Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Turbo op vespa

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1153 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41223 - Turbo op vespa
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 9841 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joostvdw 15-2-2007 9:54 Print reply

Posts: 4789
zundappchef:

ja het duurt serieus zo lang, tuurlijk trekt mn motor ook wel onder de 3000rpm, maar het gaat allemaal niet echt hard topvermogen zit bij de 5600rpm

dit turbogat komt doordat de turbo moet op spoelen, hiervoor heeft hij een stroom van uitlaatgassen nodig, pas boven de 2500rpm genereerd de motor genoeg uitlaatgassen om de turbo op te spoelen, en pas bij 3000rpm levert hij genoeg druk om vermogenswinst te genereren

bij nieuwere auto's zitten er betere turbo's in en die kunnen al vanaf 1000rpm op spoelen, die hebben een kleinere roterende massa (kleiner schoepenrad) waardoor ze eerder opstarten, maar ook eerder stoppen (topvermogen ligt lager en is lager)

wat jij zegt over electrische kleppen is allemaal voor bi-turbo, een systeem wat je bijna nooit ziet, vrachtwagens zullen het wat vaker hebben, maar de gangbare auto's met bi-turbo zijn op 1 hand te tellen.

hedendaagse turbo auto's hebben zo goed als allemaal een lage druk turbo, een kleine, vroeg opspoelende turbo, bedoelt voor koppel onderin.

 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
User 927 15-2-2007 14:52 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Timmiay
[...]


Dan heb ik hier ook nog een vraag op, zit dit topic mooi mee te lezen, heerlijk intersant dit Hoe wordt (zeg maar) de powerband van de turbo bepaalt?

En waarvoor is de roterende inlaat bijna een must voor een turbo, de poorte in de cilinder worden toch op een bepaalde tijd gesloten net zoals bij een roterende inlaat?


Omdat je met een roterende inlaat de carterdruk enigzins beperkt. Anders blijft je turbo mengsel je carter in pompen. Hoge carter druk -> veel weerstand onder je zuiger, bij detonatie & veel stress op je keeringen en pakkingen.

"Powerband" voor een turbo word grofweg bepaald door de gevoerde druk, opspin moment en geometrie van de schoepen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mulder
Zijn er geen kleine compressoren? lijkt me makkelijker dan een turbo


Zul je zelf een kleine rootsblower oid moeten maken, alleen kost dat veel vermogen onderin. Dus weet niet of een 50cctje/70cctje dat wel trekt in lage toeren.

Misschien kun je werken met centrifugaalkoppeling op je compressor oid, dat ie aangrijpt vanaf een bepaald toerental. Beetje opspin moment van een turbo idee.
 
zundappchef 15-2-2007 18:29 Print reply

Posts: 4082
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


Omdat je met een roterende inlaat de carterdruk enigzins beperkt. Anders blijft je turbo mengsel je carter in pompen. Hoge carter druk -> veel weerstand onder je zuiger, bij detonatie & veel stress op je keeringen en pakkingen.

"Powerband" voor een turbo word grofweg bepaald door de gevoerde druk, opspin moment en geometrie van de schoepen.

[...]


Zul je zelf een kleine rootsblower oid moeten maken, alleen kost dat veel vermogen onderin. Dus weet niet of een 50cctje/70cctje dat wel trekt in lage toeren.

Misschien kun je werken met centrifugaalkoppeling op je compressor oid, dat ie aangrijpt vanaf een bepaald toerental. Beetje opspin moment van een turbo idee.




ik heb wel is gemeten als alles optimaal kan ik uit mijn geforceerde koeling 0.2 bar druk halen
en dan ben ik maar een beunhaas die dat doet
en kwa vermogen is niet veel te weggeven vrij weinig aleen wat gas reactie ik heb het geprobeert om in mijn carb te laten spuiten aleen het is gewoon niet af te stellen teminste ik kreeg het niet afgesteld want hij verzoop de heletijd heb het geprobeert met de hand af te stellen met verstelbare sproeier aleen ik kwam met een 2 e probleem het koelen van mijn cilinder

maar het is dus niet zo super moeilijk om wat vermogen te winnen met een compressor aangedreven dor de krukas met veel vermogen verlies als je enigsins gaat berekenen

 
1000 v twin rotax biatch
Jozeff - Forum en Sales Moderator 15-2-2007 19:23 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
zundappchef:

ja het duurt serieus zo lang, tuurlijk trekt mn motor ook wel onder de 3000rpm, maar het gaat allemaal niet echt hard topvermogen zit bij de 5600rpm

dit turbogat komt doordat de turbo moet op spoelen, hiervoor heeft hij een stroom van uitlaatgassen nodig, pas boven de 2500rpm genereerd de motor genoeg uitlaatgassen om de turbo op te spoelen, en pas bij 3000rpm levert hij genoeg druk om vermogenswinst te genereren

bij nieuwere auto's zitten er betere turbo's in en die kunnen al vanaf 1000rpm op spoelen, die hebben een kleinere roterende massa (kleiner schoepenrad) waardoor ze eerder opstarten, maar ook eerder stoppen (topvermogen ligt lager en is lager)

wat jij zegt over electrische kleppen is allemaal voor bi-turbo, een systeem wat je bijna nooit ziet, vrachtwagens zullen het wat vaker hebben, maar de gangbare auto's met bi-turbo zijn op 1 hand te tellen.

hedendaagse turbo auto's hebben zo goed als allemaal een lage druk turbo, een kleine, vroeg opspoelende turbo, bedoelt voor koppel onderin.



ik heb een ouderwetse turbo maar ik heb geen last van een turbogat. Bij de 2500 merk je dat de turbo begint te werken tot en met de rookstop.
Maarja is wel een laagtoerige diesel, misschien dat dat scheelt
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
User 927 15-2-2007 23:12 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zundappchef
[...]




ik heb wel is gemeten als alles optimaal kan ik uit mijn geforceerde koeling 0.2 bar druk halen
en dan ben ik maar een beunhaas die dat doet
en kwa vermogen is niet veel te weggeven vrij weinig aleen wat gas reactie ik heb het geprobeert om in mijn carb te laten spuiten aleen het is gewoon niet af te stellen teminste ik kreeg het niet afgesteld want hij verzoop de heletijd heb het geprobeert met de hand af te stellen met verstelbare sproeier aleen ik kwam met een 2 e probleem het koelen van mijn cilinder

maar het is dus niet zo super moeilijk om wat vermogen te winnen met een compressor aangedreven dor de krukas met veel vermogen verlies als je enigsins gaat berekenen



0.2 bar? Netjes Maar hoeveel lucht verplaatst zoiets? En als een geforceerde koeling al 0.2 bar kan geven, kan een zelf gefabriceerd compressortje best 0.5 bar leveren zonder al te veel vermogens verlies denk ik.

En dat je het niet afgesteld kreeg is niet vreemd. Wat was je setup op dat ding? Zeker geen toerenjankertje? En heb je je carb lucht dicht gemaakt? Anders dikke kans dat het meerendeel van je lucht weer via je carb naar buiten kwam en het enige wat je bereikt is dat je constant benzine je motor in blaast op het moment dat het dat niet wil hebben (bij membraan inlaat)

Heb ook ff gekeken naar superchargers voor nitro-auto's.

Vond dit:
http://www.rbinnovat...log/supercharger.php
Alhoewel die meestal 3cc zijn denk ik dat zoiets misschien een goed uitgangspunt is. Ze bouwen trouwens ook op maat, naar jou specificaties als je dat wilt. Zal wel duur zijn denk ik
 
zundappchef 16-2-2007 20:58 Print reply

Posts: 4082
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


0.2 bar? Netjes Maar hoeveel lucht verplaatst zoiets? En als een geforceerde koeling al 0.2 bar kan geven, kan een zelf gefabriceerd compressortje best 0.5 bar leveren zonder al te veel vermogens verlies denk ik.

En dat je het niet afgesteld kreeg is niet vreemd. Wat was je setup op dat ding? Zeker geen toerenjankertje? En heb je je carb lucht dicht gemaakt? Anders dikke kans dat het meerendeel van je lucht weer via je carb naar buiten kwam en het enige wat je bereikt is dat je constant benzine je motor in blaast op het moment dat het dat niet wil hebben (bij membraan inlaat)

Heb ook ff gekeken naar superchargers voor nitro-auto's.

Vond dit:
http://www.rbinnovat...log/supercharger.php
Alhoewel die meestal 3cc zijn denk ik dat zoiets misschien een goed uitgangspunt is. Ze bouwen trouwens ook op maat, naar jou specificaties als je dat wilt. Zal wel duur zijn denk ik



dat dacht ik dus ook dat dat handig te halen is

zelfde als een bladblazer zeg maar

setup was toen

50 cc athena 6 poorts geforceerde koeling
ori onsteking
17 mm carb met verstelbare sproeier
aangepaste gefocreerde koeling kap die zijn lucht naar een buis zetten die over een powervilter was geschoven voor filteren voor de carb meten ik 0.2 bar voor een 10 sec (verzopen)
en ik heb toen niet gemeten wat ie opbracht zonder het in de carb te blazen


ik denk dat er nog veel meer uit te halen was met die fan als je de behuizing aanpast
afstellen moet ook wel lukkken

heb het blok nu nog staan waar het meer is uitgevoert
is wel verandert naar
50 cc athena 6 poorts
afgevlakte kop
19 mm carb
dopler powefilter
+ aangepaste ontsteking
home made uitlaat ( opmaat)
stuur op gebouwet voor gas te geven en toeren teller om toeren te meten

was een project voor school wat ik gebruikt heb om aan te tonen dat je met een contact punt ontsteking op een 50 cc blok over de 16 k kunt halen



edit: ik vind dat dit topic anders moet heten namelijk turbo @ 50 cc 2 takt
aangezien ik niet op het pro forum mag reageren



Dit bericht is gewijzigd door zundappchef op 16-2-2007 om 21:00 uur.
 
1000 v twin rotax biatch
User 927 17-2-2007 13:54 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zundappchef
[...]



dat dacht ik dus ook dat dat handig te halen is

zelfde als een bladblazer zeg maar

setup was toen

50 cc athena 6 poorts geforceerde koeling
ori onsteking
17 mm carb met verstelbare sproeier
aangepaste gefocreerde koeling kap die zijn lucht naar een buis zetten die over een powervilter was geschoven voor filteren voor de carb meten ik 0.2 bar voor een 10 sec (verzopen)
en ik heb toen niet gemeten wat ie opbracht zonder het in de carb te blazen


ik denk dat er nog veel meer uit te halen was met die fan als je de behuizing aanpast
afstellen moet ook wel lukkken

heb het blok nu nog staan waar het meer is uitgevoert
is wel verandert naar
50 cc athena 6 poorts
afgevlakte kop
19 mm carb
dopler powefilter
+ aangepaste ontsteking
home made uitlaat ( opmaat)
stuur op gebouwet voor gas te geven en toeren teller om toeren te meten

was een project voor school wat ik gebruikt heb om aan te tonen dat je met een contact punt ontsteking op een 50 cc blok over de 16 k kunt halen



edit: ik vind dat dit topic anders moet heten namelijk turbo @ 50 cc 2 takt
aangezien ik niet op het pro forum mag reageren



Dit bericht is gewijzigd door zundappchef op 16-2-2007 om 21:00 uur.


Toestemming vragen voor pro forum is vrij simpel. En zo te zien heb je genoeg zinnigs te melden voor PF

Mgoed, vind dit topic in TF ook wel intressant, soms is de kijk van iemand met de ballen verstand van iets ook best handig. Komen soms op oplossingen waar je zelf nooit aan denkt

Mgoed, zou je dat blok eens op kunnen duikelen en ff meten hoeveel lucht zo'n ding in 2 sec blaast oid? Als je nog op de middelbare school zit kun je daar de longinhoud meter vast wel voor lenen

Volgens mij had ik samen met Lude eens uitgerekend dat 4m^3 lucht per minuut voor een leuke extra vulling zou zorgen op een 70cc MT cilinder.

Heb trouwens ook ff zitten denken over het spoelen. Als je nou eens spoelt met alleen lucht (oftewel bypass van je charger om je carb heen, rechtstreeks op (een) spoelpoort(en)) zit je ook niet met verspild mengsel, terwijl je wel een goede spoeling haalt. Dit hoeft theoretisch gezien maar heel kort, denk dat 4 tot 8 graden spoeling oid genoeg is.

Nadeel hiervan is dat je dan wel 2 roterende inlaten zal moeten maken, en dat je dus een rechtstreekse aansluiting op (een) spoelpoort(en) moet hebben. Plus dat je nog iets zou moeten hebben om te kunnen switchen tussen lucht naar de carb en lucht naar je spoelpoort(en).

Misschien 2 roterende inlaten, eentje vóór je carb en eentje rechtstreeks naar die poort(en). Heb je ook je switch meteen.

Al met al word het nog best veel werk om zoiets goed werkend te krijgen. Komt in de buurt van zelf een blok bouwen

Edit: Opzetje (Paint power)



Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 17-2-2007 om 14:14 uur.
 
bart de scootergek 17-2-2007 15:28 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


Toestemming vragen voor pro forum is vrij simpel. En zo te zien heb je genoeg zinnigs te melden voor PF

Mgoed, vind dit topic in TF ook wel intressant, soms is de kijk van iemand met de ballen verstand van iets ook best handig. Komen soms op oplossingen waar je zelf nooit aan denkt

Mgoed, zou je dat blok eens op kunnen duikelen en ff meten hoeveel lucht zo'n ding in 2 sec blaast oid? Als je nog op de middelbare school zit kun je daar de longinhoud meter vast wel voor lenen

Volgens mij had ik samen met Lude eens uitgerekend dat 4m^3 lucht per minuut voor een leuke extra vulling zou zorgen op een 70cc MT cilinder.

Heb trouwens ook ff zitten denken over het spoelen. Als je nou eens spoelt met alleen lucht (oftewel bypass van je charger om je carb heen, rechtstreeks op (een) spoelpoort(en)) zit je ook niet met verspild mengsel, terwijl je wel een goede spoeling haalt. Dit hoeft theoretisch gezien maar heel kort, denk dat 4 tot 8 graden spoeling oid genoeg is.

Nadeel hiervan is dat je dan wel 2 roterende inlaten zal moeten maken, en dat je dus een rechtstreekse aansluiting op (een) spoelpoort(en) moet hebben. Plus dat je nog iets zou moeten hebben om te kunnen switchen tussen lucht naar de carb en lucht naar je spoelpoort(en).

Misschien 2 roterende inlaten, eentje vóór je carb en eentje rechtstreeks naar die poort(en). Heb je ook je switch meteen.

Al met al word het nog best veel werk om zoiets goed werkend te krijgen. Komt in de buurt van zelf een blok bouwen

Edit: Opzetje (Paint power)

afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 17-2-2007 om 14:14 uur.



Als je toch met lucht gaat spoelen, waarom dan niet gelijk injectie. Zo werkt de ditech ook, die spoelt alleen met lucht, en als uitlaatpoort dicht is spuit hij pas in.

Is handiger dan via twee roterende inlaten en een carb werken denks, want dat werkt niet eens. Zodra je druk gaat opbouwen is er geen onderdruk meer in je carter en wordt er ook geen lucht meer door je carb gezogen. Tenzij je pas druk op gaat bouwen nadat uitlaatpoort gesloten is, maar dat vind ik een beetje omslachtig.

Injectie toepassen is dan iets makkelijker, aan het spul is gemakkelijk te komen, maar zoals al in het filmpje te zien is, het hoeft niet eens.


 
Honda RC-33
User 927 17-2-2007 16:25 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]



Als je toch met lucht gaat spoelen, waarom dan niet gelijk injectie. Zo werkt de ditech ook, die spoelt alleen met lucht, en als uitlaatpoort dicht is spuit hij pas in.

Is handiger dan via twee roterende inlaten en een carb werken denks, want dat werkt niet eens. Zodra je druk gaat opbouwen is er geen onderdruk meer in je carter en wordt er ook geen lucht meer door je carb gezogen. Tenzij je pas druk op gaat bouwen nadat uitlaatpoort gesloten is, maar dat vind ik een beetje omslachtig.

Injectie toepassen is dan iets makkelijker, aan het spul is gemakkelijk te komen, maar zoals al in het filmpje te zien is, het hoeft niet eens.




Als je die roterende inlaat maakt is het een kleine moeite er een roterende uitlaat bij te maken. Je kunt dan spoelen wanneer je wilt, en onderdruk in je carter heb je niet nodig omdat je je uitlaatpoort heel vroeg kunt sluiten.

Probleem met injectie is dat je zelf de computer zult moeten maken/programmeren. Mij lukt dat iig nooit.

Al met al ís een turbo op een brommer zetten omslachtig, en een goede oplossing heb je zo 1-2-3 niet ben ik bang.
 
bart de scootergek 17-2-2007 17:35 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]


Als je die roterende inlaat maakt is het een kleine moeite er een roterende uitlaat bij te maken. Je kunt dan spoelen wanneer je wilt, en onderdruk in je carter heb je niet nodig omdat je je uitlaatpoort heel vroeg kunt sluiten.

Probleem met injectie is dat je zelf de computer zult moeten maken/programmeren. Mij lukt dat iig nooit.

Al met al ís een turbo op een brommer zetten omslachtig, en een goede oplossing heb je zo 1-2-3 niet ben ik bang.



Waar wilde je twee roterende inlaten kwijt? Kant van vliegwiel lukt nog wel met binnendraaiert, maar rechts zit over het algemeen een koppeling. Ik weet niet welk blok je in gedachten hebt.

Kreidler had ze volgens mij wel aan beide kanten, maar hoe dat zit :S.

Injectie zooi is niet moeilijk aan te komen, gewoon compleet overnemen van Ditech, en dan andere ecu erbij van malossi oid.
 
Honda RC-33
User 927 17-2-2007 17:54 Print reply

Posts: 6405
Wie zegt dat je een roterende inlaat óp je blok moet maken? Ik zat te denken aan recht achter de charger, gewoon hangend aan de charger vast. En dan 2 buizen. 1 naar de carb en vervolgens naar carter, en 1 direct naar de spoelers.

Roterende uitlaat gewoon op de uitlaatpoort. Vastzetten aan de flens.

Aandrijven met een tandriem via vliegwiel/krukas. (soort multibelt )

Injectie is idd zo aan te komen. Maar hoe stel je dat in? Als je die malossi di-tech doos koopt, kun je dan zelf ALLES programmeren?

En dan heb je nogsteeds een roterende uitlaat of een hele lage uitlaatpoort nodig.

Edit: Nieuwe malossi injectie unit kost 170 eu. Nieuwe injectie unit compleet, nog iets van 400. Mgoed, die injectiezooi is wel 2e hands te krijgen voor minder waarschijnlijk. Al met al best een duur geintje.

Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 17-2-2007 om 18:31 uur.
 
zundappchef 20-2-2007 13:45 Print reply

Posts: 4082
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
Wie zegt dat je een roterende inlaat óp je blok moet maken? Ik zat te denken aan recht achter de charger, gewoon hangend aan de charger vast. En dan 2 buizen. 1 naar de carb en vervolgens naar carter, en 1 direct naar de spoelers.

Roterende uitlaat gewoon op de uitlaatpoort. Vastzetten aan de flens.

Aandrijven met een tandriem via vliegwiel/krukas. (soort multibelt )

Injectie is idd zo aan te komen. Maar hoe stel je dat in? Als je die malossi di-tech doos koopt, kun je dan zelf ALLES programmeren?

En dan heb je nogsteeds een roterende uitlaat of een hele lage uitlaatpoort nodig.

Edit: Nieuwe malossi injectie unit kost 170 eu. Nieuwe injectie unit compleet, nog iets van 400. Mgoed, die injectiezooi is wel 2e hands te krijgen voor minder waarschijnlijk. Al met al best een duur geintje.

Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 17-2-2007 om 18:31 uur.




waar je niet veel mee wint op een 50 cc blok wat niet is ontworpen op de krachten die er op komen te staan
bij een zundapp blok zitten er zelf`s kartels op de krukas waar je een roterende inlaat op kunt zetten ( zit ongeveer 8 mm aan kartels waar je 4 mm gebruikte voor overbrenging en die andere 4 mm zit prakties op de kerring mischine 0.2 mm space er tussen )
zit genoeg versteving in dat vakken patroon om er eventueel nog wat tussen uit te halen dus bij een zundapp blok 3 handbak zou je dat wel toe kunnen passen als je een droge koppeling aanschaft
waarvan het bestaan er van voor zundapp mij onbekent is


dus je blijft bijna bij iederblok tegen tegenslagen aanlopen
om het te doen lijkt me onwaarschijnlijk om te doen met roterende in en uitlaat

beste volgens mij is

een klep in de uitlaatpoort die open gaat na onsteking elec gestuurt of compressie gericht
 
1000 v twin rotax biatch

Dit topic is 9841 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved