Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Trillend Geluid? Lagers?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 906 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #40064 - Trillend Geluid? Lagers?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1956 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tacovissers 22-11-2006 8:20 Print topicpost
Posts: 157
heej,

Als mijn brommer redelijk warm is, en ik schakel over
boven de 8000 toeren gaat mijn hij een trillend geluid maken, net alsof er een schroefje trilt. Zodra je overschakelt hoor je het in 1 keer stoppen, maar als je weer hoger in toeren komt wordt het weer geleidelijk aan meer.
Ik heb al heel veel dingen vastgedraaid (bougie,ketting,bouten,uitlaat) waarvan ik dacht dat het het kon zijn, maar zonder resultaat. Ik had er eerst geen last van, maar het begon een paar dagen geleden en het stopt niet meer.

Welke dingen zouden dit kunnen zijn? Ik dacht zelf misschien krukaslagers, maar hoe kom je daarachter?
Het gaat om een Derbi Senda SM uit 2000.
 
Derbi Senda SM

HersenSpinsel 22-11-2006 8:45 Print reply

Posts: 2984
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vipahsletjah
heej,

Als mijn brommer redelijk warm is, en ik schakel over
boven de 8000 toeren gaat mijn hij een trillend geluid maken, net alsof er een schroefje trilt. Zodra je overschakelt hoor je het in 1 keer stoppen, maar als je weer hoger in toeren komt wordt het weer geleidelijk aan meer.
Ik heb al heel veel dingen vastgedraaid (bougie,ketting,bouten,uitlaat) waarvan ik dacht dat het het kon zijn, maar zonder resultaat. Ik had er eerst geen last van, maar het begon een paar dagen geleden en het stopt niet meer.

Welke dingen zouden dit kunnen zijn? Ik dacht zelf misschien krukaslagers, maar hoe kom je daarachter?
Het gaat om een Derbi Senda SM uit 2000.


Krukas lagers is vrij simpel te checken, je hoeft alleen maar even je vliegwiel kapje eraf te halen. Dan kan je aan je vliegwiel voelen of er speling op zit, zo ja? nieuwe lagers kopen
 
HPT www.derbi-club.com!
rubbert 22-11-2006 8:54 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: HersenSpinsel
[...]


Krukas lagers is vrij simpel te checken, je hoeft alleen maar even je vliegwiel kapje eraf te halen. Dan kan je aan je vliegwiel voelen of er speling op zit, zo ja? nieuwe lagers kopen





ja en dan moet je ze er ook nog in zetten, dat is wat meer werk en moeilijker. moet je ff iemand vragen of die je daarbij helpt want als je het nog nooit gedaan hebt is het eigenlijk onmogelijk goed te doen
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Moped Macho 22-11-2006 8:56 Print reply

Posts: 2037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]





ja en dan moet je ze er ook nog in zetten, dat is wat meer werk en moeilijker. moet je ff iemand vragen of die je daarbij helpt want als je het nog nooit gedaan hebt is het eigenlijk onmogelijk goed te doen

Hmm, gewoon rustig uit elkaar halen, en dingen op volgorde leggen. Dan lukt het echt wel hoor...

Check je krukasaslagers ff op speling (vliegwiel voelen), en misschien je big-end ook even op speling checken.
 
Boerenkool om half 10.
rubbert 22-11-2006 8:58 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Moped Macho
[...]

Hmm, gewoon rustig uit elkaar halen, en dingen op volgorde leggen. Dan lukt het echt wel hoor...

Check je krukasaslagers ff op speling (vliegwiel voelen), en misschien je big-end ook even op speling checken.



ja maar als je niet weet wat je uit elkaar moet halen wordt het aardig lastig

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 22-11-2006 om 8:58 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Moped Macho 22-11-2006 9:01 Print reply

Posts: 2037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



ja maar als je niet weet wat je uit elkaar moet halen wordt het aardig lastig

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 22-11-2006 om 8:58 uur.

Ja, ok Maar de ts begint zelf al over krukaslagers, dus neem ik aan dat ie weet wat dat dan zijn en hoe ze eruit zien.

En waar ze zitten.

Dit bericht is gewijzigd door Moped Macho op 22-11-2006 om 9:01 uur.
 
Boerenkool om half 10.
HersenSpinsel 22-11-2006 9:46 Print reply

Posts: 2984
ooit moet de eerste keer zijn..
 
HPT www.derbi-club.com!
tacovissers 22-11-2006 11:17 Print reply
Posts: 157
Heb er nog nooit 1 vervangen, weet wel hoe ze eruit zien natuurlijk. Ik heb al behoorlijk wat gesleuteld dus ik denk dat dit ook wel zou lukken, maar niet in mn eentje..
 
Derbi Senda SM
StormingSoul 22-11-2006 17:51 Print reply

Posts: 503
Om de hoeveel km' vervang je die krukaslagers meestal?
 
benellifan 22-11-2006 17:57 Print reply
Posts: 1553
verschillend licht o.a aan hoe je ermee omgaat
 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs
drd erik 22-11-2006 17:59 Print reply
Posts: 363
check eerst effe of je blokbouten goed vastgedraaid zijn.. draai ze evt weer goed vast

daarna zou ik vliegwiel checken of die op en neer kan

daarna cilinder eraf en kijken of er speling op je bigend zit.. (drijfstang)mag max 1mm hebben
 
Moped Macho 22-11-2006 18:01 Print reply

Posts: 2037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drd erik
check eerst effe of je blokbouten goed vastgedraaid zijn.. draai ze evt weer goed vast

daarna zou ik vliegwiel checken of die op en neer kan

daarna cilinder eraf en kijken of er speling op je bigend zit.. (drijfstang)mag max 1mm hebben
Ik neem aan dat je van links naar rechts bedoelt. Van boven naar beneden mag er geen speling opzitten.

 
Boerenkool om half 10.
SCHOENENPOETSERSMURF 22-11-2006 18:32 Print reply
Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Moped Macho
[...]
Ik neem aan dat je van links naar rechts bedoelt. Van boven naar beneden mag er geen speling opzitten.


van links naar rechts mag meer zijn dan 1 mm

is ook niet duidelijk waar je die zou moeten meten


gewoon idd op en neer niks en link en rechts maakt dan niks meer uit

 
timoty-dt 22-11-2006 18:42 Print reply

Posts: 1802
ik denk dat het komt door hetzelfde als dit verhaal:

Als je vol toeren rijdt, trilt je blok heel erg. Als je dan overschakelt naar een hogere versnelling, nemen de toeren af en trilt het niet meer zo erg. Als je het trillen op de brommer hoort dan ligt dat aan dat er een boutje los zit of er ergens een rubbertje versleten is.

Zoiets moet het zijn ( heb dit ergens vandaag gehaald)
 
kut voetbal
prijs 22-11-2006 19:22 Print reply
Posts: 380
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: timoty-dt
ik denk dat het komt door hetzelfde als dit verhaal:

Als je vol toeren rijdt, trilt je blok heel erg. Als je dan overschakelt naar een hogere versnelling, nemen de toeren af en trilt het niet meer zo erg. Als je het trillen op de brommer hoort dan ligt dat aan dat er een boutje los zit of er ergens een rubbertje versleten is.

Zoiets moet het zijn ( heb dit ergens vandaag gehaald)

ja dat kan heel goed
resoneren heet dat, als er iets meetrilt

kheb het wel es gehad met een kap die niet goed vastzat
 
hoi
williamdezuuperd 11-12-2006 22:14 Print reply
Posts: 1
meschien je achterkapje die los zit hoeft maar iets speling op te zitte en dan heb je ok dat geluid heb ik ook gehad meschien dat het dat is
 

Dit topic is 1956 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved