (oliepomp). Je zit met je brandstofpomp (op nokkenas?). Dan denk ik dat die 'bus' in je bougiegat het niet gaat houden (komt nogal wat druk bij!). Ook zal je vliegwiel zwaarder moeten worden...
Wat ik niet zeker weet: Dieselmotoren wordt de zuiger met olie gekoeld, dit zul je ook op je motor moeten zeggen...Zoveel (zwaardere) aanpassingen gaan niet passen in je blok!
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
THOMASJEUHHH 12-2-2007 18:21 Print reply

Posts: 4159
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Uncle BLAM heeft ook wel eens met die gedachte gespeeld, maar niet verregaand ofzo.
Waarom geen diesel tweetakt btw?


bestaat al,, ma zover ik weet niet op brommerblokkie

en,, ja je moet met met sterk materaal werken enzo,, als je zon alluminium cilndertje en kopje gaat gebruiken en alles aandraaien met de standaard m8 boutjes,, zou die het niet/niet lang vol houden.

lange slag moet zowiezo,en moet ook aardig wat kracht kunnen weerstaan.
en wou je standaard kleppen gebruiken enzo?

iig veel suc6 als je dr aan gaat werken!

 
bwoaahhppp,,..
Toon 12-2-2007 18:47 Print reply

Posts: 1679
Als je zuiger dadelijk gaar is van gewoon detoneren zal dieselen wel een moeilijke klus worden en ivm koeling, word een diesel niet veel warmer ? en dat dan nog op een ac blokje
 
Mopar 12-2-2007 18:49 Print reply

Posts: 4772
Jongens... hij wil een 4taktje ombouwen naar een dieseltje..

Zoveel werkt is dat niet, bovendien moet je er niet vanuit gaan dat hij van een Honda 4takt blok een hi-performance diesel blok wil gaan maken.

30bar compressie kan je zoiezo wel schudden, maar een druk iets minder dan 20bar is prima te doen. En dat kleine beetje diesel ontbrand dan heus wel...

Ik denk, gewoon meer compressie creeren door er een langere drijfstang op te zetten, en een langere zuiger compressie zuiger.
Bougie gat misschien tappen zodat er iig een gloeiplug van een dieseltje inkan.

Denk dat je heus niet zoveel hoeft te doen, tenzij je er dikke vette prestatie's uit wilt schoppen. ( ik weet niet wat je budget is ? )

een 2takt 50cc brommer loopt zonder aanpassingen ook op diesel, en rijd dan zelf 40 ipv 45...

Dus met een Honda (kwaliteit) 4takt blok kan er ook echt wel zonder problemen op lopen, daar ben ik van overtuigt.

Maar voor het fijne moet je dan meer compressie creeren, bovendien, voordat je er een gloeiplug in propt, moet je natuurlijk veel compressie hebben.
Gezien het feit ik je budget niet weet en gok op 400eu ? denk ik dat je beter een normale bougie kan houden...

O oh, voordat je het uit gaat proberen op een oud blok, weet zeker dat je er harde kleppen en klep zittingen in hebt zitten. Want die verbranden anders natuurlijk instant.

Vertel eerst je budget maar eens, want we weten allebei dat 4takt onderdelen duur zijn.
 
Leen 12-2-2007 18:50 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
Leuk die werktuigbouwers derbij, doe zelf ook WTB...

Verdiep je eerst es wat meer in de dieseltechniek... Komt aardig wat bij kijken. Bovendien zit je met zoveel aanpassingen dat je mijns inziens beter gewoon een nieuw blok kunt gaan bouwen...
Wat verandert moet worden:
Je zuiger... zal der 1 met holte en strakkere passing moeten worden. Je drijfstang zal sterker moeten. Je krukas zal veel sterker moeten. Je lagers zullen glijlagers moeten worden, omdat die de druk beter aankunnen. Komt nog es bij dat dat die glijlagers gesmeerd moeten worden (oliepomp). Je zit met je brandstofpomp (op nokkenas?). Dan denk ik dat die 'bus' in je bougiegat het niet gaat houden (komt nogal wat druk bij!). Ook zal je vliegwiel zwaarder moeten worden...
Wat ik niet zeker weet: Dieselmotoren wordt de zuiger met olie gekoeld, dit zul je ook op je motor moeten zeggen...Zoveel (zwaardere) aanpassingen gaan niet passen in je blok!



lulkoek :/

strakkere passing? echt niet, loopt je zuiger aleen maar klem in de cilinder.
holte is nergens voor nodig, eerder een zuiger met bult (meer compressie dus)
lagers ombouwe naar glijlagers? laat me niet lachen!
die helicoil in je cilinderkop gaat die druk makkelijk houden hoor, tis geen 1700 bar wat er op komt te staan.
ga er maar vanuit dat je koppakking het eerder begeeft als het draad van je bougie.
vliegwiel zwaarder zal idd geen kwaad kunnen, je moet de zuiger tenslotte ook weer tegen die compressie indrukken.
en zuigerbodemkoeling is idd ook geen slecht idee, maar dat is nog wel de minst moeilijke aanpassing.

doe zelf opleiding tot instrumentmaker btw, krijg dezelfde vakken als wtb ook, aleen dan op HBO niveau.
 
MT70-nolimit 12-2-2007 18:51 Print reply

Posts: 4322
@Leen: kijk daar kan ik wat mee.
Voor de rest allemaal heel leuk die hele verhalen over druk hoog, nee druk nog hoger. Wat zijn concrete getallen

Kijk de tractoren die hier in de loods staat zijn 4cyl met 1 turbo, 25 bar druk voor het std systeem, en 40 bar druk voor de trekkers met common-rail techniek. De turbo's op deze motoren hebben zullen mss een druk geven van 0,6 bar.

Bij zo'n dieselbrommer ga je natuurlijk uit van een oud diesel systeem. Dan ga je al nooit aan 25 bar komen omdat ik turbo buiten beschouwing wil laten. Dus aan hoeveel bar moet je denken bij zo'n eenvoudig dieselblokje? Wat heeft diesel nodig?
 
gaat lang goed
Mopar 12-2-2007 18:52 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



lulkoek :/

strakkere passing? echt niet, loopt je zuiger aleen maar klem in de cilinder.
holte is nergens voor nodig, eerder een zuiger met bult (meer compressie dus)
lagers ombouwe naar glijlagers? laat me niet lachen!
die helicoil in je cilinderkop gaat die druk makkelijk houden hoor, tis geen 1700 bar wat er op komt te staan.
ga er maar vanuit dat je koppakking het eerder begeeft als het draad van je bougie.
vliegwiel zwaarder zal idd geen kwaad kunnen, je moet de zuiger tenslotte ook weer tegen die compressie indrukken.
en zuigerbodemkoeling is idd ook geen slecht idee, maar dat is nog wel de minst moeilijke aanpassing.

doe zelf opleiding tot instrumentmaker btw, krijg dezelfde vakken als wtb ook, aleen dan op HBO niveau.


ik kan het mis hebben, maar zuiger(bodem) koeling is standaard op 4taktjes ?

 
benellifan 12-2-2007 18:53 Print reply
Posts: 1553
draai en freeswerk zou ik wel voor je willen doen aangezien het me wel vet lijkt een diesel op een brommer (welke overigens wel bestaan deze zijn al heel oud)
 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs

Dit topic is 8946 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved