Een 4takt cilinder op de volgende manier in laten lopen...
Brommer starten, stationair rond de 1500~1750toeren, daarna onsteking controleren met een ontstekings lamp. of stroboscoop zoals dat netjes heet.
Je ontsteking desnoods wat bij stellen.
Mocht je ontsteking dus niet optimaal staan bij de 1e start, brommer uitzetten en volledig af laten koelen !
Als hij koud is weer starten, weer op 1750toeren gaan zitten, ontsteking checken.
Als dat goed is, meteen naar 2500toeren, en zo even 10 minuten laten draaien zodat hij lekker warm is.
Daarna erop springen, rustig rijden, en af en toe naar 6000 toeren.
Als je er een andere nokkenas in kiept moet je weer een ander principe volgen..
Brommer rustig warm laten worden, stukje rijden, en af en toe beetje door trekken.
In het begin is het heel erg belangrijk dat je brommer bij iedere rit lekker op tempratuur komt, en iedere keer voordat je hem start moet hij volledig afgekoelt zijn.
Een 4takt hoef je niet zo lang in te rijden als een 2takt, de zuigerveren hoeven zich niet naar inlaatkanalen te vormen ofzo.
Belangrijk is dat je er een stuk of 10x mee gaat rijden, en dan zorgen dat hij rustig warm word en goed op tempratuur komt. Af te toe gewoon lekker doortrekken, maar doe dit pas als je zeker weet dat alles op tempratuur is...
En iedere keer dat je hem start moet hij koud zijn.
Valt allemaal wel mee, inrijden kan een stuk sneller als met een stinkende 2takt iig
edit : oja, nadat je er een rit of 20 mee hebt gemaakt na het inrijden, je olie vervangen, en je oliefilter uitspoelen.
Dit bericht is gewijzigd door Mopar op 12-11-2006 om 20:42 uur.