Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vering stugger dmv thermisch harden?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 882 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #40849 - Vering stugger dmv thermisch harden...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1718 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Almer 21-1-2007 13:38 Print topicpost

Posts: 3325
Mijn schokbrekers achter zijn nogal slap...
Nu ik de voorvork aan het reviseren ben bedacht ik dat als je de spiraalveren (veerstaal) heet maakt, dat ze dan hard worden. Hoe harder ze worden, hoe stugger ze gaan veren lijkt me.
Nu zat ik te denken, als ik de achterveren nou es heetstook, dan worden ze hard, wel rustig af laten koelen natuurlijk ivm structuur en sterkte van het materiaal. Maarrrrr... Zou dit ook nog nadelige invloeden kunnen hebben voor mijn veren? Bijvoorbeeld breken van het staal?

Mensen die nu gaan roepen 'koop je toch nieuwe veren' is onzin, want deze zijn niet meer te krijgen! Tevens is het om het kostenplaatje te drukken!
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)

daanmtx 21-1-2007 14:04 Print reply

Posts: 3759
er zit een vrijwel linear verband tussen sterkte en stugheid, dus als jij ze stugger maakt (het kan wel op de manier die je aangeeft) dan zal dit dus wel resulteren in een zwakkere veer. En ik heb het idee dat met een goede drempel je de veer al zou kunnen breken..

maar anyway, het valt te proberen
 
Honda VFR400R
Makrolon 21-1-2007 14:13 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
er zit een vrijwel linear verband tussen sterkte en stugheid, dus als jij ze stugger maakt (het kan wel op de manier die je aangeeft) dan zal dit dus wel resulteren in een zwakkere veer. En ik heb het idee dat met een goede drempel je de veer al zou kunnen breken..

maar anyway, het valt te proberen



k denk ook dat ie dan zo breekt, en als je zegt dat ie niet meer te krijgen is zou k het zeker niet proberen als hij breekt heb je niets meer.
 
KTM 525 EXC Supermoto
S1lv3r 21-1-2007 14:23 Print reply

Posts: 5213
stop er gewoon meer olie in

als je veren gaat verhitten, veranderd de chemische samenstelling enzo, wordt het bros van.
 
mcdronkz 21-1-2007 14:27 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
stop er gewoon meer olie in



Inderdaad, ik zie het punt niet ?
 
daanmtx 21-1-2007 14:41 Print reply

Posts: 3759
Hmmm olie van een andere viscositeit werkt maar tot een bepaalde grens denk ik, als het maar een beetje te makkelijk veert kun je het oplossen door er dikkere olie in te stoppen, of hem helemaal vullen (als dit niet het geval was). Méér olie erin doen dan past kan niet zonder goede apparatuur.
 
Honda VFR400R
Almer 21-1-2007 14:54 Print reply

Posts: 3325
Leuk en aardig, maar de schokbrekers in kwestie zijn meer dan 40 jaar oud, en toen werden er nog geen oliegedempte schokbrekers gebruikt!



Deze schokbrekers bedoel ik dus! Iemand een idee hoe deze stugger gemaakt worden? Ik heb gehoord dat ze ook wel gereviseerd worden, iemand een idee hoe dat moet?
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
De Schout 21-1-2007 14:59 Print reply
Posts: 5327
niet verhitten, heb een keer een veer heet gestookt, en uhh, dat was geen veer meer zeg maar. was veel te makkelijk plastisch te vervormen, veerde dus niet meer.
 
tune tweak fiddle bang bummer
daanmtx 21-1-2007 15:02 Print reply

Posts: 3759
Je kunt de veerringen van een andere brom verwisselen met de jouwe (zodat je alleen het inwendige verandert)

een andere optie is de bevestiging op de achterbrug verplaatsen dichterbij het draaipunt op het frame.
 
Honda VFR400R
S.Z.O. huug 21-1-2007 15:04 Print reply

Posts: 692
mischien helpt een bus tussen je veer voor wat meer stugheid
 
just keep driving
S1lv3r 21-1-2007 15:09 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
Je kunt de veerringen van een andere brom verwisselen met de jouwe (zodat je alleen het inwendige verandert)

een andere optie is de bevestiging op de achterbrug verplaatsen dichterbij verder weg van het draaipunt op het frame.


 
daanmtx 21-1-2007 15:10 Print reply

Posts: 3759
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
[...]




je vergist je. Probeer maar met lego.

Anyway, mss toch niet zo een goede oplossing want dan komt je brommer wss ook hoger te staan, wat je waarschijnlijk niet wilt. Een bus ertussen lijkt mij dus ook een goed plan, wel ff kijken hoe je die daar gaat krijgen

kortom; thermisch harden is niet echt een strak plan bij veerringen.

Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 21-1-2007 om 15:11 uur.
 
Honda VFR400R
S1lv3r 21-1-2007 15:10 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
[...]


je vergist je. Probeer maar met lego.


dichter bij het draaipunt is makkelijker veren

de arm wordt immers in verhouding kleiner

Dit bericht is gewijzigd door S1lv3r op 21-1-2007 om 15:11 uur.
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 21-1-2007 15:11 Print reply

Posts: 10560
second oponion :

wat silver zegt klopt
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
daanmtx 21-1-2007 15:14 Print reply

Posts: 3759
ho, ik zat met iets anders in mijn hoofd, excuus
 
Honda VFR400R
mulder 21-1-2007 16:19 Print reply

Posts: 13701
Als je ze gaat heet stoken, gaan ze alleen maar slapper veren
 

Dit topic is 1718 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved