Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
kun je trouwens ook een foto van de bovenkant en van de onderkant van je zuiger maken...
dat zegt meer dan dit.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord (en de rest ook hoor
). Het is nuttige info en ik neem het mee.
De uitlaatpoort is niet verbreed als ik het mij goed herinner, de hoogte is wèl aangepast uiteraard. De zuiger is een 4e overmaat van het merk goedkopie. Er is idd alleen al met de hoogtoerige pijp al meer dan 100 km gereden. Met de bovenlangse uitlaat wel meer dan 200km denk ik. De bovenstaande foto's zijn gemaakt tijdens een check gewoon ergens halverwege het testwerk, ik had toen al met beide uitlaten gereden. Daarna heb ik eerst weer met de hoogtoerige pijp gereden.
De laatste ongeveer 100 km heb ik gemaakt met de bovenlangse uitlaat met max 11.500 rpm.
En daarna was er geratel en daarna was er dit:
De kop was op het laatst wat extremer gevlakt:
Met de hoogtoerige uitlaat heeft 'ie nooit lekker gelopen; hij wilde steeds maar twee of drie keer tot ong. 14.500 rpm lekker in de powerband en daarna haalde 'ie de powerband die begon bij 12.000 rpm niet meer alsof er iets te warm werd en teveel uitzette maar dat is misschien wat te simpel gedacht.
Op één of andere manier verdenk ik de bovenlangse (schotjes-)uitlaat die de laatste 100 km er op zat ervan dat die uiteindelijk mijn zuiger het meeste kwaad heeft gedaan. Die uitlaat kan tot 14.000 rpm goed aan maar dat is i.c.m. een anders getunede tsx-cilinder. Op deze cilinder gemonteerd heeft de combinatie met verschillende carbs en afstellingen nooit meer dan 11.500 rpm willen draaien.
Mijn/deze charmo 50 heeft dezelfde timingen gekregen als een Van Veen Kreidler cilinder en het hoogtoerige uitlaatje is naar berekening van Overmars die 'm afstemde op die Van Veen Kreidler cilinder. Ik ken niemand die dat eerder heeft gedaan met een TSX-charmo50 dus ik tast wat in het duister v.w.b. de symptomen en wat ze precies betekenen. Ook v.w.b. de kop is het proberen geblazen want ik heb geen idee wat voor vorm en compressieverhouding die het beste kan hebben. Op het eind was er een tamelijk hoge compressieverhouding waarmee 'ie i.c.m. het hoogtoerige expansie-uitlaatje een klein tikje beter scheen te lopen btw.
Andere foto's van de zuiger van toen heb ik niet. De zuiger is er nu nog wel, maar in een 'andere' staat dus. Heeft het zin om daar foto's van te maken?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jossy
de lichte kleur op de rand boven je 1ste zuigerveer komt door uitzetting van de kop van de zuiger door een hogere temp.en die scheurtjes kunnen voortkomen van de hoge leibaandruk bij een hoog toerental.u zuiger is dus van een slechte kwaliteit
zuiger op de foto is voor de vuilbak.
Hmm, interessant antwoord, dat brengt mij op ideeën
Kun je in het kort uitleggen wat leibaandruk is? Treedt dat op bij uitzetting?
edit: Heb inmiddels wat erover gelezen. Het komt overeen met het al eerder genoemde verhaal van de te kleine zuiger. Wat pas later tot me doordrong is dat de (wannabe-)scheurtjes aan de in- en uitlaatzijde precies beginnen bij het punt tot waar er aan de zuiger is gevijld vanwege de spoeling.
Uiteindelijk is de zuiger ook vanaf dat punt afgebroken, maar in een andere lijn dan de (wannabe-)scheurtjes op de foto's van de zuiger in de beginpost. Bij de volgende zuiger gaan we iig niet zover meer met vijlen.
Zou de door jou bedoelde uitzetting van de kop van de zuiger kunnen leiden tot afremmen van de zuiger boven de 12.000 rpm?
De zuiger was goedkoop dus zal ook wel niet mooi rond zijn geweest.
Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 8-12-2006 om 6:20 uur.