Jozeff - Forum en Sales Moderator |
24-11-2006 17:20 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bereheer
onsteking moet voor beide motoren vervroegt worden op hoge toeren. Een mt ontsteking gaat niet lukken, omdat die een vonk geeft bij iedere ronde, bij een viertakt moet dat om de twee rondes zijn. misschien dat je alleen cdi kunt overzetten ofzow
Als een viertakt elke ronde een vonk geeft is dat geen probleem hoor.
Wsl doet hij dat met zijn eigenste cdi ook wel.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
De Schout |
24-11-2006 17:28 |
Posts: 5327 |
viertakt cdi moet vervroegen. een tweetakt cdi verlaat voor zover ik weet. zal dus gewoon kut gaan lopen als je het al aan het lopen krijgt.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Henk-88 |
24-11-2006 17:33 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
viertakt cdi moet vervroegen. een tweetakt cdi verlaat voor zover ik weet. zal dus gewoon kut gaan lopen als je het al aan het lopen krijgt.
Je reply komt nogal onbegrijpbaar op me over.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Almer |
24-11-2006 17:43 |
Posts: 3325 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
viertakt cdi moet vervroegen. een tweetakt cdi verlaat voor zover ik weet. zal dus gewoon kut gaan lopen als je het al aan het lopen krijgt.
Andersom juist... Maar... Mij lijkt dat het beide vervroegen is, als ik het wat theoretisch onderbouw...
Waarom vervroegen? Bij hogere toerentallen is je zuigersnelheid hoger. Bedoeling van vervroegen is dat het gas volledig ontbrand als de zuiger net over zijn BDP is... Hoe meer toeren-->Hoe sneller de zuiger bovenin zit, dus hoe eerder hij moet voorontsteken om vlak na het BDP volledige ontbranding te geven en dus de meeste arbeid op de zuiger... DUS: Ik zou zeggen, bij zowel 2takt als 4takt vervroegd de CDI je ontsteking, wat btw ook het hele idee van een CDI is...
|
|
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) |
|
the ghansman |
24-11-2006 18:27 |
Posts: 227 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
een goede ( snelle ) CDI gaat vervroegen bij hogere toeren,
de CDI kan geen vonk gaan geven voor het signaal komt ( de CDI is niet helderziend )
dat is op te lossen door de onsteking op b.v. 20 graden voorontsteking af te stellen en dan gaat de bobine bij lage toeren verlaten en bij hogere toeren steeds minder verlaten tot íe de vonk gelijk met het signaal geeft
dit kan per CDI verschillen en waarschijlijk moet je daar rekening mee houden bij het afstellen van de ontsteking
Het ging me niet om het afstellen, maar meer om het experiment of en zo ja hoe ie zou lopen met een 2t-cdi.
Ik weet ook wel dat er onderander snellere vervroegende cdi's en cdi's met betere curves te koop zijn. Ik wou het gewoon ff proberen met een cdi die ik toevallig had liggen.
Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 24-11-2006 om 18:28 uur.
|
|
Altijd druk met heelveel niks |
|
bereheer |
24-11-2006 18:32 |
Posts: 1901 |
beide ontstekingen vervroegen, zowel 2-takt als 4-takt, dat maakt niets uit. Da komt omdat je te maken hebt met massatraagheden van de mengsel-stromen in jouw cilinder.
Zowiezo mag een 4takt motor niet iedere keer vonken als de zuiger boven is, want er is altijd wat onverbrand mengsel dat naar buiten geperst wordt, als er dan nog een vonk bijkomt krijg je rare verbrandingen.
Het werkt dus gewoon niet
|
|
bloaze manne, meej diene woage! |
|
KaWaReZ |
24-11-2006 18:33 |
Posts: 20582 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
viertakt cdi moet vervroegen. een tweetakt cdi verlaat voor zover ik weet. zal dus gewoon kut gaan lopen als je het al aan het lopen krijgt.
denk juist dat ze beiden vervroegen
Quote: Oorspronkelijk gepost door: spinechiller
idd, anders hadden alle brommers hetzelfde vliegwiel/cdi
heet marketing en concurrentie
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
Pak een CDI van een MT (kost hooguit 5 euro), zet 'm erop en probeer te rijden. Beetje initiatief tonen kan geen kwaad volgens mij ?
heb op kawa een hondascootercdi gezet, reed ook, maar wsl had ie een andere curve
--
iig, weet niet of het wel zo handig is om een 4t elke slag te laten vonken, ivm evt onverbrand mengsel in de cilinder, wat mss voor een "tegenslag" kan zorgen... mgoed... zal wel ff in de verkeerde richting zitten
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
the ghansman |
24-11-2006 18:46 |
Posts: 227 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bereheer
beide ontstekingen vervroegen, zowel 2-takt als 4-takt, dat maakt niets uit. Da komt omdat je te maken hebt met massatraagheden van de mengsel-stromen in jouw cilinder.
Zowiezo mag een 4takt motor niet iedere keer vonken als de zuiger boven is, want er is altijd wat onverbrand mengsel dat naar buiten geperst wordt, als er dan nog een vonk bijkomt krijg je rare verbrandingen.
Het werkt dus gewoon niet
Het werkt dus wel! Niet optimaal maar toch...
En hoe denk je dan dat een 4takt cdi kan 'zien' wanneer er compressie of uitlaat slag is dan? Er zit namelijk gewoon een sensor tegen het vliegwiel die elke rondgang een signaal afgeeft. Knappe cdi die dan aan de hand van het signaal kan vertellen wanneer de vonk moet komen (compressie of uitlaat slag).
Het lijkt mij dat er bij de beide slagen een vonk wordt gegeven, alleen is er normaal gesproken tijdens een uitlaatslag niet genoeg mengsel om te ontbranden.
Ik heb namelijk wel eens bij een verkeerde afstelling, knallen in de uitlaat, dan wordt dit volgens mij gewoon ontstoken door de boegie. Hoe wil je anders die knallen verklaren bij een 4T?
Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 24-11-2006 om 18:48 uur.
|
|
Altijd druk met heelveel niks |
|
[RRT] Lost-P |
24-11-2006 19:00 |
Posts: 4578 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: the ghansman
[...]
Het werkt dus wel! Niet optimaal maar toch...
En hoe denk je dan dat een 4takt cdi kan 'zien' wanneer er compressie of uitlaat slag is dan? Er zit namelijk gewoon een sensor tegen het vliegwiel die elke rondgang een signaal afgeeft. Knappe cdi die dan aan de hand van het signaal kan vertellen wanneer de vonk moet komen (compressie of uitlaat slag).
Het lijkt mij dat er bij de beide slagen een vonk wordt gegeven, alleen is er normaal gesproken tijdens een uitlaatslag niet genoeg mengsel om te ontbranden.
Ik heb namelijk wel eens bij een verkeerde afstelling, knallen in de uitlaat, dan wordt dit volgens mij gewoon ontstoken door de boegie. Hoe wil je anders die knallen verklaren bij een 4T?
Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 24-11-2006 om 18:48 uur.
klopt
|
|
Chille Tune shit dan |
|
De Schout |
24-11-2006 19:10 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]
denk juist dat ze beiden vervroegen
de enige 2 takt die ik met stroboscoop gecontroleerd heb(nsr) verlaatte in ieder geval.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Henk-88 |
24-11-2006 19:20 |
Posts: 26703 |
Bij een 4takt mag er gewoon elke krukasomwenteling een vonk zijn. Heeft m'n auto ook.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
daanmtx |
24-11-2006 19:44 |
Posts: 3759 |
Opzich kan het wel, elke rotatie een vonk aangezien het gast toch al is ontbrandt vonkt ie wel, maar gebeurt er gewoon niets. Kan wel maar is niet optimaal, maar aangezien een 4tcdi ook werkt op 2t zal een 4tcdi ook wel elke omwenteling een vonk geven. Maar probeer idd het verlaten/vervroegen eens.
|
|
Honda VFR400R |
|
Sypie_Honda |
24-11-2006 19:48 |
Posts: 13830 |
2t velaat volgens mij ook, zoals de schout zegt.
ik weet niet of een van jullie het boek van graham bell, 2 stroke tuning gelezen heeft?
hij raad ook aan om een 2t te verlaten.
of heb ik het nou verkeerd begrepen?
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Uncle BLAM |
25-11-2006 3:42 |
Posts: 1025 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
2t velaat volgens mij ook, zoals de schout zegt.
ik weet niet of een van jullie het boek van graham bell, 2 stroke tuning gelezen heeft?
hij raad ook aan om een 2t te verlaten.
of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Misschien bedoeld 'ie 2 takt 'verlaten' en verder gaan met 4 takt ?
|
|
een BF teller is sneller |
|
ploe |
25-11-2006 14:12 |
Posts: 635 |
bijde cdi's vervroegen bij een hoger toerental
bij een ato met een meganiche vervroeger wordt het ontstekingstijdtip verlaat bij het optrekken als de motor op toeren is heb je geen vacum in het spruitstuk en is de ontsteking vroeg
bij een brommer is het het zelfde alleen bepaald de cdi het ontstekingstijdstip hij heeft een vaste instelling samen met de picup
als je start staat dee ontsteking precies op bdp als je gas geeft vervroegt hij het tijdstip zodat je nog meer toeren gaat maken
de cdi van een 2 tact kan je gewoon probeeren kan dus weinig kwaad
|
|
www.placeonearth.nl |
|