Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Pitbike.. 110cc

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 668 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #40193 - Pitbike.. 110cc
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6184 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Dennis_mt5 2-12-2006 13:40 Print topicpost

Posts: 413
Hey,,

Hoe kan ik van me pitbike de Bobine testen als deze nog goed is ik heb een multimeter.


Dennis
 

mcdronkz 2-12-2006 13:50 Print reply

Posts: 32777
Dennis_mt5 2-12-2006 13:58 Print reply

Posts: 413
k snap niks van die uitleg..:S
Maar kan ik niet een draadje loshalen en dan doormeten?
 
mblover 2-12-2006 16:47 Print reply

Posts: 5391
Uhm wat je bobine produceert, dat ga jij met een multimeter niet meten...

Beter ga je kijken of hij vonkt (bougie losdraaien en in de dop doen en het schroefdraad van de bougie tegen het blok aan houden, vervolgens kicken/startmotor ff laten draaien/aanduwen.
Dan moet je bougie steeds vonken, moet een mooi blauw vonkje geven.
 
rubbert 2-12-2006 16:54 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dennis_mt5
k snap niks van die uitleg..:S
Maar kan ik niet een draadje loshalen en dan doormeten?


ga gewoon naar een goeie brommerboer die meet em gratis ff voor je door heb je het gezijk er ook niet van
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
asbsolute16 2-12-2006 17:22 Print reply

Posts: 2485
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]


ga gewoon naar een goeie brommerboer die meet em gratis ff voor je door heb je het gezijk er ook niet van


soms willen ze er ook nog wel eens geld voor vragen. Dat was bij mij een keer het geval
 
Dennis_mt5 2-12-2006 17:43 Print reply

Posts: 413
het probleem is als ik hem er tegen aan hou. dan als ik hard trap vonkt die wel een beetje geel. en soms weer niet hij vonkt niet voortdurend..
eerder vonkte die wel mooi..
dus ik dacht dat de bobine niet goed is.

dennis
 
mblover 2-12-2006 18:03 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dennis_mt5
het probleem is als ik hem er tegen aan hou. dan als ik hard trap vonkt die wel een beetje geel. en soms weer niet hij vonkt niet voortdurend..
eerder vonkte die wel mooi..
dus ik dacht dat de bobine niet goed is.

dennis


Heb je een andere bougie geprobeerd?
 
Steve 4takt 2-12-2006 21:43 Print reply

Posts: 422
vinger op de kabel en kicken, als je schrikt is t goed
 
tuurlijk is een 2-takt sneller.. maar je moet wel achter je geloof staan..Immers... je laat een christenen toch ook niet de "Da vinci code" lezen
DVM, trotse Vlaming 3-12-2006 2:48 Print reply

Posts: 330
Je moet gewoon de 2 uiteinden van je bobine zoeken en op elk uiteinde van de bobine een meetklem van de DMM zetten.

Als je op 'diode/doorlaat'-stand (zo'n "-|>-" teken) meet dan meet je of je draad doorlaat/geleid of anders spert/onderbreekt. De waarde diej op je display te zien krijgt is dan de minimum doorlaatspanning (= de spanning nodig om een stroom door de spoel te sturen, minimum spanning nodig om draad te doen geleiden).

Als je echt de weerstand van de draad/spoel wil meten moet je je DMM in ohm-stand zetten. Naargelang de waarden diej je in KB vindt weet je welk meetbereik je moet instellen op je DMM. De ohm standen worden meestal aangegegeven met 2 (tot 2ohm) 20 (tot 20ohm) 200(tot 200 ohm) 2k (tot 2000 ohm of 2K of 2kohm) 20k 2M(tot 2megaohm) enz (of gelijkaardig). Meestal staat boven al deze standen dan zo'n ohm-tekentje (denk dat ze dat ook een omega noemen ). Als je nu nog vragen hebt over de DMM zoek je de handleiding maar .


Dit bericht is gewijzigd door dvm yamaha dt op 3-12-2006 om 2:51 uur.
 
mblover 3-12-2006 9:44 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dvm yamaha dt
Je moet gewoon de 2 uiteinden van je bobine zoeken en op elk uiteinde van de bobine een meetklem van de DMM zetten.

Als je op 'diode/doorlaat'-stand (zo'n "-|>-" teken) meet dan meet je of je draad doorlaat/geleid of anders spert/onderbreekt. De waarde diej op je display te zien krijgt is dan de minimum doorlaatspanning (= de spanning nodig om een stroom door de spoel te sturen, minimum spanning nodig om draad te doen geleiden).

Als je echt de weerstand van de draad/spoel wil meten moet je je DMM in ohm-stand zetten. Naargelang de waarden diej je in KB vindt weet je welk meetbereik je moet instellen op je DMM. De ohm standen worden meestal aangegegeven met 2 (tot 2ohm) 20 (tot 20ohm) 200(tot 200 ohm) 2k (tot 2000 ohm of 2K of 2kohm) 20k 2M(tot 2megaohm) enz (of gelijkaardig). Meestal staat boven al deze standen dan zo'n ohm-tekentje (denk dat ze dat ook een omega noemen ). Als je nu nog vragen hebt over de DMM zoek je de handleiding maar .


Dit bericht is gewijzigd door dvm yamaha dt op 3-12-2006 om 2:51 uur.


De primaire en secundaire kant van je spoel zitten niet in een stroomkring... weet niet wat jij wilt meten maar dat gaat dus niet wat je wilt.
 
MTX-speed 3-12-2006 12:22 Print reply

Posts: 1229
Het mooie van een bobine is: In 99 van de 100 gevallen doet hij het wel of niet . Heb je een slechte vonk, of af en toe geen vonk, dan moet je het meestal niet bij de bobine gaan zoeken.

Wanneer je een zwakke vonk hebt moet je het 9 van de tien keer bij de ontstekingsspoel gaan zoeken. Deze kun je doormeten. De meetwaarden zul je wel bij de fabrikant op kunnen vragen.

Vonk op het verkeerde tijdstip? Dan moet je kijken of:
- de ontsteking op tijd staat (hoe staat de grondplaat onder je vliegwiel)
- er iets mis is met de signaalspoel?
- CDI kapot is?

Af en toe geen vonk? Kijken naar:
- bougie (altijd mee beginnen, meteen vervangen) zorg voor goede elektrode-afstand: je nagel van je duim moet er precies tussen passen.
- Draadverbindingen. Kijk je kabelboom eens na. Check ook alle soldeerverbindingen. Meet eventueel de weerstand door de draden; deze moet nagenoeg 0 zijn.
- Alle spoelen kun je nameten (op weerstand).
- Kijk of de spoelen en bobine goede massa maken.
- Als echt niets helpt je je begint bijna te huilen van onmacht: kijk dan eens naar je CDI. Maar neem van mij aan dat die dingen nagenoeg nooit kapot gaan.
 
mblover 3-12-2006 13:15 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
Als echt niets helpt je je begint bijna te huilen van onmacht: kijk dan eens naar je CDI. Maar neem van mij aan dat die dingen nagenoeg nooit kapot gaan.


Bij mij ging dat hoerending wel kapot.
Maar draai er gewoon eens een nieuwe bougie in. Je zegt dat je een gele vonk hebt, dus ik verdenk je bougie.
Of heb je die nu inmiddels vervangen voor 2 euro's?
 
Dennis_mt5 4-12-2006 21:53 Print reply

Posts: 413
ik ben er net achter gekomen dat de deksel van de ontsteking die op de zijkant stuk is. dus ik denk dat ik die eerst maar eens laat aluminium lassen..

 
Ollie 4-12-2006 22:28 Print reply

Posts: 2468
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mblover
Uhm wat je bobine produceert, dat ga jij met een multimeter niet meten...

Beter ga je kijken of hij vonkt (bougie losdraaien en in de dop doen en het schroefdraad van de bougie tegen het blok aan houden, vervolgens kicken/startmotor ff laten draaien/aanduwen.
Dan moet je bougie steeds vonken, moet een mooi blauw vonkje geven.


Dat ga jij niet zo kunnen meneertje

Een mooi blauwe vonk zegt helemaal niks, het kan zijn dat een bobine zozeer beschadigd is dat deze pas gaat kortsluiten als deze warm wordt, dus dit moet je idd met een speciaal apparaat doen.
Die jaagt er ff een flinke spanning doorheen en kan zo de weerstand op de spoel meten. Aan de hand van bepaalde waardes kun je zeggen of ie goed is of niet.

 

Dit topic is 6184 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved