dit stond op het motorforum:
Ik neem aan dat je de remzuigers bedoeld. Als je die eruit wilt halen dan is het handigste om de remklauw van de schijf te halen. Pas wel op dat je de klauw niet uit je poten laat vallen, want daar zijn de slangetjes niet voor gemaakt. Met een touwtje aan je stuur hangen is het beste.
Dan kun je de zuiger eruit pompen. Houdt er wel iets achter (bijv. schroevendraaier), zodat het ding er niet helemaal uitkomt. Sommige zuigers gaan makkelijker dan de andere, volgens mij is dat normaal. Trek het laatste stukje er met de hand uit. De remvloeistof loopt er dan uit en pas daarmee op want het bijt je lak er af. Als je beide klauwen wilt demonteren, dan moet je eerst de andere zuigers er bijna uit pompen, omdat het lastig pompen is zonder remvloeistof. Even plannen dus.
De zuiger moet precies in de remcylinder passen en het zijn tere dingen. Het "inkloppen" van de zuiger in de cylinder is niet slim. Vervang de rubbers en laat die weken in remvloeistof. Als je dan de zuiger ook nog invet met ATE vet dan moet je ze er met handkracht in kunnen krijgen. Nooit inkloppen, want de kans is groot dat je de cylinder of zuiger beschadigt. Lekkage, hangende of blokkerende zuigers is het gevolg. Volgens mij blijft er dan niets over dan een nieuwe remklauw kopen.
Schoonmaken kan met een fijn polijstmiddel (chroompoets). Het gaat er met name om dat je wat oxidatie verwijdert aan de buitenkant van de zuiger. Deze oxideert als de blokjes dunner worden (dan zijn ze permanent iets buiten de cylinder).VFR-750F (1994) & Volkswagen Kever (1951)
|