Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - 2takt cdi op 4takt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1012 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #40077 - 2takt cdi op 4takt
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 12983 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

StefanB 25-11-2006 14:41 Print reply

Posts: 2591
vraag me af trouewns hoe jullie bij het idee komen dat een onsteking gaat vervroegen? verdiep je er maar eens in, want zo'n ontsteking gaat het ontstekingstijdstip alleen maar verlaten...

iig onderin draai je meestal zo'n 25 graden voorontsteking en dat loopt uit eindelijk terug naar 0-5 ongv.. aangezien de vulling op zulke hoge toeren niet optimaal meer is, moet je steeds later gaan ontsteken.
 
E24 M30b35@GT3576
Henk-88 25-11-2006 14:54 Print reply

Posts: 26703
Ik denk toch dat de vonk op hogere toerentallen éérder moet komen omdat de tijd om na de vonk tot een ontbranding te komen gelijk blijft. Daar bedoel ik mee dat de kracht -op de zuiger- die door de ontbranding wordt opgewekt op het juiste moment moet komen en niet te laat.

Dat een cdi niet kan vervroegen, heeft uncle BLAM al uitgelegd op de eerste pagina. Een cdi kàn alleen maar 'verlaten'. Dat houdt dan in dat de cdi naarmate het toerental hoger oploopt steeds minder gaat 'verlaten'. Dat zou je vervroegen kunnen noemen.


 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
ploe 25-11-2006 17:13 Print reply

Posts: 635
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
Ik denk toch dat de vonk op hogere toerentallen éérder moet komen omdat de tijd om na de vonk tot een ontbranding te komen gelijk blijft. Daar bedoel ik mee dat de kracht -op de zuiger- die door de ontbranding wordt opgewekt op het juiste moment moet komen en niet te laat.

Dat een cdi niet kan vervroegen, heeft uncle BLAM al uitgelegd op de eerste pagina. Een cdi kàn alleen maar 'verlaten'. Dat houdt dan in dat de cdi naarmate het toerental hoger oploopt steeds minder gaat 'verlaten'. Dat zou je vervroegen kunnen noemen.




jep
niets meer aan toe te voegen
 
www.placeonearth.nl
bereheer 25-11-2006 17:43 Print reply

Posts: 1901
de ontsteking vervroegt wel degelijk, met zulke hoge toerentallen is het lastig om een goede verbranding te krijgen, door de ontsteking vroeger te laten vonken heeft het vuur de tijd zich uit te breiden, en als de zuiger dan in het bdp is, is een volledige verbranding en dus het meeste kracht op de zuiger. (zo werkt het bij een auto ook)

en een viertakt vonk ALTIJD maar 1x om de twee rondes, bij autos hebben ze dit geregeld door een aparte as te pakken met een tandwielverhouding 2 op 1. Je zou denken dat het niet veel kwaad kan als hij iedere ronde vonkt, maar als hij dat zou doen zou hij de onverbrande deeltje in de uitlaatgassen gaan ontbranden, dit zou voor vlammen in de uitlaat gaan zorgen met verbranding van de uitlaatklep tot gevolg...
 
bloaze manne, meej diene woage!
John Huijben 25-11-2006 18:09 Print reply

Posts: 2433
een mt cdi vervroegt of verlaat niet.
is gewoon 1 vast ontstekingspunt.
net als contactpunten, das ook 1 vast punt zegmaar.

rede dat een mt cdi sloom is komt doordat er een condensator (ala eurobegrenzer) is ingebouwd.
als je die eruit kan wippen issie dus sneller. maar das bijna nie te doen.
er zijn wel cdi's voor mt die wel een goede curve hebben.
o.a. de daytona cdi, en de posh cdi. die gaan beide vervroegen meen ik.

je ziet bij sommige curves ook dat het ontstekingstijdstip eerst vervroegd word, tot het punt waar het max. vermogen ligt, en dat ze na dat punt van topvermogen weer het tijdstip gaan verlaten.

dit is trouwens de curve van de hpi.
die vervroegt dus alleen maar:

http://www.hpi.be/068_2006_2curves.gif



Dit bericht is gewijzigd door John Huijben op 25-11-2006 om 18:10 uur.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
the ghansman 25-11-2006 18:49 Print reply

Posts: 227
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
de ontsteking vervroegt wel degelijk, met zulke hoge toerentallen is het lastig om een goede verbranding te krijgen, door de ontsteking vroeger te laten vonken heeft het vuur de tijd zich uit te breiden, en als de zuiger dan in het bdp is, is een volledige verbranding en dus het meeste kracht op de zuiger. (zo werkt het bij een auto ook)

en een viertakt vonk ALTIJD maar 1x om de twee rondes, bij autos hebben ze dit geregeld door een aparte as te pakken met een tandwielverhouding 2 op 1. Je zou denken dat het niet veel kwaad kan als hij iedere ronde vonkt, maar als hij dat zou doen zou hij de onverbrande deeltje in de uitlaatgassen gaan ontbranden, dit zou voor vlammen in de uitlaat gaan zorgen met verbranding van de uitlaatklep tot gevolg...


Maar hoe denk jij dan dat de cdi van 4takt kan zien of de zuiger op het bdp staat tijdens een uitlaat of een compressieslag? Er zit geen sensor op de nokkenas ofzo. De pickup van het vliegwiel geeft namelijk gewoon elke rondgang een signaal af.

En een auto heeft een verdelerkap die zorgt ervoor dat alleen de cilinder met compressieslag de vonk krijgt. Deze verdelerkap zit meestal direct bevestigd aan de nokkenas waardoor ie automatisch op een 2-1 verhouding staat t.o.v. de krukas. Een brommer heeft niet zo'n mechanische 2-1 overbenging dus als jouw verhaal klopt, moet het wel een electrische zijn. Maar hoe...


Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 25-11-2006 om 18:50 uur.
 
Altijd druk met heelveel niks
Jozeff - Forum en Sales Moderator 25-11-2006 20:37 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
de ontsteking vervroegt wel degelijk, met zulke hoge toerentallen is het lastig om een goede verbranding te krijgen, door de ontsteking vroeger te laten vonken heeft het vuur de tijd zich uit te breiden, en als de zuiger dan in het bdp is, is een volledige verbranding en dus het meeste kracht op de zuiger. (zo werkt het bij een auto ook)

en een viertakt vonk ALTIJD maar 1x om de twee rondes, bij autos hebben ze dit geregeld door een aparte as te pakken met een tandwielverhouding 2 op 1. Je zou denken dat het niet veel kwaad kan als hij iedere ronde vonkt, maar als hij dat zou doen zou hij de onverbrande deeltje in de uitlaatgassen gaan ontbranden, dit zou voor vlammen in de uitlaat gaan zorgen met verbranding van de uitlaatklep tot gevolg...


Er zijn zat 4taks die gewoon elke ronde vonken, en dat is helemaal geen probleem. En die "aparte as" van jou wordt ook wel nokkenas genoemd
Elke viertaktbrommer die de ontsteking op het vliegwiel heeft die vonkt elke ronde (1 cilinder)
En de rest idd wat ghansman zegt
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
ploe 25-11-2006 21:58 Print reply

Posts: 635
mijn colt uit 98 heeft maar 2 bobines en toch is het een 4 cilinder
een bobine op 2 cilinders vonkt 2 x per slag
dit betekend dat aan het einde van de uitlaatslag ook een vonk plaatsvind
een nadeel dat de bougie's 2x zo snel slijten

jozeff ik ga met je mee

Dit bericht is gewijzigd door ploe op 25-11-2006 om 21:59 uur.
 
www.placeonearth.nl
[RRT] Lost-P 25-11-2006 22:24 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StefanB
vraag me af trouewns hoe jullie bij het idee komen dat een onsteking gaat vervroegen? verdiep je er maar eens in, want zo'n ontsteking gaat het ontstekingstijdstip alleen maar verlaten...

iig onderin draai je meestal zo'n 25 graden voorontsteking en dat loopt uit eindelijk terug naar 0-5 ongv.. aangezien de vulling op zulke hoge toeren niet optimaal meer is, moet je steeds later gaan ontsteken.



Niet echt he...

Meestal is het stationair ergens tussen de 5 en de 10 graden voor, tot op een 35 voor in hoge toerentallen.
 
Chille Tune shit dan
KaWaReZ 25-11-2006 22:30 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe
mijn colt uit 98 heeft maar 2 bobines en toch is het een 4 cilinder
een bobine op 2 cilinders vonkt 2 x per slag
dit betekend dat aan het einde van de uitlaatslag ook een vonk plaatsvind
een nadeel dat de bougie's 2x zo snel slijten

jozeff ik ga met je mee

Dit bericht is gewijzigd door ploe op 25-11-2006 om 21:59 uur.



meeste 4pitters hebben 2 bobines
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
ploe 25-11-2006 23:42 Print reply

Posts: 635
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]



meeste 4pitters hebben 2 bobines


meestal als de bougiekap aan de bobine zit boven op de kleppendeksel
maar er rijden er nog zat met 1 , 4 , 6 of zelfs 8 bobine's
 
www.placeonearth.nl
Henk-88 26-11-2006 2:22 Print reply

Posts: 26703
Het heeft er veel mee te maken maar is toch offtopic maar mijn auto heeft twee bobines en géén verdelerkap en vonkt wel degelijk elke krukasomwenteling.



edit: ex-auto, en 't is een tweecilinder aight


Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 26-11-2006 om 17:48 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
John Huijben 26-11-2006 2:57 Print reply

Posts: 2433
nou je het zegt... mijn honda cb750 heeft ook maar 2 bobines.
dat ie elke slag vonkts boeit geen reet. werkt dan volgens het wasted spark princpiepe.
kortom. 1 normale vonk voor de ontbranding, en 1 voor de leut.
sommige 2takters hebben dit ook, als er meerdere cilinders in het spel zijn.

voordeel is dat de onsteking simpeler uitgevoerd kan worden, nadeel is dat de bougies meer te doen hebben. (boeiend dus)
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Henk-88 26-11-2006 3:10 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben

kortom. 1 normale vonk voor de ontbranding, en 1 voor de leut.
sommige 2takters hebben dit ook, als er meerdere cilinders in het spel zijn.



En dat terwijl alle mengsel al in de cilinder is maar wel op het moment dat de druk het laagst is.. hmm dàt vind ik wèl boeiend.
Heb je een voorbeeld van zo'n 2takt meercilinder?

edit: het voorbeeld staat hieronder al, zelfs m'n eigen TSX heeft dat :S

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 26-11-2006 om 3:37 uur.

edit 2: ik denk dat hierboven moet staan: '(..)bijna alle mengsel(..)'

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 26-11-2006 om 17:50 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Uncle BLAM 26-11-2006 3:13 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
de ontsteking vervroegt wel degelijk, met zulke hoge toerentallen is het lastig om een goede verbranding te krijgen, door de ontsteking vroeger te laten vonken heeft het vuur de tijd zich uit te breiden, en als de zuiger dan in het bdp is, is een volledige verbranding en dus het meeste kracht op de zuiger. (zo werkt het bij een auto ook)

en een viertakt vonk ALTIJD maar 1x om de twee rondes, bij autos hebben ze dit geregeld door een aparte as te pakken met een tandwielverhouding 2 op 1. Je zou denken dat het niet veel kwaad kan als hij iedere ronde vonkt, maar als hij dat zou doen zou hij de onverbrande deeltje in de uitlaatgassen gaan ontbranden, dit zou voor vlammen in de uitlaat gaan zorgen met verbranding van de uitlaatklep tot gevolg...


bij een snelle auto slaan zowieso de vlammen de uitlaat in ongeacht of er een vonk komt of niet,

een heel leuk theoretisch verhaal dat de verbranding klaar is op het moment dat de uitlaatklep open gaat, maar in de praktijk gaat de uitlaatklep al open als de zuiger nog naar beneden gaat en verbrand er een restant van brandstof in het uitlaat spruitstuk

en denk nou niet dat een vlam veel minder heet is dan uitlaatgassen vlak na een verbranding ... de gassen kunnen niet in een fractie van een seconde een paar honderd graden afkoelen zodat de uitlaatklep gespaard blijft ( die overgens tijdens de ontploffing van onderen enorme temperaturen te verduren krijgt terwijl aan de andere kant de temperatuur veel lager is )

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 26-11-2006 om 3:18 uur.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]


En dat terwijl alle mengsel al in de cilinder is maar wel op het moment dat de druk het laagst is.. hmm dàt vind ik wèl boeiend.
Heb je een voorbeeld van zo'n 2takt meercilinder?


dit laatste begrijp ik niet helemaal ...

wel is het zo dat een Suzuki TSX nog vaker vonkt, namelijk terwijl de zuiger bovenin is en als de zuiger onderin is ... ook om de ontsteking te vereenvoudigen maar dan bij een twee takt ...

als je dit op een viertakt zou zetten zou de bougie 3x van de 4x nutteloos vonken

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 26-11-2006 om 3:24 uur.
 
een BF teller is sneller

Dit topic is 12983 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved