Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - bak yamaha DT50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1004 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #40022 - bak yamaha DT50
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3347 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

van bussel 17-11-2006 22:28 Print topicpost

Posts: 695
hallo,

ik heb mijn hele blok uitlekaar gehaald om het eens van binnen te bekijken.
in eerste instantie wou ik kijken of er iets stuk was omdat hij tijdens het rijden uit de versnelling schiet, en omdat hij tijdens het remmen en terug schakelen niet door kan tikken van de 4 naar de 1.
nu heb ik hem dus open liggen, maar ik kan zo op het eerste gezicht niet zien wat er stuk of versleten is, weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe je dan kan zien of het stuk/versleten is

mvg Cas van bussel(het gaat om het oude model yamaha dt uit 82)

Dit bericht is gewijzigd door van bussel op 17-11-2006 om 22:28 uur.

edit,
en wat is de beste manier om alle blok onderdelen schoon te krijgen inc carters

Dit bericht is gewijzigd door van bussel op 17-11-2006 om 22:29 uur.
 

Mopar 17-11-2006 22:33 Print reply

Posts: 4772
Probeer je terug te schakelen op het juiste moment ?

Dus niet terug schakelen met de koppeling in terwijl de brommer nog 50rijd ofzo

En een DT moet je gewoon lekker hard in de versnellingen stampen, das juist het mooie met die dingen.
Alles moet lekker grof, dan werkt het het beste.

Mij is het opgevallen dat ze over het algemeen langer heel blijven, met crossen/sterk varieerende snelheden, als met lange stukken.

Een DT kan slecht tegen constand rijden.

Anyway, je schakelvorkje aan het einde van je schakelpook kan iets verbogen zijn. Als je gewoon logisch kijkt zie je het vorkje zitten.
Misschien is die verbogen.

Als dat niet het geval is, gewoon stampen op het pookje
 
dt4ever 17-11-2006 22:36 Print reply
Posts: 218
dus je bedoelt dat je tijdens het remmen niet in een keer door alle versnellingen kan gaan? dat heb ik ook met mijn dt en het werkt om heel ff de koppeling weer op te laten komen als je naar 3 schakelt en de andere twee kan je dan zo doortikken

schoonmaken kan je doen met remmenreinig of gewoon ontvetter
 
van bussel 17-11-2006 22:39 Print reply

Posts: 695
nee gewoon als je moet stoppen voor een stoplicht ofzo, bij de meeste brommers tik je hem dan een paar keer naar beneden om van de 4 naar de 1 te gaan, maar bij die van mij moet je mischien wel 7-8 keer tikken...
en stampen op je pookje lijkt me niet het aller beste voor je bak.
 
van bussel 17-11-2006 22:41 Print reply

Posts: 695
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt4ever
dus je bedoelt dat je tijdens het remmen niet in een keer door alle versnellingen kan gaan? dat heb ik ook met mijn dt en het werkt om heel ff de koppeling weer op te laten komen als je naar 3 schakelt en de andere twee kan je dan zo doortikken

schoonmaken kan je doen met remmenreinig of gewoon ontvetter



ja dat bedoel ik ja... dat werkte bij mij ook alleen moest ik de koppeling los laten bij elke versnelling. maar ik wil gewoon normaal kunnen schakelen :S

kan het ook met benzine(denk het wel)
 
Kees de Jong 17-11-2006 22:43 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
Probeer je terug te schakelen op het juiste moment ?

Dus niet terug schakelen met de koppeling in terwijl de brommer nog 50rijd ofzo

En een DT moet je gewoon lekker hard in de versnellingen stampen, das juist het mooie met die dingen.
Alles moet lekker grof, dan werkt het het beste.

Mij is het opgevallen dat ze over het algemeen langer heel blijven, met crossen/sterk varieerende snelheden, als met lange stukken.

Een DT kan slecht tegen constand rijden.

Anyway, je schakelvorkje aan het einde van je schakelpook kan iets verbogen zijn. Als je gewoon logisch kijkt zie je het vorkje zitten.
Misschien is die verbogen.

Als dat niet het geval is, gewoon stampen op het pookje


Echt klinkklare onzin wat je allemaal zegt, maargoed, dat je niet in een keer van de 4 naar de 1 kan klopt gewoon, als je tussendoor even je bak en dus de tandwielen laat draaien valt ie er wel in. Als ie uit de versnelling schiet ligt dat niet aan je bak maar aan de schakelplunjer, die zorgt ervoor dat de schakelwals niet kan verdraaien tijdens het rijden. Het veertje kan bijvoorbeeld niet meer goed zijn.

Op de tekening zie je de schakelplunjer bij nummertjes 16, 17, 18 en 19. 17 is het veertje.




Edit: je bak moet je gewoon met benzine spoelen. Benzine paraffine mix wordt ook wel eens geadviseerd maar je het makkelijkste is om het gewoon bij benzine te houden.

Dit bericht is gewijzigd door k33s op 17-11-2006 om 22:45 uur.
 
7 seconden, of 21 gram
Mopar 17-11-2006 22:43 Print reply

Posts: 4772
Weet je zeker dat je pookje goed vast zit ?

Gewoon het pookje naar beneden dwingen, gaat prima, en het blijft heel.

Zelf heb ik niet anders gedaan dan raggen met DT's , en de versnellings-bak heb ik altijd zo behandeld, of erger.

Een versnellingsbak van een DT is niet zomaar stuk...

Nogmaals, een DT moet je ruw behandelen, maar zorg dat het wel allemaal schoon is.

Maar, je kan kijken of je vork krom is, is dat niet het geval is er niks aan de hand...

 
Mopar 17-11-2006 22:45 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: k33s
[...]


Echt klinkklare onzin wat je allemaal zegt, maargoed, dat je niet in een keer van de 4 naar de 1 kan klopt gewoon, als je tussendoor even je bak en dus de tandwielen laat draaien valt ie er wel in. Als ie uit de versnelling schiet ligt dat niet aan je bak maar aan de schakelplunjer, die zorgt ervoor dat de schakelwals niet kan verdraaien tijdens het rijden. Het veertje kan bijvoorbeeld niet meer goed zijn.

Op de tekening zie je de schakelplunjer bij nummertjes 16, 17, 18 en 19. 17 is het veertje.

afbeelding



Dan heeft hij zijn koppeling dus te strak staan...
 
van bussel 17-11-2006 22:46 Print reply

Posts: 695
@ k33s

dat is toch gewoon je neutraal schakelaar??
 
Kees de Jong 17-11-2006 22:47 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]


Dan heeft hij zijn koppeling dus te strak staan...


Kan je me uitleggen wat de koppeling met dit verhaal te maken heeft?

 
7 seconden, of 21 gram
Kees de Jong 17-11-2006 22:49 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: van bussel
@ k33s

dat is toch gewoon je neutraal schakelaar??


Nee.

 
7 seconden, of 21 gram
Mopar 17-11-2006 22:53 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: k33s
[...]


Kan je me uitleggen wat de koppeling met dit verhaal te maken heeft?



Dat zijn bak compleet stil staat als hij de koppeling in heeft.

Een koppeling mag heus wel iets ''aanslepen'' op het moment dat de hendel volledig ingeknepen is.

Op die manier draait de bak ook iets mee /komt er iets kracht op te staan/ als je van 4 naar 1 wil schakelen.
En gaat het schakelen dus ineens heel erg soepel, dit moet je doen als je ermee gaat crossen, maar ik raad het ook aan bij normaal gebruik. Het schakelen gaat soepeler, enigst nadeel bij stad gebruik ( dat als je veel stil moet staan ) dat de koppeling iets sneller slijt. Maar bij normaal gebruik/geen stads gebruik. Moet je de koppeling iets losser draaien om het schakelen soepeler te laten verlopen..

Over DT's hoef je me niets uit te leggen...
 
Kees de Jong 17-11-2006 22:57 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]


Dat zijn bak compleet stil staat als hij de koppeling in heeft.

Een koppeling mag heus wel iets ''aanslepen'' op het moment dat de hendel volledig ingeknepen is.

Op die manier draait de bak ook iets mee /komt er iets kracht op te staan/ als je van 4 naar 1 wil schakelen.
En gaat het schakelen dus ineens heel erg soepel, dit moet je doen als je ermee gaat crossen, maar ik raad het ook aan bij normaal gebruik. Het schakelen gaat soepeler, enigst nadeel bij stad gebruik ( dat als je veel stil moet staan ) dat de koppeling iets sneller slijt. Maar bij normaal gebruik/geen stads gebruik. Moet je de koppeling iets losser draaien om het schakelen soepeler te laten verlopen..

Over DT's hoef je me niets uit te leggen...


Dus volgens jou moet je koppeling altijd slippen en moet er dus ook bij stationair draaien meer kracht dan nodig op je krukas komen. Right.. Maargoed, als ik jou niets hoef uit te leggen over DT's had je die jongen ook wel gewoon even het goede antwoord kunnen geven.

 
7 seconden, of 21 gram
Mopar 17-11-2006 23:00 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: k33s
[...]


Dus volgens jou moet je koppeling altijd slippen en moet er dus ook bij stationair draaien meer kracht dan nodig op je krukas komen. Right.. Maargoed, als ik jou niets hoef uit te leggen over DT's had je die jongen ook wel gewoon even het goede antwoord kunnen geven.



Dat zeg ik, het is afhankelijk van hoeveel je ermee stil wilt staan.

Als je nou niet veel stil hoeft te staan is het beter/fijner..
Als je veel op moet trekken, van bijv 2 naar de 3, 4, korte stukjes, en dan weer terug moet je je koppeling altijd licht laten slippen ja...
 
van bussel 17-11-2006 23:03 Print reply

Posts: 695
is dit alleen bij een DT zo of zijn er nog meer andere brommers met dit probleem, zo niet dan zijn de ontwerpers van DT niet echt slim geweest, en heb ik een k*t brommer gekocht :P:P
 
Mopar 17-11-2006 23:07 Print reply

Posts: 4772
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: van bussel
is dit alleen bij een DT zo of zijn er nog meer andere brommers met dit probleem, zo niet dan zijn de ontwerpers van DT niet echt slim geweest, en heb ik een k*t brommer gekocht :P:P


Nee DT's zijn goede brommers, onverwoestbaar, en de sterkste brommers die er gemaakt zijn.

Ze hebben alleen iets meer onderhoud nodig als het gemiddelde, en de afstellingen moeten iets preciezer zijn.
Maar dat is helemaal geen punt.

met een DT is eigenlijk niks mis, als je niet van plan bent hem (goed) op te voeren.

Alleen de zwakke punten bij een DT zijn de ontsteking ( contactpuntjes ) en de koppeling (2plaats)
Verders zijn ze echt niet stuk te krijgen...

Bekijk alles gewoon goed van je blok, je ziet het snel genoeg als er iets niet klopt..
En als je geen technisch oogje hebt had je er niet aan moeten beginnen

igg, jouw probleem is niet groot.
Mja, aangezien je het blok al open hebt, kan het probleem groter worden.
Maar dat ligt aan jouw, niet aan de brommer.
 

Dit topic is 3347 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved