nou...nou wil ik dus weten hoe het zit...kheb wel een aantal mooie boeken thuis...maar toen ik dit aan michiel wilde uitleggen snapte ie het niet ofzo...de amateur
maarja...
je hebt dus een onstekingsspoel, op je vliegwiel zit een nok (bij een tsx moeilijk te zien) net als bij een puchje...op het vliegwiel dus... bij de puch laat deze nok de contactpuntjes open gaan, zodat de stroom wegvalt en er inductie ontstaat in de bobine waardoor er een vonk komt.
bij de elektronische ontsteking staat in dat boek dus dat als de nok langs de spoel komt dat er dan een stroompje wordt opgewekt...deze gaat naar een thyristor enzo...je cdi dus...met al die shit...
maar...wanneer is er dan inductie???
en...ik had een ledje op mijn signaaldraad gezet.. en die gaf een flitsje telkens als er een vliegwielmagneet langs kwam...dus dan zou ie 5 keer per omwenteling moeten vonken...en dat doet ie niet...dus werkt het wel met onderbreking van de stroom...
volgens mij is het zo:
de nok beslaat eigenlijk het grootste deel van dat ding in het vliegwiel...en een klein deeltje is maar 'niet nok'.
dus ik denk dat er stroom wordt opgewekt als de nok bij de spoel is, maar als deze dus verdwijnt (contactpunten weer dicht bij puch) dan wordt de stroom dus weer afgebroken... dan krijg je dus de inductie...
wie weet hoe het nou zit...
michiel dacht dat er geen nok op je vliegwiel zat, en dat je cdi alles regelde...maar waarom kan je dan je grondplaat verdraaien enzo...dus michiel lult..
nou wil ik het wel es weten want mijn brommer moet het nou ook es vooruit doen...
|