Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - TURBO!!!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1293 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #4046 - TURBO!!!
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 4304 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Neonlampje 13-6-2002?12:37 Print reply

Posts: 14825
onderschat nei twat het je gaat kosten
en benzinemotoren zijn niet goed, tenminste niet met een flottergestuurdecarborateur, die draaien niet op de kop.

Maar voor mij was de lol er wel af toen ik de regelementen had gelezen geen EM-pulsen, geen vlammenwerpers, geen afschietbare dingen.. nouwjah ken ik net zo goed met mn nikko scroscher daar gaan zitte rijden en iedereen in de hazzards lokken
 
jkoehorst 13-6-2002?13:17 Print reply
Posts: 8
Quote:
Originally posted by: Neonlampje?

onderschat nei twat het je gaat kosten



Hij is bijna af.

Quote:
en benzinemotoren zijn niet goed, tenminste niet met een flottergestuurdecarborateur, die draaien niet op de kop.



Klopt, maar als ik een verbrandingsmotor toe ga passen komt er toch injectie op, betere controle over het mengsel en kan onder elke hoek werken.

Quote:

Maar voor mij was de lol er wel af toen ik de regelementen had gelezen geen EM-pulsen, geen vlammenwerpers, geen afschietbare dingen.. nouwjah ken ik net zo goed met mn nikko scroscher daar gaan zitte rijden en iedereen in de hazzards lokken


Daarom beginnen heel veel mensen er niet aan. Maar de 'lol' komt toch van het bouwen of andere systemen bedenken. Daar ben je toch 99% van de tijd mee bezig.

[This message is edited by GS-je on 13-6-2002 13:31]
 
ids_ 13-6-2002?13:35 Print reply
Posts: 423
mijn baas had zelf een straalmotor gemaakt vet mooi ding maar je werd er wel doof van
 
Een snelle Brommer is niet opgevoerd, hij is verbeterd!!
Neonlampje 13-6-2002?16:39 Print reply

Posts: 14825
Gs-je: klinkt vrij serieus! bij deze request ik ff een lading foto's !!

enne ids: een straaltmotor maken is opzich niet erg moeilijk, het grote probleem waar je meet zit is het mobiel maken van een straalmotor zodat je hem voor andere doeleinden in kan zetten dan alleen in de achtertuin de fucsia's verkolen
 
Joost 13-6-2002?18:29 Print reply
Posts: 1108
Foto's komen zodra ik ze heb laten ontwikkelen, rolletje moet eerst ff vol zijn. Het grootste probleem is dat het kreng nu niet echt lekker af te stellen is. Dit komt omdat de fan nog niet vol op draait bij lage toeren. De volgende stap word een ducked-fan uit de modelbouw denk ik.

Het honingraad dat ik heb gebruikt is zo'n 35mm lang als ik het goed heb. Weet het niet zeker meer maar ik kan het wel even op meten op school.

Kijk ik ben niet 7 dagen per week bezig met die racer, ik mag blij zijn als ik er 1 dag per week er mee bezig kan. Naast de brommers heb ik nog een stuk of 10 andere hobie's dus gaat nog wel even duren voor dat ik een alles heb afgesteld.

Een verbrandings moter voor robot wars lijkt mij echt helemaal ongeschikt! Electro motoren zijn veel makkelijker aan te sturen en reageren directer. Daarnaast hebben electro motoren veel meer koppel in juist de lage toeren. Pk's zijn niet belangrijk, koppel wel! Zoek een aantal oude rolstoel motoren ofzo, die dingen zijn echt rete sterk, vooral als je er nog een tand bak opzet.
 
It is going to be a Endless summer...
Martijn 14-6-2002?03:03 Print reply
Posts: 10000
gewoon de tanden van de oma gebruiken waarvan die rolstoel was...gewoon uit datlijk stampen

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
jkoehorst 14-6-2002?13:24 Print reply
Posts: 8
Quote:
Originally posted by: Joost ?
Foto's komen zodra ik ze heb laten ontwikkelen, rolletje moet eerst ff vol zijn. Het grootste probleem is dat het kreng nu niet echt lekker af te stellen is. Dit komt omdat de fan nog niet vol op draait bij lage toeren. De volgende stap word een ducked-fan uit de modelbouw denk ik.



Die afstellingsproblemen komen omdat je de stromingskarakteristiek van je motor hebt veranderd (boven meer lucht dan normaal bv.). Om het precies goed te krijgen zul je een gasnaald moeten zoeken met een speciale vorm die past bij je combinatie inlaat/blok/uitlaat. Veel succes.

Quote:

...
Het honingraad dat ik heb gebruikt is zo'n 35mm lang als ik het goed heb.
...



Bedankt

Quote:

...
Een verbrandings moter voor robot wars lijkt mij echt helemaal ongeschikt! Electro motoren zijn veel makkelijker aan te sturen en reageren directer. Daarnaast hebben electro motoren veel meer koppel in juist de lage toeren. Pk's zijn niet belangrijk, koppel wel! Zoek een aantal oude rolstoel motoren ofzo, die dingen zijn echt rete sterk, vooral als je er nog een tand bak opzet.


Verbrandingsmotor is niet helemaal ongeschikt voor robotwars, het grote vermogen t.o.v. het lage gewicht is juist zo interressant. Daarbij komt nog dat een verbrandingsmotor een continu hoog vermogen kan leveren, de accu's van een bot met elektromotor dippen in na een paar minuten. Tweede nadeel is dat ze vaak kapot gaan door de te hoge belastingen en dat je ze moet laden (betekent: minimaal 3 accupaketten bij je hebben die per stuk al een bult geld kosten).

Electro is idd makkelijker aan te sturen maar hebben niet direct een hoger koppel. Zet maar eens een grote vertraging op een 50cc motortje dat met 10000tpm draait, hou je niet tegen.
 
Rudy 14-6-2002?13:37 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: GS-je?

Quote:
Originally posted by: Joost ?
Foto's komen zodra ik ze heb laten ontwikkelen, rolletje moet eerst ff vol zijn. Het grootste probleem is dat het kreng nu niet echt lekker af te stellen is. Dit komt omdat de fan nog niet vol op draait bij lage toeren. De volgende stap word een ducked-fan uit de modelbouw denk ik.



Die afstellingsproblemen komen omdat je de stromingskarakteristiek van je motor hebt veranderd (boven meer lucht dan normaal bv.). Om het precies goed te krijgen zul je een gasnaald moeten zoeken met een speciale vorm die past bij je combinatie inlaat/blok/uitlaat. Veel succes.

Quote:

...
Het honingraad dat ik heb gebruikt is zo'n 35mm lang als ik het goed heb.
...



Bedankt

Quote:

...
Een verbrandings moter voor robot wars lijkt mij echt helemaal ongeschikt! Electro motoren zijn veel makkelijker aan te sturen en reageren directer. Daarnaast hebben electro motoren veel meer koppel in juist de lage toeren. Pk's zijn niet belangrijk, koppel wel! Zoek een aantal oude rolstoel motoren ofzo, die dingen zijn echt rete sterk, vooral als je er nog een tand bak opzet.


Verbrandingsmotor is niet helemaal ongeschikt voor robotwars, het grote vermogen t.o.v. het lage gewicht is juist zo interressant. Daarbij komt nog dat een verbrandingsmotor een continu hoog vermogen kan leveren, de accu's van een bot met elektromotor dippen in na een paar minuten. Tweede nadeel is dat ze vaak kapot gaan door de te hoge belastingen en dat je ze moet laden (betekent: minimaal 3 accupaketten bij je hebben die per stuk al een bult geld kosten).

Electro is idd makkelijker aan te sturen maar hebben niet direct een hoger koppel. Zet maar eens een grote vertraging op een 50cc motortje dat met 10000tpm draait, hou je niet tegen.


Voordeel van elec motor is dat ze heel veel koppelleveren onder in toeren. En accu,s zijn wel snel leeg maar zo lang duurt het niet.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Neonlampje 15-6-2002?00:09 Print reply

Posts: 14825
jah dat zegt joost net :P

jah van rolstoel of startmotoren zo modificeren dat ze niet doorfikken (serieus die dingen zijn knoetersterk!! heb gezien hoe ze met 2 startmotoren een vrachtwagen (zonder aanhanger) voort konden trekken! nou doe dat maar eens met je verbrandingsmotortje

Verbrandingsmotor is alleen handg als je constant ergens iets moet laten draaien, maar dat is bij robotwars niet zo, of je zou b.v 2 scooterblokken in moeten bouwen 1tje voor rechts 1tje voor links en dan vario hoogtoerig instellen bla bla bla dan zou het eventueel kunnen
 
Joost 15-6-2002?14:07 Print reply
Posts: 1108
Die gas naald is wel een goed punt, op dit moment hebben we al een gas naald die dunner en tapser is dan de standaart naald. Ik zit er aan te denken op een buffer accu'tje parralel aan de spannings regelaar te zetten, ik denk dat een groot deel oplost. Op dit moment zit er een 250 sproeier in en ik heb het idee dat die redelijk voldoet, zolang je maar in toeren blijft.

Als het volgende week niet waait (ivm surfen) ga ik er wel weer mee verder. Zodra alles afgesteld is post ik het totale verhaal wel.

Nog ff over robotwars:
Koeling lijkt mij ook een probleem met verbrandings motoren. Een electro moter is heel wat makkelijker te koelen dan een verbrandings moter die continu 10k draait.

Het is net wat lude zegt, geen enkele moter heeft zo veel kracht als een startmoter. Een verbrandings moter heeft alleen kracht boven in. Wil je deze kracht goed over brengen dan moet je dat via een hele sterke koppeling doen (scooter vario is niet geschikt denk ik). Zo'n koppeling mag je bij zulks toerentallen ook wel continu koelen.
Ook hebben verbrandings motoren ook eerder de neiging om uit te vallen als ze klappen krijgen. En een maal uit krijg je em niet meer aan.

Gewicht is toch geen probleem bij robot wars, gewicht lijkt mij juist een voordeel?

In het echt ziet het er een stuk minder spectaculair uit dan op tv. Ik heb het een keer in het echt gezien in zwolle en dat viel echt vies tegen. Opzich is het wel tof om zo'n groot ding 3 meter door de lucht zien vliegen maar voor de rest is et bar saai. Et is voor 90% alleen een beetje op elkaar in beuken. Alle toffe wapen zijn verboden en dat vind da's echt zonde. Als je een goed beveiligde arena hebt zouden vlammen werpers en EMP wapen moeten kunnen, dat geeft spectakel.
 
It is going to be a Endless summer...
mtx-sh 15-6-2002?17:32 Print reply
Posts: 180
he cool ik heb een turbo gemaakt en hij werkt!!!!!

men neemt een cola fles , een ronde koelfin, filter element, 2x slang klem, radiateur slang van auto. En een zeer grote sproeier.

je kan nu beginnen met bouwen
Zaag de cola fles in twee stukken, en bewaar het stuk met de hals er aan, boor een gaatje in de fles, dus ongeveer 3cm vanaf de afgezaagde kant.
pak ff lijm en smeer het huije van de fin in, steek de draden voor de stroom door het gaatje wat net gemaakt is. Plaats nu de fin en laat ff opdrogen(de lijm). knip nu een rondje uit hetfilter element en zet deze voor het filter, zodat de aangezogen lucht al gefilterd is. Zet nu de radiateur slang over de hals van de fles en plaats een slang klem, schuif nu de andere helft van de slang over de caburateur en gebruik weer een slang klem. Sluit nu spanning van de brommer aan op de fin, en ga nu de caburateur afstellen.

als alles goed is gedaan loopt hij mooi stationair, ongeveer 2000toeren/min wel
een beetje veel maar is te doen :n .
en je rijdt als het goed is ongeveer 15Km/h harder.

he mensen plant ook ff de resultaten hier onder

greetz bas.

mtx-sh>>>>>>>>>>>>>>>>>>>turbo
 
suzuki tsx
jkoehorst 17-6-2002?08:27 Print reply
Posts: 8
Quote:
Originally posted by: Joost ??
Die gas naald is wel een goed punt, op dit moment hebben we al een gas naald die dunner en tapser is dan de standaart naald. Ik zit er aan te denken op een buffer accu'tje parralel aan de spannings regelaar te zetten, ik denk dat een groot deel oplost. Op dit moment zit er een 250 sproeier in en ik heb het idee dat die redelijk voldoet, zolang je maar in toeren blijft.

Als het volgende week niet waait (ivm surfen) ga ik er wel weer mee verder. Zodra alles afgesteld is post ik het totale verhaal wel.



Ik wacht , veel succes.

Surfen is gaaf, waar ga je heen? Ijsselmeer?

Quote:

Nog ff over robotwars:
Koeling lijkt mij ook een probleem met verbrandings motoren. Een electro moter is heel wat makkelijker te koelen dan een verbrandings moter die continu 10k draait.

Het is net wat lude zegt, geen enkele moter heeft zo veel kracht als een startmoter. Een verbrandings moter heeft alleen kracht boven in. Wil je deze kracht goed over brengen dan moet je dat via een hele sterke koppeling doen (scooter vario is niet geschikt denk ik). Zo'n koppeling mag je bij zulks toerentallen ook wel continu koelen.
Ook hebben verbrandings motoren ook eerder de neiging om uit te vallen als ze klappen krijgen. En een maal uit krijg je em niet meer aan.

Gewicht is toch geen probleem bij robot wars, gewicht lijkt mij juist een voordeel?



Uitvallen is idd ook een probleem, startmotortje eraan van een motorfiets o.i.d.? Net zoals de koppeling ja, er is een team in nederland dat een complete achterbrug gebruikt van een scooter voor het volgas-vooruit gedeelte. Voor het draaien en manuvreren word elektro gebruikt. Misschien doen ze dit jaar mee, kunnen we kijken wat er kapot aan gaat.

Gewicht is een heel groot probleem. Je bent altijd aan het wegen en controleren hoeveel gewicht je nog over hebt. Je moet een goede combinatie zien te vinden van motoren/accu's/pantser/wapen, echt heel moeilijk om dat precies goed te krijgen.

Heel veel mensen hebben het probleem dat de robot net een kilo te zwaar word, vaak worden er dan kleinere accu's genomen waardoor het hele ontwerp van de robot in het gevaar komt.

Quote:

In het echt ziet het er een stuk minder spectaculair uit dan op tv. Ik heb het een keer in het echt gezien in zwolle en dat viel echt vies tegen. Opzich is het wel tof om zo'n groot ding 3 meter door de lucht zien vliegen maar voor de rest is et bar saai. Et is voor 90% alleen een beetje op elkaar in beuken. Alle toffe wapen zijn verboden en dat vind da's echt zonde. Als je een goed beveiligde arena hebt zouden vlammen werpers en EMP wapen moeten kunnen, dat geeft spectakel.


Zwolle was mooi (zegt de organisatie). Er waren een groep engelsen met bekende robots die een beetje het publieksspectakel op nivo brachten (Stinger, Dantomkia, Tornado).

Als je de robots en het verhaal er achter een beetje kent word het een stuk leuker.
Maar je hebt gelijk, deze nederlandse robots waren gewoon nog niet interressant genoeg om te dienen als publieksvoer.

Dit is nog het eerste jaar van robotwars in nederland en dat begint dus rustig. Ging in engeland ook zo (Roadblock was echt saai maar won dacht ik wel).

btw.: Startmotoren zijn niet zo heel geschikt als het lijkt. Ze zijn heel erg sterk omdat ze heel veel stroom vreten, 300A kortstondig kun je op rekenen. Met zo'n stroom zul je een heel goede regelaar moeten bouwen met een current-limiter. Daarbij hebben ze een efficientcy die onder de 60% ligt en het is een seriemotor waardoor deze slecht te regelen is op koppel (wat wel gewenst is voor de besturing).
 

Dit topic is 4304 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved