Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #38662 - Opmaat uitlaat.
|
Pagina 4 van 4
|
Dit topic is 8647 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
- Han - |
12-4-2007 21:54 |
Posts: 9667 |
oud topic luc.
Maar misschien heb ik binnekort ook nog wel wat werk voor je . Eerst die derbi weg end an een mtx
|
|
<10.000 posts |
|
LucF |
12-4-2007 22:05 |
Posts: 70 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MT5-HAN
oud topic luc.
Maar misschien heb ik binnekort ook nog wel wat werk voor je . Eerst die derbi weg end an een mtx
Ja het is oud, maar blijft actueel. Het gebeurd gelukkig zelden en bij de ca 700 uitlaat- en ook kopberekeningen, is een verkeerde reactie natuurlijk niet altijd uit te sluiten. Als ik zaken tegenkom die in tegenspraak zijn met wat men mij schrijft, dan vermeld ik dat wel op betreffende plaats. Ik doe het dus echt niet voor de reclame, want ik heb het voor mezelf al druk zat. Bovendien wil ik mensen die op welke manier problemen hebben zoveel mogelijk helpen, daar ben ik vaak veel meer tijd aan kwijt dan aan het berekenen.
Groeten,
Luc
|
|
|
|
- Han - |
12-4-2007 22:07 |
Posts: 9667 |
kan je trouwens een bovenlangse uitlaat berekenen voor een mtx 80cc?
|
|
<10.000 posts |
|
LucF |
12-4-2007 22:34 |
Posts: 70 |
Han, de berekening wordt geleverd met de maten als een rechte uitlaat. Voor het maken van bochten kun je het meegeleverde freeware coneprogramma gebruiken. Met dit programma kun je de uitslagen printen en tevens aan het begin en aan het einde van de cone een hoek in graden ingeven, waarmee de delen aan elkaar moeten komen.
Indien het nodig is kan de uitlaatberekening zoals ik hem standaard doe ook in kleine stukjes worden opgedeeld, met behoud van het goede verloop.
Groeten,
Luc
|
|
|
|
- Han - |
12-4-2007 22:35 |
Posts: 9667 |
interressant. Heet dat programe toevallig cone.exe ofzoiets? Want die heb ik toevallig al. Maar dat laat ik je tegen die tijd wel horen als ik weer een honda heb
|
|
<10.000 posts |
|
LucF |
12-4-2007 22:41 |
Posts: 70 |
Cone13.exe
Je kunt het idd op meerdere plaatsen op internet vinden.
Het gaat er hierbij natuurlijk om het ingeven van de juiste hoeken om over bepaalde lengte de goede ronding te krijgen.
|
|
|
|
- Han - |
12-4-2007 22:42 |
Posts: 9667 |
okee, want echt snelle 80 bovenlangse uitlaten zijn er niet te vinden dacht ik voor honda
|
|
<10.000 posts |
|
LucF |
12-4-2007 22:47 |
Posts: 70 |
Hoewel ik een Kreidler fanaat ben heb ik ook een Honda, dus komen we er altijd uit. Ik vindt overigens diverse andere merken ook heel fraai.
Groeten,
Luc
|
|
|
|
tom_MT |
12-4-2007 22:49 |
Posts: 67 |
heey luc,
k sat wou net op je site kijken maar die doet et niej
heb je een andere of iets waar ik je werk kan bewonderen??:P
mvg.
|
|
moet dat nou?? |
|
LucF |
12-4-2007 22:54 |
Posts: 70 |
Hoi Tom,
Ja sorry, het is nog steeds een gratis website, dat moet ik toch eens veranderen. Yahoo heeft de datalimit een tijdje geleden erg laag ingesteld. Bij iets teveel bezoek wordt hij dus tijdelijk stilgelegd. Maar na een half uur of een uur doet hij het weer.
Groeten,
Luc
|
|
|
|
tom_MT |
12-4-2007 22:57 |
Posts: 67 |
damm, :P
maak je nog eiglijk nog uitlaten? aleen kreidler of ook andere bromms
|
|
moet dat nou?? |
|
LucF |
12-4-2007 23:04 |
Posts: 70 |
Uitlaten maken voor anderen doe ik niet meer. Ik heb er helaas gewoon geen tijd meer voor.
Zelf maken is echt niet zo moeilijk, en anders laat je hem aan de hand van de geprinte uitslagen, ergens maken, of alleen lassen.
Voor een goede berekening zijn er minder mogelijkheden.
Groeten,
Luc
Dit bericht is gewijzigd door LucF op 12-4-2007 om 23:33 uur.
Dit bericht is gewijzigd door LucF op 12-4-2007 om 23:34 uur.
|
|
|
|
LucF |
20-4-2007 23:01 |
Posts: 70 |
Meestal maken tuners zich bij een aanvraag niet bekend als tuner,
iets wat ik ook kan begrijpen.
Deze week kreeg ik een reactie op een kop- en uitlaatberekening,
die ik vorig jaar voor een zeer ervaren tuner had gemaakt. Op
dat moment dacht ik dat de aanvrager een wedstrijdracer was en
wist ik niet dat hij een tuner was, dat kwam deze week pas naar voren.
Hij was zelf een zeer succesvol uitlaatspecialist in een echt GP
raceteam voor het wk crossen en maakte vollop uitlaten in die tijd.
Ook werkte hij samen met een zeer bekende tuner die ook
nu nog professioneel verbrandingkamers maakt voor wedstrijd
motoren. Nu schrijf ik natuurlijk al genoeg over mijn
uitgangspunten van mijn berekening, maar als zo iemand
geïntresseerd is zegt dat waarschijnlijk veel meer. Lees zijn
reactie.
Hoi Luc,
Allereerst mijn hartelijke dank voor de zeer snelle reactie (en
natuurlijk voor de nieuwe berekening en het lang gezochte
antwoord op mijn vraag m.b.t. compressie-Dmax.uitlaat).
Het probleem met het kopje was dat ik er eentje wilde bijmaken
en toen pas zag dat de uitlaatpoorthoogte niet klopte (beter
laat dan nooit zullen we maar zeggen).
Het "oude" kopje en de uitlaat lopen super (luisteren alleen wel
een beetje nauw naar de rest van de afstelling zoals curve en
carburateursetting maar dat schijnt bij het tunen te horen...).
Het is me tot op heden nog niet gelukt om je uitlaat over de
hele linie beter te krijgen (ik weet niet of dit iets is om trots op te
zijn maar ik meld het toch maar even), gelukkig is het met wat kleine
aanpassingen gelukt om hem/haar iets meer aangepast te krijgen
aan mijn wensen (1 klein extra conusje in de eindconus en een
tailpipe zoals o.a. Honda deze toepast op de laatste RS125-jes).
O ja, ik schrijf dit even snel maar ik ben weken bezig geweest
om tot het resultaat te komen.
M.a.w.dat gedoe op diverse fora over wel of geen pijp uit de computer,
mij heb je overtuigd van het feit dat je toch een aardig eindje in
de buurt kan komen van een zeer goede basis-setup.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor de snelle en uitgebreide
reactie,
Vervolgens schrijft hij het volgende over een 50cc uitlaat:
"Ik heb dus voornamelijk ervaring heb met 125cc uitlaten,
vandaar mijn interesse in je programma (uit pure wanhoop ben ik
zelf maar begonnen met schrijven van een programmatje en testen.
Maar dan blijkt dat je voor een 50cc niet zomaar een goede
basispijp kunt pakken net als voor een 125cc crosser".
Groeten,
Luc
Dit bericht is gewijzigd door LucF op 21-4-2007 om 19:36 uur.
|
|
|
|
Henk-88 |
21-4-2007 2:27 |
Posts: 26703 |
Ik heb nu zo'n 'Kreidler-opmaatje' (12-15k) van dhr Overmars achter de (op poorttimingen van een Van Veen gebrachte) charmo-50cc op mijn Suzuki TSX. Een tweede exemplaar van hetzelfde uitlaatje is in de maak maar dan met een schuivend expansiegedeelte om te proberen of er méér is onder de zon.
Het lijkt me leuk om hierna deze te vervangen door een opmaat van Luc en te kijken wat er gebeurt.
Ik zie alleen nog een beetje op tegen het invullen van dat immense formulier en of ik dan maar niet beter gelijk de kop laat berekenen.. maarja dan zou de vergelijking niet meer fair zijn.
Maar zover zijn we eerst nog niet.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
LucF |
21-4-2007 9:45 |
Posts: 70 |
Henk, je hebt gelijk. Veel mensen hebben moeite met het formulier.
Daarbij komt dan ook nog dat ik een aantal zaken dubbel vraag, omdat soms het ene niet en het andere wel bekend is.
Ook zijn niet alle antwoorden altijd nodig.
Soms heb ik voor een uitlaatberekening, noodzakelijk de squishmaten van de huidige kop nodig, omdat deze het max. rpm kan beperken.
Soms wil men weten waarom de huidige situatie niet goed werkt en wil men daarvan mijn mening weten.
Ik ben al even van plan om op m'n website een toelichting schrijven om het toch wat eenvoudiger te maken.
Voorlopig kun je gewwon het formulier insturen en leeg laten wat je niet weet. Meestal wordt het dan via correspondentie opgelost.
Ik ga echt niets op de gok leveren, daar heeft niemand wat aan.
Groeten,
Luc
|
|
|
|
Dit topic is 8647 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 4
|
|