Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Onsteking afstellen Yamaha dt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1191 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #40202 - Onsteking afstellen Yamaha dt
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5313 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BramRoemaat 3-12-2006 1:55 Print topicpost

Posts: 510
Wie weet hoe je de onsteking van Yamaha dt moet afstellen, ik krijg die contactpunten maar niet goed,, Bij voorbaad dank,,
 

mtx-motard 3-12-2006 2:44 Print reply

Posts: 14947
voeler maat er tussen. heb zoiets ook wel gelezen in faq
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Henk-88 3-12-2006 5:29 Print reply

Posts: 26703
Eerst de contactpunten stellen (die moeten op het moment dat ze het meest wijd uiteen staan een bepaalde afstand van elkaar hebben. Die afstand is te meten met een voelermaat van de juiste dikte) en daarna controleren of de grondplaat goed staat en eventueel die ook stellen.
Als je iets nog niet duidelijk is dan post je hier maar weer een vraag.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
van bussel 3-12-2006 11:56 Print reply

Posts: 695
die afstand tussen de puntjes moet ong 0.35 tot 0.40 zijn
de grondplaat kun je niet verstellen, dus als je de puntjes goed zet moet hij lopen
 
-Bassie- 3-12-2006 12:13 Print reply

Posts: 6617
ik zit de hele tijd al te denken.

kan je ook je punten iets minder ver open doen dat hij eerder vonkt??
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
Henk-88 3-12-2006 12:26 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DT Project
ik zit de hele tijd al te denken.

kan je ook je punten iets minder ver open doen dat hij eerder vonkt??



Dan zal 'ie later vonken, denk ik.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Sjoerd. 3-12-2006 12:30 Print reply

Posts: 2607
Gewoon afstellen zoals hier boven, of anders net als DT-Dude89 een HPI nemen..

Staan al die RS'jes enz die btje opgevoerd zijn wel raar te kijken hoor als da ding voorbij kom janken :P

Gewoon met voelertje afstellen dus, bij kans een electornische opsporen..
 
-Bassie- 3-12-2006 12:31 Print reply

Posts: 6617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Dan zal 'ie later vonken, denk ik.


of iets veder open zetten??

dus dat ie dan later vonkt.
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
Henk-88 3-12-2006 12:37 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DT Project
[...]


of iets veder open zetten??

dus dat ie dan later vonkt.


Verder open is eerder vonken. Maar ik weet niet goed wat dat met de qualiteit van da vonk doet.
Ik vermoed niet veel goeds toch.
Eigenlijk wil je de nok (die de puntjes opent) anders timen. In dat geval zou een verstelbare (draaibare) grondplaat de uitkomst zijn.
Ik heb hier op BF wel eens tips voorbij zien komen over ontstekingen van een andere brommer op een oud model DT maar weet niet meer wat dat nou precies was.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
-Bassie- 3-12-2006 12:39 Print reply

Posts: 6617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


Verder open is eerder vonken. Maar ik weet niet goed wat dat met de qualiteit van da vonk doet.
Ik vermoed niet veel goeds toch.
Eigenlijk wil je de nok (die de puntjes opent) anders timen. In dat geval zou een verstelbare (draaibare) grondplaat de uitkomst zijn.
Ik heb hier op BF wel eens tips voorbij zien komen over ontstekingen van een andere brommer op een oud model DT maar weet niet meer wat dat nou precies was.


je bedoelt zeker een ontsteking van een dtr er op zetten??
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
DT.. 18-12-2006 13:52 Print reply
Posts: 80
je kan ook de puntjes even schuren dat ze weer oppervlakkig op elkaar sluiten. het kan zijn dat ze scheef zijn ingeslagen en doet hij het idd niet zo goed. je kan ook een ontsteking van een dtr erop bouwen met cdi. past gewoon.
 
honda mt 20-12-2006 18:45 Print reply
Posts: 2
Kan ik ook een honda mtx bobine op een yamaha dt zetten en zoja welke draadjes moet ik dan aansluiten?
mvg andre
 
khaz 20-12-2006 18:54 Print reply

Posts: 1450
standaard is 0,4 mm
hoe dichter je ze bij elkaar laat staan (bijv. 0,35 mm) hoe vroeger hij vonkt!
kijk maar een naar de lange nok en waneer hij ze opentikt

vonk ontstaat bij het openen, dit moet zo'n 2 a 3 mm voor bdp zijn

-zorg dat je puntjes op de juiste afstand geopend blijven staan ( en niet terugveren, zo zie je het mensen nog weleens doen)
-stel de afstand af niet door de punten uit elkaar te drukken maar door met een schroeven draaien te hefbomen in de uitsparing op de grondplaat boven de contactpunten
-zorg dat je contact puntjes mooi schoon en vetvrij zijn

is allemaal best simpel hoor







@ honda mt
Weet niet of dit werkt--> ik heb ooit heel lang gekloot met een achteraf verkeerde bobine..
-->er komt een draadje van je condensator die samen met een draad uit je ontstekingsspoel naar je bobine loopt (meestal in de kleur zwart-wit) er staan voor dit soort dingen wel elektrische schema's in de knowledge base hier op het forum

op ontstekings onderdelen niet te veel bezuinigen hoor! zo komen DT's aan hun slechte naam
nieuwe ontstekingsspoel kost maar 12 E bobine 14E contact punten 6 E en een nieuwe condensator 2,50

Dit bericht is gewijzigd door khaz op 20-12-2006 om 19:03 uur.
 
HPI |w00t
Uncle BLAM 20-12-2006 19:06 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brammie
Wie weet hoe je de onsteking van Yamaha dt moet afstellen, ik krijg die contactpunten maar niet goed,, Bij voorbaad dank,,


er zijn twee mogelijkheden, bij de ene afstel mogelijkheid kun je de contactpunten verstellen,
bij de andere mogelijkheid kun je de contactpunten verstellen en de grondplaat ook draaien

als je de grondplaat kunt verdraaien kun je daarmee het moment dat de contactpunten open gaan afstellen,
kun je de grondplaat NIET verdraaien zul je door alleen de contactpunten te verstellen het moment van vonken moeten bepalen

het afstellen ...
zet de zuiger op het hoogste punt en draai de krukas/vliegwiel achetuit ( tegen de draairichting van de motor in ) tot de zuiger vanaf het bovenste punt twee millimeter naar beneden is gegaan, dit is het moment waarop de contactpunten de verbinding moeten verbreken ( meten met b.v. een schuifmaat of een schroevendraaier met merktekentjes die je in het bougiegat steekt )

let er wel op dat het verbreekmoment van de contactpunten NIET op het oog te zien is, dit kun je meten met een multimeter, heb je geen multimeter dan kun je dit ook meten met een lampje

meten met een lampje, sluit b.v. een batterij aan met de plus naar het lampje, van het lampje naar de ( losgekoppelde ) ontstekingsdraad die van de ontsteking naar de bobine gaat ( neem de kant die naar het blok gaat ) en sluit de min van de batterij aan op het metaal van het motorblok ( massa )
het lampje gaat zwak branden als de contactpunten contact maken omdat de stroom nu via de ontstekingsspoel weg lekt, als de contactpunten verbreken gaat het lampje feller branden en zo kun je het verbreek moment van de contactpunten meten

Succes

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 20-12-2006 om 19:19 uur.
 
een BF teller is sneller
khaz 20-12-2006 19:11 Print reply

Posts: 1450
Een DT grondplaat is niet te verstellen
(tenzij je hem wat aanpast natuurlijk, maar dat is nergens voor nodig)

bij bdp op 0,35 is wel mooi als je niet teveel aandacht aan wil besteden
 
HPI |w00t
Henk-88 20-12-2006 19:19 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: khaz
standaard is 0,4 mm
hoe dichter je ze bij elkaar laat staan (bijv. 0,35 mm) hoe vroeger hij vonkt!
kijk maar een naar de lange nok en waneer hij ze opentikt




Oké je spreekt mij hier tegen. Ik zei dat hoe verder je de punten van elkaar laat gaan, hoe eerder de vonk komt.
Kijk zelf eens naar zo'n nok, en probeer het eventueel uit en post hier dan weer je bevindingen. OK?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 5313 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved