Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - zuigerveer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1012 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #40404 - zuigerveer
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1938 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RXruler 18-12-2006 11:02 Print topicpost
Posts: 7

ik heb een motorhispania RX laten uihonen, nou nieuwe zuiger erin bla bla bla.... Nou is er 1 zuiger veer gebroken. Dus ik dacht nouja niet zo erg doe ik alleen een zuigerveer in de top van de zuiger. Ik er in gezet en rijden, niks aan hand verder. Dus ik vertellen aan een paar vrienden van me zus en zo ik rij nu maar op 1 zuigerveer nou was een hele discussie hierover tussen ons, maar ik wou toch wat meer advies van mensen die er meer ervaring mee hebben.

hoelang zou ik met me uitgehonde cilinder met een zuiger met 1 zuigerveer erin kunnen doen. het gaat om dagelijks gebruiks, maar nie dat ik op elke weg lekkr vol in de toeren ga, maar gewoon lekker rustig denk net 8000 toeren ofzo. Hoelang zou de zuiger of de cilnder dit aan kunnen.
nou zulen sommige denken van, wat wil je nou horen hoeveel uur enzo. maar het gaat een beetje over de gemiddelde kilometers dit ik zou kunnen rijden.


groeten
 

Maxx 18-12-2006 11:04 Print reply

Posts: 1367
ik zou niet weten hoelang je brom het trekt, maar goed is het niet.
een zuigerveer kost een paar pleuro, dus waarom niet even een nieuwe halen en geen risico lopen?
 
Suzuki TS80X for live
koekie - Administrator 18-12-2006 11:08 Print reply

Posts: 12588
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maxx
ik zou niet weten hoelang je brom het trekt, maar goed is het niet.
een zuigerveer kost een paar pleuro, dus waarom niet even een nieuwe halen en geen risico lopen?



Helemaal mee eens..

zuigerveer kost idd weinig, en t zit altijd goed..

verder had je dat zelf ook wel kunnen bedenken tog?
 
Haaks de hoek om!
Erwin-tsx 18-12-2006 11:25 Print reply

Posts: 27
Ik had het er niet eens op gegokt om met een zuigerveer te gaan rijden... vooral omdat hij nu gehoond is. Die dingen kosten een paar euro.. je zet ze er op en je weet zeker dat het weer goed loopt..
 
TSX :-]
Djeep 18-12-2006 14:18 Print reply

Posts: 8621
Ik heb 2K km met 1 zuigerveer gereden, en dan ook gewoon vol toeren janken enzo.. Is best te doen, maar of het bevorderend is, dat denk ik niet..
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
Neluhz 18-12-2006 14:49 Print reply

Posts: 4032
je kunt makkelijk met 1 zuigerveer rijden, je hebt alleen compressieverlies.

het is niet slecht voor je brommer, maar waarom zou je dat doen, haal gewoon een nieuwe veer :S

Dit bericht is gewijzigd door Neluhz op 18-12-2006 om 14:50 uur.
 
christianos 18-12-2006 16:11 Print reply

Posts: 20445
hihihi zuig-me-veer..

goed.. ehm *kuch*

maakt niet uit, je kan op 1 veer rijden, alleen je moet er rekening mee houden dat je verbruik hoger ligt, je langer moet warmrijden en de cilinder gevoeliger is voor warm/vast lopen.

Ook zal dene veer wat sneller slijten dan 2 veren.
 
Almer 18-12-2006 16:25 Print reply

Posts: 3325
Hmm.. 1 zuigerveer, je voordeel is dat je minder wrijving hebt, of dit opweegt tegen het compressieverlies denk ik niet! Verder: Als je die nieuwe veren derin hebt, laat em dan 3x 10 minuten met iets meer toeren als stationair lopen (wel afkoelen in tussentijd). Hier wordt je zuigerveer hard van en zal hij minder snel weer breken!
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
erwin fs1 19-12-2006 13:16 Print reply

Posts: 897
de zuigeveren zorgen ook voor de overdracht van warmte van de zuiger naar de cilinder, je zuiger word dus iets warmer nu en zal dus eerder warmlopen......
 
vake bej te bange....
Tombrom 19-12-2006 13:35 Print reply

Posts: 15925
pff als je alleen je bovenste zuigerveer hebt dan heb je tog effect van ene zuiger met top veer dus 1 veertje maar dus het kan tog geen kwaad
 
khaz 19-12-2006 13:40 Print reply

Posts: 1450
kom op zeg, hier bezuinig je toch niet op
blijf hoogstens zo rijden tot je nieuwe zuigerveren binnen komen!
 
HPI |w00t
MTX-speed 19-12-2006 16:04 Print reply

Posts: 1229
Waarom 2 zuigerveren al het ook met 1 zou kunnen?

Er zijn ook zuigers die met 1 zuigerveer hun werk doen. Dit is dan de zogenaamde L-veer.
Bij een "normale zuiger" met 2 zuigerveren wordt er gebruik gemaakt van andere veren. De bovenste is meestal een taps toelopende veer en de onderste een evenwijdige. Deze veren kun je dan ook niet omdraaien. Doe je dat toch, dan vergroot je de kans op een warmloper of vastloper aanzienlijk.
Die 2e zuigerveer zit er niet voor niets op. Deze geef namelijk extra stabiliteit, warmteafvoer en afdichting aan de zuiger.
Laat je dus 1 zuigerveer weg, dan wordt er dus minder warmte afgevoerd, is je zuiger minder stabiel (en uit balans) en kan dus gemakkelijker gaan kantelen en krijg je dus te kampen met ietsje vermogensverlies.

Hoeveel kilometer kun je hiermee nog doorrijden? Geen idee, ligt eraan hoe de staat van die ene zuigerveer, cilinder en zuiger is.
Ik zou zeggen, test het uit en laat het weten. Ik ben benieuwd, buiten dat je zuiger en cilinder meer slijten en de kans op een warmloper of vastloper vergroot, zal het niet veel uitmaken. Ik heb zelf ook weleens een aantal weken doorgereden met een gebroken 2de zuigerveer. Liep nog perfect alleen tikte al een geruime tijd wat. Er kwam in totaal een stuk of 5 stukjes uit maar aan de rest was niets te zien.
 
MTX-speed 19-12-2006 16:14 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
Hmm.. 1 zuigerveer, je voordeel is dat je minder wrijving hebt, of dit opweegt tegen het compressieverlies denk ik niet! Verder: Als je die nieuwe veren derin hebt, laat em dan 3x 10 minuten met iets meer toeren als stationair lopen (wel afkoelen in tussentijd). Hier wordt je zuigerveer hard van en zal hij minder snel weer breken!


Ik heb dit verhaaltje weleens vaker gehoord, maar helaas klopt het niet.
Je hebt namelijk 2 begrippen: hardheid en (minder snel breken =) elasticiteit. Helaas gaan deze 2 begrippen niet zomaar samen in dit geval.
Je kunt de zuigerveer harder maken. Flink verwarmen en daarna snel tot zeer snel afkoelen in bijvoorbeeld water. Hierdoor wordt je zuigerveer keihard en breekt dan zeer gemakkelijk. Dit wil je niet bij een brommer. Voordeel is dat hij minder snel slijt.
Je kunt hem elastischer maken zodat hij juist niet zo snel breekt. Dit kan door hem flink te verwarmen en vervolgens heel langzaam af te laten koelen. Nadeel is dat de zuigerveer sneller slijt.

Vanuit de fabriek hebben de zuigerveren een warmtebehandeling gehad. Dezelfde als die je krijgt wanneer je normaal met een brommer rijdt (langzaam aan warmrijden, gassen, stilzetten en langzaamaan afkoelen). Kortom, de behandeling die in de quote verteld wordt zal vrijwel geen invloed hebben op de hardheid van de zuigerveren.

Gewoon even netjes inrijden die nieuwe zuigerveertjes. Houdt in: 100kmmetjes lekker rustig rijden. Niet warm laten lopen, is nergens voor nodig gewoon rustig wegrijden. Met koude motor niet te veel gas geven en niet teveel toeren laten maken, met warme motor niet totaal volgas. Voer de snelheid naarmate de 100km vordert van lievelee op en gassen maar!
 
BIET 19-12-2006 16:16 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
[...]


Ik heb dit verhaaltje weleens vaker gehoord, maar helaas klopt het niet.
Je hebt namelijk 2 begrippen: hardheid en (minder snel breken =) elasticiteit. Helaas gaan deze 2 begrippen niet zomaar samen in dit geval.
Je kunt de zuigerveer harder maken. Flink verwarmen en daarna snel tot zeer snel afkoelen in bijvoorbeeld water. Hierdoor wordt je zuigerveer keihard en breekt dan zeer gemakkelijk. Dit wil je niet bij een brommer. Voordeel is dat hij minder snel slijt.
Je kunt hem elastischer maken zodat hij juist niet zo snel breekt. Dit kan door hem flink te verwarmen en vervolgens heel langzaam af te laten koelen. Nadeel is dat de zuigerveer sneller slijt.

Vanuit de fabriek hebben de zuigerveren een warmtebehandeling gehad. Dezelfde als die je krijgt wanneer je normaal met een brommer rijdt (langzaam aan warmrijden, gassen, stilzetten en langzaamaan afkoelen). Kortom, de behandeling die in de quote verteld wordt zal vrijwel geen invloed hebben op de hardheid van de zuigerveren.

Gewoon even netjes inrijden die nieuwe zuigerveertjes. Houdt in: 100kmmetjes lekker rustig rijden. Niet warm laten lopen, is nergens voor nodig gewoon rustig wegrijden. Met koude motor niet te veel gas geven en niet teveel toeren laten maken, met warme motor niet totaal volgas. Voer de snelheid naarmate de 100km vordert van lievelee op en gassen maar!

whawhawha, je rijd zuigerveren 100km in?. Zuigerveren zijn zo ingereden. 5/10 km is prima
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
christianos 19-12-2006 16:26 Print reply

Posts: 20445
weetje biet.. ik kan nou niet zeggen dat jou brommers betrouwbaar rijden
 
BSTS 19-12-2006 16:38 Print reply

Posts: 4241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RXruler

ik heb een motorhispania RX laten uihonen, nou nieuwe zuiger erin bla bla bla.... Nou is er 1 zuiger veer gebroken. Dus ik dacht nouja niet zo erg doe ik alleen een zuigerveer in de top van de zuiger. Ik er in gezet en rijden, niks aan hand verder. Dus ik vertellen aan een paar vrienden van me zus en zo ik rij nu maar op 1 zuigerveer nou was een hele discussie hierover tussen ons, maar ik wou toch wat meer advies van mensen die er meer ervaring mee hebben.

hoelang zou ik met me uitgehonde cilinder met een zuiger met 1 zuigerveer erin kunnen doen. het gaat om dagelijks gebruiks, maar nie dat ik op elke weg lekkr vol in de toeren ga, maar gewoon lekker rustig denk net 8000 toeren ofzo. Hoelang zou de zuiger of de cilnder dit aan kunnen.
nou zulen sommige denken van, wat wil je nou horen hoeveel uur enzo. maar het gaat een beetje over de gemiddelde kilometers dit ik zou kunnen rijden.


groeten



als je een zuiger hebt waar 2 veren op horen.
moet je niet met 1 veer gaan rijden.

een zuiger wankelt ook altijd een beetje.
dit word alleen maar erger, als je 1 veer minder neemt.

zuigerveren zorgen ook voor een warmte afvoer, van de zuiger naar de cilinder wand > koeling etc.

het is dus gewoon minder goed.
en ik zou niet weten waarom je op zuigerveren wil bezuignigen?

Dit bericht is gewijzigd door BSTS op 19-12-2006 om 16:39 uur.
 
sprintjah

Dit topic is 1938 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved