Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Fs1 gekocht en nu...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1245 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #39253 - Fs1 gekocht en nu...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4603 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Ice-fs1 1-10-2006 20:51 Print topicpost
Posts: 17
Hallo mensen, mijn eerste post hier dan maar!

ik heb een Yamaha Fs1 2ru (loopt standaard) gekocht en omdat dit een brommer is en ik hiervoor een scooter heb gehad wil ik wat vragen over de techniek.

hij heeft een tijdje stilgestaan dus moeten er een paar kleine dingetjes aan gebeuren.

namelijk uitlaatpakking vervangen, dit gaat wel lukken maar ik las dat je dan ook meteen wel je uitlaat poort kan schoonmaken en je uitlaat ontkolen.
gaat dat schoonmaken gewoon met een doekje/glaswol? en wat moet ik doen? Alleen het roet erop verwijderen?

het volgende is afstellen en de carb schoonmaken, dit moet wel lukken aangezien ik dat al eens op een scooter heb gedaan.

het andere wat moet gebeuren is de blokolie vervangen.
nou hou ik wel van een beetje goed spul dus welk merk raden jullie aan voor mijn oldtimertje?

voor de mengsmering gebruik ik wel TTS dat is zeker weten de beste.

zijn er nogmeer dingen die ik ff moet bekijken aangezien hij lang heeft stilgestaan?

Bedankt,
Vincent
 

vooruitnietachteruit 1-10-2006 21:04 Print reply

Posts: 618
Uitlaat ontkolen lijkt mij niet nodig, je kunt er wel rustig tikjes op geven om te horen hoe hol de uitlaat klinkt en daaraan beoordelen.

Blokolie kun je beste specifieke olie kopen, zo'n busje waar Yamaha, Zundapp en Kreidler op staat.

Verder misschien kijken hoe goed de brommer kan remmen?
 
benellifan 1-10-2006 21:09 Print reply
Posts: 1553
als er veel roet in je uitlaatpoort zit kan je dit voorzichtig weghalen met een schroevendraaier maar kijk uit dat je je cilinder niet beschadigd
kijk tevens ff of je achterbrugas enz niet droog loopt zo wel doe er dan wat lagervet tussen
 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs
Moped Macho 1-10-2006 21:10 Print reply

Posts: 2037
10w40 is toch gewoon goed voor dat blokje?
 
Boerenkool om half 10.
benellifan 1-10-2006 21:32 Print reply
Posts: 1553
je ken et beste olie kopen voor oudere blokken
 
CNC en Conventioneel Draai en Frees werk voor een leuke prijs
Ice-fs1 1-10-2006 22:11 Print reply
Posts: 17
oke dus olie voor oudere blokken en dan 10w40?

en welke 2t olie kan ik het beste gebruiken gewoon TTS volsyntheet of lust zo'n oldtimer liever half-syntheet?
 
Scarface 1-10-2006 22:12 Print reply

Posts: 6023
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ice-fs1
oke dus olie voor oudere blokken en dan 10w40?

en welke 2t olie kan ik het beste gebruiken gewoon TTS volsyntheet of lust zo'n oldtimer liever half-syntheet?



half syntheet
 
:-) VOLGENS FRYSK EN NSRRACER OWN IK :-)
SCHOENENPOETSERSMURF 1-10-2006 22:13 Print reply
Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ice-fs1
oke dus olie voor oudere blokken en dan 10w40?

en welke 2t olie kan ik het beste gebruiken gewoon TTS volsyntheet of lust zo'n oldtimer liever half-syntheet?

gewoon vol gebruiken

 
KaWaReZ 1-10-2006 22:14 Print reply

Posts: 20582
kijk eens bij de faq's
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Ice-fs1 1-10-2006 22:14 Print reply
Posts: 17
aha halve volsyntheet dus
 
Robert1 1-10-2006 22:21 Print reply
Posts: 16
In mijn ondtimers gebruik ik als blok olie meestal SAE 80w. Is gewoon een busje olie waarop staat Kreidler, Zundapp e.d.
Ik smeer de standaard brommer met halfsynthetisch, de snelle met TTS.

Dit bericht is gewijzigd door Robert1 op 1-10-2006 om 22:22 uur.
 
mr200r 1-10-2006 22:27 Print reply
Posts: 5122
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ice-fs1
aha halve volsyntheet dus [/quote
Die bestaat niet.
Gewoon de goedkoopste goed genoeg.

 
mr200r
Hans W 1-10-2006 22:52 Print reply

Posts: 1456
www.fs1.nl is ook een goeie tip

daar staan veel faq`s
 
Raffel 1-10-2006 23:03 Print reply

Posts: 1226
zit ie al
 
Hells Hobbit 1-10-2006 23:27 Print reply

Posts: 1793
voor zover je t antwoord niet al hebt gehoord:
ontkolen gaat het best met staalwol/staalborstel.
maar vaak is het voldoende ff de demper uit je uitlaat te schroeven en die te doen, en je zuiger ( en zuiverveer groeven!) en uitlaat poort, en cillinderkop.

contactpunten moeten op 0.4 tot 0.3mm

en er kan inderdaad gewoon 10w40 in, ff blokkie warm rijden, olie aftappen, ( ook ff heen en weer bewegen, vaak als je een fs1 schuin houdt komt er nog een hoop uit) en dan vullen. de 600cc die op het carter staat is doorgaans wat overdreven dus 500 tot 550 erin en dan ff pijlen. anders moet je weer gaan aftappen.

dingen waar je verder op moet letten:
niet zo veel eigenlijk, als je met het oliepompje (ipv brommix) rijdt, onthoud dan even dat je deze moet ontluchten als je brommer op zijn kant heeft gelegen. ( het schroefje eruit draaien tot er een stroom olie uit loopt die niet door luchtbellen onderbroken is)

kijk even of de gas/koppelings kabel nog goed is anders sta je zoveel km vanhuis...

wat ook erg belangrijk is: zorg dat de cillinder niet te heet wordt. wordt het blok te heet? gewoon contactpunten dichter bij elkaar zetten, en een hogere bougie graad erin. Het is giet ijzer dus mag aardig heet worden hoor, maar als het naar jou idee te gek is niet te lang mee blijven rijden.

als je meer wilt weten, kijk dan zeker eens op:

www.fs1forum.com

staat ook informatie over types, uitvoeringen ed.

wat voor type heb je trouwens?
staat in de eerste 3 letters van je frame nummer, bijvoorbeeld:

*3e9 ...... *

is een yamaha fs1 3e9 enz, ben benieuwd


ik zie net dat je een '87 2ru hebt



Dit bericht is gewijzigd door fseend op 2-10-2006 om 0:10 uur.
 

Dit topic is 4603 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved