Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - koppeling lageren (senda)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1028 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #39444 - koppeling lageren (senda)
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 723 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

HayeSM 13-10-2006 21:23 Print topicpost

Posts: 3052
heey.. ik ben nu me blokje aant reviceren, en heb een idee gestolen van Hendrik toen ik daar was om blokje op te halen Wink

hij heeft namelijk zun koppeling gelagert, dit idee wou ik wel eventjes nadoen. Er zit een bus in je koppelingshuis, die over die as van je versnellingsbak gaat.. (secundaire as dacht ik)
als ik die bus vervang voor een naaldlager, zou dat werken?

de maten zijn 12-23-27.. wie weet waar ik dat lager kan krijgen en of het bestaat.
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice

StefanB 13-10-2006 21:33 Print reply

Posts: 2591
nee dat werkt niet, in je vliegwiel zitten bronzen glijlager.. die moet je er dan uitdraaien, en daarvoor in de plaats een naaldlager?
 
E24 M30b35@GT3576
M.O. 13-10-2006 21:36 Print reply

Posts: 1289
mag k vragen waarom je dit zou willen doen ? weinig nut lijkt mij
 
Metrakit SP -->24mm OKO D-slid--->Yasuni HM Cross!!! 230!!!! MAN WHEEOOOW
HayeSM 13-10-2006 21:42 Print reply

Posts: 3052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StefanB
nee dat werkt niet, in je vliegwiel zitten bronzen glijlager.. die moet je er dan uitdraaien, en daarvoor in de plaats een naaldlager?



Als ik je goed begrijp begrijp jij mijn verhaal anders als ik bedoel.

Me koppeling die draait om die secundaire as heen. Daar zit een bus tussen (als je koppeling monteerd, eerst een ring voor het lager, en dan die bus, daaroverheen je koppeling)

ik dacht dat ik die bus dan moest vervangen voor een lager, en niet een bestaand lager vervangen voor een naaldlager


@ M.O. heb buffel zun blokje horen lopen, en ookal was hij koud en hield ie daardoor ietsjes in, zijn gasreactie vond ik echt super voor een orginele ontsteking, hij zei dat dat best door zun gelagerde koppeling zou kunnen komen.
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
timoty-dt 13-10-2006 21:44 Print reply

Posts: 1802
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommer Freak
[...]



Als ik je goed begrijp begrijp jij mijn verhaal anders als ik bedoel.

Me koppeling die draait om die secundaire as heen. Daar zit een bus tussen (als je koppeling monteerd, eerst een ring voor het lager, en dan die bus, daaroverheen je koppeling)

ik dacht dat ik die bus dan moest vervangen voor een lager, en niet een bestaand lager vervangen voor een naaldlager


@ M.O. heb buffel zun blokje horen lopen, en ookal was hij koud en hield ie daardoor ietsjes in, zijn gasreactie vond ik echt super voor een orginele ontsteking, hij zei dat dat best door zun gelagerde koppeling zou kunnen komen.


zolang je maar een goede naaldlager maat en kwaliteit hebt, zou dit moeten kunnen

 
kut voetbal
SCHOENENPOETSERSMURF 13-10-2006 21:48 Print reply
Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommer Freak
[...]



Als ik je goed begrijp begrijp jij mijn verhaal anders als ik bedoel.

Me koppeling die draait om die secundaire as heen. Daar zit een bus tussen (als je koppeling monteerd, eerst een ring voor het lager, en dan die bus, daaroverheen je koppeling)

ik dacht dat ik die bus dan moest vervangen voor een lager, en niet een bestaand lager vervangen voor een naaldlager


@ M.O. heb buffel zun blokje horen lopen, en ookal was hij koud en hield ie daardoor ietsjes in, zijn gasreactie vond ik echt super voor een orginele ontsteking, hij zei dat dat best door zun gelagerde koppeling zou kunnen komen.

dus jij denkt dat dat lager zoveel minder weerstand geeft dat ie beter loopt ?

lijkt me imo niet

als die zoveel weerstand zou hebben dan zou die ook snel slijten aangezien die weerstand ergens vandaan moet komen
en zou dus ook binnen de kortste keren versleten moeten zijn

ook is de hele plek wass niet gemaakt voor de hoeveelheid smeren die dat lager nodig heeft

 
HayeSM 13-10-2006 21:51 Print reply

Posts: 3052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: art
[...]

dus jij denkt dat dat lager zoveel minder weerstand geeft dat ie beter loopt ?

lijkt me imo niet

als die zoveel weerstand zou hebben dan zou die ook snel slijten aangezien die weerstand ergens vandaan moet komen
en zou dus ook binnen de kortste keren versleten moeten zijn

ook is de hele plek wass niet gemaakt voor de hoeveelheid smeren die dat lager nodig heeft




smering moet goed komen, koppeling heeft zelf ook olie nodig? loopt bij buffel ook al tijd goed. Ga toch maar es bij hem kijken hoe hij het heeft.

En ori slijt niet heel hard, omdat er ook olie zit he... komt ook olie bij de versnellingsbak vandaan.
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
SCHOENENPOETSERSMURF 13-10-2006 21:52 Print reply
Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommer Freak
[...]



smering moet goed komen, koppeling heeft zelf ook olie nodig? loopt bij buffel ook al tijd goed. Ga toch maar es bij hem kijken hoe hij het heeft.

En ori slijt niet heel hard, omdat er ook olie zit he... komt ook olie bij de versnellingsbak vandaan.

dus heeft ie ook amper weerstand als die amper slijt



 
StefanB 13-10-2006 22:08 Print reply

Posts: 2591
wat dacht jij dat dat bronze zooitje was in je koppeling?

juist een glijlager.
 
E24 M30b35@GT3576
Bruuns 13-10-2006 22:10 Print reply

Posts: 2213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StefanB
wat dacht jij dat dat bronze zooitje was in je koppeling?

juist een glijlager.


ik geloof niet dat dat ding zoveel weerstand meer zou geven als een naaldlager, das gewoon onlogisch,,, dan hadden ze dat waarschijnlijk in de fabriek wel veranderd. voor zuiniger verbruik enzo.. daar draait het daar allemaal om uiteindelijk.
 
A-j bange leaft goa-j bange dood..
dirtbag 13-10-2006 23:51 Print reply
Posts: 76
een glijlager heeft een weerstand die stijgt met de snelheid, dus hoe hoger het toerental verschil tussen de beide assen hoe hoger de weerstand (het weerstandskoppel) dus in feite heb je een kwadratisch verband tussen tussen het toerental en de wrijving.

Een rollager heeft (praktisch) een constante weerstand, dus daar is het weerstandkoppel bij elk toerental gelijk. Dus het verlies heeft een liniear verband met het toerental.

In theorie heb je dus minder vermogensverlies hierdoor.

Als die twee assen alleen een snelheidsverschil hebben als je de koppeling indruk, tja, dan heb je daar niet veel aan.

Wat wel weer is, is dat een (standaard) lager makkelijker en goedkoper te krijgen is dan een speciaal op maat gemaakte glijlager. en inderdaad, als het glijlager is uitgelubbert dan zul je wel een geluidsverschil horen tussen het glijlager en een rollager.

De reden waarom er in de fabriek een glijlager wordt toegepast is vaak de kosten, het is goedkoper een groot aantal glijlagers te maken, dan rollagers te bestellen. Het scheelt gewoon in de productie kosten, en dat is magie in elk product.

db


Dit bericht is gewijzigd door dirtbag op 13-10-2006 om 23:51 uur.
 

Dit topic is 723 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved