Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Krukas centreren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 793 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #40774 - Krukas centreren
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4369 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MrOi 17-1-2007 0:16 Print reply

Posts: 3110
hm tikjes geven heeft niks geholpen, ding loopt super stroef, ik kan niet eens kicken..
 
XT Supermotard For Sale!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 17-1-2007 0:27 Print reply

Posts: 17929
blok ff opnieuw splitsen en kijken of lagers diep genoeg op de kruk zitten, zeker niet mee gaan rijden
 
MrOi 17-1-2007 0:33 Print reply

Posts: 3110
de lagers moeten goed zitten het kwam pas na de keerringen. btw ik heb nu dat ik geen 2e versnelling heb en geen koppeling, iemand idee hoe dat komt?
 
XT Supermotard For Sale!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 17-1-2007 0:44 Print reply

Posts: 17929
wss zit je blok nogal verkeerd inelkaar, en draait je kruk daardoor niet

als je nu ff je koppeling eraf neemt en dan aan je kruk probeert te draaien? mssn dat t aan je bak ligt
 
Leike 17-1-2007 2:23 Print reply
Posts: 29
Wat ik ook vaker is gezien dat ze met demonteren nogal hardhandig te werk gaan. Zeker met het lagers van de astappen verwijderen. Hierdoor wordt er niet nauw gekeken hoe voorzichtig met een krukas om moeten gaan.

Terwijl ze dan bij montage wel voorzichtig te werk gaan. De astappen worden alleen maar op de plaats gehouden door de big-end pen.

Zelf controleer ik altijd en de concentriciteit van de astappen van elkaar voor het weer in elkaar monteren. Ik ben weleens krukassen tegengekomen waarvan de astappen meer als 0,15mm van elkaar slingeren. Ook de axiale slag zou gecontroleerd moeten worden voor montage. En dan gek vinden dat de lagers snel gaar zijn.

Dat de krukas niet 100% soepel loopt als de carters gemonteerd zijn is normaal, maar deze moet evengoed makkelijk rond te draaien zijn. Door zoals eerder gezegd kan alles nog een beetje op spanning zitten. Een paar lichte tikken zou dit moeten oplossen.

Maar ga niet rijden voordat je het geheel soepel draait, Als je het niet doet vraag je zelf om ongewenste slijtage


Dit bericht is gewijzigd door Leike op 17-1-2007 om 2:25 uur.
 
Fabio 17-1-2007 10:28 Print reply

Posts: 1737
als je de carters een klein beetje uit elkaar haalt, loopt het dan veel beter?
 
MrOi 17-1-2007 11:53 Print reply

Posts: 3110
Juist de bak draait wel soepel. En met de krukas ben ik zeer voorzichtig omgegaan, met alles eigenlijk. Ik haal hem zo maar weer eens uit mekaar en kijk wat er raar zit.
 
XT Supermotard For Sale!
Almer 17-1-2007 16:14 Print reply

Posts: 3325
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MrOi
Juist de bak draait wel soepel. En met de krukas ben ik zeer voorzichtig omgegaan, met alles eigenlijk. Ik haal hem zo maar weer eens uit mekaar en kijk wat er raar zit.


Onzin, blokje aluminium op je krukasuiteinde (dus op de schroefdraad) leggen en hier met een hamer een fikse tik op geven dmv 'schrikken'. 100% zeker dat het dan goed is!

 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Raffel 17-1-2007 16:24 Print reply

Posts: 1226
ben ik nu zo dom of jullie? mij lijkt dat de lagers gewoon goed zitten, aangezien hij zegt dat t in elkaar zittend wel goed loopt, totdat de keeringen erin komen.. dan heeft t toch niks meer met centreren te maken? gewoon je kruk goed schoonmaken waar de keerring overgaat, evt een beetje vet eronder (heb je heel mooi keerring vet voor bij de lagerboer) keerringen gaan altijd een beetje stroef, tis immers rubber.. en rubber glijdt niet echt geweldig
 
tim roest 17-1-2007 18:30 Print reply
Posts: 278
verhit de boel is en kijk of het dan soepel draait. met mn 103 zelfde probleem. krukas monteren en zolang alles nog warm was draaide de boel super. toen ie afgekoeld was voor geen meter. mij ist niet gelukt om hem wel goed te krijgen (ook niet met driedubbele carterpakking) maar je kunt ook nog even proberen te centreren als de boel flink warm is.
 
Project 103
- Han - 17-1-2007 18:35 Print reply

Posts: 9667
zitten je krukaslagers wel diep genoeg in de carters? Zit er niet een oud korstje ofzo in de hoeken van je carters? Dat die er zegmaar niet heelmaal goed kan. Daar zou ik ff naar kijke
 
<10.000 posts
Kees de Jong 17-1-2007 18:39 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raffel
ben ik nu zo dom of jullie? mij lijkt dat de lagers gewoon goed zitten, aangezien hij zegt dat t in elkaar zittend wel goed loopt, totdat de keeringen erin komen.. dan heeft t toch niks meer met centreren te maken? gewoon je kruk goed schoonmaken waar de keerring overgaat, evt een beetje vet eronder (heb je heel mooi keerring vet voor bij de lagerboer) keerringen gaan altijd een beetje stroef, tis immers rubber.. en rubber glijdt niet echt geweldig


En daarbij, is het bij een tsx (gaat het over toch?) blokje normaal om de keerringen er pas nadat je de carterhelften op elkaar hebt in te drukken? Ik doe ze er namelijk eerst in (yamaha)..
 
7 seconden, of 21 gram
MrOi 17-1-2007 18:49 Print reply

Posts: 3110
Heb het blok opengehaald, wat bleek, ik had rechterkeerring er volgens het plaatje in gedaan maar dat was denk ik verkeerd om want hij was binnenstebuiten gekeerd. Ik heb hem er nu goed in gedaan en hij draait heerlijk. Ik heb hem net zelfs lopend gehad. Nu is alleen, ik heb geen koppeling.. Alles zit in mekaar zoals het hoort dus ik vind het een beetje raar allemaal.. Voor de revisie moest ik een dikke ring tussen de bout en het hefboompje doen anders liep de koppeling aan maar nu zelfs zonder die ring pakt die helemaal niks. Misschien dat alles ff in de olie moest draaien en dat het morgen wel soepel gaat, maar voor de zekerheid: heeft iemand een idee waarom dit nu zo is?
 
XT Supermotard For Sale!
leonmt5 17-1-2007 18:56 Print reply

Posts: 799
Sorry dat ik het zeg maar volgens mij is er niks aan de hand.
eerst liep hij soepel ZONDER keerringen later zette hij de keerringen erop en ging stroef lopen. dan kan er toch ook niks mee aan de hand zijn? dan zit er toch geen slinger in de krukas anders zou hij zonder keerringen ook stroef lopen. ik denk eerder dat de keerring te groot is waardoor hij harder klemt op de krukas. die keeringen zijn nieuw en hebben even te tijd nodig om 'in te slijten '. volgens mijn mening is er niks aan de hand.
 
bert : bezopen en rijd toch.
leonmt5 17-1-2007 18:57 Print reply

Posts: 799
ow je probleem is al opgelost
 
bert : bezopen en rijd toch.

Dit topic is 4369 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved