Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koeling linker krukashelft Honda

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 823 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41163 - Koeling linker krukashelft Honda
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 2421 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

christianos 9-2-2007 16:36 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crosser10040
ZOu het niet zo kunnen zijn dat je vliegwiel niet prefect rond is? Aangezien ze toen nog niet zulk precisie werktuig hadden als wij nu?
Misschien is een oplossing je vliegwiel af te draaien zodat er minder krachten op de lager komen te staan?

ghehehehe, die dingen zijn niet uit het stenen tijdperk hoor...

En het enige wat zo kan zijn, is ze door het gebeun in de loop der jaren gebutst zijn en mss niet helemaal rond meer.
 
MTX-speed 9-2-2007 17:39 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Probleemstelling: Honda heeft bij de ac-blokjes (met name dus MB/MT) daar is geen discussie over mogelijk. Het gaat hierbij om het uitlubberen van het linker krukaslager busje bij hogere toerentallen. Er worden hierbij oorzaken genoemd als het gewicht van het vliegwiel, maar de belangrijkste oorzaak lijkt mij toch de smering en koeling van het linkerlanger door de mengsmering. Het rechterlager loopt in vbakolie en daar gebeurt nooit niets mee. Door hier op in te haken kom ik met het volgende:

Wanneer de krukas aan de linkerkant warm wordt, zal deze worden getransporteerd en komt deze bij het vliegwiel aan. Door de middelpuntvlieende kracht trekt de warmte naar de randen van het vliegwiel. Velen zullen al wel geconstateerd hebben dat wanneer het de motor op bedrijfstemperatuur is, dat het vliegwiel ook zeer warm word. Wanneer men dan zonder vliegwieldeksel gaat rijden zal het vliegwiel door rijwind gekoeld worden. Zelf heb ik laatst bij een themperatuur van -1°C een themperatuur op het vliegwiel gehad van 15°C. Daar trek ik de conclusie uit dat de linker krukaskant dus koeler zal blijven wanneer men zonder vliegwieldeksel rijd eigenlijk de hele lagering aan de linkerkant minder verhit raakt.

Ik wil graag een oplossing zodat het vliegwiel redelijk vochtvrij 'verpakt' is en toch rijwind gekoeld wordt.

Een van de opties: Je maakt een sleuf in het vliegwieldeksel, en dicht deze met fijn gaas. Vocht kan dan alleen in druppel/nevelvorm bij het vliegwiel komen en zal dus de mogelijheid krijgen te verdampen. Het beste is een sleuf aan de voorkant met de draairichting van het vliegwiel mee, zodat de koele lucht door het vliegwielhuis een wordt getrokken. Een vliegwiel mag dan wel geen schoepen hebben maar lucht trekken doet ie wel.

Zijn er meerdere ideeën, opmerkingen, bevindingen?


Ten eerste wil ik je tegenspreken op het fout dat juist niet het gewicht van het vliegwiel het linker krukaslager sneller laat slijten. Dit komt namelijk door de pulserende belasting van de krukas. Sterker nog: wanneer het vliegwiel 2 keer zo zwaar zou zijn, zou het linkerkrukaslager juist MINDER snel slijten. Dit heeft alles te maken met de massatraagheid van het vliegwiel, wat weer afhankelijk is van het gewicht. Hierdoor maakt namelijk de pulserende belasting plats voor constante belasting.
De pulserende kracht die wordt gevormt via de krukas is de grootste boosdoener voor het laten slijten van de het linkerkrukaslager. Je moet zo zien dat elke keer dat er een verbranding plaatsvind, het lager een oplawaai krijgt.
De slijtagefactor met betrekking tot de warmte is nagenoeg verwaarloosbaar. Dit omdat het lager dit namelijk opvangt: C3 wil zeggen dat het lager in koude toestand al voorzien is van een beperkte speling. Wanneer het lager op bedrijfstemperatuur komt zal de speling afnemen waardoor het lager minder slijt. Sterker nog: blijft de temperatuur te laag, dan zal het lager zelf HARDER slijten.
Wat betreft de temperatuur van het vliegwiel: Dit is niet enkel te wijten aan de warmte van de motor. Het vliegwiel draagt namelijk ook bij aan de inductiespanning voor het opwekken van de stroom voor de ontsteking en verlichting. De wervelstromen die optreden tijdens dit proces wekken ook wrijvingswarmte op waardoor het vliegwiel dus warm wordt.
Waar ook rekening mee gehouden moet worden is dat aluminium een hoge warmtegeleidingscoefficient heeft. Dit houdt weer in dat er warmte elders uit het blok wordt getransporteerd richting het linker krukaslager en het hierdoor dus ook verwarmt wordt.
Door het koelen van het vliegwiel is de temperatuur van het aluminium amper omlaag te krijgen, evenals die van de krukas.
Daarbij: Wanneer je het vliegwiel flink gaat koelen, creeer je in de krukas rare interne spanningen welke kunnen leiden tot zwakte van het materiaal. Hierbij moet je het vliegwiel wel extreem gaan koelen wil je dit merkbaar maken. Dit heeft dus geen betrekking op jouw projectje.

Pas als het lager zich VER boven zijn ideale bedrijfstemperatuur bevind zal het sneller gaan slijten. De temperatuur van het lager is het makkelijkst omlaag te brengen door ervoor te zorgen dat er minder wrijving optreed, ofwel; smeren! Beetje extra olie bij je benzine dus.

Daarbij wil ik nog opmerken dat de warmte van in het vliegwiel niet naar buiten wordt "geslingerd" door middelpuntsvliegende krachten. Middelpuntsvliegende krachten hebben namelijk alleen betrekking op dingen die een bepaalde massa hebben. Warmte opzich heeft geen massa en kan dus ook niet naar buiten vliegen.
Op onnatuurkundige wijze is het zelfs ook nog te verklaren. Wanneer je lucht verwarmt, gaat het naar boven. Dit betekend dat warme lucht minder weegt dan koude lucht. Middelpuntsvliegende kracht houdt in dat het zwaarste onderin naar buiten wordt geslingerd en het lichtste wordt naar binnen gedrukt. In het geval van het vliegwiel zou dus de warmte naar binnen worden gedrukt en de kou dus naar buiten. Sorry, je bewering klopt dus niet.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Als ik een blok voor €450 reviseer wil ik graag dat het heel blijft, 30 jaar oud of niet. Misschien is het jou nooit opgevallen maar 90% van alle carters is inmiddels al rijp voor een nieuwe bus omdat je het lager er zo in duwen kan. Dat is een gevolg van die themperaturen die het te verduren krijgt. Ik verzin niet zomaar wat


Allereerst weet jij net zo goed als ik dat je een blok, wat totaal aan gort is, beter weg kunt gooien dan je het gaat reviseren. Anders kost het je klauwen vol geld.
Ikzelf heb altijd mijn eigen blokken gereviseerd. De kosten:
- krukaslagers: 10 euro per stuk
- keerringenset: 25 euro
- Pakkingset: 20 euro
- big-end + persen: 90 euro
Half uurtje werk: 30 euro ( bij een uurloon van 60 euro per uur wat al belachelijk duur zou zijn)
Totale kosten zijn dus: 175 euro
Wanneer je meer moet reviseren dan hierbovenstaand. Gooi het blok maar weg, want dan geef je er veel te veel aan uit.

Kortom: 450 euro om een blok te reviseren is belachelijk duur. Zelf had ik daar nog weleens een watergekoeld NSR-80-blok met 6-bak voor compleet met splinternieuwe 110-Malossi + 24mm Mikuni voor.

Wanneer zo'n carter helft is uitgesleten blijft inderdaad het lager niet meer vastzitten. Dit is op te lossen door hier met een centerpoint een stuk of 10 butsen in te slaan. Hierdoor krijg je materiaal-opeenhopingen waardoor de diameter kleiner wordt en je krukaslager al beter vast gaan zitten. Wanneer je er nog eens loctite omheen doet (de rode!) Blijf hij zekerweten goedvastzitten en kan hij niet meer uit gaan slaan.

Kortom: ik denk dat het niet veel zin heeft om je vliegwiel te koelen. Een beetje extra smering doet namelijk al wonderen. Daarbij kosten de aanpassingen van een gekoeld vliegwiel waarschijnlijk al meer dan dat het op zal leveren.
MAAARRRR!!! Wel leuk bedacht! Goed beredeneerd. Ik zou het wel grappig vinden wanneer je een luchthapper op je vliegwieldeksel zou bouwen. Ik weet zeker dat er veel mensen zichzelf aan gaan vragen waar zoiets nu voor dient.
 
MT70-nolimit 9-2-2007 19:18 Print reply

Posts: 4322
Over de revisie: Dat is puur een persoonlijk uitgangspunt;
Prox zuiger: 50 euro
Prox big end, (kooi drijfstang hele mikmak plus persen) 120 euro
6228 lager 17 euro plus rechter lager 10 euro
Keerringen 12 Euro (dus niet de chocolade kwaliteit)
Pakkingen 20 euro

Dan heb ik een deel van de materiaalkosten nog maar opgenoemd. Dan noem jij het butsen slaan met de centerpoint, dat is een beun oplossing. Het klinkt wel leuk, centerpointen maar je garantie dat je lager 'gecenterd' in zijn passing zit is 0,0. Ook dat werken met loctite is een halve oplossing. Die rode loctite gebruik ik op het werk om welliswaar zware aandrijvingen vast te zetten maar we hebben het over toerentallen van mss 5 Hz. Het geweld van een 2t krukas wint het ten alle tijden van dat beetje lijm. Ik heb nog geen blokken gezien die met lijm gereviseerd waren, die daarna probleemloos 10.000km reden (weliswaar opgevoerd).

Bij een versleten bus houd ik het op kotteren wat mij zo'n 60 euro zou kosten.

We zitten nu al op 280 euro, en dan heb ik nog geen manuur gerekend.

Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 9-2-2007 om 19:24 uur.
 
gaat lang goed
Sypie_Honda 9-2-2007 19:32 Print reply

Posts: 13830
met het eerste gedeelte ben het wel eens met MTX-speed, behalve met dat laaste.

met een center putjes in je carter slaan heeft geen zin, net zoals locktite, daar blijft niets van over.
ik heb hier genoeg carters liggen waarmee ze het al geprobeert hadden

enige oplossing is kotteren en een nieuwe bus erin.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
MT70-nolimit 9-2-2007 19:35 Print reply

Posts: 4322
Ik heb het idee dat jullie van mening zijn dat eerst de bus kapot loopt en dan het lager. Mijn visie is; het lager loopt stuk wanneer deze verslijt (dit door te hoge temperaturen) en door het stuiteren en trillen wordt de bus kapot geknepen.
 
gaat lang goed
Hardstyle 9-2-2007 19:53 Print reply

Posts: 1077
Maar bij een NSR is het vliegwiel tog ook niet meer vast te houden als je tijdje gereden hebt
 
bladiebladieblaa - Racing in my blood! -
khaz 9-2-2007 21:00 Print reply

Posts: 1450
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Wanneer de krukas aan de linkerkant warm wordt, zal deze worden getransporteerd en komt deze bij het vliegwiel aan. Door de middelpuntvlieende kracht trekt de warmte naar de randen van het vliegwiel.



kracht werkt alleen op massa, warmte heeft geen massa want warmte bestaat uit energie en energie heeft geen massa (praktisch gezien)


edit: oh sorry was al gepost

Dit bericht is gewijzigd door khaz op 9-2-2007 om 21:02 uur.
 
HPI |w00t
MT70-nolimit 10-2-2007 12:26 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hardstyle
Maar bij een NSR is het vliegwiel tog ook niet meer vast te houden als je tijdje gereden hebt

Niet meer vast te houden is in dit geval relatief. NSR blok blijft gewoon veel koeler omdat de cilinder die erop ligt niet verder dan 90°C komt.
 
gaat lang goed
Sjoerd. 10-2-2007 12:56 Print reply

Posts: 2607
Quote:
Probleemstelling: Honda heeft bij de ac-blokjes (met name dus MB/MT) daar is geen discussie over mogelijk





Je beginvraag is beetje onduidelijk?

Verder denk ik mee aan een christelijk antwoord
 
S1lv3r 10-2-2007 13:00 Print reply

Posts: 5213
Het vliegwiel wordt vooral óók warm vanwege de magnetische 'wrijving' die het vliegwiel met de spoelen ondervind.

Dit bericht is gewijzigd door S1lv3r op 10-2-2007 om 13:07 uur.
 
MT70-nolimit 10-2-2007 13:58 Print reply

Posts: 4322
sorry ik was druk met andere dingen tijdens het typen
 
gaat lang goed
MTX-speed 10-2-2007 18:46 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
met het eerste gedeelte ben het wel eens met MTX-speed, behalve met dat laaste.

met een center putjes in je carter slaan heeft geen zin, net zoals locktite, daar blijft niets van over.
ik heb hier genoeg carters liggen waarmee ze het al geprobeert hadden

enige oplossing is kotteren en een nieuwe bus erin.


Centerpuntjes houden het in combinatie met loctite heel goed. Het licht er enkel aan wat je voorbewerkingen zijn. Vantevoren natuurlijk het lagerhuis grof opschuren, goed ontvetten voordat de loctite wordt aangebracht. Iets wat zeer vaak vergeten wordt en wat zeker wel scheelt
Ikzelf heb het altijd zo gedaan. Ik heb dan ook nog nooit een blok zelf voor de 2e keer gereviseerd. Maar toch werden er wel wat cilindertjes op versleten. 't belangrijkste is om een lager gewoon op tijd te vervangen. Daarmee voorkom je heel wat narigheid.
Mocht het toch nodig zijn om er een bus voor te draaien, dan moet je jezelf eens afvragen of het niet verstandiger is om een beter blok/carterhelft aan te schaffen. Is meestal veel goedkoper.
Maar dan nog......smering betekent alles: minder slijtage aan het lager betekend minder inslag aan het lagerhuis.

Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 10-2-2007 om 18:55 uur.
 

Dit topic is 2421 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved