Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda MTX RPM

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 879 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #40845 - Honda MTX RPM
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3775 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maximilliano 21-1-2007 0:21 Print topicpost
Posts: 666
Hey,

Ik heb sinds een tijdje een Honda MTX-sh. Deze heb ik ergens in een Schuur gevonden en gekocht. Nou is mijn vraag, Ik heb wat gelezen over CDI en van mensen gehoord over overtoeren. maar de artikelen en mijn kennissen geven allemaal andere meningen.
nu is mijn directe vraag: Op hoeveel toeren maak je met een originele Honda MTX-sh overtoeren? het enige wat er wel veranderd is, is een snellere uitlaat die kracht begint te geven vanaf 6500 RPM.

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

M.V.G. Max
 

mcdronkz 21-1-2007 0:49 Print reply

Posts: 32777
Overtoeren maak je eigenlijk alleen als je een te korte vertanding hebt, of volgas een afdaling maakt van een heuvel.

Als je een normale vertanding hebt is er geen reden om je zorgen te maken over overtoeren.
 
Jelmer MX 21-1-2007 2:13 Print reply

Posts: 13514
Je kan beter vertellen dus hoeveel toeren die maakt

en wat je setup is
 
Custers 21-1-2007 3:42 Print reply

Posts: 4747
Ik heb origineel (wel met andere demper en uitlaat,hij loopt nu 60/65) rond de 7000/7500 toeren,en dat is nu normaal. Dus denk maar na
 
Ride like the wind.
Saknet 21-1-2007 4:16 Print reply

Posts: 10355
overtoeren dat is meer uitlaat en cilinder afhankelijk..

overtoeren is dat stukje toeren na het stukje toeren waar je brommer verreweg het meeste kracht heeft (die term heet "powerband" en knoop dat goed in je oren want elke keer dat je een discussie met een 4takter hebt kan je zeggen van: ik heb lekker een powerband jij niet

zowiezo 6500 stelt niks voor en dat is ook echt niet schadelijk al rijd je het een uur in zn 2... mits er genoeg wind staat voor luchtkoeling.

Als je met 13000 toeren ofzo gaat rijden zou ik me pas gaan afvragen of b.v.b. je huidige lagers daar wel voor gemaakt zijn

Maar overtoeren doe je dus gewoon heel simpel oplossen:
tandwielverhouding aanpassen, of niet helemaal volgas rijden
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Maximilliano 21-1-2007 17:01 Print reply
Posts: 666
hey,

ja ik snap wat jullie bedoelen, maar wanneer maakt hij daadwerkelijk overtoeren? hij is compleet origineel. 489000 KM gelopen. (goed ingereden dus :P)

50cc
13 mm Keihin
andere uitlaat (geen idee welke)
en voor de rest is alles origineel.

vanaf de hoeveel toeren is het schadelijk voor mijn brommer? ik trek hem meestal door tot de 9000 en dan schakel ik. maar ik heb geen idee wanneer het nou schadelijk voor het blok of andere onderdelen is.

en bij de 8000 toeren rij ik 60 in zijn 4. en soms kom ik op de 9000 RPM en dan ga ik 65+ in zijn 4

Dit bericht is gewijzigd door Maximilliano op 21-1-2007 om 17:06 uur.
 
mr200r 21-1-2007 17:44 Print reply
Posts: 5122
Voortandwiel 1 of 2 tanden groter is de goedkoopste oplossing.
Je kan achter ook kleiner gaan.
de verhouding is ongeveer voor 1tand groter achter 2tanden kleiner.
 
mr200r
Moped Macho 21-1-2007 17:47 Print reply

Posts: 2037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maximilliano
hey,

ja ik snap wat jullie bedoelen, maar wanneer maakt hij daadwerkelijk overtoeren? hij is compleet origineel. 489000 KM gelopen. (goed ingereden dus :P)

50cc
13 mm Keihin
andere uitlaat (geen idee welke)
en voor de rest is alles origineel.

vanaf de hoeveel toeren is het schadelijk voor mijn brommer? ik trek hem meestal door tot de 9000 en dan schakel ik. maar ik heb geen idee wanneer het nou schadelijk voor het blok of andere onderdelen is.

en bij de 8000 toeren rij ik 60 in zijn 4. en soms kom ik op de 9000 RPM en dan ga ik 65+ in zijn 4

Dit bericht is gewijzigd door Maximilliano op 21-1-2007 om 17:06 uur.

Overtoeren zijn toeren waar je brommer niets meedoet. Als je twv. 11-62 hebt bijvoorbeeld, maakt ie overtoeren. Je merkt het vanzelf onder het rijden.
 
Boerenkool om half 10.
S1lv3r 21-1-2007 18:49 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
overtoeren dat is meer uitlaat en cilinder afhankelijk..

overtoeren is dat stukje toeren na het stukje toeren waar je brommer verreweg het meeste kracht heeft (die term heet "powerband" en knoop dat goed in je oren want elke keer dat je een discussie met een 4takter hebt kan je zeggen van: ik heb lekker een powerband jij niet



4takter heeft ook wel een punt waarop ie het meeste vermogen heeft hoor , dus bij 4takt kun je in zekere zin ook wel spreken van een powerband.

bij 2takters merk je em gewoon beter omdat die onderin zo dood als een pier zijn.

 
MTX-speed 21-1-2007 19:41 Print reply

Posts: 1229
In principe kun je meestal gewoon horen wanneer een brommer/motor/auto teveel toeren maakt.
Het is niet zo dat vanaf een bepaald toerental het ineens plotsklaps schadelijk je in dit toerengebied te bevinden. 't is gewoon zo: hoe meer toeren hij maakt, hoe sneller hij slijt.
Originele cilinders zijn oerdegelijk. Meestal maken ze niet veel meer dan 9000 rpm. Wanneer je je in dit toerengebied bevind is er in principe nog niets aan de hand, maar je moet niet zo een half uur door blijven rijden natuurlijk. Tijdelijk mag je dus meer toeren maken zoals bij het schakelen.
Ik weet dat de originele 50cc's hun maximaal vermogen leveren bij ongeveer 7000 rpm. Wanneer je hier ongeveer 2000 toeren boven gaat zitten bij het schakelen is er echt niets aan de hand.

Bij topsnelheid mag je ook best wat meer toeren maken. Je hebt dan namelijk voldoende koeling en je brommer wordt voldoende belast. (In z'n vrij 9000 toeren draaien is dus veel slechter dan bij topsnelheid, lang verhaal om dat duidelijk te maken; een brommer is ervoor gemaakt om kracht te leveren, niet om zinloos veel toeren te maken).
Wanneer je brommer bij topsnelheid 9000 toeren draait (al is dit constant, maar wel in zijn hoogste versnelling) is dit niet zo heel erg.
Ik kies mijn tandwielverhouding altijd als volgt:
Je tandwielverhouding moet je zo kiezen dan wanneer je stationair in zijn hoogste versnelling rijdt en je volgas geeft, de brommer zonder onderbrekingen moet kunne accelereren tot topsnelheid. Wanneer je tussendoor terug moet schakelen omdat hij het niet trekt, heb je een te zware vertanding.
Stel: je brommer trekt maximaal bij 7000 toeren, dan moet hij op topsnelheid ongeveer 8000-8500 toeren bij topsnelheid draaien. Je zit dan net boven het toerengebied waarbij je brommer zijn maximum vermogen levert, maar toch maak je weer niet onnodig overtoeren.

Belangrijker is echter het smeren: beetje opgevoerde brommer zoals de jouwe zou ik al snel 1 op 40 smeren. Niet veel meer, anders kan de uitlaat dicht gaan slibben, niet te weinig anders heeft de levensduur van je blokkie d'ronder te lijden.
Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je carburateur goed af is gesteld. Wanneer hij namelijk te weinig benzine krijgt, gaat de motortemperatuur omhoog; meer warmte, meer slijtage, kortere levensduur.
Oja, en met koude motor natuurlijk rustig warmrijden. Niet warm laten draaien, dit is overbodig en slechter voor het milieu. Met koude motor dus bijvoorbeeld niet meer dan 6000 toeren draaien. Motortje warm? Gooi maar open.

Wat betreft de CDI:
De CDI zorgt de ontsteking. Wanneer de brommer langzaam draait kan het vonkje op een vrij laat tijdstip plaatsvinden, maar hoe sneller de motor draait, hoe eerder het mengsel ontstoken moet worden. De CDI is zo "geprogrammeerd" dat wanneer dus het toerental hoger wordt, hij de boel eerder laat ontsteken. Zo hoort het dus. Wanneer het ontstekingstijdtip niet zou worden vervroegt, dan kan de verbranding het toerental van de motor niet bijhouden. Dit heeft als gevolg dat er nog brandend benzinemengsel de uitlaat in gaat. Verloren vermogen. Op een bepaalde toerental gaat er meer brandend mengsel de uitlaat in dan dat het de motor aandrijft en dan heb je dus een maximum toerental.
Wat hebben ze nu bij Honda gedaan: ze hebben in de CDI een veiligheid ingebracht. Om te voorkomen dat een motortje over zijn toeren gaat wordt het ontstekingstijdstip verlaat boven een bepaald toerental. Bij de Honda-brommertjes is dit tussen de 6500-7000 rpm. Vandaar dus ook dat dipje rond dat toerental. Als je daar eenmaal boven zit is er niets aan de hand. Die "beveiliging" werkt in principe alleen bij originele brommers. Wanneer je stevig gaat opvoeren heb je hier nadeel aan: een vermogensdip. Door een andere CDI te gebruiken is dit weer op te lossen. Bijvoorbeeld een Malossi-CDI.

 
Maximilliano 21-1-2007 22:37 Print reply
Posts: 666
oke!

heel erg bedankt voor deze uitgebreide informatie!

als ik hem later ga opvoeren, dan kan ik hem dus (voor meer precieze informatie) op een rollerbank of iets anders dergelijks wat een meting uitbrengt qua motor kracht. dat dat weergegeven wordt in een balkje op een scherm.

nogmaals heel erg bedankt!
 
Nipo_5 22-1-2007 9:28 Print reply
Posts: 193
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maximilliano
Hey,

Ik heb sinds een tijdje een Honda MTX-sh. Deze heb ik ergens in een Schuur gevonden en gekocht. Nou is mijn vraag, Ik heb wat gelezen over CDI en van mensen gehoord over overtoeren. maar de artikelen en mijn kennissen geven allemaal andere meningen.
nu is mijn directe vraag: Op hoeveel toeren maak je met een originele Honda MTX-sh overtoeren? het enige wat er wel veranderd is, is een snellere uitlaat die kracht begint te geven vanaf 6500 RPM.

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

M.V.G. Max


De lagers van een blok van een honda mtx kunnen veel hebben, je hoeft je pas zorgen te gaan maken als je brommer boven de 12 of 13 duizend toeren maakt.

 

Dit topic is 3775 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved