Het mooie van een bobine is: In 99 van de 100 gevallen doet hij het wel of niet . Heb je een slechte vonk, of af en toe geen vonk, dan moet je het meestal niet bij de bobine gaan zoeken.
Wanneer je een zwakke vonk hebt moet je het 9 van de tien keer bij de ontstekingsspoel gaan zoeken. Deze kun je doormeten. De meetwaarden zul je wel bij de fabrikant op kunnen vragen.
Vonk op het verkeerde tijdstip? Dan moet je kijken of:
- de ontsteking op tijd staat (hoe staat de grondplaat onder je vliegwiel)
- er iets mis is met de signaalspoel?
- CDI kapot is?
Af en toe geen vonk? Kijken naar:
- bougie (altijd mee beginnen, meteen vervangen) zorg voor goede elektrode-afstand: je nagel van je duim moet er precies tussen passen.
- Draadverbindingen. Kijk je kabelboom eens na. Check ook alle soldeerverbindingen. Meet eventueel de weerstand door de draden; deze moet nagenoeg 0 zijn.
- Alle spoelen kun je nameten (op weerstand).
- Kijk of de spoelen en bobine goede massa maken.
- Als echt niets helpt je je begint bijna te huilen van onmacht: kijk dan eens naar je CDI. Maar neem van mij aan dat die dingen nagenoeg nooit kapot gaan.
|