Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Gelijkrichter honda MTX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1029 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #40109 - Gelijkrichter honda MTX
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3905 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

brambo 25-11-2006 17:48 Print topicpost
Posts: 28
Hey
Ik heb problemen met mijn accu. Hij loopt langzaam leeg. Nu denk ik dat dit door de gelikrichter komt, er is namelijk geen oneindige weerstand tussen de rode en groene graad (3,3 kOhm). Ik weet niet of hij kapot is of dat ik hem verkeerd heb aangesloten. Ik heb wel verschillende tekeninmgen gevonden waarop stond woe hij aangesloten moet zijn maar er zijn meerdere verschillende tekeningen met verschillende kleuren en ook nog verschillend aangesloten.
weet iemand hoe de kleuren aangelsoten moetten zijn?

Ik heb een Honda MTX-sh.
Nu heb ik (met de ribbels boven)

(Rood) (Geel)
(Wit) (Groen)

Misschien is dit wel goed maar is de gelijkrichter zelf kapot. zou iemand mij kunnen vertellen hoe je deze zou kunnen testen?

Bvd groetjes Bram
 

XtreemTerror 25-11-2006 18:08 Print reply

Posts: 1629
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brambo
Hey
Ik heb problemen met mijn accu. Hij loopt langzaam leeg. Nu denk ik dat dit door de gelikrichter komt, er is namelijk geen oneindige weerstand tussen de rode en groene graad (3,3 kOhm). Ik weet niet of hij kapot is of dat ik hem verkeerd heb aangesloten. Ik heb wel verschillende tekeninmgen gevonden waarop stond woe hij aangesloten moet zijn maar er zijn meerdere verschillende tekeningen met verschillende kleuren en ook nog verschillend aangesloten.
weet iemand hoe de kleuren aangelsoten moetten zijn?

Ik heb een Honda MTX-sh.
Nu heb ik (met de ribbels boven)

(Rood) (Geel)
(Wit) (Groen)

Misschien is dit wel goed maar is de gelijkrichter zelf kapot. zou iemand mij kunnen vertellen hoe je deze zou kunnen testen?

Bvd groetjes Bram


gelijk richter zit niet op (alsk me niet vergis)maar wat jij bedoelt is een spanningsregelaar,

heb je een niuewe accu??
zo niet, vervang die,

anders heb je ergens kortsluiting

 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/20830/last [b] rx in onderldelen[/b]
ploe 25-11-2006 22:16 Print reply

Posts: 635
rood =accu
geel = uit ontsteking en is verlichting (afgevlakt op 12/6 volt wisselspanning
groen = massa
wit komt uit ontsteking naar spreg wordt gelijkgericht en afgevlakt naar 6/12 volt en komt als de rode draad uit je preg

(rood) (geel)
(wit) (groen)

is goed

laad de accu op en suit hem niet aan is hij dan morgen leeg dan is je accu dood

Dit bericht is gewijzigd door ploe op 25-11-2006 om 22:17 uur.
 
www.placeonearth.nl
brambo 27-11-2006 16:29 Print reply
Posts: 28
Bedankt ik begrijp dat de draden dus goed zaten. De accu is niet kapot want die blijft vol als ik hem niet aansluit. dat had ik al geprobeerd. Dan is de gelijkrichter (of spannningsregelaar) gewoon kapot denk ik. Want hij laat ook niet op als de brommer loopt.

Bedank voor jullie commentaar.

Ps. als iemand nog weet hoe ik die gelijkrichter door kan meten dan zou ik dat ook nog graag even weten.

Gegroet Bram

 
Henk-88 27-11-2006 16:37 Print reply

Posts: 26703
Accu's werken met gelijkstroom, blok wekt wisselspanning op.
Er zal dus wel ergens een gelijkrichter moeten zitten.

Je vraag kan ik niet beantwoorden.

maar ik d8, ik meld dit ff
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
brambo 27-11-2006 16:56 Print reply
Posts: 28
toch bedankt!

 
Uncle BLAM 27-11-2006 17:03 Print reply

Posts: 1025
testen van een spanningregelaar/gelijkrichter kan alleen in een meet opstelling, dat wil zeggen dat je een wisselspanning heb van b.v. 12v waar je het 'ding' op aansluit en verder sluit je er dan lampen o.i.d. op aan die stroom trekken en kun je met iets anders meten wat er aan spanning uit komt ... een analoge gelijkspannings meter ( met wijzer dus ) zal niet uitslaan naar 12v als de gelijkrichter stuk is maar zal heel snel heen en weer willen gaan en wss op nul blijven staan, of een gelijkspannings motortje van 12v zal op gelijkspanning gaan rond draaien en op wisselspanning dus ook heen en weer willen gaan ( staat stil of trilt )

er zit/zitten diode's in een gelijkrichter die laten de ene kant op stroom door en de andere kant op blokkeren ze, als ze stuk gaan laten ze alle kanten op stroom door

als je geen oneindige weerstand meet tussen de rode en de zwarte draad van je accu zegt dit niet zo veel, omdat er uiteindelijk onder je vliegwiel een spoel is die de twee draden met elkaar verbind ( vaak een spoel met weinig weerstand )

ik hoop dat je hier iets aan hebt
 
een BF teller is sneller
ploe 27-11-2006 17:26 Print reply

Posts: 635
even een multimeter op ampere zetten en tussen de rode draad en de accu meten hoeveel stroom er weg lekt

het kan zijn dat de gelijkrichter in je spreg kaduk is en dat zo de stroom terugloopt naar je spoelen in je blok
maar dit heb ik nog nooit megemaakt

dus eerst even meten hoeveel de lekspanning is
de spoelen zijn best dik gewonden dus moeten aardig wat trekken
 
www.placeonearth.nl
Shifty 27-11-2006 20:04 Print reply

Posts: 1113
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe
even een multimeter op ampere zetten en tussen de rode draad en de accu meten hoeveel stroom er weg lekt

het kan zijn dat de gelijkrichter in je spreg kaduk is en dat zo de stroom terugloopt naar je spoelen in je blok
maar dit heb ik nog nooit megemaakt

dus eerst even meten hoeveel de lekspanning is
de spoelen zijn best dik gewonden dus moeten aardig wat trekken


Lijkt me zeer stug dat zoiets kan, stroom gaat maar 1 richting op, het kan niet eerst naar de accu gaan en daarna weer naar de spoelen. Dan zal je namelijk zoiest krijgen dat je spoelen stroom opwekken, en vervolgens naar zichzelf sturen en daarmee hunzelf als electromagneet maken. Lijkt me een heel apparte en onmogelijke gebeurtenis.

Eerder vervang je eerst je accu, als hij namelijk oud is kan hij inderdaad "leeglopen" als je hem op je brommer hebt aangesloten. Dat dit niet gebeurt als je hem ontkoppeld hebt is idd vreemd, hoewel er natuurlijk wel een lekstroom kan zijn in je brommer moet je dit tijdens het rijden niet merken aangezien de accu dan word bijgeladen.

Wat ik zou doen als ik jou was:

- Lekstroom meten om te kijken of die er is: multimeter op ampere zetten en tussen de rode draad en de + pool van je accu plaatsen als de brommer uitstaat. Zo kun je meteen heel veel factoren uit sluiten.

- Geen lekstroom? Dan kijken of je accu wel bijgeladen word. Ontkoppel de accu in zn geheel, plaats een multimeter in de Gelijkstroom Meet stand en koppel hem aan de draden die op je accu aangesloten zitten. Start nu de brommer. Als het goed is moet je een uitslag van 12/13V meten. Zo ja, dan is je accu kaduk. Koop een nieuwe. Zo nee, is je gelijkrichter kaduk, koop een nieuwe.

- Wel een lekstroom gemeten? Dan zijn er 2 dingen die aan de hand kunnen zijn. Je neutraal licht, je remlicht en je toeter werken direct op de accu. Controleer of 1 van deze 3 stroom vreet door ze af te koppelen (helemaal!) en weer de lekstroom te meten. Een 2de optie is dat je contactslot niet naar behoren functioneerd. De laatste optie zal dus zijn om deze te vervangen door een andere en nog eens de lekstroom te meten (beste is dat je even 1 leent, om onnodige kosten te besparen.)

Hopenlijk helpt dit wat.
 
-- Crosser Only -- Crosser 4 life --
ploe 28-11-2006 18:24 Print reply

Posts: 635
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-SH-FoaL
[...]


Lijkt me zeer stug dat zoiets kan, stroom gaat maar 1 richting op, het kan niet eerst naar de accu gaan en daarna weer naar de spoelen. Dan zal je namelijk zoiest krijgen dat je spoelen stroom opwekken, en vervolgens naar zichzelf sturen en daarmee hunzelf als electromagneet maken. Lijkt me een heel apparte en onmogelijke gebeurtenis.

Eerder vervang je eerst je accu, als hij namelijk oud is kan hij inderdaad "leeglopen" als je hem op je brommer hebt aangesloten. Dat dit niet gebeurt als je hem ontkoppeld hebt is idd vreemd, hoewel er natuurlijk wel een lekstroom kan zijn in je brommer moet je dit tijdens het rijden niet merken aangezien de accu dan word bijgeladen.

Wat ik zou doen als ik jou was:




- Lekstroom meten om te kijken of die er is: multimeter op ampere zetten en tussen de rode draad en de + pool van je accu plaatsen als de brommer uitstaat. Zo kun je meteen heel veel factoren uit sluiten.

- Geen lekstroom? Dan kijken of je accu wel bijgeladen word. Ontkoppel de accu in zn geheel, plaats een multimeter in de Gelijkstroom Meet stand en koppel hem aan de draden die op je accu aangesloten zitten. Start nu de brommer. Als het goed is moet je een uitslag van 12/13V meten. Zo ja, dan is je accu kaduk. Koop een nieuwe. Zo nee, is je gelijkrichter kaduk, koop een nieuwe.

- Wel een lekstroom gemeten? Dan zijn er 2 dingen die aan de hand kunnen zijn. Je neutraal licht, je remlicht en je toeter werken direct op de accu. Controleer of 1 van deze 3 stroom vreet door ze af te koppelen (helemaal!) en weer de lekstroom te meten. Een 2de optie is dat je contactslot niet naar behoren functioneerd. De laatste optie zal dus zijn om deze te vervangen door een andere en nog eens de lekstroom te meten (beste is dat je even 1 leent, om onnodige kosten te besparen.)

Hopenlijk helpt dit wat.


zoals je wss weet is een gelijkrichter een diode en als deze stuk is kan er wel degelijk een stroom teruglopen naar de spoelen in je blok en niet zon beetje ook


pun1 had ik dus al beschreven

punt2 de accu laadspanning is 14 volt anders krijg je hem niet vol

punt3 kan ook je knipperlichtrelais zijn

als je dus een lekspanning meet kan je de draden van je spoelen even loskoppelen on te zien of het weg is als dit zo is is je spreg stuk

1e spoel (gele draad) wordt gebruikt voor je verlichting en is afgevlakt 12/6 v door de spreg maar is en blijft wisselspanning
2e spoel (witte draad) geeft ook een wisselspanning en wordt door de preg omgezet naar een 14 volt gelijkspanning om de accu te laden

Quote:

rood =accu
geel = uit ontsteking en is verlichting (afgevlakt op 12/6 volt wisselspanning
wit komt uit ontsteking naar spreg wordt gelijkgericht en afgevlakt naar 6/12 volt en komt als de rode draad uit je preg







Dit bericht is gewijzigd door ploe op 28-11-2006 om 18:28 uur.
 
www.placeonearth.nl
brambo 30-11-2006 17:56 Print reply
Posts: 28
Klopt ploe. kan idd terug lopen als de diode kapot is.

Dit is bij mij het geval (denk ik), omdat de weerstand die ik meet tussen de rode en groene graad bij de accu precies gelijk is aan de weerstand die ik meet in de gelijkrichter zelf. Ampere meter ertussen zetten heeft wijnig zin denk ik. I kan ik berekenen met(U=I*R) U is 12 en R meet ik op 3.3k. Destroom is dus 3.6 mA dit is niet veel maar trekt de accu wel langzaam leeg. Omdat de diode bij mij (denk ik) kapot is, laat hij niet op maar trekt de accu alleen maar sneller leeg als ik ermee rij. Dit omdat de knipperlichten, remlicht, neutraal lampje, tuuter enz. gewoon op de accu werken.
Ik heb nu een 2e hands gelijkrichter gekocht en hoor dat mijn probleem dan opgelost is. en ohja MTX-SH-Foal ik heb gemeten zoals bij punt 2 staat en de accu wordt niet opgeladen tijdens het rijden.

Ik wil jullie allen bedanken voor de reply's

Nog ff een vraag je voor ploe (of andere mensen die me daarbij kunnen helpen)
Weet je echt zeker dat die draden zo horen te zitten? Ik denk dat ze een keer verkeerd hebben gezeten en dat het daardoor kapot is. ik wil niet dat dat weer gelijk gebeurt. Die draden zitten bij mij namelijk niet in zo'n stekker zoals het hoort maar ze zitten gewoon los.

Groeten Bram
 
ploe 30-11-2006 19:46 Print reply

Posts: 635
ik heb voor de zekerheid nog ff gekeken bij mn mb (draadboom zelf gemaakt) en daar zitten de draden ook zo ook heb ik nog ff gekeken bij mn rapido en een kymco en daar zitten de draden ook zo alleen andere kleuren maar wel het zelfde princiepe

su6
 
www.placeonearth.nl
brambo 1-12-2006 14:49 Print reply
Posts: 28
oke heel erg bedankt!

 

Dit topic is 3905 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved