Almer |
20-1-2007 23:03 |
Posts: 3325 |
Hoe staat het met je koppelingskabel? Kijk eerst naar de onderdelen buiten het blok zoals koppelingskabel en koppelingshevel (dat 'armpje' op je koppelingsas die je blok ingaat!). Span je koppelingskabel zonodig op (door of het 'nokje' op de kabel te verschuiven bij het 'armpje op blok' of handle, of met een 'snelspanner' bij je koppelingshandle!). Doet ie het nog niet, zou ik je carterdeksel er even afschroeven en kijken of de platen lekker door de koppelingskorf heen glijden!
|
|
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) |
|
boukekappers |
21-1-2007 10:51 |
Posts: 46 |
Ik heb de kabel al gesmeerd en strakker gestelt maar lijkt weinig
uit te maken. Je merkt wel dat de koppeling meer contact maakt maar nog steeds niet opgelost en hij kan al bijna niet strakker ingesteld worden.
En Ik weet niet hoe ik bij koppelingsplaten moet komen, heb deksel aan de andere kant van de brommer ook opengemaakt maar daar kan ik alleen bij carburateur komen en niet bij koppelingsplaten:S
|
|
klaas huizinga |
|
Harold |
21-1-2007 16:28 |
Posts: 1052 |
Eerst je kabbel slap zetten, dus die plug helemaal in je deksel draaien. Dan zit er als het goed is in het wromwieltje (dat ding wat in je koppelings deksel zit) een stelschroefje. Deze draai je ook los, dan het deksel er op schroeven en dit stelschroefje indraaien totdat je voelt dat i tegen het stiftje( en dan niet verder draaien) komt die in je blok zit. (controleer dit stiftje ook ff of die recht is, kun je er gewoon uit trekken)
Dan span je je kabel weer strak en als het goed is moet i het dan doen. Zoniet dan kan het wormwieltje versleten zijn, maar je kunt eerst nog even met dat afstelschroefje spelen.
|
|
|
|
boukekappers |
21-1-2007 16:39 |
Posts: 46 |
heey harold,
Dank voor je tip,
Ben er net mee bezig geweest en heb het precies zo ingesteld!
Gaat al stuk beter.
Maar het is toch de bedoeling dat als je koppeling inknijpt en naar
de eeste versnelling schakeld het achterwiel nog niet gaat draaien?
Als de koppeling ingeknepen is maken de tandwielen blijkbaar nog
wel contact is niet goed denk ik of maakt dat niet uit?
Moet nu wel voor stoplicht steeds terug nar zijn vrij schakelen.
|
|
klaas huizinga |
|
Henk-88 |
21-1-2007 16:44 |
Posts: 26703 |
Inderdaad, als je je koppelingshendel helemaal inknijpt dan moet -in welke versnelling het blok ook staat- de aandrijving naar het achterwiel compleet onderbroken worden.
Het klinkt alsof je het pennetje in het blok nòg verder zou moeten indrukken om compleet te ontkoppelen..
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
boukekappers |
21-1-2007 16:47 |
Posts: 46 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Inderdaad, als je je koppelingshendel helemaal inknijpt dan moet -in welke versnelling het blok ook staat- de aandrijving naar het achterwiel compleet onderbroken worden.
Het klinkt alsof je het pennetje in het blok nòg verder zou moeten indrukken om compleet te ontkoppelen..
ja heb hem al super stakt staan maar misschien heb je nog ander idee?
Heb al kabel vervangen en wormwieltje e.d vervangen, had ik toch
nog meegekregen bij de verkoop.
groetjes
bouke
|
|
klaas huizinga |
|
Henk-88 |
21-1-2007 16:51 |
Posts: 26703 |
Is dat heveltje (dat het pennetje in het blok duwt) in je koppelingskap niet één slagje te verstellen? Let er dan wel op dat dat heveltje -als je de koppelingshendel inknijpt- de complete slag behoudt zodat hij volledig kan koppelen zowel als ontkoppelen.
Het is al lang geleden dat ik FS1 had dus weet dat niet cker.
Andere optie is een langer pennetje er in zetten.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Harold |
21-1-2007 17:04 |
Posts: 1052 |
Ik zie dat je je brommer op de middenbok hebt staan..., draait het wiel als hij vrij van de grond is?
Zoja, dit is vrij normaal hebben alle brommers, zodra de olie warm is is dat vaak niet meer zo koude olie is stroperig en daardoor blijft de koppeling een beetje plakken.
Maar als hij met het achterwiel of de grond staat, blijft hij dan wel lopen (slaat niet af) als je hem in de versnelling zet?
met koppeling in dus
Dit bericht is gewijzigd door Harold op 21-1-2007 om 17:06 uur.
|
|
|
|
erwin fs1 |
21-1-2007 17:43 |
Posts: 897 |
zover ik kan zien zit je wormwiel en armpje goed. heb je wel een kogeltje tussen de twee drukstiften?
|
|
vake bej te bange.... |
|
boukekappers |
21-1-2007 17:49 |
Posts: 46 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: erwin fs1
zover ik kan zien zit je wormwiel en armpje goed. heb je wel een kogeltje tussen de twee drukstiften?
ja zit kogeltje tussen
|
|
klaas huizinga |
|
boukekappers |
21-1-2007 17:56 |
Posts: 46 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
Ik zie dat je je brommer op de middenbok hebt staan..., draait het wiel als hij vrij van de grond is?
Zoja, dit is vrij normaal hebben alle brommers, zodra de olie warm is is dat vaak niet meer zo koude olie is stroperig en daardoor blijft de koppeling een beetje plakken.
Maar als hij met het achterwiel of de grond staat, blijft hij dan wel lopen (slaat niet af) als je hem in de versnelling zet?
met koppeling in dus
Dit bericht is gewijzigd door Harold op 21-1-2007 om 17:06 uur.
hoi harold, Ja je hebt gelijk hij slaat nu niet meer af als achterwiel vaststaat! maar waar zou het aan kunnen liggen dat de brommer niet de bult opkomt? Soms als ik wegrijd tegen kleine helling wil hij gewoon niet accelereren? en dan is 20 de top.
Zou dit dan misschien aan carburateur liggen? en niet aan wat ik eerst dacht de koppeling
groetjes en super bedankt voor alle hulp, ik hoop dat ik er nu ben, brommer staat nu nog in kelder ga morgen eff buiten kijken of hij nu ook veel beter rijd!!
bouke
|
|
klaas huizinga |
|
erwin fs1 |
21-1-2007 17:56 |
Posts: 897 |
stel je koppeling eens goed af. kijk eens op www.fs1.nl en dan bij faq. daar staat het heel moooi beschreven...
btw je brommer is van 1986/1987 en dus niet van 1990!
|
|
vake bej te bange.... |
|
boukekappers |
21-1-2007 19:43 |
Posts: 46 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: erwin fs1
stel je koppeling eens goed af. kijk eens op www.fs1.nl en dan bij faq. daar staat het heel moooi beschreven...
btw je brommer is van 1986/1987 en dus niet van 1990!
heey hoe weet je dat?
Bij de keuring hebben ze 1990 achterhaald staat nu ook op mijn kenteken.
maaar iemand een idee waarom de brommer bult op niet accelereerd,
of is de kans groot dat dat probleem nu ook opgelost is met afstellen koppeling. Ik zelf dacht aan de carburateur die 5jaar lang niet gebruikt is en waar alles waarschijnlijk ook beetje aangekoekt is.
|
|
klaas huizinga |
|
Henk-88 |
21-1-2007 20:00 |
Posts: 26703 |
Naja, haal de carb er maar ff af dan en schroef het vlotterbakje er ff af en check ff of er rommel in ligt en of de sproeier schoon is (er ff uitschroeven).
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
boukekappers |
23-1-2007 20:04 |
Posts: 46 |
super bedankt allemaal
brommer loop nu echt 10keer beter als eerst!!!
Trekt sneller op en heb nu ook uitlaad en carb schoongemaakt waardoor
hij ook nog 10km harder gaat
mzzl
bouke
Dit bericht is gewijzigd door boukekappers op 23-1-2007 om 20:04 uur.
|
|
klaas huizinga |
|