crossgek - Forum en Sales Moderator |
1-2-2007 12:35 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neluhz
[...]
werk je bij de kwikfit toevallig?
bij een normale grote beurt wordt de olie ververst...
en de filters
die heeft een brommerblok bij mijn weten ook niet , waardoor je je olie ook vaker moet vervangen .
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
bart de scootergek |
1-2-2007 12:37 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
en de filters
die heeft een brommerblok bij mijn weten ook niet , waardoor je je olie ook vaker moet vervangen .
idd, ik doe met xr om de 3000km of om het jaar als ik die 3000 niet red.
|
|
Honda RC-33 |
|
Jochie |
1-2-2007 13:54 |
Posts: 141 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
en de filters
die heeft een brommerblok bij mijn weten ook niet , waardoor je je olie ook vaker moet vervangen .
heeft 'n oliefilter hoor.. doe maar eens je koppelingscarter eraf..
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
1-2-2007 13:59 |
Posts: 10835 |
dat is geen filter maar een zeefje om de grootste rotzooi onderin het blok te laten liggen.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Almer |
1-2-2007 14:07 |
Posts: 3325 |
Draai een 'gaatje' in je carterstop en lijm der een magneetje in, en vervang vervolgens je olie om de 10.000 km
Dingen slijten echt niet zo snel, en die olie blijft ook wel goed, dus is 10.000 km genoeg, als je het maar wat in de gaten houdt. Ook mag het niet wit worden. Komt ook nog eens bij dat er geen koppeling in draait zoals bij veel versnellingbrommers (is ook erg olievervuilend). Verder zijn 4taktmotoren gewoon een stuk minder slijtagegevoelig !
|
|
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) |
|
Jochie |
1-2-2007 15:05 |
Posts: 141 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Almer
Draai een 'gaatje' in je carterstop en lijm der een magneetje in, en vervang vervolgens je olie om de 10.000 km
Dingen slijten echt niet zo snel, en die olie blijft ook wel goed, dus is 10.000 km genoeg, als je het maar wat in de gaten houdt. Ook mag het niet wit worden. Komt ook nog eens bij dat er geen koppeling in draait zoals bij veel versnellingbrommers (is ook erg olievervuilend). Verder zijn 4taktmotoren gewoon een stuk minder slijtagegevoelig!
Komt ook nog eens bij dat er geen koppeling in draait zoals bij veel versnellingbrommers
????????????
|
|
|
|
Matthijsar50 |
1-2-2007 15:38 |
Posts: 1029 |
ja, je hebt een 'natte en 'droge' koppeling, bij 4-takt brommers zit de koppeling meestal buiten het blok.. en bij een 2-takt zit hij in het blok en draait in de olie...
|
|
Peugeot 106 rallye ph2! |
|
Jochie |
1-2-2007 15:46 |
Posts: 141 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Matthijsar50
ja, je hebt een 'natte en 'droge' koppeling, bij 4-takt brommers zit de koppeling meestal buiten het blok.. en bij een 2-takt zit hij in het blok en draait in de olie...
bij de 4takt blokken die 'k onder handen al heb gehad zit die toch ook in de motor hoor en draait natuurlijk ook in de olie ..
enigste uitzonderinge : sommige 'tuningskoppelingen' op dax -modellen ( takégawa droog bv.)
|
|
|
|
monk |
1-2-2007 15:58 |
Posts: 45 |
maar hoe komt het dan da ik 80 rij ipv 70?
|
|
|
|
fs180 |
1-2-2007 16:37 |
Posts: 1346 |
afstelling?
|
|
Oldtimer Puch Maxi TE KOOP |
|
Jochie |
1-2-2007 17:02 |
Posts: 141 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: monk
maar hoe komt het dan da ik 80 rij ipv 70?
nie verkeerd bedoeld hoor maar euh... jincheng tellers kun je echt totaal niet vertrouwen en dat is wss de enige reden..
|
|
|
|
monk |
1-2-2007 17:12 |
Posts: 45 |
aan de afstelling kan het niet liggen want ide kan gewoon niet sneller..
en die jincheng tellers dat kan wel gewoon kloppen
|
|
|
|
Mopar |
1-2-2007 17:31 |
Posts: 4772 |
Als je een snelle 4takt hebt die veel toeren moet naaien, tussen de 5 en 7,5 k olie vervangen.
Voor een slome/orginele 4takt die motorisch perfect is ( dus zo goed als geen olie gebruikt.. ) mag je er gerust 20k mee wachten...
Maar hou voor jezelf 10k kilometer, of eens per jaar ( net na de zomer of halverwege de herst ) olie vervangen.
Honda 4taktjes kunnen heel wat hebben...
maar 10k of eens per jaar je olie vervangen is meer dan genoeg
En dan meteen het olie filtertje ook ff uitspoelen, en het ijzer slijpsel van je drain-plug afhalen.
|
|
|
|
Simpele |
1-2-2007 18:24 |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
1-2-2007 18:37 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
Als je een snelle 4takt hebt die veel toeren moet naaien, tussen de 5 en 7,5 k olie vervangen.
Voor een slome/orginele 4takt die motorisch perfect is ( dus zo goed als geen olie gebruikt.. ) mag je er gerust 20k mee wachten...
Maar hou voor jezelf 10k kilometer, of eens per jaar ( net na de zomer of halverwege de herst ) olie vervangen.
Honda 4taktjes kunnen heel wat hebben...
maar 10k of eens per jaar je olie vervangen is meer dan genoeg
En dan meteen het olie filtertje ook ff uitspoelen, en het ijzer slijpsel van je drain-plug afhalen.
10.000 km met een liter olie op een brommer
zonder filter , met een kleine inhoud .
olie kost een 5 euro per liter dus als je om de 2000 km vervangt (nog geen liter) ben een kwart cent per kilometer kwijt , daar zou ik geen ellende voor willen hebben .
bij honda kartmotoren (ook 4t zonder filter) wordt nadrukkelijk aangeven dat je om de 50 uur olie moet vervangen .
deze draaien minder toeren , hebben geen koppeling en hebben een groter carter als een brommer
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|