Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koeling linker krukashelft Honda

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1069 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41163 - Koeling linker krukashelft Honda
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2435 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 8-2-2007 17:10 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
het heeft helaas niks met de smering te maken, aangezien 'nieuw type blokken' (mtx sh enzo) ook mengsmering-smering voor het rechter krukaslager hebben, en daar ook altijd het linker lager uitlubberd.

Het linker lager is een los-verbinding in het carter, net zoals het rechter lager een los verbinding is op de krukas, dit is gedaan vanwege uitzetting, daarom slijt altijd eerst het linker lager, simpelweg omdat er meer speling opzit, en dit in combinatie met het gewicht van het vliegwiel dodelijk is.

Ik heb hier al eens zeer uitgebreid oevr gehad met een werktuigbouywkundige, kijken of het probleem te ondervangen was, helaas dit is niet zo, aangezien die los verbinding er moet zitten vanwege het uitzetten van de materialen.


blok is van alu, en alu zet meer uit dan ijzer, dus zou het blok breder moeten worden dan de krukas

ik denk niet dat er zoeel spanning op de lagers komt zodra de boel warm word

ik zal ff wat uitzettingscoefficienten zoeken voor je

 
Sypie_Honda 8-2-2007 17:10 Print reply

Posts: 13830
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
het heeft helaas niks met de smering te maken, aangezien 'nieuw type blokken' (mtx sh enzo) ook mengsmering-smering voor het rechter krukaslager hebben, en daar ook altijd het linker lager uitlubberd.

Het linker lager is een los-verbinding in het carter, net zoals het rechter lager een los verbinding is op de krukas, dit is gedaan vanwege uitzetting, daarom slijt altijd eerst het linker lager, simpelweg omdat er meer speling opzit, en dit in combinatie met het gewicht van het vliegwiel dodelijk is.

Ik heb hier al eens zeer uitgebreid oevr gehad met een werktuigbouywkundige, kijken of het probleem te ondervangen was, helaas dit is niet zo, aangezien die los verbinding er moet zitten vanwege het uitzetten van de materialen.


idd dit probeer ik ook te zeggen

en dit moet bijna gewoon wel, omdat anders de aluminium lagerhuizen eerder uit zouden slijten, dan de stalen.

 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
christianos 8-2-2007 17:11 Print reply

Posts: 20445
er is in het ontwerp rekening mee gehouden, er zijn duidelijke los en vaste passingen opgenomen , dat kan je nameten.

Daarom gaat het linker lager altijd makkelijker in het carter en moeilijker op de krukas dan het rechter lager en het rechter lager moeilijker in het carter dan het linker lager en weer makkelijker op de krukas

edit: en je weet, als iets meer speling heeft, slijt het sneller.Zeker als er een vliegwiel eraan hangt... vergeet niet dat dat de grootste slopende kracht is

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 8-2-2007 om 17:12 uur.
 
superior mt7 8-2-2007 17:17 Print reply

Posts: 2675
als het je krukaslager warm word dan heb je ook minder speling (als je krukaslagers speling hebt) dus dan zou juist de boel minder moeten slijten.

en ik denk net zoals christianos schrijft dat het gewoon komt door het gewicht van het vliegwiel en de centrifugaal krachten ervan
 
V8
MT70-nolimit 8-2-2007 17:18 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
he leuke discussie rence

iig, imho lubberd een Honda carter helemaal niet uit, hij is al "uigelubberd" als hij uit de fabriek komt

dit doen ze omdat, als de krukas koud is is hij kleiner als hij warm is, en als de lagers muurvast zitten kan de krukas niet vrij uitzetten en krimpen, en dan gaat de krukas tegen de lagers aan duwen. maar als er 1 van de lagers los zit gebeurt dit niet.

maar dit werkt in de praktijk niet echt, mooi bedacht, maar is jammer genoeg een beetje misklukt imo.



Spijt me zeer maar ik vind het een vaag verhaal. Ik geloof nooit en tenimmer dat honda expres een speling heeft aangehouden om bij opwarming naar bedrijfstemperatuur het krimp probleem te voorkomen. Dat vang je namelijk al op met het lager, het welbekende c3 lager. Die compenseerd de uitzetting.
Bij NSR zitten beide lagers in zo'n bus dus dan zou bij nsr dat systeem gelijk al niet kloppen. Dus dat verhaal gaat er bij mij niet helemaal in.
 
gaat lang goed
superior mt7 8-2-2007 17:19 Print reply

Posts: 2675
jouw verhaal van warmte die word verspeid door centrifugaal krachten gaat er bij mij ook niet in
 
V8
christianos 8-2-2007 17:20 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]


Spijt me zeer maar ik vind het een vaag verhaal. Ik geloof nooit en tenimmer dat honda expres een speling heeft aangehouden om bij opwarming naar bedrijfstemperatuur het krimp probleem te voorkomen. Dat vang je namelijk al op met het lager, het welbekende c3 lager. Die compenseerd de uitzetting.
Bij NSR zitten beide lagers in zo'n bus dus dan zou bij nsr dat systeem gelijk al niet kloppen. Dus dat verhaal gaat er bij mij niet helemaal in.

Het is echt zo, en vergeet dat er geen C3 in gemonteerd zaten,
Ook is het zo, dat je NSR blokken gelijkmatiger gekoeld worden, maar mtx-sh blokken dan weer niet, dus die zouden ook rechter krukaslager zittingen moeten hebben die harder slijten en dat is ook niet zo.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: superior mt7
jouw verhaal van warmte die word verspeid door centrifugaal krachten gaat er bij mij ook niet in



Nee idd

en wat je zegt, warmte verminderd de speling alleen maar.


Dit bericht is gewijzigd door christianos op 8-2-2007 om 17:20 uur.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 8-2-2007 17:21 Print reply

Posts: 17929
sigmaT= alfa .delta T.L

sigmaT= verplaatsing vanwege temperatuurverschil in mm
L= van toepassing zijnde lengte
A= werkzaam oppervlakte in vierkante meters
alfa= uitzettingscoëfficiënt

die alfa van staal is 12 en van aluminium is 23
 
Sypie_Honda 8-2-2007 17:22 Print reply

Posts: 13830
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]


Spijt me zeer maar ik vind het een vaag verhaal. Ik geloof nooit en tenimmer dat honda expres een speling heeft aangehouden om bij opwarming naar bedrijfstemperatuur het krimp probleem te voorkomen. Dat vang je namelijk al op met het lager, het welbekende c3 lager. Die compenseerd de uitzetting.
Bij NSR zitten beide lagers in zo'n bus dus dan zou bij nsr dat systeem gelijk al niet kloppen. Dus dat verhaal gaat er bij mij niet helemaal in.


oke, maar hoe verklaar je dan, dat de stalen lagerhuizen altijd uitgesleten zijn, en de alu lagerhuizen nooit?

alu lubberd sneller uit als staal.

en het zit zo, als er geen speling op zit, gaat het ook niet lubberen. want als hij los zit, gaat hij zogenaamd walsen (buiten kant van lager gaat ook draaien in carter) n in het lagerhuis. en daardoor gaat hij uitlubberen

als dat lager gewoon vast zit in zijn huis, gaat hij niet waslen, en kan hij bijna niet uit lubberen.

Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 8-2-2007 om 17:23 uur.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
MT70-nolimit 8-2-2007 17:23 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: superior mt7
jouw verhaal van warmte die word verspeid door centrifugaal krachten gaat er bij mij ook niet in

Niet volledig nee, dat klopt, maar je kunt het vliegwiel wel gebruiken om doormiddel van transport het linker krukas gedeelte te koelen

En jij doet alsof het onlogisch is dat een lager met speling minder slijt als ie warm is, nou dat is het hele eier-eten met c3 en c4 lagers.
 
gaat lang goed
christianos 8-2-2007 17:25 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]

Niet volledig nee, dat klopt, maar je kunt het vliegwiel wel gebruiken om doormiddel van transport het linker krukas gedeelte te koelen

En jij doet alsof het onlogisch is dat een lager met speling minder slijt als ie warm is, nou dat is het hele eier-eten met c3 en c4 lagers.

het spijt me dat ik het zeg hoor, maar je verhaal klopt van geen enkele kant.

Je vergeet ook nog de koelte die het vliegwiel zelf opwekt, en als het echt zo heet werd, dan zou je keerring en je spoelen de eerste slachtoffers zijn en daarna pas je lager.

Lagers en de verbindingen kunnen makkelijk deze warmte aan.

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 8-2-2007 om 17:26 uur.
 
MT70-nolimit 8-2-2007 17:26 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
[...]


oke, maar hoe verklaar je dan, dat de stalen lagerhuizen altijd uitgesleten zijn, en de alu lagerhuizen nooit?

alu lubberd sneller uit als staal.



Waarom die alu niet uitlubbert? De rechter lager loopt in vbakolie, en hij loopt in een alu bus, beetje toeval? Christianos haalt wel vaak het vliegwiel als schuldige naar voren maar dat is juist de factor die de nodige balans brengt op de krukas.
 
gaat lang goed
christianos 8-2-2007 17:27 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]

Waarom die alu niet uitlubbert? De rechter lager loopt in vbakolie, en hij loopt in een alu bus, beetje toeval? Christianos haalt wel vaak het vliegwiel als schuldige naar voren maar dat is juist de factor die de nodige balans brengt op de krukas.

ja die brengt balans op het moment dat alles recht is en geen speling heeft, maar het wordt je grootste vijand als er ook maar ergens speling op komt
 
- Han - 8-2-2007 17:28 Print reply

Posts: 9667
maar dus is je vliegwiel te zwaar? Misschien kun je dan gaan denken om een hpi te kopen?

(ps, 40 euro voor ff je carter goedmaken vind ik wat veel, bij mij was die ngo wel goed, maar achteraaan was iets afgebroken, ander cartertje (voor 10 euro) en ik kan weer rijden
 
<10.000 posts
MT70-nolimit 8-2-2007 17:29 Print reply

Posts: 4322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
[...]



Lagers en de verbindingen kunnen makkelijk deze warmte aan.


Het wordt TE warm simpel zat. Waarom loopt een std MB/MT blok af fabriek probleemloos 30.000km en met een snelle cilinder al gauw 10.000km minder? Dat ligt niet aan het verhaal van c2/c3 lagering.
 
gaat lang goed

Dit topic is 2435 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved