Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #40670 - Hoe Suzuki TSW aanpassen
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 1191 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
philipke |
10-1-2007 1:01 |
Posts: 38 |
Ik had het zelf nooit gedacht, (aangezien ik al een moto heb), maar ik heb dan toch ook een 'brommerke' aangekocht.
Het is een suzuki TSW (type SA11A staat op men papieren) van de jaren '90. Gekocht voor 300 euro en ben er content van.
Het gaat net 50, afhangkelijk van de wind mee of wind tegen, dus mooi volgens de wet. (hier in België)
Ik ken er zelf niet zo veel van, (mijn vakgebied zijn vw-kevers), maar wil er zeker over bijleren.
Mijn vraag:
Op welke eenvoudige manieren kan ik dat ding harder laten gaan? (steekt een mikuni carbu op, maar weet niet welke sproeier of dergelijke)
Helpt het om een grotere sproeier te steken?
Aanpassing aan de luchtfilter? Andere uitlaat?
Ik hoor het graag.
Alvast hartelijk dank!
groetjes, Philip.
|
|
|
|
BIET |
10-1-2007 1:05 |
Posts: 22355 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: philipke
Ik had het zelf nooit gedacht, (aangezien ik al een moto heb), maar ik heb dan toch ook een 'brommerke' aangekocht.
Het is een suzuki TSW (type SA11A staat op men papieren) van de jaren '90. Gekocht voor 300 euro en ben er content van.
Het gaat net 50, afhangkelijk van de wind mee of wind tegen, dus mooi volgens de wet. (hier in België)
Ik ken er zelf niet zo veel van, (mijn vakgebied zijn vw-kevers), maar wil er zeker over bijleren.
Mijn vraag:
Op welke eenvoudige manieren kan ik dat ding harder laten gaan? (steekt een mikuni carbu op, maar weet niet welke sproeier of dergelijke)
Helpt het om een grotere sproeier te steken?
Aanpassing aan de luchtfilter? Andere uitlaat?
Ik hoor het graag.
Alvast hartelijk dank!
groetjes, Philip.
een andere uitlaat zal wel wat helpen, luchtfilter zul je niet zo veel verschil in merken. Nadat je een andere uitlaat gemonteerd hebt moet er een grotere sproeier in, als je het nu zou doen zonder de setup te verandere gatie alleen maar kut rijden.
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
philipke |
10-1-2007 1:20 |
Posts: 38 |
En wat voor uitlaat zou dat kunnen zijn?
ben nog nieuw in brommer-wereldje hé...
|
|
|
|
mcdronkz |
10-1-2007 1:22 |
Posts: 32777 |
Op www.50cc.nl kun je je een beetje oriënteren op het gebied van opvoer-onderdelen.
Merken als Gianelli, Malossi, Polini, Proma, Homoet, etcetera zijn okay.
Dit bericht is gewijzigd door mcdronkz op 10-1-2007 om 1:22 uur.
|
|
|
|
philipke |
10-1-2007 1:45 |
Posts: 38 |
Heb wa liggen lezen en ben dit tegengekomen:
"
prop in de luchtfilter .
prop in de eind demper .
prop in de bocht van de uitlaat .
plaatje op het membraam .
en meschien zelfs de onsteking begrenst (heb ik teminste ooit eens van gehoord )"
Als ik deze dingen verwijder zou hem dus al harder moeten gaan?
Anderzijds, is het ook handig om hem snel (bij eventuele controle) wat terug te voeren. Ik had eens iets opgevangen over een condensator te plaatsen in je ontstekingscircuit? Zodanig dat niet al je spanning naar je bougie gaat. Dit zou als gevolg minder toeren hebben?
Dit bericht is gewijzigd door philipke op 10-1-2007 om 2:22 uur.
|
|
|
|
khaz |
10-1-2007 3:33 |
Posts: 1450 |
|
|
HPI |w00t |
|
philipke |
10-1-2007 12:06 |
Posts: 38 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: khaz
ja zo'n begrenzer werkt bij elektronische ontstekingen (dus zonder contactpunten)
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/49
zo maak je er een
of zo
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/105
Ik heb daarstraks een rondel gevonden aan men cilinderkop, verwijderd, en nu gaat hem vlotjes 75 km/uur! Voor mij meer als genoeg.
Maar kan ik zo'n begrenzing op mijn brommer zetten?
Ik weet niet of het al elektronische onsteking heeft.
Heeft er trouwens iemand ook een elektrisch schema van? Of ne site...?
alvast merci ze manne!!
|
|
|
|
spoorlijncrosser |
10-1-2007 12:28 |
Posts: 2687 |
draad van cdi extra kabel aanvast maken, aan die kabel n schakelaar, weer n kabeltje daaraanvast, condensator 12v 1 uf nog n draad trekken en naar je frame ergenst laten lopen
zo heb ik eht teminste op mijn tsx
|
|
|
|
philipke |
10-1-2007 14:40 |
Posts: 38 |
Had nog een vraagje:
Ik weet waar ik men boite-olie moet bijvullen, maar hoeveel mag ik daar in doen? (ik dacht dat je normaal een vijske moet uitdraaien, en dan bijvullen tot het daaruit loopt?) Maar welk vijske is dat dan?
|
|
|
|
S1lv3r |
10-1-2007 14:43 |
Posts: 5213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: philipke
[...]
Ik heb daarstraks een rondel gevonden aan men cilinderkop, verwijderd, en nu gaat hem vlotjes 75 km/uur! Voor mij meer als genoeg.
Maar kan ik zo'n begrenzing op mijn brommer zetten?
Ik weet niet of het al elektronische onsteking heeft.
Heeft er trouwens iemand ook een elektrisch schema van? Of ne site...?
alvast merci ze manne!!
weet niet precies wát je verwijderd hebt, maar het lijkt me wel dat je nu een grotere sproeier moet steken, aangezien de brommer aanzienlijk harder rijd dan eerst.
|
|
|
|
sibren |
10-1-2007 14:46 |
Posts: 191 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: philipke
Had nog een vraagje:
Ik weet waar ik men boite-olie moet bijvullen, maar hoeveel mag ik daar in doen? (ik dacht dat je normaal een vijske moet uitdraaien, en dan bijvullen tot het daaruit loopt?) Maar welk vijske is dat dan?
neem aan dat je de blokolie bedoelt. direct links van je waterpomp, op de koppelingsdeksel, zit m6 boutje in het midden. deze eruit draaien.
Dit bericht is gewijzigd door sibren op 10-1-2007 om 14:53 uur.
Dit bericht is gewijzigd door sibren op 10-1-2007 om 14:57 uur.
|
|
|
|
spoorlijncrosser |
10-1-2007 14:52 |
Posts: 2687 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: sibren
[...]
neem aan dat je de blokolie bedoelt. direct links van je waterpomp, op de koppelingsdeksel, zit m6 boutje in het midden. deze eruit draaien.
volgens mij is t geen m6 boutje or:p
je meot eerst aan onderkant van je blok alles eruit laten lopen m10 boutje, dan die er weer in doen en aan bovenkant rechterkant als je eropzit zegmaar dat dopje er weer af doen dat rubberen en er weer ingooien
|
|
|
|
sibren |
10-1-2007 14:55 |
Posts: 191 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: spoorlijncrosser
[...]
volgens mij is t geen m6 boutje or:p
je meot eerst aan onderkant van je blok alles eruit laten lopen m10 boutje, dan die er weer in doen en aan bovenkant rechterkant als je eropzit zegmaar dat dopje er weer af doen dat rubberen en er weer ingooien
ja maar dan weet hij nog niet hoeveel er in moet, als hij dat boutje eruit draait en bijvult tot het daaruit komt is het ook goed.
|
|
|
|
philipke |
10-1-2007 15:32 |
Posts: 38 |
oké, en wat raden jullie me aan van blokolie?
merk? type?
Welk merk van olie is trouwens goed voor in men extern olie-vatje te doen? Hij mengt zelf zen olie tijdens het rijden...
Al heel wat bijgeleerd op die paar dagen hier!!
|
|
|
|
sibren |
10-1-2007 15:35 |
Posts: 191 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: philipke
oké, en wat raden jullie me aan van blokolie?
merk? type?
Welk merk van olie is trouwens goed voor in men extern olie-vatje te doen? Hij mengt zelf zen olie tijdens het rijden...
Al heel wat bijgeleerd op die paar dagen hier!!
Officieel moet er 20w40 in, maar 15w40 of 10w40 is ook prima
Doe er voor mengsmering geen Aldi of Lidl-achtige olie in ofzo, voor de rest is het allemaal wel geschikt bijv. Castrol...
Dit bericht is gewijzigd door sibren op 10-1-2007 om 15:39 uur.
|
|
|
|
S1lv3r |
10-1-2007 16:16 |
Posts: 5213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: sibren
[...]
Officieel moet er 20w40 in, maar 15w40 of 10w40 is ook prima
Doe er voor mengsmering geen Aldi of Lidl-achtige olie in ofzo, voor de rest is het allemaal wel geschikt bijv. Castrol...
Dit bericht is gewijzigd door sibren op 10-1-2007 om 15:39 uur.
uiteraard wel speciale 2T mengolie gebruiken
|
|
|
|
Dit topic is 1191 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|