Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Verlichting MT

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1029 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #40929 - Verlichting MT
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mtx_owned 26-1-2007 18:41 Print topicpost

Posts: 2183
Hoi,

ik ben nu bezig met de verlichting van mn mt, maar nu wil ik weten ofdat ik dat zo direct op de lichtspoel kan aansluiten. Ik heb geen accu en gelijkrichter en ook geen spanningsregelaar.

en is anders een voeding ertussen die 6 volt geeft een optie?

Of is lampen met een hoger voltage een optie(12v bijv.)?

Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 26-1-2007 om 18:44 uur.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes

mtx-motard 26-1-2007 18:50 Print reply

Posts: 14947
ik zou er een nsr ontsteking oid op doen, mooi 12 volt. en een accu DC 12 volt. passen alle lampjes erin, en geen gezeik met 6 volt
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
mtx_owned 26-1-2007 18:52 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
ik zou er een nsr ontsteking oid op doen, mooi 12 volt. en een accu DC 12 volt. passen alle lampjes erin, en geen gezeik met 6 volt


ja dat kan maar ik zoek het echt niet om dat allemaal te kopen. Het is een low-budget opknapproject, ik wil m zo goedkoop mogelijk in orde krijgen
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Jozeff - Forum en Sales Moderator 26-1-2007 19:01 Print reply

Posts: 10835
accu en gelijkrichterding heb je zoiezo nodig.
desnoods een kapotte accu
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
mtx_owned 26-1-2007 19:03 Print reply

Posts: 2183
ja gelijkrichter is toch om van wisselstroom gelijkstroom te maken ofnie?
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Jozeff - Forum en Sales Moderator 26-1-2007 19:04 Print reply

Posts: 10835
ja maar die zit bij de spanningsregelaar in 1 "blokje"

zonder dat ding is de spanning te hoog in je netwerk
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
mtx_owned 26-1-2007 19:07 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
ja maar die zit bij de spanningsregelaar in 1 "blokje"

zonder dat ding is de spanning te hoog in je netwerk


maar als ik op het schema kijk, dan zie ik die gele draad direct van de dynamo naar het kastje met de lichtschakelaars lopen, dan zorgen de accu en gelijkrichter en spanningsregelaar toch nergens voor of hoe heb ik dat?
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
mtx-motard 26-1-2007 19:26 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
[...]


ja dat kan maar ik zoek het echt niet om dat allemaal te kopen. Het is een low-budget opknapproject, ik wil m zo goedkoop mogelijk in orde krijgen



maak het licht dan met fietslampjes
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
mtx_owned 26-1-2007 19:30 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]



maak het licht dan met fietslampjes


dan zul je wel veel verlichting hebben

maar wat ik me afvraag is waarom op t schema nou die draad naar de verlichting direct van de lichtspoel afkomt, en niet aan de accu noch aan gelijkrichter enz. hangt??? Accu enz. zijn toch alleen voor toeter en remlicht en knippers enzo, maar dat hoeft niet, alleen verlichting zelf hoeft te werken.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Jozeff - Forum en Sales Moderator 26-1-2007 19:32 Print reply

Posts: 10835
als je goed kijkt zie je dat die gele draad ook de gelijkrichter in gaat. (of de lichtweerstand, afhankelijk van oud of nieuw type)
Van die gelijkrichter gaat er een draad naar je accu.
Die 2 dingen zorgen dus voor de stabilisering van je spanning
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
mtx_owned 26-1-2007 19:35 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
als je goed kijkt zie je dat die gele draad ook de gelijkrichter in gaat. (of de lichtweerstand, afhankelijk van oud of nieuw type)
Van die gelijkrichter gaat er een draad naar je accu.
Die 2 dingen zorgen dus voor de stabilisering van je spanning


o ok.

maar als ik het dus direct op de lichtspoel aansluit brand het door vanwege een te hoog voltage. Als ik nou overal 12 volt lampen inzet dan, werkt dat wel? Of anders een soort voeding ofzo ertussen beunen dat die dan maar 6 volt geeft?
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Jozeff - Forum en Sales Moderator 26-1-2007 19:43 Print reply

Posts: 10835
dat eerste werkt iig niet, misschien wel icm een accu.

dat tweede werkt natuurlijk wel(als die soort voeding tenminste functioneerd)
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
mtx_owned 26-1-2007 19:49 Print reply

Posts: 2183
oh ok bedankt, dan beun ik wel ff wat in mekaar ofzo.

oh ja, en moet de stroom omgezet worden naar gelijkspanning vanaf de lichtspoel of is dat al zo?

Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 26-1-2007 om 19:50 uur.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
ploe 26-1-2007 21:04 Print reply

Posts: 635
ja zoals de meeste zeggen kan alleen zo van af je spoe NIET dan branden gelijk je lampen door

optie 1
van af je spoel icm je accu en een gelijkrichter ( accu houd de spanning op 6/12 volt )

optie 2 een spaningsregelaar origineel honda

optie 3 een spaningsregelaar zelf gemaakt
schema is te vinden op http://www.circuitso...net/circuits/view/97
dit is een spanningsregelaar die je kan instellen op 6/12 volt lees de beschijving goed en monteer de transistor op een kaal stuk metaal met vaseline liefst met koelpasta kost €1,50 helaas heb je wel de gelijkrichter nodig maar c1 c2 c3 c4 c5 kan je weglaten
ook kan je deze schakeling gebruiken om een accu op te laden

btw lampen branden ook op wisselspanning je kan ook een spanningsregelaar van een thomos nemen

Dit bericht is gewijzigd door ploe op 26-1-2007 om 21:06 uur.
 
www.placeonearth.nl
gelderboer 4-2-2007 21:17 Print reply
Posts: 226
gewoon een nieuwe honda 6V spanningsregelaar halen. of een 2e handse als je weet dat ie goed is. die is niet zo duur en dan brand de boel niet door
 
Ik motor ook

Dit topic is 1121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved