Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 4t afstellen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 982 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #40002 - 4t afstellen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2826 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Honda Fons 16-11-2006 16:42 Print topicpost
Posts: 30
ey een maat van mij heeft een puch zip 4t, en ik hoorde dat je er veel vermogen uit kan halen door de kleppen af te stellen.

heeft iemand hier ervanring mee, weet iemand hoe dit moet??
 

Name of Steel 16-11-2006 16:52 Print reply

Posts: 3532
ik weet wel hoe je kleppen moet stellen, heb zelf ook een 4t...

maar laat ik es beginnen, weet je de afstel maten van de in en uitlaatklep??


( kleppen stellen is idd een belangrijk iets.. hoe exacter de timing, des de meer performance, en betere en langere levensduur.. )
 
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------
Honda Fons 16-11-2006 16:54 Print reply
Posts: 30
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Name of Steel
ik weet wel hoe je kleppen moet stellen, heb zelf ook een 4t...

maar laat ik es beginnen, weet je de afstel maten van de in en uitlaatklep??


( kleppen stellen is idd een belangrijk iets.. hoe exacter de timing, des de meer performance, en betere en langere levensduur.. )


nee, ik weet geen maten, wat houden deze maten in?

 
mblover 16-11-2006 16:54 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda Fons
[...]


nee, ik weet geen maten, wat houden deze maten in?



De klepspeling.
 
Honda Fons 16-11-2006 16:56 Print reply
Posts: 30
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mblover
[...]


De klepspeling.


dan weet ik nog niet wat je bedoeld,
waar kan ik deze vinden?
 
bikkeltje 16-11-2006 17:02 Print reply

Posts: 2380
klepstellen verschilt hoe dat moet. Ik weet nie hoe je ze moet stellen bij die brommer mr zijn verschillende manieren.
Je moet ff in de boekjes ervan kijken of daar iets erover staat. Want als de kleppen niet goed zijn gesteld heb je veel minder power enz. Duss pak het boekje vna die scoot erbij en lees dat door. Als je dan nog vragen hebt moet je et hier vragen
 
Name of Steel 16-11-2006 17:10 Print reply

Posts: 3532
je heb speling nodig tussen de tuimelaar en de klepeind.. Deze speling moet goed zijn, je mag geen te weinig speling hebben, anders gaat nadat je een tijdje aant rijden bent ( en je blok warm word en delen uit gaan zetten ) je kleppen zweven.. en dit kan vooral bij de inlaat klep gevaarlijk zijn ( vlammen in het spruitstuk, vervolgens carb.. en daar heb je je brandje )


Mocht je de maten echt niet vinden kunne, dan kijk ik anders wel ff... maar als je geen ervaring hebt met kleppen stellen raad ik et je af ut zelf te doen
 
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------
PRO TUNING 16-11-2006 17:43 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Name of Steel
je heb speling nodig tussen de tuimelaar en de klepeind.. Deze speling moet goed zijn, je mag geen te weinig speling hebben, anders gaat nadat je een tijdje aant rijden bent ( en je blok warm word en delen uit gaan zetten ) je kleppen zweven.. en dit kan vooral bij de inlaat klep gevaarlijk zijn ( vlammen in het spruitstuk, vervolgens carb.. en daar heb je je brandje )


Mocht je de maten echt niet vinden kunne, dan kijk ik anders wel ff... maar als je geen ervaring hebt met kleppen stellen raad ik et je af ut zelf te doen


Je kleppen gaan niet zweven maar verbranden.

 
Mopar 16-11-2006 17:46 Print reply

Posts: 4772
De klep speling is niet zozeer het probleem.
De klep timing is veel belangrijker voor een optimale verbrandig en gas reactie.

In principe is een 4takt nooit begrenst op de kleppen/klep timing, dit is veelste riskant om een 4t daarop te begrenzen.
Verbrande/kromme kleppen door een verkeerde afstelling heb je binnen no-time, dus een fabriekant zou zijn product daar nooit op begrenzen...

De klep speling tussen tuimelaar en klep moet wss 0.05mm zijn.
de cilinder op BDP van de compessie slag zetten, en daarna de tuimelaartjes af stellen op 0.05mm (wss 0.05mm dus, kijk dit dus wel na in de specificatie's voor je brommer! )

Als de klep speling kan beter te groot zijn dan te klein.
De kleine speling zorgt voor kromme kleppen of erger...
Te veel speling zorgt alleen voor wat meer herrie, en iets meer slijtage op de tuimelaartjes, maar dit is minimaal.
Liever te veel speling als te weinig, maar houd het maar gewoon op 0.05mm ( tenzij er anders vermeld is in de specificatie's )

Over het opvoeren of ontgrenzen..

De brommer is wss begrenst op de nokkenas of ontsteking, of beide.
En als het tegenzit misschien zelf ook nog wel op de uitlaat.

Als er nou ook een begrenzer zit in de uitlaat moet je die eruit halen voordat je meer toeren gaat maken, dan waar de uitlaat-begrenzer voor gemaakt is. Anders heb je kan dat je je uitlaat klep verbrand omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Hij kan ook nog op de carb en luchtfilter begrenst zijn...

Ik zou zeggen, laat die maat van je maar eens ff lekker zelf uitzoeken waar hij begrenst is, voordat hij er sleutels en schroevendraaiers inzet..
Een 4takt is leuk om op te voeren, alleen doe het wel met verstand, en zoek dingen uit voordat je er aan begint.

geschikt meet-gereedschap is een must.


 

Dit topic is 2826 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved