Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - TSX verkleurde zuiger

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 858 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #40269 - TSX verkleurde zuiger
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3783 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Henk-88 7-12-2006 21:59 Print topicpost

Posts: 26703


Het gaat om m'n TSX met charmo 50cc die in de periode vlak vóór de foto's met twee verschillende uitlaten heeft gereden: met een bovenlangse x1361x-uitlaat met max 11.500 rpm maar óók met een onderlangse expansie voor 12.000-15.000 rpm waar de cilinder voor getuned is en de powerband lag daar toen ook.

Ik stel mijn vraag expres 'ruim':

Mijn zuiger op de foto's hieronder vertelt een verhaal.
Ik wil graag weten wat er aan de hand is en hoe ik dat kan verhelpen.

achteraanzicht:


zij-aanzicht:


vóóraanzicht/uitlaatzijde:


Alvast bedankt


Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 7-12-2006 om 22:16 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

HersenSpinsel 7-12-2006 22:04 Print reply

Posts: 2984
warmgelopen? of zijn de zuigerveren versleten?

Dit bericht is gewijzigd door HersenSpinsel op 7-12-2006 om 22:05 uur.
 
HPT www.derbi-club.com!
Royal Club 7-12-2006 22:09 Print reply

Posts: 60390
lijkt het zo of zit dr ook een barst in je zuiger?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Supermotania 7-12-2006 22:10 Print reply

Posts: 340
Kvind die zuiger nog vrij goed uitzien hoor..

Edit..zuigerveertjes beginnen wel beetje op te raken denk ik

Dit bericht is gewijzigd door Vespa-Freak op 7-12-2006 om 22:12 uur.
 
Derbi Senda X-treme 80cc MHR..
thunderbird - Forum en Sales Moderator 7-12-2006 22:17 Print reply

Posts: 7728
zitten er echt voelbare slijtsporen in? of alleen wat verkleurd? lijkt mij ook gewoon zuigerveertjes die wat olie ofzo doorlaten

Dit bericht is gewijzigd door thunderbird op 7-12-2006 om 22:18 uur.
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
Henk-88 7-12-2006 22:19 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
lijkt het zo of zit dr ook een barst in je zuiger?


Ja, dat zag ik toen óók, het leek meer op een verkleuring die op een barst wilde lijken imo.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
zitten er echt voelbare slijtsporen in? of alleen wat verkleurd? lijkt mij ook gewoon zuigerveertjes die wat olie ofzo doorlaten

Dit bericht is gewijzigd door thunderbird op 7-12-2006 om 22:18 uur.


Echt voelbaar was het niet.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 8-12-2006 om 0:03 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
benellifan 7-12-2006 22:20 Print reply
Posts: 1553
zijn gewoon de zuigerveren zoals al 3x gezegt nieuwe erin en rijden maar
 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs
John Huijben 7-12-2006 22:32 Print reply

Posts: 2433
je ziet over de gehele ronding dat tussen de bovenste en de onderste zuigerveer een zwarte rand is.
dat komt waarschijnlijk door het zogenoemde "blow-by", dat komt voor wanneer de zuigerverem versleten zijn.
ik denk dat de zuigerspeling bij deze cilinder ook behoorlijk is.
je kunt ook zien dat er bij het zuigerveerslotje een grotere zwarte vlek zit, waar de lekkage behoorlijk is.
dat is weer een symptoon van te grote ruimte tussen de veeropeningen.
dus ik denk dat de zwarte zijkanten een gevolg zijn van versleten zuigerveren en een te grote zuigerspeling.
niet gek als je met zoveel toeren rijd.

je ziet wel dat de zuiger aan de uitlaatpoortkant donkerder is.
dit kan komen doordat je waarschijnlijk met een ovale enkele poort rijd, en die zal dan ook waarschijnlijk wel breder gemaakt zijn.
met een ovale poort ga je qua breedte tegen de max zitten om zoveel mogelijk oppervlakte in je uitlaatpoort te krijgen.

dit loopt goed... maar je gaat je zuigerveren dus zover belasten dat het net niet breekt of echt overmatig gaat slijten.
daardoor kan het zo zijn dat de zuigerveren op dat punt meer versleten zijn.

andere verklaring die je zou kunnen bedenken is dat je met zon hoogtoerige uitlaat vaaak buiten de powerband rijd.
en dan komt de terugkomende "schokgolf" dus tegen je zuiger. wat op langere duur afzetting van aanslag kan betekenen.
maargoed of dit waar is, dat is ook weer niet zeker. want je zou ook kunnen beredeneren dat je uitlaat je zuiger net schoon zou moeten spoelen.

maar al en al ziet het er zo verschrikkelijk slecht niet uit.
je draait 15000 toeren met een charmo, en ik betwijfel of de zuiger van super kwaliteit is. sjah dan kan de boel hard gaan slijten.

ik heb ns gereden met een gietijzeren cilinder en immitatie zuiger, in combinatie met een zeer hoogtoerige pijp.
liep van 10k tot 14k.... binnen 100km had ik 0,7mm zuigerspeling...
kon rondom de zuigerveer zien zitten.

dus kortom.. zorgen dat je kwaliteits spul hebt.

kun je trouwens ook een foto van de bovenkant en van de onderkant van je zuiger maken...
dat zegt meer dan dit.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Moped Macho 7-12-2006 22:43 Print reply

Posts: 2037
Heb je je cilinder niet te vast gedraaid? Omdat ie net bij de tapeinden een beetje verkleurd. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar het zou zomaar kunnen

En zoals hierboven vermeldt, gewoon nieuwe zuigerveertjes erin en je kunt weer een eindje rijden.

En die 'barst' ziet er wel erg echt uit op de foto Heb je gekeken of er aan de achterkant ook een scheurtje zat?

Dit bericht is gewijzigd door Moped Macho op 7-12-2006 om 22:45 uur.
 
Boerenkool om half 10.
MotoCrossIpkiss[stan] 7-12-2006 22:54 Print reply

Posts: 7744
edit rez:

tapeinden lijkt me niet in dit geval , heeft met andere dingen te maken

Dit bericht is gewijzigd door KaWaReZ [Rezek] op 8-12-2006 om 0:25 uur.
 
hoi
thunderbird - Forum en Sales Moderator 7-12-2006 22:54 Print reply

Posts: 7728
mm indd verdacht die scheur, hij zit aan de uitlaatzijde ook.. mss beetje gekanteld in de cilinder en klappe gehad? zou voor de zekerheid nieuw zuigertje erin doen
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
Lykantroop 7-12-2006 23:22 Print reply

Posts: 4754
voor zover ik weet: beetje verkleuring heb je altijd, als hij nog goed rijd en niks geks mee is lekker laten doen zo (als steek ik r meestal meteen n nieuwe zuiger in als t toch open is)
 
jossy 7-12-2006 23:23 Print reply

Posts: 162
de lichte kleur op de rand boven je 1ste zuigerveer komt door uitzetting van de kop van de zuiger door een hogere temp.en die scheurtjes kunnen voortkomen van de hoge leibaandruk bij een hoog toerental.u zuiger is dus van een slechte kwaliteit
zuiger op de foto is voor de vuilbak.
 
Henk-88 7-12-2006 23:46 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben

kun je trouwens ook een foto van de bovenkant en van de onderkant van je zuiger maken...
dat zegt meer dan dit.


Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord (en de rest ook hoor ). Het is nuttige info en ik neem het mee.


De uitlaatpoort is niet verbreed als ik het mij goed herinner, de hoogte is wèl aangepast uiteraard. De zuiger is een 4e overmaat van het merk goedkopie. Er is idd alleen al met de hoogtoerige pijp al meer dan 100 km gereden. Met de bovenlangse uitlaat wel meer dan 200km denk ik. De bovenstaande foto's zijn gemaakt tijdens een check gewoon ergens halverwege het testwerk, ik had toen al met beide uitlaten gereden. Daarna heb ik eerst weer met de hoogtoerige pijp gereden.

De laatste ongeveer 100 km heb ik gemaakt met de bovenlangse uitlaat met max 11.500 rpm.
En daarna was er geratel en daarna was er dit:





De kop was op het laatst wat extremer gevlakt:


Met de hoogtoerige uitlaat heeft 'ie nooit lekker gelopen; hij wilde steeds maar twee of drie keer tot ong. 14.500 rpm lekker in de powerband en daarna haalde 'ie de powerband die begon bij 12.000 rpm niet meer alsof er iets te warm werd en teveel uitzette maar dat is misschien wat te simpel gedacht.

Op één of andere manier verdenk ik de bovenlangse (schotjes-)uitlaat die de laatste 100 km er op zat ervan dat die uiteindelijk mijn zuiger het meeste kwaad heeft gedaan. Die uitlaat kan tot 14.000 rpm goed aan maar dat is i.c.m. een anders getunede tsx-cilinder. Op deze cilinder gemonteerd heeft de combinatie met verschillende carbs en afstellingen nooit meer dan 11.500 rpm willen draaien.
Mijn/deze charmo 50 heeft dezelfde timingen gekregen als een Van Veen Kreidler cilinder en het hoogtoerige uitlaatje is naar berekening van Overmars die 'm afstemde op die Van Veen Kreidler cilinder. Ik ken niemand die dat eerder heeft gedaan met een TSX-charmo50 dus ik tast wat in het duister v.w.b. de symptomen en wat ze precies betekenen. Ook v.w.b. de kop is het proberen geblazen want ik heb geen idee wat voor vorm en compressieverhouding die het beste kan hebben. Op het eind was er een tamelijk hoge compressieverhouding waarmee 'ie i.c.m. het hoogtoerige expansie-uitlaatje een klein tikje beter scheen te lopen btw.

Andere foto's van de zuiger van toen heb ik niet. De zuiger is er nu nog wel, maar in een 'andere' staat dus. Heeft het zin om daar foto's van te maken?


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jossy
de lichte kleur op de rand boven je 1ste zuigerveer komt door uitzetting van de kop van de zuiger door een hogere temp.en die scheurtjes kunnen voortkomen van de hoge leibaandruk bij een hoog toerental.u zuiger is dus van een slechte kwaliteit
zuiger op de foto is voor de vuilbak.


Hmm, interessant antwoord, dat brengt mij op ideeën
Kun je in het kort uitleggen wat leibaandruk is? Treedt dat op bij uitzetting?
edit: Heb inmiddels wat erover gelezen. Het komt overeen met het al eerder genoemde verhaal van de te kleine zuiger. Wat pas later tot me doordrong is dat de (wannabe-)scheurtjes aan de in- en uitlaatzijde precies beginnen bij het punt tot waar er aan de zuiger is gevijld vanwege de spoeling.
Uiteindelijk is de zuiger ook vanaf dat punt afgebroken, maar in een andere lijn dan de (wannabe-)scheurtjes op de foto's van de zuiger in de beginpost. Bij de volgende zuiger gaan we iig niet zover meer met vijlen.

Zou de door jou bedoelde uitzetting van de kop van de zuiger kunnen leiden tot afremmen van de zuiger boven de 12.000 rpm?

De zuiger was goedkoop dus zal ook wel niet mooi rond zijn geweest.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 8-12-2006 om 6:20 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Blijhoofd 8-12-2006 7:21 Print reply

Posts: 7378
Ik heb alle reply's niet gelezen, maar ik had hier met mijn tsx ook altijd last van bij 50 snel cilinders met imitatie zuigers van 13 Euro, Ik was van het probleem af toen ik proX zuigers ging gebruiken. kosten wat meer maar zijn kwalitatief veel beter

want dit houd gewoon in dat hij langs de veren op lekt = slechte kwaliteit zuiger,(mits natuurlijk je cilinder niet versleten is)



 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
jossy 8-12-2006 17:48 Print reply

Posts: 162
Leibaandruk is de kracht waarmee je zuiger tegen de cilinderwand drukt.En dit is enkel aan de boven en onderkant van de zuiger(gevolg van de rondraaiende beweging van de krukas).Het is je misch al opgevallen dat een zuiger de meeste slijtage vertoont aan de onder en de bovenkant.Dit is dus door de leibaandruk.
En die uitzetting van de kop van je zuiger kan je motor afremmen want
de lichte verkleuring(slijtage) boven je eerste zuigerveer vertelt dat er geen speling meer was tussen je zuiger en cilinderwand en die wrijving geeft vermogensverlies.

 

Dit topic is 3783 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved