superior mt7 |
9-1-2007 1:05 |
Posts: 2675 |
tam inrijden? mischien dat je uitlaat poort beetje dichtslipt met kool ofzo ( al eens gehad) maar af en tie doortrekken is voor de stootrand, omdat door de centrifugaal krachten dan je zuiger iets hoger komt.
verder gewoon de uitlaat erop gooien die je uit eindelijk wil hebben. je gaat toch niet voor inrijden alleen een uitlaat halen
|
|
V8 |
|
snowboarderke |
9-1-2007 9:08 |
Posts: 2193 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: superior mt7
tam inrijden? mischien dat je uitlaat poort beetje dichtslipt met kool ofzo ( al eens gehad) maar af en tie doortrekken is voor de stootrand, omdat door de centrifugaal krachten dan je zuiger iets hoger komt.
verder gewoon de uitlaat erop gooien die je uit eindelijk wil hebben. je gaat toch niet voor inrijden alleen een uitlaat halen
hij heeft momenteel deze uitlaten beide in bezit dacht ik
|
|
Ook lid worden van de Belgium gangster club, inbox mij dan |
|
S1lv3r |
9-1-2007 10:23 |
Posts: 5213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]
stootrandje he maak je niet genoeg toeren en word je zuiger niet helemaal naar boven toe 'geslingerd'
Ja klopt, de stootrand komt dan ietsiepietsie lager te liggen, maar een stootrand heeft geen invloed op de prestaties lijkt me, de kans op kapotlopen word alleen groter toch.
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
9-1-2007 12:01 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]
stootrandje he maak je niet genoeg toeren en word je zuiger niet helemaal naar boven toe 'geslingerd'
van wie heb je die wijsheid?
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
christianos |
9-1-2007 12:02 |
Posts: 20445 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]
van wie heb je die wijsheid?
Als je zuiger meer toeren maakt rekt deze als het ware iets uit waardoor de zuigerveren hoger komen te liggen dan als je laagtoerig rijdt.
edit: daarom lopen zoveel cilinders kapot na laagtoerig inrijden, de veren knappen dan op de stootrand als voor het eerst veel toeren gemaakt worden
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 9-1-2007 om 12:03 uur.
|
|
|
|
superior mt7 |
9-1-2007 12:04 |
Posts: 2675 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
[...]
Ja klopt, de stootrand komt dan ietsiepietsie lager te liggen, maar een stootrand heeft geen invloed op de prestaties lijkt me, de kans op kapotlopen word alleen groter toch.
hmmm die stootrand moet je zo hoog als mogelijk hebben he, als je rustig inrijd en nooit doortrekt gaat die stootrand lager liggen. en heb je hem dan ingereden zonder eens open te trekken dan gaat je zuiger wel hoog ivm de centtrifugaal krachten, en kan je een zuiger veer ofzo erop breken. want ja de zuigerveer komt opeens tegen een drempel op.
ik heb zelf eens een zuiger veer op een stootrand gebroken bij mijn zeta. de vorige eigenaar had veel dikkere voetpakking eronder.
|
|
V8 |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
9-1-2007 12:05 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: christianos
[...]
Als je zuiger meer toeren maakt rekt deze als het ware iets uit waardoor de zuigerveren hoger komen te liggen dan als je laagtoerig rijdt.
edit: daarom lopen zoveel cilinders kapot na laagtoerig inrijden, de veren knappen dan op de stootrand als voor het eerst veel toeren gemaakt worden
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 9-1-2007 om 12:03 uur.
daar geloof ik niks van
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
christianos |
9-1-2007 12:06 |
Posts: 20445 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]
daar geloof ik niks van
jouw keus
Quote: De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!! Vooral in het begin maak je weinig toeren (zeg maar maximaal 5-6000) en dat bouw je langzaam aan op.
Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is.
bron: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/69
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 9-1-2007 om 12:07 uur.
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 9-1-2007 om 12:07 uur.
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
9-1-2007 12:44 |
Posts: 10835 |
ach komop man, net of je zuiger langer wordt door het verschil in centrifugaalkrachten tussen de 6000 of 12000 toeren.
en die bron is ook absoluut geen betrouwbare bron
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
christianos |
9-1-2007 12:59 |
Posts: 20445 |
het is geen theorie
het is gewoon een feit
edit: maar okee, jij je zin, geef jij dan een goede beargumenteerde bewijsbare reden waarom zuigerveren kapot lopen op een stootrand in de cilinder bij hoge toeren?
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 9-1-2007 om 13:00 uur.
|
|
|
|
SmeeTz |
9-1-2007 16:53 |
Posts: 340 |
Ja maar ik weet ECHT wel hoe je een cilinder moet inrijde hoor ! Heb er al namelijk al een aantal goed ingereden! En ja je moet hem inmelken, optrekken uitbollen en zeker NIET constant toerental gaan rijden dan word je motor indd lui.
En afentoe als hij warm is eens goed doortrekken (daarvoor nogniet op topsnelheid) moet je doen. Zoals christianos zei !! En dat is wel iets wat ik heeel zeker weet
Maar wat die pijpen betreft? Wat is nu de beste keuze voor een 70 gilardoni ? laag of hoogtoerige ?
Dit bericht is gewijzigd door SmeeTz op 9-1-2007 om 16:54 uur.
|
|
Say Hello to My Little Friend |
|
christianos |
9-1-2007 16:55 |
Posts: 20445 |
ik zoua tlijd voor de snelste gaan en gewoon inrijden met je rechterhand
|
|
|
|
SmeeTz |
9-1-2007 17:01 |
|
brommercrazy |
9-1-2007 18:26 |
Posts: 2594 |
cilinder poorten netjes afwerken, en zorgen dat de rest van je blok ook in orde is. Ding loopt dan echt niet kapot.
|
|
|
|