nou uiteindelijk is 98 beter (voor het milieu) omdat er tegenwoordig auto's zijn die ene heel hoge comppressie hebben, waardoor ze minder benzine nodig hebben, goed voor het milieu dus. als je een heel zuinige auto hebt kun je beter gene 95 pakken, kan te vroeg ontsteken waardoor hij gaat pingelen. maar inderdaad er is volgens mij gene kwaliteits verschil in, behalve dus dat hij bij hogere temp ontsteekt.
ha dat brengt me nostalgisch terug ana mijn mooie vakantie in Canada, want als je een land zoekt waar ze niet milieuvriendelijk zijn is dat wel canada(/VS) daar hadden ze nog degelijke V12 cilinders die benzine slurpen, en het woord compressie bestaat niet bij hun. mooi lekker octaangetal 84 dat is de cheape zooi daar, en dan heb je 87 dat is gemiddeld, als je een dure mooie car hebt die je niet wil verneuken kun je ook 91 krijgen, en als je ECHT HEEL hoog octaangetal wil, kun je de premium kopen, bijna nergens te krijgen is 91 met en beetje( lees 5-10 %) ethanol. daar kun je hier al helammal niet meer mee aanzetten 93 krijg je in nederland al nauwelijks nog. maaroke daar kost de benzin ook omgerekend 60 eurocent.
en wat is de mooral van het verhaal. in amerika is de autoindustrie aardig milieuonvriendelijk, maar dat wisten we al (dankje wel Bush )
|