Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #39948 - lekker een vastnaaier
|
Pagina 3 van 8
|
Dit topic is 6825 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Dooie Koe |
13-11-2006 18:09 |
Posts: 538 |
ik rij ook al 1,5 jaar volgas weg. Hij rijdt nog steeds even fijn met zelfde cilindertje
|
|
|
|
ktmstyled |
13-11-2006 18:12 |
Posts: 1806 |
paultje is n beunhaas die krijgt alles voor elkaar
ik rijd zelfs volgas de straat uit met mijn home getunede gila
|
|
going sideways! |
|
mtx_owned |
13-11-2006 18:23 |
Posts: 2183 |
wat is dat toch allemaal voor een gezeik met warmrijden
Gewoon uit de schuur trekken, aanstampen, gas erop en bij je bestemming weer uit, nog nooit problemen gehad, geen centje pijn.
Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 13-11-2006 om 18:24 uur.
|
|
Vrijheid is een volgetankte Mercedes |
|
Stienzemanrobinson |
13-11-2006 18:53 |
Posts: 518 |
je zou me toch boeken
maar loop alles effe na en kijk wat eventueel de oorzaak kan zijn, zodat het in het gevolg niet meer kan gebeuren. en uhh, je cilinder zal je toch nog wel een keer kwijtraken aan de politie, ze zijn echt overal.
|
|
|
|
GroesNap |
13-11-2006 18:57 |
Posts: 230 |
Nou stelletje idioten, netjes warmrijden maakt ALLES uit. Olie smeert pas als het een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Lagers slijten het meest in de startperiode, dus de periode dat het motorblok op temperatuur begint te komen. Glijlagers, dus lagers zonder rollende delen (kogeltjes) erin, hebben als ze op temperatuur zijn en goed in de olie zitten zelfs géén slijtage. Neem nou grote turbinemotoren, welke ze in energiecentrale's etc. gebruiken. Deze hebben vaak grote glijlagers, welke door een apart systeem gesmeerd worden. Deze machines zijn vaak tientallen jaren continu in gebruik, en als ze dan eens stilstaan wordt de smering van het lager goed op druk en temperatuur gehouden. Als zo'n machine dan na 30 jaar wordt geriviseerd, vertonen de lagers zelfs niks geen slijtage! Gewoon gloedjenieuw. Oftewel, wat ik hier mee wil zeggen: Een apparaat zoals een motorblok heeft in koude toestand extreem veel slijtage als je het vergelijkt met hetzelfde motorblok in warme toestand. Netjes warmrijden is dus áltijd gewenst en je brommer gaat er gewoon echt twee of drie keer zolang van mee.
|
|
|
|
Remco RS |
13-11-2006 18:58 |
Posts: 11463 |
Ik heb mijn lesje wel geleerd met warm rijden
Owja, de temperatuur die je termostaat aangeeft, zegt ook niet alles.
|
|
|
|
GroesNap |
13-11-2006 18:59 |
Posts: 230 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: christianos
[...]
13/15 km is je blok op temperatuur (lees de olie) en werkt het dus het efficienst.
Het is mij al meerdele malen gelukt een cilinder te slopen door koud volgas weg te trekken.. iets slechters voor je cilinder is er namelijk niet.
En zeker bij gietijzeren cilinders is de kans op warm of vastsmurfen zeer reeël
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 13-11-2006 om 16:27 uur.
Hoe weet je zo nauwkeurig dat je blok na 13/15 km op temperatuur is? Het ligt er maar net aan hoe goed je hem warmrijdt, wat voor motorblok je hebt, hoeveel olie erin zit, etc.
|
|
|
|
DT-Dude89 |
13-11-2006 19:04 |
Posts: 223 |
kwouw zeggen ik ook niet.
als je brommer goed is afgesteld 4 takt tie als hij koud is.
als hij zo goed als op temperatuur is gaat dat over.
bij mij wel tenmiste.. ik weet niet wat voor ervaring de anderen daarmee hebben?
|
|
|
|
Remco RS |
13-11-2006 19:06 |
Posts: 11463 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DT-Dude89
kwouw zeggen ik ook niet.
als je brommer goed is afgesteld 4 takt tie als hij koud is.
als hij zo goed als op temperatuur is gaat dat over.
bij mij wel tenmiste.. ik weet niet wat voor ervaring de anderen daarmee hebben?
inderdaad, ik rij dan langzaam, bij meer dan 5k sputtert hij. als hij warm is trekt hij gewoon in 1x op, hij begint dan steeds meer toeren te draaien, zonder gesputter, ongeveer bij 7km gereden (nu is t weer ook nog zacht, dat maakt ook wel wat uit)
|
|
|
|
Timmetje1990 |
13-11-2006 19:07 |
Posts: 801 |
Mijnde sputtert in het begin bij de 7-8K en als ik um 1 keer op top krijg is het voorbij
|
|
Tim heeft gesproken :'D |
|
Remco RS |
13-11-2006 19:09 |
Posts: 11463 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gsmgast
[...]
ws een tempratuur meter?
temp kvs is geen bloktemperatuur
|
|
|
|
Remco RS |
13-11-2006 19:10 |
Posts: 11463 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gsmgast
[...]
kuch, mijn temp meter zit zeg maar in de kop van me cilinder zodat hij kvs opmeet?
ja, daar zeg je het heel mooi
|
|
|
|
SCHOENENPOETSERSMURF |
13-11-2006 19:11 |
Posts: 1226 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
[...]
temp kvs is geen bloktemperatuur
maar wel je cilinder temp
|
|
|
|
oenoehoofd |
13-11-2006 19:11 |
Posts: 17851 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
[...]
wat wil je nou zeggen?
dat ik moet gaan lezen en iet snel kijken
|
|
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY |
|
Remco RS |
13-11-2006 19:14 |
Posts: 11463 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: art
[...]
maar wel je cilinder temp
ja, maar das niet t enige wat belangrijk is
|
|
|
|
Dit topic is 6825 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 8
|
|