Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Pro Forum - Topic #39077 - zelfbouw carter tomos basis.
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 78703 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Vuile Beunkoe |
22-9-2006 11:22 |
Posts: 6114 |
hallo
zoals sommige van jullie al weten, ben ik van plan een zelfbouw carter te maken. Vraag me niet waarom
Ik heb een aantal schetsen gemaakt, sommmige wel en sommige niet op ware grootte, maar het idee is denk ik wel duidelijk. Afmetingen van het materiaal waar ik mee begin is 200x300x40 2 maal en 4 maal 100x100x50.
Ipv een 2 delig carter zoals tomos normaal heeft, wil ik een 3 delige maken. Het 3e deel is een soort van aparte voet, met daarin de gehele spoelers en tapeinden. Deze word dan aan het carter gebout dmv 4 grote .... bouten jah.
Ook maak ik een membraan @ carter, dit zodat ik ook scooter/am6 cilinders kan monteren. Basis word denk ik eerst een mb/mt/nsr/am6 4kleps membraan, in de lengte geplaatst. Dit is imo beter voor de flow, en ik kan kiezen of ik carb links of rechts wil door de symmetrie van het spruitstuk. Plan is zelf ook een membraan te maken, uit een blok kunstof. Dus inc stuffer, en dan andere reedstops jatten van een membraan.
even over die voet ik wil er 4 gaan maken, voor deze modellen:
-tomos/puch 75cc
-honda mbx
-mina hori
-en am6.
ik zal vast wat schetsen plaatsen hier, en werkelijk elke tip is welkom. Mij is aangeraden alu 56T te gebruiken, wat denken jullie er van?
En dan de krukas, die laat ik voorlopig std, maar ik ben ook al op zoek naar krukassen die evt met aanpassingen erin zouden passen.
verder updates etc zullen nog komen, maar ik zit nu op school en zoek het niet verder te typen. Ik zal vast ook een hoop dingen vergeten zijn op te noemen.
@ john, 5 euri zet maar vast apart
zo, vandaag de tekening van het linker carterdeel nagenoeg kloppend, maten ook. Rest komt nog.
edit, zo hoef je niet scheel te gaan kijken om het behoorlijk te zien
Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 27-9-2006 om 14:01 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Nick op 28-9-2006 om 11:45 uur.
|
|
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*] |
|
christianos |
22-9-2006 11:38 |
Posts: 20445 |
wat bedoel je precies met membraam in de lengte? dus haaks op de cilinder?
edit: ziet er goed uit, ben benieuwd hoe dit gaat worden
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 22-9-2006 om 11:38 uur.
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
22-9-2006 11:39 |
Posts: 17929 |
ziet wel leuk uit, maar ik neem aan dat je op de hoogte bent van de precisie waarmee die boel uitgefreest moet worden?
ook hoop ik dat je op de hoogte bent van het feit dat je met gieten een veel sterker metaal creƫert?
|
|
|
|
Vuile Beunkoe |
22-9-2006 11:41 |
Posts: 6114 |
gieten is toch juist minder sterk ?
en ja precisie is bekend, daar heb ik de cnc bank voor hier op school. En idd, membraan haaks op de cil, zodat de kleppen evenwijdig zijn aan de wangen vd krukas.
Ik kan zeer waarschijnlijk hier op school het ding cnc frezen, ik heb vd week een testproggie gemaakt en daar was ik ongeveer 2-3 uurtjes mee bezig. Toch tijd zat met allemaal vrijstellingen.
|
|
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*] |
|
bart de scootergek |
22-9-2006 13:10 |
Posts: 8916 |
houd je er ook rekening mee dat je overal eerst de passing van moet uitrekenen bij de plekken waar je lagers plaatst, en je dus eerst de passing moet bepalen. ik kan je er anders misschien wel mee helpen.
weet trouwens niet eens of je een lagerhuis gefreesd kunt krijgen, oppervlakteruwheid van een frees is niet echt precies, maar dat zou dan met een andere bewerking gedaan moeten worden.
verder leuke uitdaging .
|
|
Honda RC-33 |
|
Vuile Beunkoe |
22-9-2006 13:12 |
Posts: 6114 |
ja ik weet dat ik alles moet berekenen, toleranties enzo.
verders mag je me ebst ermee helpen hoor, ik zeg geen nee.
hellracer_89@hot msn
|
|
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*] |
|
a honda highrider |
22-9-2006 13:35 |
Posts: 1818 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
houd je er ook rekening mee dat je overal eerst de passing van moet uitrekenen bij de plekken waar je lagers plaatst, en je dus eerst de passing moet bepalen. ik kan je er anders misschien wel mee helpen.
weet trouwens niet eens of je een lagerhuis gefreesd kunt krijgen, oppervlakteruwheid van een frees is niet echt precies, maar dat zou dan met een andere bewerking gedaan moeten worden.
verder leuke uitdaging .
Hangt van het spul af wat hij op werk heeft,
bij mij op stage kan het iig wel. Dus de mogelijk is er.
|
|
D? Mo(raal)derator |
|
christianos |
22-9-2006 14:05 |
Posts: 20445 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hellracer_89
gieten is toch juist minder sterk ?
en ja precisie is bekend, daar heb ik de cnc bank voor hier op school. En idd, membraan haaks op de cil, zodat de kleppen evenwijdig zijn aan de wangen vd krukas.
Ik kan zeer waarschijnlijk hier op school het ding cnc frezen, ik heb vd week een testproggie gemaakt en daar was ik ongeveer 2-3 uurtjes mee bezig. Toch tijd zat met allemaal vrijstellingen.
Maar dan krijg je toch een juist ongelijkmatigere flow in je mengsel?
wat is je idee van een beter flow erachter
Kijk als je hem achter een wang doet, stroomt 1 spoelkanaal sneller vol met mengsel dan de ander, en dat zal je denk ik wel merken, dat bijv, rechter spoelers minder doen dan je linker..
|
|
|
|
Vuile Beunkoe |
22-9-2006 14:17 |
Posts: 6114 |
nou daar ben ik het niet mee eens. Als hij contventioneel gemonteerd zit, krijg je dat de klep die het dichtst bij de krukas zit om wil klappen. Mengsel komt er gewoon via de middenlijn zegmaar in, en er gaat ongeveer evenveel door elke spoeler.
Als je het membraan haaks plaatst, ook in het midden, heb je niet het geval dat het mengsel om de klep ehen moet stromen, maar gewoon er langs op. Mengsel komt ook in het midden uit dus zelfde spoeling als normaal. Alleen minder slijtage theoretisch, en miss scheelt het wat kracht. (imo te verwaarlozen).
bijkomen en grootste voordeel is dat ik het spruitstuk gewoon om kan draaien als ik de carb aan de andere kant wil.
|
|
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*] |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
22-9-2006 15:13 |
Posts: 17929 |
hoe kom je uit met de slag van die mina en am6 cilinders?
|
|
|
|
Vuile Beunkoe |
22-9-2006 15:22 |
Posts: 6114 |
zie ik dan wel weer, wss gewoon laagtoerige cil aanpassen zodat ik timingen beter kan maken.
edit
neem bijvoorbeeld stefan met zen malossi lc tomos, die rijd onaangepast ook hartstikke goed door.
Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 24-9-2006 om 10:22 uur.
|
|
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*] |
|
John Huijben |
23-9-2006 19:19 |
Posts: 2433 |
5 euro staat nog steeds appie
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
Vuile Beunkoe |
27-9-2006 13:39 |
Posts: 6114 |
update p1
lagers komen zeer wss in een hardmetalen passing, die ik op juiste maat draai. Die dan erin persen en klaor.
Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 27-9-2006 om 17:51 uur.
|
|
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*] |
|
John Huijben |
27-9-2006 18:05 |
Posts: 2433 |
mooie rode kruisjes...
en een hardmetalen passing.. je bedoeld denkik een bus in het alu laten vallen van hardmetaal waarin het lager zit.
zoals bij vele normale carters.
das wel handig ja... alleen krijg je dan nie nogal wa spanningscorosie.. en hoe wil jij hardmetaal gaan draaien ? met een hardmetalen beitel zeker
edit..
kijk nu doen een paar fotos t al..
kun je ook een foto posten van de binnekant van het rechter carter ?
denk er nog steeds niet positief over, en de 5 euros staan nog steeds, maar toch ns wat opbouwende kritiek geven dan.
membraanhuis ziet er zo wel heel erg open uit... zal wel n tering lage carterdruk inzitten.
verder maak je een superlomp dik massief carter.. en danga je vlak bij t memraanhuis enorm veel moeite doen om de laatste grammetjes eraf te krijgen. zo heb je echt een wandje van 3mm ofzo bij t membraan.
ook de draad waarmee t membraan en spruitstuk vastzit is zo wel erg iel. dat gaat ws. zo dol.
heb er nog steeds geen vertrouwe in :P sorry
Dit bericht is gewijzigd door John Huijben op 27-9-2006 om 18:18 uur.
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
Vuile Beunkoe |
27-9-2006 18:11 |
Posts: 6114 |
no kruisjes bij mij...
edit
ja de gewichtsbesparingen zijn nog niet berekend etc, ziet er idd iel uit. Maar carterdruk laag, dit is toch echt zon beetje het minimale wat ik weg moet halen voor een goede passing vh membraan (MB 4klepper)
ik ga vanaf morgen beginnen aan het rechterdeel, en dan hoop ik zo snel mogelijk een simulatie te kunnen maken van hoe het in mekaar komt.
Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 27-9-2006 om 19:51 uur.
|
|
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*] |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
28-9-2006 19:07 |
Posts: 10835 |
waarom zou je je carb links en rechts kunnen plaatsen als je het membraan een kwartslag draait?
Dat kan toch ook als je membraan op de conventionele maniet zit? Als je het spruitstuk maar symetrisch maakt.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Dit topic is 78703 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|