Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Turbo op vespa

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 682 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41223 - Turbo op vespa
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 9879 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

nix 11-2-2007 23:46 Print topicpost
Posts: 253
Hallo BFers

Hieronder vind je een filmke van een vespa waar een turbo op zit.

vespa turbo

Nu is mijn vraag: is dat een tweetakt? zoja, dan kan er wel degelijk een turbo onder een tweetakt geplaatst worden, of vergis ik me?

Anders kan dit nog een leuk projectje worden.



Dit bericht is gewijzigd door nix op 12-2-2007 om 0:00 uur.
 
We hebben het ook zitten: tegen 2010 ook nummerplaat voor brommers in Belgie

mcdronkz 11-2-2007 23:47 Print reply

Posts: 32777
Wie zegt dat er geen turbo onder een tweetakt geplaatst kan worden ?
 
nix 11-2-2007 23:49 Print reply
Posts: 253
Praktisch iedereen op BF, omdat een deel van de onverbrande uitlaatgassen teruggezogen worden naar de cilinder, waardoor je dan ook een grotere druk kan opbouwen in de verbrandingskamer.

Dit bericht is gewijzigd door nix op 12-2-2007 om 0:13 uur.
 
We hebben het ook zitten: tegen 2010 ook nummerplaat voor brommers in Belgie
mcdronkz 11-2-2007 23:50 Print reply

Posts: 32777
Dan zit praktisch iedereen er naast.
 
daanmtx 11-2-2007 23:50 Print reply

Posts: 3759
Ik heb het vermoeden dat mensen turbo's en powervalves door elkaar halen. Powervalves werken zeker op 2 takt.
 
Honda VFR400R
HayeSM 11-2-2007 23:50 Print reply

Posts: 3052
is een 180cc ofzo dacht ik zo te herinneren... op 50cc wordt het hem niet iig
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
nix 11-2-2007 23:59 Print reply
Posts: 253
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommer Freak
is een 180cc ofzo dacht ik zo te herinneren... op 50cc wordt het hem niet iig


Spijtig :-(

Dit bericht is gewijzigd door nix op 11-2-2007 om 23:59 uur.
 
We hebben het ook zitten: tegen 2010 ook nummerplaat voor brommers in Belgie
geert-nsr 12-2-2007 0:02 Print reply

Posts: 6438
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommer Freak
is een 180cc ofzo dacht ik zo te herinneren... op 50cc wordt het hem niet iig

alst 50cc was dan plante ik er ook gou een op om 42 pk te halen
 
Furiuzz 12-2-2007 0:07 Print reply

Posts: 3659
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: geert-nsr
[...]

alst 50cc was dan plante ik er ook gou een op om 42 pk te halen

en een boette van 40.000 euri
 
Terror,Tuning,Team
Hells Hobbit 12-2-2007 0:30 Print reply

Posts: 1793
bullshit,

tuurlijk werkt het wel.
je zal alleen alles zelf moeten maken en tering veel berekenen enz. en misschien een Glader van maken (electrisch aan gedreven) maar als het met meer cc werkt kan het ook met 50cc.
 
KaWaReZ 12-2-2007 0:51 Print reply

Posts: 20582
pk50 handschakel 4 bak.

kan zijn dat dit een 125cc (2t) versie was?
180cc zijn ze niet afaik

maar is interessant hoe die dat voor elkaar heeft gekregen


edit: op 50cc wordt het wat lastiger, omdat daar toch imo "iets te weinig" vermogen schuilt om het zooitje effectief te maken

Dit bericht is gewijzigd door KaWaReZ [Rezek] op 12-2-2007 om 0:52 uur.
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Henk-88 12-2-2007 0:53 Print reply

Posts: 26703
Is de PK200 een viertakt dan?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
KaWaReZ 12-2-2007 0:54 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Is de PK200 een viertakt dan?


iedereen te lui om google te openen oid?
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 12-2-2007 1:00 Print reply

Posts: 17929
Martijn II - Forum en Sales Moderator 12-2-2007 1:27 Print reply

Posts: 9841
dat is duidelijk een 2t... dat hoort elke aap.

een zuigergestuurde 2takt kan best met turbodruk rijden, denk er maar over na.

je hebt 0,6 bar in je carter, dat is de overdruk die je hebt en waar dat ding dus doorheen moet knallen.
Die 0,6 bar wordt echter factor zoveel vergroot in de verbrandingsruimte. (als in, de carterdruk is 0,6 bar hoger, je effectieve einddruk in je cilinderkop is VEEL groter) waardoor het nadelige gedeelte keihard opgeheven wordt.
tadaa...vermogenswinst.

nadeel van een tweetakt is inderdaad dat een flink deel van het mengsel keihard uit de verbrandingsruimte wordt geblazen zonder dat het wat gedaan heeft (behalve spoelen en koelen).

Rendabel zal het dus niet zijn, maar ik vind 40pk uit een brommertje best een mooie score. Ik gok dat het best wel eens een 50cc kan zijn want een 125 zal er wat meer vermogen uitkrijgen met 0,6 bar overdruk.
Kan het mishebben...dat bewijst mijn theorie over het rendement alleen maar


edit: ik zie dat ik in het proforum topic heel anders lul, maar dat is 4 jaar geleden



Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 12-2-2007 om 1:28 uur.

edit2: ik blijf erbij dat de uitlaatpoort verkleind moet worden.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 12-2-2007 om 1:31 uur.
 
Too cool for school!
User 927 12-2-2007 1:42 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nix
Praktisch iedereen op BF, omdat een deel van de onverbrande uitlaatgassen teruggezogen worden naar de cilinder, waardoor je dan ook een grotere druk kan opbouwen in de verbrandingskamer.

Dit bericht is gewijzigd door nix op 12-2-2007 om 0:13 uur.


Nee, praktisch iedereen zegt dat je flink wat moet aanpassen om het rendabel te maken, niet dat het niet mogelijk is.

Er zijn zat 2-takten met turbo, alleen op een 50cctje gaat je dat zo snel niet lukken. Eerste opgave is om een turbo te vinden die klein genoeg is, en dat is waarschijnlijk al zo goed als onmogelijk.

Vervolgens zul je je complete blok aan moeten passen. Timingen, compressie, inlaattraject. Liefst een roterende uitlaat, om al te veel valse spoeling te voorkomen.

Wat je bereikt als je een turbo op een 2-takt zet zonder aanpassingen is dat je een draaikolk in je tank krijgt omdat je liters mengsel wegblaast, en ik betwijfel of ie er echt veel sneller van word.

Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 12-2-2007 om 1:42 uur.
 

Dit topic is 9879 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved