Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha fs1 schijfmotor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1351 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41065 - Yamaha fs1 schijfmotor
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 16505 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Vehikel 3-2-2007 10:39 Print topicpost

Posts: 2903
Een neef van mij heeft een Yamaha Fs1 2RU met schijfmotor.
Kan iemand mij vertellen hoe je een Fs1 met schijfmotor kan opvoeren?
Ik heb al vele verhalen gehoord: dat je andere schijven erin moet zetten, de schijf iets verdraaien, schijf uitveilen, etc.
Ik heb ook verhalen gehoord dat er nooit Fs1's met schijfmotor zijn uitgebracht, maar ik weet vrijwel zeker dat dit een origineel blok is.

  • Kan iemand mij vertellen hoe het nou echt in z'n werk gaat?
  • Hoe hard de brommer dan ongeveer gaat? [origeel blok, met 14mm carburateur.]
  • Wat evt. nieuwe schijven kosten.

    Het liefst replies van mensen die het uit eigen ervaring kunnen vertellen.


    Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 3-2-2007 om 10:39 uur.
     
  • Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...

    -Tom- 3-2-2007 11:04 Print reply

    Posts: 4151
    Schijfblokken zijn opzich niet bijzonder voor een fs1. De 1e type fs1's (t/m de 378) hebben ze gehad, en de latere 2RU's hebben standaard schijfblokken gehad.
    Ik heb een tijd met een schijfblok onder mijn fs1 gereden, en van de zomer heb ik het originele membraanblok er weer onder gegooid.
    Over je vragen.
    De schijf kan je niet verdraaien, kan wel, maar dan loopt je brommer niet meer. Als je je schijf wilt bewerken, zou ik gewoon een "snelle" schijf kopen, daarvan is de opening groter. Je kan vaak al aan de kleur zien of je een snelle of een langzame hebt. In de 2RU zit origineel een witte langzame schijf. Ik heb er nu een bruinte hardplastik schijf in zitten. Het scheelt voornamelijk in het optrekken en kracht, niet zozeer in topsnelheid.
    Hoe hard je brommer gaat, met alleen een snelle schijf, en een 14mm? Ik denk een 55 km/h..
    Als je er een imitatie FS1 uitlaat opgooit, als je die niet hebt (met een schuine achterkant, en vaste bocht), dan zal die denk ik 60 km/h, of maximaal 65 km/h wind mee lopen.
    Schijven kosten vaak rond de 15 euro meen ik me te herinneren.
    ZOek maar eens op
    jmpb.nl, 50cc.nl en dat soort sites

    BTW de rest van het opvoeren (cilinders enzo), is allemaal hetzelfde als een normale fs1 met membraanblok. Let er trouwens wel op wat de diameter van je spruitstuk is. ALs je pech hebt heb je een 10mm gat, dan moet je het hele schijfhuis vervangen (moet je je blok open maken), met wat geluk heb je een 16mm gat, en dan kan je er gewoon een 16mm carb op plaatsen

    Dit bericht is gewijzigd door -Tom- op 3-2-2007 om 11:05 uur.
     
    FTS Member
    gekke henkie 3-2-2007 11:07 Print reply

    Posts: 878
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
    Een neef van mij heeft een Yamaha Fs1 2RU met schijfmotor.
    Kan iemand mij vertellen hoe je een Fs1 met schijfmotor kan opvoeren?
    Ik heb al vele verhalen gehoord: dat je andere schijven erin moet zetten, de schijf iets verdraaien, schijf uitveilen, etc.
    Ik heb ook verhalen gehoord dat er nooit Fs1's met schijfmotor zijn uitgebracht, maar ik weet vrijwel zeker dat dit een origineel blok is.

  • Kan iemand mij vertellen hoe het nou echt in z'n werk gaat?
  • Hoe hard de brommer dan ongeveer gaat? [origeel blok, met 14mm carburateur.]
  • Wat evt. nieuwe schijven kosten.

    Het liefst replies van mensen die het uit eigen ervaring kunnen vertellen.


    Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 3-2-2007 om 10:39 uur.



  • Ik heb er zelf ook eentje, die liep met alleen een snellere uitlaat en een 15mm carburateur al ruim 80... Roterende schijfinlaat is ideaal om op te voeren, zoek eens naar t boek van Graham Bell, daar staat een heel stuk in over hoe je de poort in de schijf kunt uitrekenen en aanpassen. ook vind je hier precies in hoe zon roterende schijfinlaat werkt, met tekeningen en alles erbij...

    Ik heb m ergens, maar dan moet ik ff zoeken...


     
    Ga toch krassen!
    mtx-motard 3-2-2007 11:59 Print reply

    Posts: 14947
    moet je dat boek hebben? iemand? ik wil em wel verzenden. inbox maar!
     
    Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
    Vehikel 3-2-2007 13:49 Print reply

    Posts: 2903
    Heel erg bedankt voor de reacties, ben er veel wijzer van geworden.
    Ik zal het aan mn neef vragen over dat boek
     
    Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
    erwin fs1 3-2-2007 18:45 Print reply

    Posts: 897
    hoe hard wil hij ?
     
    vake bej te bange....
    Vehikel 4-2-2007 10:20 Print reply

    Posts: 2903
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: erwin fs1
    hoe hard wil hij ?

    De brommer loopt no zo'n 70 km/h, ik denk dat 80/90 voldoende is, maar ik heb gehoord dat de goedkoopste en effectiefste manier een snellere schijf is. Het mag dus niet veel kosten.
     
    Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
    Hans W 4-2-2007 10:50 Print reply

    Posts: 1456
    staan ook veel tips en opvoer trucjes op www.fs1forum.com en www.fs1.nl
     
    -Tom- 4-2-2007 11:17 Print reply

    Posts: 4151
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
    [...]

    De brommer loopt no zo'n 70 km/h, ik denk dat 80/90 voldoende is, maar ik heb gehoord dat de goedkoopste en effectiefste manier een snellere schijf is. Het mag dus niet veel kosten.

    Welke cilinder (code op de zijkant), uitlaat en carburateur zit er nu op?
     
    FTS Member
    Vehikel 4-2-2007 13:56 Print reply

    Posts: 2903
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
    [...]

    Welke cilinder (code op de zijkant), uitlaat en carburateur zit er nu op?


    De code heb ik niet bij de hand [moet ik aan mn neef vragen], het is iig een originele 50 cc cilinder en een 14 mm carburateur. Verder zit er nog een originele sigaar-uitlaat erop.
     
    Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
    -Tom- 4-2-2007 14:29 Print reply

    Posts: 4151
    als dat zo is, is je km-teller opgevoerd, dan kan hij geen 70 km/h lopen.
    Vraag naar de code die op de cilinder staat (vaak iets van fs1, 2ru, f5b). En vraag welke uitlaat hij heeft. Eentje met een losse bocht, of eentje met een vaste bocht?
     
    FTS Member
    Vehikel 4-2-2007 14:42 Print reply

    Posts: 2903
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
    als dat zo is, is je km-teller opgevoerd, dan kan hij geen 70 km/h lopen.
    Vraag naar de code die op de cilinder staat (vaak iets van fs1, 2ru, f5b). En vraag welke uitlaat hij heeft. Eentje met een losse bocht, of eentje met een vaste bocht?

    Het is er 1 met een vaste bocht, de code zal ik wel ff navragen. De brommer gaat wel echt 70, we hebben het gecontroleerd.
    De brommer ging eerst maar 50, maar nadat er een nieuwe carburateur erop gemonteerd is, en nieuwe zuigerveren is de brommer opeens een stuk sneller geworden.
     
    Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
    -Tom- 4-2-2007 14:44 Print reply

    Posts: 4151
    ok met vaste bocht scheelt een hoop. Dan is verders alleen de cilindercode nog belangrijk.
    BTW, als je echt snel wilt gaan moet je gewoon een 16mm kopen, die kosten 2e hands niet veel
     
    FTS Member
    Vehikel 4-2-2007 18:25 Print reply

    Posts: 2903
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
    ok met vaste bocht scheelt een hoop. Dan is verders alleen de cilindercode nog belangrijk.
    BTW, als je echt snel wilt gaan moet je gewoon een 16mm kopen, die kosten 2e hands niet veel


    Ik kan niet echt een code vinden, maar wel: 2RU en 49CC.
     
    Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
    Hans W 4-2-2007 18:28 Print reply

    Posts: 1456
    hmm,
    das niet de snelste 50
     
    Vehikel 4-2-2007 18:47 Print reply

    Posts: 2903
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Hans W
    hmm,
    das niet de snelste 50


    Dat dacht ik al, het is namelijk nog de originele cilinder.
     
    Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...

    Dit topic is 16505 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved