Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #38624 - TSX elektra
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 2860 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
MrOi |
29-8-2006 21:01 |
Posts: 3110 |
Hey luitjes,
de elektra van mien tsx was compleet out. Het begon met men achterlicht dat het alleen nog op remlicht dee, en toen ineens deed niks het meer (accu is denks ook leeg). Dus ik alle kabeltjes nakijken (naja alleen de aansluiting van men blok naar me draadboom en de aan/uit switch voor het schema) en na dat helemaal gerestaureerd te hebben deed warempel me licht het weer. (achterlampje had ik ook vervangen) Maar nu reed ik een paar dagen geleden en ineens dee niks het meer, echt het complete elektronische circuit was gewoon dood (behalve de bougie dan).
Dus ik denk: de zekering is gaat, ik er net een nieuwe in gezet maar nog steeds doet niks het...
Wss wordt het dan alle draadjes doormeten, kijken hoe het zit. Nu heb ik wel een multimeter maar de ballen verstand ervan, dus als doormeten de enige optie is, kan iemand uitleggen hoe dat werkt?
Alvast bedankt
|
|
XT Supermotard For Sale! |
|
koekie - Administrator |
29-8-2006 21:15 |
Posts: 12588 |
zet de multimeter op de doormeet stand.. ( dat is het OHM logo ) daarmee meet je de weerstand van een draad.
als je hem op die stand zet, moet je vanaf het begin van de draad tot het eind van de draad meten..
dus de rooie en zwarte op de uiteinden..
als het goed is, komt er 0 te staan op de meter, dat betekent dat de draad geen weerstand heeft..
als er 1 blijft staan op de meter, zit er een draadbreuk in, of zit de draad ergens los.. dat moet je dan ff oplossen
BTW MrOi, hoest met me TT kabel ?
Dit bericht is gewijzigd door koekie op 29-8-2006 om 21:15 uur.
|
|
Haaks de hoek om! |
|
MrOi |
29-8-2006 21:16 |
Posts: 3110 |
ok thanks, weerstand ist enige dat ik moet meten?
kwou je net inboxen :P kept geld binnen, morgen envelopje kopen en posten
|
|
XT Supermotard For Sale! |
|
koekie - Administrator |
29-8-2006 21:18 |
Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MrOi
ok thanks, weerstand ist enige dat ik moet meten?
kwou je net inboxen :P kept geld binnen, morgen envelopje kopen en posten
nouwja, dan meet je die draad door van voor naar achter.. en dan weet je of die goed is..
dus euhhh donderdag heb ik m binne.. Vet.. Thnx
|
|
Haaks de hoek om! |
|
tsxj oran |
29-8-2006 21:22 |
Posts: 6498 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koekie
zet de multimeter op de doormeet stand.. ( dat is het OHM logo ) daarmee meet je de weerstand van een draad.
als je hem op die stand zet, moet je vanaf het begin van de draad tot het eind van de draad meten..
dus de rooie en zwarte op de uiteinden..
als het goed is, komt er 0 te staan op de meter, dat betekent dat de draad geen weerstand heeft..
als er 1 blijft staan op de meter, zit er een draadbreuk in, of zit de draad ergens los.. dat moet je dan ff oplossen
BTW MrOi, hoest met me TT kabel ?
Dit bericht is gewijzigd door koekie op 29-8-2006 om 21:15 uur.
op de meeste multi meters zit ook een piep stand, das net ff wat duidelijker door het piepje
maar je moet ff beginnen bij het begin, aangezien bij tsx het een grote puinhoop is onder het voorkapje waar alle onzin samenkomt
stap 1:
pak het electro schema erbij uit kb, en dan ga je eerst alle draden die je niet meer gebruikt(knippers groot licht stand of weet ik veel wat je niet meer gebruikt) eruit slopen dat scheelt een wir war van draadjes
en dan ga je kijken waar en hoe je stroom binnenkomt, waar het heen gaat en dergelijke(wss via je accu)
en hoe ziet je spanningregelaar eruit?
|
|
oud |
|
MrOi |
29-8-2006 21:45 |
Posts: 3110 |
nja me draadboom is zowiezo al vaag, dmv die knop waarmee je het elekschema uitschakeld. (was om te voorkomen dat je accu leeg liep, is door de vorige eigenaar gedaan..)
met spanningsregelaar bedoel je dat blokje met die koelvinnetjes? (ben ff de naam kwijt:P)
|
|
XT Supermotard For Sale! |
|
tsxj oran |
29-8-2006 21:51 |
Posts: 6498 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MrOi
nja me draadboom is zowiezo al vaag, dmv die knop waarmee je het elekschema uitschakeld. (was om te voorkomen dat je accu leeg liep, is door de vorige eigenaar gedaan..)
met spanningsregelaar bedoel je dat blokje met die koelvinnetjes? (ben ff de naam kwijt:P)
ja gelijkrichter , maar die is niet gesmolten?
|
|
oud |
|
MrOi |
29-8-2006 21:55 |
Posts: 3110 |
gelijkrichter ja, nee is alst goed is nog helemaal goed (zag er iig niks aan, wattan?)
|
|
XT Supermotard For Sale! |
|
Blijhoofd |
29-8-2006 22:26 |
Posts: 7378 |
Tis een probleem wat heel vaak voor komt bij tsx, en ik heb er ook al tig keer op gereageert, ik heb ooit een tekening gemaakt en op imagehack gezet en daar stond precies op welke draaden en aard contacten je moet na meten( mishcien kan je hem met de search nog vinden), maar begin eens met al je connectors schoon te maken met contract spray, voor die van de zekering en die op de gelijkrichter ook de grote connector bij het balhoofd en de gene die van het blok afkomt van zit het hem daar in, ook de pootjes bij buigen wil helpen, ik heb zelf een keer een hele tijd na het probleem gezocht en toen bleek dat het aardingsdraad die vanaf de zekering naar de bobine liep in de kabel boom verbroken was, bleek later precies in die knik boven het blok verbroken te zijn.
edit: er zwerven ook schema's rond om spannings regelaars na te meten, maar sit is in de pratijk erg lastig, heb dat zelf nog nooit meegemaakt
Dit bericht is gewijzigd door Blijhoofd op 29-8-2006 om 22:27 uur.
|
|
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235 |
|
Lykantroop |
29-8-2006 22:33 |
Posts: 4754 |
ik sluit me aan bij wat blijhoofd zegt, bij mij deed mn remlicht het soms ook niet en toen ineens weer wel en toen helemaal niet meer, was ook schoonmaak kwestie
|
|
|
|
MrOi |
29-8-2006 22:33 |
Posts: 3110 |
mja ding is, er is door de vorige eigenaar flink aan gebeund, alles zit ook met kabelschoentjes enzo vast. Ik ga hem er gewoon helemaal afhalen, alles weghalen wat ik niet nodig heb en dan alles wat ik wel nodig heb doormeten en in orde maken, en dan zien we morgen wel of die het doet :P
btw waar haal ik die contactspray?
Dit bericht is gewijzigd door MrOi op 29-8-2006 om 22:34 uur.
|
|
XT Supermotard For Sale! |
|
Lykantroop |
29-8-2006 22:47 |
Posts: 4754 |
bouwmarkt, doe het zelf zaak, is echt overal te krijgen
|
|
|
|
MrOi |
29-8-2006 22:49 |
Posts: 3110 |
ok dat is duidelijk, thanks!
|
|
XT Supermotard For Sale! |
|
Lykantroop |
29-8-2006 22:50 |
|
MrOi |
30-8-2006 14:51 |
Posts: 3110 |
Ok, alles doet het nu weer, behalve, me knipperlicht fungeert als lichtschakelaar(andere is kapot ofzo) maar nu komt het:
als ik hem naar links zet dan doet me achterlicht het maar me voorlicht niet. In het midden doet het achterlicht het en voorlicht niet. Zet ik hem naar rechts doet me voorlicht het vol maar me achterlicht niet...
Hoe kan dit, want me lichten gaan via de zelfde draad naar de schakelaar dus zouden ook via de zelfde stand moeten werken..
Er gaat een groene draad naar binnen, daar zit de schakelaar op, blauw zit de stroom op en dan isr nog een zwarte draad maar die is afgesloten.
Rare is, zwart zit links, groen rechts en blauw int midden dus het achterlicht zou eig niks mogen doen als die naar links staat...
en als ik ze niet naar de schakelaar koppel, maar rechtstreeks doen ze het allebei niet..
wie weet?
Dit bericht is gewijzigd door MrOi op 30-8-2006 om 16:11 uur.
|
|
XT Supermotard For Sale! |
|
MrOi |
30-8-2006 16:32 |
Posts: 3110 |
nog steeds hetzelfde probleem, alleen, als ik stationair draai heb ik vol licht, maar zodra ik gas geef valt het licht weg, brand dan nog maar heel zwakjes, hoe de fuck kan dat?
|
|
XT Supermotard For Sale! |
|
Dit topic is 2860 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|