Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koeling linker krukashelft Honda

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 883 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41163 - Koeling linker krukashelft Honda
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 2419 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MT70-nolimit 8-2-2007 15:24 Print topicpost

Posts: 4322
Probleemstelling: Honda heeft bij de ac-blokjes (met name dus MB/MT)problemen met de temperaturen van het linker kruk lager daar is geen discussie over mogelijk. Het gaat hierbij om het uitlubberen van het linker krukaslager busje bij hogere toerentallen. Er worden hierbij oorzaken genoemd als het gewicht van het vliegwiel, maar de belangrijkste oorzaak lijkt mij toch de smering en koeling van het linkerlanger door de mengsmering. Het rechterlager loopt in vbakolie en daar gebeurt nooit niets mee. Door hier op in te haken kom ik met het volgende:

Wanneer de krukas aan de linkerkant warm wordt, zal deze worden getransporteerd en komt deze bij het vliegwiel aan. Door de middelpuntvlieende kracht trekt de warmte naar de randen van het vliegwiel. Velen zullen al wel geconstateerd hebben dat wanneer het de motor op bedrijfstemperatuur is, dat het vliegwiel ook zeer warm word. Wanneer men dan zonder vliegwieldeksel gaat rijden zal het vliegwiel door rijwind gekoeld worden. Zelf heb ik laatst bij een themperatuur van -1°C een themperatuur op het vliegwiel gehad van 15°C. Daar trek ik de conclusie uit dat de linker krukaskant dus koeler zal blijven wanneer men zonder vliegwieldeksel rijd eigenlijk de hele lagering aan de linkerkant minder verhit raakt.

Ik wil graag een oplossing zodat het vliegwiel redelijk vochtvrij 'verpakt' is en toch rijwind gekoeld wordt.

Een van de opties: Je maakt een sleuf in het vliegwieldeksel, en dicht deze met fijn gaas. Vocht kan dan alleen in druppel/nevelvorm bij het vliegwiel komen en zal dus de mogelijheid krijgen te verdampen. Het beste is een sleuf aan de voorkant met de draairichting van het vliegwiel mee, zodat de koele lucht door het vliegwielhuis een wordt getrokken. Een vliegwiel mag dan wel geen schoepen hebben maar lucht trekken doet ie wel.

Zijn er meerdere ideeën, opmerkingen, bevindingen?

Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 10-2-2007 om 13:58 uur.
 
gaat lang goed

Henk-88 8-2-2007 15:34 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Door de middelpuntvlieende kracht trekt de warmte naar de randen van het vliegwiel.

Zijn er meerdere ideeën, opmerkingen, bevindingen?


Ik vind dat maar een gewaagde stelling :P

Als ik denk aan het toevoeren van rijwind en het miniseren van het vuil erin dan denk ik aan een toevoerslang voor de koele rijwind met vlak achter de opening een bocht waarin een opvangreservoir komt dat veel water en vuil kan opslaar terwijl de redelijk schone lucht ervoor 'afslaat' richting vliegwiel.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
MT70-nolimit 8-2-2007 15:40 Print reply

Posts: 4322
Hmm ja voor het mooie zou er dan een plastic schoepje in het midden van het vliegwiel moeten zitten (waterpomp idee) en dat je zo dus met iets van een centrifugaalwerking een zeker hoeveelheid lucht door die toevoerslang trekt.


Dit is trouwens de afbeelding hoe ik de gaasopening uitgevoerd zou hebben:

 
gaat lang goed
- Han - 8-2-2007 15:41 Print reply

Posts: 9667
maak een gat met een filter eraan (zie je wel eens op TP carterdekseltjes voor scooter)

:

daar rechtsonder zit ook zon gat in, en daar kan een filter op

Dit bericht is gewijzigd door MT5-HAN op 8-2-2007 om 15:44 uur.
 
<10.000 posts
Henk-88 8-2-2007 15:44 Print reply

Posts: 26703
Hmm, ik zou wel proberen te voorkomen dat het schoepje de waternevel en het fijne vuil aanzuigt en over je ontsteking uitstort.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
KaWaReZ 8-2-2007 15:45 Print reply

Posts: 20582
Zou het niet kunnen liggen aan de constructie van het carter?, dat daar de versteviging van het linker krukaslager gewoon minder goed is geconstrueerd?

(kawa is dat niet het geval)
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
MT70-nolimit 8-2-2007 15:47 Print reply

Posts: 4322
ja een oplossing is dat je de bus waarin het lager zit uitkotterd en vervangt voor een gietstalen exemplaar. Dan is het probleem met de bus verholpen maar word het lager (naar mijn idee) nog veel te warm

Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 8-2-2007 om 15:47 uur.
 
gaat lang goed
- Han - 8-2-2007 16:06 Print reply

Posts: 9667
blokken zijn bijna 30 jaar oud. En dan maak jij nog een probleem van koeling

maar goed, heb je er echt last van dat je linkerlager te warm word?
 
<10.000 posts
MT70-nolimit 8-2-2007 16:25 Print reply

Posts: 4322
Als ik een blok voor €450 reviseer wil ik graag dat het heel blijft, 30 jaar oud of niet. Misschien is het jou nooit opgevallen maar 90% van alle carters is inmiddels al rijp voor een nieuwe bus omdat je het lager er zo in duwen kan. Dat is een gevolg van die themperaturen die het te verduren krijgt. Ik verzin niet zomaar wat
 
gaat lang goed
bart de scootergek 8-2-2007 16:38 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Als ik een blok voor €450 reviseer wil ik graag dat het heel blijft, 30 jaar oud of niet. Misschien is het jou nooit opgevallen maar 90% van alle carters is inmiddels al rijp voor een nieuwe bus omdat je het lager er zo in duwen kan. Dat is een gevolg van die themperaturen die het te verduren krijgt. Ik verzin niet zomaar wat



hoe weet je zo zeker dat het door temperaturen komt? waarom heeft ieder ander carter dat op dezelfde manier gesmeerd wordt die problemen dan niet?

is het oliekanaaltje niet te vergroten ofzo?


 
Honda RC-33
MT70-nolimit 8-2-2007 16:41 Print reply

Posts: 4322
-NSR heeft bijvoorbeeld aan beide kanten die smering, het blok blijft veel koeler, maar dat is door het lc systeem, maar als ie stuk loopt zijn het ook gelijk beide lagerbussen.

-Vergroten van smeerkanaal lijkt mij geen optie. Je hebt niet te maken met enkel een vloeistof die er doorheen hoeft, het gaat om een mengsel van een boel lucht met een beetje brandstof. Zolang die brandstof in die lucht zit verneveld zul je daar nooit met simpele aanpasing van het smeerkanaal meer mengsmering bij het lager krijgen(lijkt mij zo)

Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 8-2-2007 om 16:43 uur.
 
gaat lang goed
Djeep 8-2-2007 16:42 Print reply

Posts: 8621
En wat als hij Stil staat, dan kan er tog ook vocht in komen.. Gaat dat dan niet roesten, problemen geven in ontsteking?
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 8-2-2007 16:56 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
-NSR heeft bijvoorbeeld aan beide kanten die smering, het blok blijft veel koeler, maar dat is door het lc systeem, maar als ie stuk loopt zijn het ook gelijk beide lagerbussen.

-Vergroten van smeerkanaal lijkt mij geen optie. Je hebt niet te maken met enkel een vloeistof die er doorheen hoeft, het gaat om een mengsel van een boel lucht met een beetje brandstof. Zolang die brandstof in die lucht zit verneveld zul je daar nooit met simpele aanpasing van het smeerkanaal meer mengsmering bij het lager krijgen(lijkt mij zo)

Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 8-2-2007 om 16:43 uur.


dat evrhaal van midelpunvliedende krach in samenwerking met warmte is onzin

en dan, hoe is t linkerlager bij een nsr dan gesmeert?


ik weet dat t bij tsx hetzelfde werkt als bij mt en mb, maar tsx heeft er nooit last van, ik denk toch dat je je oplossing moet gaan zoeken in t zwaar opvoeren van die blokken, en niet in de smeing en de warmte



ik moet wel toegeven dat ik hier zelf ook wel een over gedacht heb, om het linkerlager ook op een of andere manier in de olie te laten draaien
 
MT70-nolimit 8-2-2007 16:56 Print reply

Posts: 4322
Daar heb je gelijk in, maar daarom open ik het topic ook, met de vraag of iemand andere opties heeft
 
gaat lang goed
Sypie_Honda 8-2-2007 17:00 Print reply

Posts: 13830
he leuke discussie rence

iig, imho lubberd een Honda carter helemaal niet uit, hij is al "uigelubberd" als hij uit de fabriek komt

dit doen ze omdat, als de krukas koud is is hij kleiner als hij warm is, en als de lagers muurvast zitten kan de krukas niet vrij uitzetten en krimpen, en dan gaat de krukas tegen de lagers aan duwen. maar als er 1 van de lagers los zit gebeurt dit niet.

maar dit werkt in de praktijk niet echt, mooi bedacht, maar is jammer genoeg een beetje misklukt imo.

en het grappige van het hele verhaal is nog dat, de carters met een stalen lagerhuis, "lubberen" _altijd_ uit. en die met een alu lagerhuis, "lubberen" _nooit_ uit. dat verklaart een boel denk ik.

ik heb nog nooit een carter gezien met een stalen lagerhuis die niet uitgelubbert was. enzo heb ik ook nog nooit een carter met een alu lagerhuis gezien die uitgelubbert was.


maar als je dan toch een carter hebt, die "uitgelubberd" is, dan is de oplossing vrij makkelijk, draai een nieuwe bus laat de oude bus er uit kotteren, en de nieuwe er in persen. dit heb ik ook laten doen, zit perfect.

onze bromboer doet het trouwens voor 40€, breng je het carter gewoon zo langs.


Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 8-2-2007 om 17:01 uur.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
christianos 8-2-2007 17:06 Print reply

Posts: 20445
het heeft helaas niks met de smering te maken, aangezien 'nieuw type blokken' (mtx sh enzo) ook mengsmering-smering voor het rechter krukaslager hebben, en daar ook altijd het linker lager uitlubberd.

Het linker lager is een los-verbinding in het carter, net zoals het rechter lager een los verbinding is op de krukas, dit is gedaan vanwege uitzetting, daarom slijt altijd eerst het linker lager, simpelweg omdat er meer speling opzit, en dit in combinatie met het gewicht van het vliegwiel dodelijk is.

Ik heb hier al eens zeer uitgebreid oevr gehad met een werktuigbouywkundige, kijken of het probleem te ondervangen was, helaas dit is niet zo, aangezien die los verbinding er moet zitten vanwege het uitzetten van de materialen.
 

Dit topic is 2419 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved