Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - werking elektronische ontsteking...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 974 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #3863 - werking elektronische ontsteking...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4026 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 14-5-2002?21:09 Print topicpost
Posts: 10000
nou...nou wil ik dus weten hoe het zit...kheb wel een aantal mooie boeken thuis...maar toen ik dit aan michiel wilde uitleggen snapte ie het niet ofzo...de amateur

maarja...

je hebt dus een onstekingsspoel, op je vliegwiel zit een nok (bij een tsx moeilijk te zien) net als bij een puchje...op het vliegwiel dus... bij de puch laat deze nok de contactpuntjes open gaan, zodat de stroom wegvalt en er inductie ontstaat in de bobine waardoor er een vonk komt.

bij de elektronische ontsteking staat in dat boek dus dat als de nok langs de spoel komt dat er dan een stroompje wordt opgewekt...deze gaat naar een thyristor enzo...je cdi dus...met al die shit...
maar...wanneer is er dan inductie???
en...ik had een ledje op mijn signaaldraad gezet.. en die gaf een flitsje telkens als er een vliegwielmagneet langs kwam...dus dan zou ie 5 keer per omwenteling moeten vonken...en dat doet ie niet...dus werkt het wel met onderbreking van de stroom...

volgens mij is het zo:
de nok beslaat eigenlijk het grootste deel van dat ding in het vliegwiel...en een klein deeltje is maar 'niet nok'.
dus ik denk dat er stroom wordt opgewekt als de nok bij de spoel is, maar als deze dus verdwijnt (contactpunten weer dicht bij puch) dan wordt de stroom dus weer afgebroken... dan krijg je dus de inductie...

wie weet hoe het nou zit...
michiel dacht dat er geen nok op je vliegwiel zat, en dat je cdi alles regelde...maar waarom kan je dan je grondplaat verdraaien enzo...dus michiel lult..

nou wil ik het wel es weten want mijn brommer moet het nou ook es vooruit doen...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Nick - Administrator 14-5-2002?21:22 Print reply

Posts: 4967
Ehm... IMO werk het zo:
Je vliegwiel genereerd pulsen (dmv inductie wordt een stroompie door je triggerdraad (rood-zwart) geperst) welke aankomt bij de CDI.
De CDI regelt vervolgens de ontsteking. En aan de hand van de vervroegingscurve die daarin is ingebouwd en de triggers die hij van de triggerdraad krijgt geeft hij een stroompie aan je bobine.
En die vonkt naar de bougie toe (naja de bougie vonkt, door een flinke stroom die je bobine opwekt).

[This message is edited by Nick on 14-5-2002 21:26]
 
Martijn 14-5-2002?21:40 Print reply
Posts: 10000
aha...dus het klopt dat er veel stroompjes door je signaal draad gaan....dan kan ie beter de ontsteking regelen ofzo...net als bij natuurkunde dat je minder relatieve fout hebt als je 30 s. een proef doet ipv 3x 10 s.
toch??
hmmm waarom zit er dan een nok op mn vliegwiel..en staat dat in mn boekie..??
of is dat gewoon een afwijking ofzo...dat het gewoon niet een nok is maar gewoon een verdunnin/verdikking die onstaan is bij het gieten...??
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Nick - Administrator 14-5-2002?21:44 Print reply

Posts: 4967
Het zou best kunnen dat het een soort meetonnauwkeurigheid is, maar dat is wel vaag.
Ik denk gewoon dat ie om de 5 stroompies (wat jij dus hebt gemeten met dat LEDje) een 'opdracht' aan de bobine geeft (beetje knullige uitleg maar idee = duidelijk denk ik).
En waarom niet 1? Omdat je vliegwiel dan minder in evenwicht is misschien :-S? Dat is enige reden die ik kan verzinnen.
 
Martijn 14-5-2002?21:56 Print reply
Posts: 10000
jippie 1000e post

maarrreh...misschien geeeft ie wel 5 vonkjes omdat er 5 magneten op je vliegwiel zitten :n

en dat is weer om mega veel stroom op te wekken...
maar ik snap niet waarom er dan duidelijk een nok op mijn vliegwiel zit...en waarom het in dat boek staat...

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 15-5-2002?13:04 Print reply

Posts: 14825
hmmm vet grappig wat ik net ontdekte, ik had vliegwiel van sloopskoet eraf gehaald, en wat zag ik...
de lichtspoelen zitten in het vliegwiel, en aan de buitenkant zit een pickup zegmaar...
heel grappig om te zien, en vooral handig
ik wilde nl no gsteeds binnenrotor makan van dat lijpe vliegwieletje, maar dat kan nu vet handiger...
nadeel is wel dat er 2 magneten aan de buitenkant van dat kleine wieltje zitten... (voor de pickup dus)

Wat ik ga doen, ik bouw een grondplaatje en vliegwiel zo dat ik hem op accuboor kan zetten, en dan sluit ik hem ff aan op een osciloscoop.. kijken hoeveel spanning de pickup opwekt, en of het veel uitmaakt die 2 magneten.. desnoods zet ik een condensatortje ertussen, en een weerstand met een transistor.. de condensator zorgt er dan voor dat de 2 pulsen wat vloeiender inmekaar over lopen, de weerstand zorgt ervoor dat ,alleen bij de 2e fluxverandering, dus spanningspiek (welke hoger zal liggen als de eerste), de transistor getriggert zal worden.
 
Blorn 15-5-2002?13:25 Print reply

Posts: 13825
to weird shit for me :s
 
Joost 15-5-2002?16:17 Print reply
Posts: 1108
Over de tsx:

Die magneet levert enkel de spaning om de condensator in je cdi op te laden. Het nokje zorgt voor de trigger. Bij een honda hebben ze ipv een nokje een triger spoeltje. Voor de rest is het zelfde als bij honda denk ik.

Over de scoot:
... Ik vind het nog al een vaag vliegwiel neon. Je zegt dat de spoelen op het vliegwiel zitten? Zitten er dan koolborstels op je grondplaat om de spaning van de draaiende spoelen naar de vaste onsteking te brengen? Gelijkstroom moter idee dus? Het lijkt mij erg omslachtig voor een onsteking.

Ik heb de volgende onsteking es gezien in een blaadje op een oldtimer yamaha 125cc gp racer. Die had aan de eene kant van de grondplaat een spoel en aan de andere kant een magneet. Het 'vliegwiel' bestond uit een soort van vlinder plaatje van alu. Op de ene kant was een koperen plaatje bevestigt en op de andere kant een stalen. Als het plaatje rond draait onderbreekt hij steeds het magnetisch veld en onstaat er een flux verandering in de spoel.

Die ontsteking had dus bijna helemaal geen rond draaiende massa!

De vraag die nu nog rest; waar halen ze te gelijk stroom weg om de condensator in de cdi op te laden? Meschien wel via dit systeem maar dat lijkt me sterk...

 
It is going to be a Endless summer...
Martijn 15-5-2002?20:25 Print reply
Posts: 10000
ja zoeits dacht ik dus al...

die 5 pulsen laden dus de condensator op...en die wordt ontladen door de onderbreking van de nok toch???
dan had ik dus gelijk...
en dan zou die nok dus moeten werken op 18 graden voor BDP
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 15-5-2002?22:21 Print reply

Posts: 14825
heej joost, das grappige onsteking!! Alleen beejte lastig als je licht wilt hebben

Die skoet had de spoelen IN/ONDER het vliegwiel, net bij mt zegmaar en trigger aan de buitenkant...
en nee geen koolborstels enzo dat is beetje raar eigenlijk

Ik ga morgen wel aan de prutsel ff kijke...
 
Joost 16-5-2002?11:27 Print reply
Posts: 1108
Ahh, ikke begrijpen
 
It is going to be a Endless summer...

Dit topic is 4026 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved