Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Sachs cross afstelling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 873 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #40027 - Sachs cross afstelling
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2210 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MicciM 18-11-2006 13:36 Print topicpost

Posts: 7
Hallo,

30 jaar geleden had ik een Yahama 50cc. Nu weer een brommetje gekocht!! Een Sachs cross uit 1986.
Het ding gaat als een speer, alleen bij het wegrijden of nog erger wegrijden bij berg op zegt die bleeeee. (te veel benzine of zo iets?). Is erg lastig want waar in woon gaat het alleen maar omhoog en omlaag (Portugal).

Om dit op te kunnen lossen willen lullie natuurlijk weten wat en hoe groot de dingen zijn die er opzitten. daarom mijn vragen.

Het heeft een Bing carberatur, maar hoe kan in zien hoe groot deze is? (sproeier is 90)
Hoe kan je zien hoeveel cc de cylinder is?

Groeten Michel

topicname change

Dit bericht is gewijzigd door Kampersjaak op 18-11-2006 om 13:44 uur.
 

daanmtx 18-11-2006 13:39 Print reply

Posts: 3759
De carb kan je opmeten door een schuifmaat in je venturi te steken, de doorlaat bepaalt je aantal mm carb.

Zou het kunnen dat je brommer te zwaar vertand is?

Schroef je bougie er eens uit, en vertel ons wat de kleur is (wit/bruin/zwart)

succes!
 
Honda VFR400R
Harold 18-11-2006 13:43 Print reply

Posts: 1052
En je cilinder kun je natuurlijk altijd de kop er afhalen en opmeten en uitrekenen hoeveel cc het is.
 
Mopar 18-11-2006 13:49 Print reply

Posts: 4772
Hoe rijd hij over het algemeen op een vlak stuk ?

Pakt hij gewoon goed op enzo ?
Dus niet dat hij eerst ff moet ''nadenken'' op het moment dat je volgas geeft... ?

Als hij nou gewoon goed reageert op het gas, en je bougie is mooi lichtbruin dan moet je niks meer veranderen of open schroeven.
Dan is je brommer gewoon al optimaal afgesteld, wat je dan moet doen is een kleiner voor-tandwieltje erop doen

Dus ff kijken of je bougie mooi bruin is, en even je luchtfilter nakijken of hij niet verstopt is.

Je kunt de bougie het beste controleren, door eerst een stukje te rijden. Volgas met de brommer rijden, brommer uitzetten, en dan de bougie eruit draaien en kijken wat voor kleur hij is.
( kijk uit dat je je handen niet verbrand )
 
erwin fs1 18-11-2006 14:34 Print reply

Posts: 897
zet er eens een kleiner voortandwiel op als je bougie mooi bruin is. had je btw een fs1?
 
vake bej te bange....
MicciM 18-11-2006 15:03 Print reply

Posts: 7
Hallo,

Was ff tobbe maar de carb inlaat heeft ongeveer 18,5 mm. Van vroeger weet ik dat 19 mm Bing bestaat. Of bestaat er ook een 18 mm Bing? Ik kan het nl niet precies meten omadat de schuifmaat niet ver genoeg naar binnen kan.
Het zal dus wel geen 50cc zijn of kan dat toch 50cc met 19 Bing?

Het voertuig loopt op vlakke stukken perfect. trekt good door, je moet alleen heel snel schakelen vind ik. (5 bak) Alleen bij het weg rijden heeft die wat toeren nodig. weg rijden met zijn 2en is een stuk lastiger. (moet veel koppeling houden) als die maar een klein beetje toeren op pikt gaat is als een speer. Als je berg op gaat en van zijn 1 naar 2 gaat en te veel toeren laat vallen dan pikt die ook zijn 1 niet meer op en val je gewoon om!!!

Ik denk niet dat die te zwaar vertand is want je moet nu al supersnel schakelen.
De vertanding voor is 13 en achter 39.

De bougie type NGK BP6HS
de kleur van de bougie lijkt op opgedroogde koffieprut.

Aan een luchtfilter doet deze sachs niet. via een rubber komt de lucht uit het frame. kan dus niets schoonmaken.

Als ik de cilinder eraf haal om op te meten van waar tot waar moet ik dan meten?

En voor de liefhebber: vroeger had ik geen FS1 maar een F5B.



 
mblover 18-11-2006 15:09 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MicciM
Hallo,

Was ff tobbe maar de carb inlaat heeft ongeveer 18,5 mm. Van vroeger weet ik dat 19 mm Bing bestaat. Of bestaat er ook een 18 mm Bing? Ik kan het nl niet precies meten omadat de schuifmaat niet ver genoeg naar binnen kan.
Het zal dus wel geen 50cc zijn of kan dat toch 50cc met 19 Bing?

Het voertuig loopt op vlakke stukken perfect. trekt good door, je moet alleen heel snel schakelen vind ik. (5 bak) Alleen bij het weg rijden heeft die wat toeren nodig. weg rijden met zijn 2en is een stuk lastiger. (moet veel koppeling houden) als die maar een klein beetje toeren op pikt gaat is als een speer. Als je berg op gaat en van zijn 1 naar 2 gaat en te veel toeren laat vallen dan pikt die ook zijn 1 niet meer op en val je gewoon om!!!

Ik denk niet dat die te zwaar vertand is want je moet nu al supersnel schakelen.
De vertanding voor is 13 en achter 39.

De bougie type NGK BP6HS
de kleur van de bougie lijkt op opgedroogde koffieprut.

Aan een luchtfilter doet deze sachs niet. via een rubber komt de lucht uit het frame. kan dus niets schoonmaken.

Als ik de cilinder eraf haal om op te meten van waar tot waar moet ik dan meten?

En voor de liefhebber: vroeger had ik geen FS1 maar een F5B.





Cilinder meten --> gewoon de diameter.
19mm kan perfect met een vlotte 50cc.
je vertanding is niet super licht (achter vrij klein)
bougie die eruit ziet als opgedroogde koffieprut, is dus zwart? Dan is je afstelling niet helemaal goed.
Stottert hij?
Als je bougie niet vet is, maar wel zwart/grijs/buin achtig, dan zou ik een heel iets grotere sproeier testen.

edit: Dat luchtfilter, zit dat niet ergens in het frame ofzo?
Kreidler rmc heeft het originele filter ook in het frame of onder het zadel ofzo zitten, weet niet precies waar. Weet wel dat de buis van het filter door het frame loopt, en er bij de carburateur een stuk rubber naar het frame gaat.

Dit bericht is gewijzigd door mblover op 18-11-2006 om 15:10 uur.
 
daanmtx 18-11-2006 15:20 Print reply

Posts: 3759
hittegraad 6bougie is veels te warm, hoe hard kan ie? Pak maar een hittegraad 8/9 voor een snelle 50cc.

6is voor pizza foxjes die 40 gaan
 
Honda VFR400R
MicciM 18-11-2006 15:38 Print reply

Posts: 7

Ik vind de kleur van opgedroogde koffieprut donkerbruin/grijsachtig.
Maar wordt het porbleem bij een grootere spoeier niet alleen maar groter?

De sachs gaat denk ik 80 heeft nl geen km teller. Ik zal de bougie maar vervangen voor een 8. Kan dit iets het probleem te maken hebben?

 
mblover 18-11-2006 15:40 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MicciM

Ik vind de kleur van opgedroogde koffieprut donkerbruin/grijsachtig.
Maar wordt het porbleem bij een grootere spoeier niet alleen maar groter?

De sachs gaat denk ik 80 heeft nl geen km teller. Ik zal de bougie maar vervangen voor een 8. Kan dit iets het probleem te maken hebben?



bougie kan er iets mee te maken hebben ja. Als je bougie niet goed is krijg je een slechte verbranding.

Probeer die andere bougie idd eens.
En als dat het niet is denk ik toch aan de sproeier een maatje groter proberen.
(Als hij echter vet is dan moet je weer wat kleiner gaan, hij moet koffiebruin zijn).

Je beschrijft ook een bleeee geluid, als je daarmee bluhhh of bwoaap achtig iets bedoelt, kan dat ook een symptoom zijn van een iets te kleine sproeier. Maar probeer eerst die bougie, misschien is er onder het motto beter iets als niets ooit een verkeerde ingedraaid?

Dit bericht is gewijzigd door mblover op 18-11-2006 om 15:41 uur.
 
MicciM 18-11-2006 16:00 Print reply

Posts: 7
Bougie verwisseld voor een nr 7. Heeft echter een korte hals ipv een lange en nu maakt de bougie kap geen goed kontact.
Volgens mij loopt die nu een stukt beter bij het wegrijden. Moet eerst maar naar de winkel om een nr 8 te kopen met lange hals.

btw wat voor nummer sproeier had je in je gedachte~, er zit nu een 90 in.


Dit bericht is gewijzigd door MicciM op 18-11-2006 om 16:03 uur.
 
mblover 18-11-2006 16:51 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MicciM
Bougie verwisseld voor een nr 7. Heeft echter een korte hals ipv een lange en nu maakt de bougie kap geen goed kontact.
Volgens mij loopt die nu een stukt beter bij het wegrijden. Moet eerst maar naar de winkel om een nr 8 te kopen met lange hals.

btw wat voor nummer sproeier had je in je gedachte~, er zit nu een 90 in.


Dit bericht is gewijzigd door MicciM op 18-11-2006 om 16:03 uur.


Probeer het eerst opnieuw met een andere bougie.
ALs het probleem er dan nog is, dan sproeiertje 92 proberen.

 
Mopar 18-11-2006 16:58 Print reply

Posts: 4772
inderdaad, en tevens zou ik meteen maar eens zoeken naar een luchtfilter..

Je brommer zonder luchtfilter laten lopen op de openbare stoffige weg zou ik niet doen.

wss zit er ergens in je frame een luchtfilter, als dat er niet inzit, zou ik zelf wat verzinnen om er alsnog een luchtfilter op te zetten.

Je wilt toch niet dat er stof en zand in de cilinder komt ?

Als je dat wel wilt ben je gek

 
Almer 18-11-2006 17:12 Print reply

Posts: 3325
Hmm... zowiezo lange hals derin, en een 8 ofzo... Grotere sproeier kan denk k ook geen kwaad als het probleem er nog is... Misschien kan je ontsteking nog iets vroeger... Loopt 80 met 50cc en 19mm BING... hmmm misschien toch wel zwaar vertand?
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
-Tom- 18-11-2006 17:46 Print reply

Posts: 4151
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MicciM
Hallo,

Was ff tobbe maar de carb inlaat heeft ongeveer 18,5 mm. Van vroeger weet ik dat 19 mm Bing bestaat. Of bestaat er ook een 18 mm Bing? Ik kan het nl niet precies meten omadat de schuifmaat niet ver genoeg naar binnen kan.
Het zal dus wel geen 50cc zijn of kan dat toch 50cc met 19 Bing?

Het voertuig loopt op vlakke stukken perfect. trekt good door, je moet alleen heel snel schakelen vind ik. (5 bak) Alleen bij het weg rijden heeft die wat toeren nodig. weg rijden met zijn 2en is een stuk lastiger. (moet veel koppeling houden) als die maar een klein beetje toeren op pikt gaat is als een speer. Als je berg op gaat en van zijn 1 naar 2 gaat en te veel toeren laat vallen dan pikt die ook zijn 1 niet meer op en val je gewoon om!!!

Ik denk niet dat die te zwaar vertand is want je moet nu al supersnel schakelen.
De vertanding voor is 13 en achter 39.

De bougie type NGK BP6HS
de kleur van de bougie lijkt op opgedroogde koffieprut.

Aan een luchtfilter doet deze sachs niet. via een rubber komt de lucht uit het frame. kan dus niets schoonmaken.

Als ik de cilinder eraf haal om op te meten van waar tot waar moet ik dan meten?

En voor de liefhebber: vroeger had ik geen FS1 maar een F5B.




Offtopic
Zeker weten een F5B?? DIe zijn praktisch nooit geleverd in nederland, en volgens mij alleen als bromfietsen. De 1e type FS1's hadden wel F5B cilinders

 
FTS Member
Frysk 18-11-2006 18:12 Print reply

Posts: 34928
stotterd hij een beetje ? ---> kleinere sproeier
bwoaapt hij ? ----> grotere sproeier
 
giggitybyte

Dit topic is 2210 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved