Quote:Oorspronkelijk gepost door: brommercrazy
nee dat gaat niet werken, ontsteking levert wisselspanning, accu moet bijgeladen worden op gelijkspanning, eventueel spanningsregelaar ertussen
Ligt aan je brom, met 12VDC kun je makkelijk een accu laden. Met wisselstroom is het niet moeilijk: In principe is een diode of een gelijkrichter al genoeg om je accu te kunnen vullen. Een condensator om af te vlakken is in principe niet nodig omdat een accu zich zelf al gedraagt als een condensator
Maar ga er vanuit dat als je bv. knipperlichten of een startmotor hebt dat je al ergens voorzien bent van 12V gelijkspanning. Maar dan heb je meestal ook al ergens een accu hangen
Quote:Oorspronkelijk gepost door: brommercrazy
nee dat gaat niet werken, ontsteking levert wisselspanning, accu moet bijgeladen worden op gelijkspanning, eventueel spanningsregelaar ertussen
dat klopt... zodra ie stationair loopt wekt ie maar heel weinig stroom op.. geef je gas, dan word de stroomopbrengst al een stuk hoger!!
heb je wel es, dan heb jeje lichten aan.. en als je gas geeft gaan ze feller branden...
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Name of Steel
[...]
dat klopt... zodra ie stationair loopt wekt ie maar heel weinig stroom op.. geef je gas, dan word de stroomopbrengst al een stuk hoger!!
heb je wel es, dan heb jeje lichten aan.. en als je gas geeft gaan ze feller branden...
Is alleen maar logisch sinds het vermogen dat je in je blok ontwikkelt (Waarvan een deel naar de lichtspoel gaat) meer wordt naarmate je gas geeft. Stationair is het praktisch niks en net genoeg om te blijven lopen, rij je een km of 40/50 dan trek je al gauw 60W uit je lichtspoel. Meer dan genoeg om wat vanaf aan te sluiten via een accu.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
dan nog moet je een gelijkrichter hebben. Of zelf 1 bouwen met een paar diodes natuurlijk
Over het algemeen maar één diode of een halve brug (2 diodes) sinds je massa aan allebei de kanten je frame betreft. Als je een volle brug zou gebruiken dan sluit je toch de onderste poot kort.
Gelijkrichtertjes voor 6V of 12V (even afhankelijk van type brommer) zijn trouwens gewoon bij de dealer te krijgen.
rood gaat naar je accu
groen is massa
wit.... hier gaat de gele draad op die uit je brommer komt (verlichting)
en het pootje wat je over hebt (geel )
is een afgevlakte wisselstroom eventueel voor je verlichting