Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha dt80cc versnellingsbak

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1036 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #40511 - Yamaha dt80cc versnellingsbak
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1455 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

KennyVespa 27-12-2006 16:31 Print topicpost
Posts: 133
Hallo.

Ik heb vandaag een duitse yamaha dt80cc gekocht uit 1981

En heb problem

Elke keer als ik optrek slaat hij af ook als ik meer gas geef en de koppeling rustig laat opkomen
lijkt net alsof ik in de 3de versnelling op trek en krijg hem niet lager krijg hem ook neit in de vrij aleen naar een paar keer op en neer schakelen en onder het rijden krijg ik hem ook niet verder geschakelt dus lijkt of er iets mis is met de versnellingsbak , wat kan het zijn?

en hat nog een vraag
Hoeveel versnelling heeft zoon 80cc
en heb 2 slangetjes van de olietank lopen en 1 gaat naar het blok en die wat bovenop zit waar hoort die te zitten of is dat een soort overloop?



zou een stuk verder komen als iemand me kan helpen

Groetjes Kenny
 

Draky 27-12-2006 16:40 Print reply
Posts: 802
Zit er wel olie in het blok ?

6 versnelling als het ori dt80cc is .

En dat slangetje weet ik zo niet..
 
KennyVespa 27-12-2006 16:44 Print reply
Posts: 133
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Draky
Zit er wel olie in het blok ?

6 versnelling als het ori dt80cc is .

En dat slangetje weet ik zo niet..



moet hij tot bovenaan gevuld zijn ofniet?
 
Draky 27-12-2006 16:47 Print reply
Posts: 802
Als je die dop hebt , staat het als het goed is op hoeveel ml erin moet , maar hy moet NIET tot de nok an toe voel .
 
KennyVespa 27-12-2006 16:48 Print reply
Posts: 133
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Draky
Als je die dop hebt , staat het als het goed is op hoeveel ml erin moet , maar hy moet NIET tot de nok an toe voel .


jup klopt hoort 600 ml in maar kan tog neit daar aan liggen dat hij neit schakelt ofwel dan?

 
Eat My Dust 27-12-2006 16:48 Print reply

Posts: 2562
laat je hem wel goed warm lopen ?
want ik heb het ook als die koud is dat hij niet goed wegtrekt en ook uitvalt
 
Eat My Dust Reply`s altijd +4
Draky 27-12-2006 16:51 Print reply
Posts: 802
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KennyVespa
[...]


jup klopt hoort 600 ml in maar kan tog neit daar aan liggen dat hij neit schakelt ofwel dan?




Kan het aan ligge

maar kan ook je schakelwals zijn ?
 
KennyVespa 27-12-2006 16:54 Print reply
Posts: 133
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Draky
[...]



Kan het aan ligge

maar kan ook je schakelwals zijn ?



waar zit die dan? kan het helpen als ik het blok helemaal reviseer? en nieuwe koppelingsplaten erin gooi(liever niet), nog iemand anders een idee?
 
KennyVespa 27-12-2006 16:55 Print reply
Posts: 133
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: eat my dust
laat je hem wel goed warm lopen ?
want ik heb het ook als die koud is dat hij niet goed wegtrekt en ook uitvalt


hij loopt stationair ook heel hoortoerig lijkt mij valse lucht dus
 
Draky 27-12-2006 16:57 Print reply
Posts: 802
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KennyVespa
[...]


hij loopt stationair ook heel hoortoerig lijkt mij valse lucht dus



Nou pak een bus deo/haarlak .. spuit bij het blok waar pakkingen zitte.. en als ie anders gaat loopen , weetje dat het valse lucht is .
 
rubbert 27-12-2006 17:40 Print reply

Posts: 8825
en je kan helemaal niet wegrijden ook niet als je heel lang met je koppeling slipt?

edit: probeer ook is wat hij doet met het achterwiel van de grond

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 27-12-2006 om 17:41 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Mopar 27-12-2006 17:56 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Draky
Zit er wel olie in het blok ?

6 versnelling als het ori dt80cc is .

En dat slangetje weet ik zo niet..


6 versnellingen op een DT 80 ? lijkt me niet ?

Als je 1x omlaag moet schakelen om hem in zijn 1 te zetten is het een 5bak.
Als je meteen omhoog moet schakelen om hem in zijn 1 te zetten heb je een 4bak. ( op een TY 80 zit bijv. ook een 4bak )

Trap je versnelling gewoon helemaal omlaag, als hij dan nog in een versnelling staat heb je een 5bak. staat hij dan in zijn vrij heb je een 4bak
( 4bak is overigens een stuk relaxter rijden, schakelt gewoon 10x beter en lekker makkelijk, vooral als je gaat crossen )

...

Ik snap je verhaal over het weg rijden ook niet helemaal

Klinkt als een compressie probleem, zet hem eens in zijn 1, en loop eens, als je achterwiel blijft blokkeren zit het wel goed, probeer het ook in zijn 2, het wiel moet dan ook nog blokkeren, of NET niet.
Als je hem in zijn 1 zet, en je houd de koppeling in, draait je wiel dan makkelijk mee als je loopt ? ( dus, ontkoppelt hij goed ? )

Gebruik een punten en comma's als je typt, dat maakt het lezen wat makkelijker.


 
YamahaDT80LC2 27-12-2006 19:53 Print reply

Posts: 1135
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]


6 versnellingen op een DT 80 ? lijkt me niet ?

Als je 1x omlaag moet schakelen om hem in zijn 1 te zetten is het een 5bak.
Als je meteen omhoog moet schakelen om hem in zijn 1 te zetten heb je een 4bak. ( op een TY 80 zit bijv. ook een 4bak )

Trap je versnelling gewoon helemaal omlaag, als hij dan nog in een versnelling staat heb je een 5bak. staat hij dan in zijn vrij heb je een 4bak
( 4bak is overigens een stuk relaxter rijden, schakelt gewoon 10x beter en lekker makkelijk, vooral als je gaat crossen )

...

Ik snap je verhaal over het weg rijden ook niet helemaal

Klinkt als een compressie probleem, zet hem eens in zijn 1, en loop eens, als je achterwiel blijft blokkeren zit het wel goed, probeer het ook in zijn 2, het wiel moet dan ook nog blokkeren, of NET niet.
Als je hem in zijn 1 zet, en je houd de koppeling in, draait je wiel dan makkelijk mee als je loopt ? ( dus, ontkoppelt hij goed ? )

Gebruik een punten en comma's als je typt, dat maakt het lezen wat makkelijker.




De DT80 Lc2 en Lc 1 zijn 6 bakken 1 omlaag ''vrij'' dan 2t/m6 omhoog...

hmm ik lees in zijn profiel dat hij geen LC heeft maar AC.. dus ik weet niet of hij ook een 6 bak heeft...

Dit bericht is gewijzigd door YamahaDT80LC2 op 27-12-2006 om 19:55 uur.
 
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
KennyVespa 27-12-2006 22:58 Print reply
Posts: 133
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]


6 versnellingen op een DT 80 ? lijkt me niet ?

Als je 1x omlaag moet schakelen om hem in zijn 1 te zetten is het een 5bak.
Als je meteen omhoog moet schakelen om hem in zijn 1 te zetten heb je een 4bak. ( op een TY 80 zit bijv. ook een 4bak )

Trap je versnelling gewoon helemaal omlaag, als hij dan nog in een versnelling staat heb je een 5bak. staat hij dan in zijn vrij heb je een 4bak
( 4bak is overigens een stuk relaxter rijden, schakelt gewoon 10x beter en lekker makkelijk, vooral als je gaat crossen )

...

Ik snap je verhaal over het weg rijden ook niet helemaal

Klinkt als een compressie probleem, zet hem eens in zijn 1, en loop eens, als je achterwiel blijft blokkeren zit het wel goed, probeer het ook in zijn 2, het wiel moet dan ook nog blokkeren, of NET niet.
Als je hem in zijn 1 zet, en je houd de koppeling in, draait je wiel dan makkelijk mee als je loopt ? ( dus, ontkoppelt hij goed ? )

Gebruik een punten en comma's als je typt, dat maakt het lezen wat makkelijker.




als ik hem in de versnelling zet dan kan ik er een beetje mee lopen hij blokeert dus niet, maar als ik helemaa terug schakel dan staat hij in de versnelling en blijft hij ook,

is nou met je voet omhoog bewegen terug schakelen en met je voet naar beneden bewegen verder schakelen? ben beetje in de war..
 
KennyVespa 28-12-2006 17:09 Print reply
Posts: 133
Kan iemand me nog verder helpen want kom er niet uit

heb net een paar keer op dus helemaal op geschakelt en helemaal naar beneden geschakelt en hij valt met optrekken nog steeds uit, ook kan ik in een paar versnellingen gewoon lopen en in de andere gaat hij super zwaar, ook speel ik met op een neer gaan en dan valt hij ineens in de vrij krijg ook kramp aan me vingers als ik de koppeling in knijp dus, wat kan het zijn?

me koppelins platen op ofzo?

wie helpt me verder, en het is een egte 80cc staat 79cc op me clinder dus hoeveel versnellingen heeft hij?, en het is een ac geen lc,

en wat voor een carb hoort erop er zit nu een 16mm op hoort er geen grotere op?

Dit bericht is gewijzigd door KennyVespa op 28-12-2006 om 17:12 uur.
 
Mopar 28-12-2006 17:37 Print reply

Posts: 4772
oke, even duidelijkheid.
gebruik for fuck sake comma's en punten.

Weet je hoe je moet schakelen ?
Of hoe hij in zijn 1e versnelling moet ?
( gewoon serieus antwoord graag, als je het niet weet, maakt niet uit, dan helpen we je heus wel verder.. )

blokkeert hij in 1e versnelling als je ermee loopt ?

Zo ja, dan is het goed.

Zo niet, 1 : dan is zuiger en/of cilinder versleten, en heeft hij daarom dus te weinig compressie.
2 : Valse lucht bij de cilinder, grote kans tussen cilinder en cilinderkop.

je koppeling gaat duidelijk te zwaar als je kramp in je vingers krijgt. ( of je bent slap :-P )

Als je de koppeling inknijpt, en hij staat in een versnelling, kan je de brommer dan makkelijk duwen zonder dat het achterwiel blokeert ? ( dus, zoals ik al zei : Ontkoppelt hij goed ? )

16mm is voor een Yamaha 80cc wel wat klein, maar mogenlijk.
de TY80 werd ook uitgerust met een 16mm carb. ( is hetzelfde blok )
LET WEL : Niet lang hoog in de toeren gaan rijden met je huidige setup.
( TY80 is een trail ''brommer'' en dus niet geschikt voor langdurig toeren maken, maar de gas reactie is beter met een kleinere carb. )


 

Dit topic is 1455 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved