Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Uiterlijk Forum - olie op velgen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 738 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Uiterlijk Forum - Topic #40303 - olie op velgen?
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2799 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-Tom- 10-12-2006 17:22 Print reply

Posts: 4151
idd is alu, gewoon beginnen met redelijk grof schuurpapier, en dan steeds fijner en fijner (ik doe 't meestal tot korrel 2000 waterproof), en daarna napoetsen op zo'n lappenschijf met verschillende pasta's, en als allerlaatste napoetsen met belgom alu. Dan glimt het net zo hard als chroom
 
FTS Member
Sypie_Honda 10-12-2006 17:23 Print reply

Posts: 13830
hmm ligt het aan mij, of lijkt het net of die velgen geanodiseerd zijn?

zoja, dan kun je er hoogstwaarschijnlijk niet veel meer aan doen.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
rubbert 10-12-2006 17:25 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
idd is alu, gewoon beginnen met redelijk grof schuurpapier, en dan steeds fijner en fijner (ik doe 't meestal tot korrel 2000 waterproof), en daarna napoetsen op zo'n lappenschijf met verschillende pasta's, en als allerlaatste napoetsen met belgom alu. Dan glimt het net zo hard als chroom



en daarna moet je het ook weer onderhouden, dan moet je ze 1keer in de zoveel tijd weer ff poetsen en inspuiten met wd40 want anders is je velg binnen een paar dagen wit van de oxidatie


edit: waar kan je dat schuurpapier dan halen van 2000?

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 10-12-2006 om 17:26 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
-Tom- 10-12-2006 17:35 Print reply

Posts: 4151
pff wee tik zo niet, ik denk bij een verfspeciaalzaak ofzo, ik jatte 't altijd mee op stage :p
 
FTS Member
SCHOENENPOETSERSMURF 10-12-2006 17:39 Print reply
Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
hmm ligt het aan mij, of lijkt het net of die velgen geanodiseerd zijn?

zoja, dan kun je er hoogstwaarschijnlijk niet veel meer aan doen.

lijkt het totaal niet op


at ts

gewoon schuren die hap en steeds fijner gaan en eindeigen met polijst middel


 
Sypie_Honda 10-12-2006 17:54 Print reply

Posts: 13830
uuuh? wel eens hele oude (verotte) geanodiseerde velgen gezien?

vind het er wel wat van hebben, mja ik kan het ook mis hebben...
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
SCHOENENPOETSERSMURF 10-12-2006 18:41 Print reply
Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
uuuh? wel eens hele oude (verotte) geanodiseerde velgen gezien?

vind het er wel wat van hebben, mja ik kan het ook mis hebben...

ga eerst lezen dan blaten

 
Karlmt5 10-12-2006 18:52 Print reply

Posts: 2296
waren ze chroom?
ik weet niet of dat standaart is, maar ik had ook zulke velge op m'n gsm, het meeste kon je gewoon zo wegschure met schuurpapier
 
keep rollin' rollin rollin rollin, keep rollin' rollin rollin rollin
Harold 10-12-2006 21:17 Print reply

Posts: 1052
Kan het ook zijn dat die velgen afgewerkt zijn met een laagje lak
En dat die lak dan erg is gaan verweren...

kun je simpel testen door verafbijt er op te doen en als het dan gaat bladeren zit er lak op.

(tis maar een ideetje hoor)
 
christianos 11-12-2006 9:31 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
is wss ketting vet.

Gewoon goed poetsen met een hoop auto velgen reiniger :-P

edit :

en dat je je velgen zou vies laat worden, terwijl ze chroom waren, zegt genoeg over het onderhoud wat je aan je brommertje besteed...

Goed onderhouden jong, dan gaat het langer mee..

Dit bericht is gewijzigd door Mopar op 10-12-2006 om 16:07 uur.

Vind ik bullshit, veel mensen (waaronder ik) zetten 's winters chromen velgen in de olie en laten ze vies worden waardoor ze goed beschermd zijn voor de pekel..


 
-Tom- 11-12-2006 10:55 Print reply

Posts: 4151
idd, in de vaseline zetten scheelt een hoop 's winters
 
FTS Member
Bart-Derbi 11-12-2006 11:11 Print reply

Posts: 6497
ik had denk ik hetzelfde probleem, het zit helemaal vast, en zelfs met belgom lukt het niet.
Mijn oplossing, men haalt het achterwiel deruut, schijf + tandwielen ook eraf, in de workmate zetten, staalwol *middel* pakken, en boenen maar.
Hierna polijsten met belgom of commandant, in de was zetten, klaaar
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 11-12-2006 13:29 Print reply

Posts: 8608
Geen schuursponsje, staalwol, schuurpapier gebruiken...
Met een doek en metaalpoets gaat meestal alles eraf, zijn ze ook ineens beschermd. Roest/oxidatie is het enige wat 'door' metaal bijt, rest kan er wel af met poetsen.
Wat er niet afgaat is doorgeroest, dat kan je eventueel wel op dat puntje een beetje schuren.
Volledig schuren is een korte termijn oplossing, na enkele maanden is je velg nog lelijker door het schuren.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Menu2t 11-12-2006 14:10 Print reply

Posts: 2815
je kan ze proberen schoon te maken met petroleum, werkt heel goed als reinigings middel, tast je lak niet aan. je veegt het er dan meestal zo af, hiermee kan ik meestal makkelijk aangekoekte olie resten ed verwijderen
 
NSR Supersprint special!
MTX-speed 11-12-2006 15:01 Print reply

Posts: 1229
Deze velgen zijn natuurlijk gewoon aluminium. Vanuit de fabriek is hier een lichte vernislaag opgebracht wat het zo mooi laat blinken. Na enkele jaren (soms binnen een jaar; met dank aan de pekel enz.) Gaat deze laag eraf en gaat het aluminium oxideren: je krijgt putvorming, dof oppervlak, en ze zijn minder snel schoon te krijgen. Het voordeel van alumimium is dat deze oxidatielaag, die ontstaat, vrijwel lucht- en waterdicht is; aluminium zal dus nooit zomaar doorroesten zoals stalen velgen (welke wel beschermd worden door een chroomlaag) dat doen.
En inderdaad, aluminium blinkt van zichzelf, net zoals alle zuiver andere metalen dat doen.

Oplossing voor je probleem:
Eerst ga je je velgen eens goed wassen en zorg je dat al het losse vuil eraf is. Het best is om daarna de boel eens vetvrij te maken. Dit kan met bijvoorbeeld wasbenzine of eventueel remreiniger. Je achter wiel wordt namelijk altijd wel een beetje vettig van de ketting, en het stof van van je remblokken ontstaat is ook teringzooi.
Daarna ga je gewoon eens aan de slag met aluminiumpoets (namen hiervan zijn hierboven al gezegd). Het kan weleens lang duren voordat je eindelijk eens glans te zien gaat krijgen en de oneffenheden eruit gaan. Neem van mij aan dat je wel een paar uurtjes bezig zult zijn.
De aluminiumpoets brengt van zichzelf al een beschermlaag aan maar het is niet onverstandig om de velgen zo nu en dan eens in de vaseline of siliconespray te spuiten. Vooral in de winter is dit heel belangrijk.
Ikzelf doe tegenwoordig: voordat het begint te vriezen, mijn brommers, motoren en dergelijke helemaal inspuiten met siliconespray. Meestal gaat er een hele bus doorheen bij een brommer of motor. Vantevoren moet je hem natuurlijk wel grondig wassen en op laten drogen. Vervolgens doe ik er de gehele winter niks meer aan. Ik was hem ook niet! Want dan gaat de siliconelaag ermee af. Nadat al het zout van de straat is verdwenen was ik de boel weer eens en zul je zien dat je brommer/motor niks heeft geleden in de winter.
 

Dit topic is 2799 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved