Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Bougie is ZWART

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1142 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #38580 - Bougie is ZWART
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 60854 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Henk-88 27-8-2006 20:05 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: n00b_Marc

En als het de sproeier is, moet ik dus de hele carb eraf halen volgens mij want die onderste schroeven krijg ik nooit los.


De hele carb moet er af idd. Dan het vlotterbakje eronderwegschroeven. Daarna opletten dat het pennetje waar je vlotter om scharniert er niet uit valt want daarna flikkeren er achtereenvolgens je vlotter en het pinnetje (waarmee de vlotter de benzinetoevoer afsluit) eruit en zoek je je soms het apenzuur. Het is wel goed om het alsnog -maar dan uit eigen beweging- los te halen en te checken hoe het in elkaar zit en hoe het werkt. Daarna kijken of er vuil onderin het vlotterbakje ligt en ff de leidingkjes ff doorblazen.

Plaats daarna ook ff een benzinefilter in je benzineleiding als je die nog niet hebt.

Op je probleem zelf heb ik nog niet echt een antwoord maar bovenstaande zou ikzelf óók als eerste controleren.


 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
n00b_Marc 27-8-2006 21:10 Print reply
Posts: 119
Aan het kraantje zit een soort busje waar de benzine in zit, EN er zit nog een extra filter tussen.

Als ik de Carb eraf haal en alles netjes schoon maak, hoe kan ik dan zien of er iets kapot is? Of gewoon schoonmaken, en aansluiten met nieuwe boegie en dan kijken wat er gebeurd?

Bovenaan de carb zit een schroef die ik eraf kan halen. Dan kan ik een lange pin eruit halen die volgens mij tot de sproeier gaat. Zeg maar nummer 1 t/m nummer 9 van het plaatje.

Eeej, nu ik naar het plaatje kijk en nummer 14 lijkt op een dingetje dat ik bij de reserve onderdelen onder de buddie heb gezien. Zat bij de reserve bougie. Moet ik alleen ff kijken hoe groot die is.





Dit bericht is gewijzigd door n00b_Marc op 27-8-2006 om 21:16 uur.
 
It's better to burn out, then to fade away !!!
n00b_Marc 27-8-2006 21:16 Print reply
Posts: 119
Kun je trouwens een bougie schoon maken en weer gebruiken?
 
It's better to burn out, then to fade away !!!
Teunis 27-8-2006 21:18 Print reply

Posts: 1073
ja dat kan zeer goed, gewoon met schuurapiert/staalborstel e.d. je puntje schoonmaken

Dit bericht is gewijzigd door Teunis op 27-8-2006 om 21:18 uur.
 
nix 28-8-2006 1:17 Print reply
Posts: 253
reageertie nog goed op je gas. zoniet kan het inderdaad iets zijn dat de toevoer van nieuwe lucht tegenhoud, waardoor je te rijk rijdt en aardoor een zwarte bougie krijgt.
 
We hebben het ook zitten: tegen 2010 ook nummerplaat voor brommers in Belgie
Henk-88 28-8-2006 3:32 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: n00b_Marc

Als ik de Carb eraf haal en alles netjes schoon maak, hoe kan ik dan zien of er iets kapot is? Of gewoon schoonmaken, en aansluiten met nieuwe boegie en dan kijken wat er gebeurd?



Meestal is er niks stuk en kun je na het schoonmaken en doorblazen van de kanaaltjes de boel weer in elkaar zetten.
De werking van de vlotter is wèl te controleren als je dat leuk vindt. Zet daartoe een stukje benzineleiding op het daarvoor bedoelde nippeltje op je carb. Vlotterbakje dient verwijderd te zijn. Houdt de carb met de rechterhand vast en plaats het uiteinde van de benzineslang tussen je lippen en blaas wat. Als je nu tegelijkertijd met een vinger naar keuze van je linkerhand de vlotter langzaam omhoog duwt zul je op een gegeven moment moeten merken dat de toevoer wordt afgesloten en je wangen opbollen. Zo kun je testen hoe de vlotter zijn werk doet; wanneer hij benzine toelaat en wanneer hij de toevoer afsluit.
Erg vaak zul je dit niet doen maar soms staat het metalen lipje waarmee de vlotter het pinnetje (dat de benzinetoevoer kan blokkeren) aanduwt niet goed waardoor de benzinetoevoer te vroeg (stotteren, inhouden) of te laat (lekkende, overstromende carb) wordt afgesloten. Wees vooral voorzichtig met dat mechaniekje dat je 'm niet onbedoeld verstelt.
Even de (meestal goudkleurige) sproeier losschroeven en kijken of er vuil in zit en doorblazen; ook het buisje waar de sproeier inzit ff doorblazen maar.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
n00b_Marc 28-8-2006 8:50 Print reply
Posts: 119
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nix
reageertie nog goed op je gas. zoniet kan het inderdaad iets zijn dat de toevoer van nieuwe lucht tegenhoud, waardoor je te rijk rijdt en aardoor een zwarte bougie krijgt.


Ik kon vlak nadat hij de eerste keer afsloeg nog wel starten, maar als ik gas gaf stopte hij ermee. Later kreeg ik hem helemaal niet meer aan. Met een andere bougie rijd hij weer. Maar na een aantal kilometer merk je gewoon dat hij af en toe 'overslaat' dat hij niet lekker pakt. De bougie is dan alweer helemaal zwart.

Ik zal vanavond de boel los halen en helemaal schoonblazen etc. Dan met nieuwe bougie kijken hoe het gaat en of hij schoon blijft. Hoe kan ik controleren of er lucht komt? Ik heb wel die luchtregelschroef er helemaal uit gehaald. Die heb ik gewoon helmaal dicht gedraait ..... tot hij niet verder kon. Maakt het nog uit hoe je de veer er weer in doet? Want toen ik hem los draaide hoorde ik het veertje, met dichtdraaien niet.

 
It's better to burn out, then to fade away !!!
HondaHeus 28-8-2006 9:41 Print reply

Posts: 1489
je moet de luchtstelschroef anderhalve slag eruit draaien, dus als hij vast zit, anderhalve rondje terug.
En als hij straks weer symptonen vertoont, dat hij bijv. weer zwart wordt, zou ik eens een kleinere sproeier proberen.

Edit: Die anderhalve slag terug is meestal wel ok, maar soms moet je daar ook nog een beetje mee draaien als hij niet goed loopt, anderhalf is niet altijd goed, maar een redelijk beginpunt.

Dit bericht is gewijzigd door HondaHeus op 28-8-2006 om 9:42 uur.
 
Frutje 28-8-2006 11:34 Print reply

Posts: 812
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: n00b_Marc
Ik heb met die andere bougie even een stuk gereden (5 km ofzo) en heb de bougie weer gekontroleerd.
Deze was weer zwart en vochtig.
OF de reserve bougie was al defect, of er is iets anders aan de hand.
Sproeier kan dan niet te groot zijn, want ik heb zeker 500 km zonder problemen gereden met de vorige.

Kan er iets kapot zijn gegaan?

En als het de sproeier is, moet ik dus de hele carb eraf halen volgens mij want die onderste schroeven krijg ik nooit los.


je hebt je luchtschroef eruit gehaald, maar niet goed teruggedaan

dus krijgt je brom niet de goede verhouding, zoek met je luchtschroef de goede afstelling
 
Frysk 28-8-2006 11:36 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Moped Macho
Ja, voor sproeier moet heel de carburateur eraf
Misschien iets van een vuiltje in je carb ofzo.




nee
bij deze carb niet
gewoon ff bij spruitstuk wat losser draaien
carb opzij draaien
en sproeier verwisselen
 
giggitybyte
De Schout 28-8-2006 11:42 Print reply
Posts: 5327
controleer je luchtfilter eerst is. zit je filter niet gewoon dicht waardoor die te weinig lucht krijgt, dus te rijk loopt, dus bougie aankoold en kut gaat lopen..?
 
tune tweak fiddle bang bummer
n00b_Marc 28-8-2006 20:40 Print reply
Posts: 119
Als eerste even de binnenkant van de Carb.


Ik heb hem helemaal schoon geblazen met lucht.
Er zitten 2 koperen schroeven in. Op 1 staat 80 de ander staat 34.
De 34 zal de sproeier zijn. Maar wat is die andere?

Ik heb de oude bougie schoon gemaakt (staalborstel) en een stukje gereden. Het lijkt goed te gaan. Ik heb niet echt ver gereden want het begon te regenen. Morgen verder proberen en kijken hoe het gaat.

EDIT:
Kun je trouwens makkelijk de carb vervangen? Hij ziet er van binnen wel erg euh ... niet netjes uit zeg maar.



Dit bericht is gewijzigd door n00b_Marc op 28-8-2006 om 20:45 uur.
 
It's better to burn out, then to fade away !!!
n00b_Marc 28-8-2006 20:47 Print reply
Posts: 119
Aangezien onderin het Carbbakje wat aangekoekt vuil in een hoekje zat en ook in het extra benzinefilter .. vraag ik me af hoe ik dat groene filter schoon kan maken ... Ik heb er nu wel wat lucht door geblazen, maar er zitten nog stukjes aangekoekt vuil in volgens mij. Die heb ik er niet uit gekregen. Of moet ik die af en toe gewoon vervangen?


 
It's better to burn out, then to fade away !!!
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 28-8-2006 21:02 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: n00b_Marc
Aangezien onderin het Carbbakje wat aangekoekt vuil in een hoekje zat en ook in het extra benzinefilter .. vraag ik me af hoe ik dat groene filter schoon kan maken ... Ik heb er nu wel wat lucht door geblazen, maar er zitten nog stukjes aangekoekt vuil in volgens mij. Die heb ik er niet uit gekregen. Of moet ik die af en toe gewoon vervangen?

afbeelding



ding kost 1 euro dus lijkt me duidelijk
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 28-8-2006 21:04 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: n00b_Marc
Als eerste even de binnenkant van de Carb.
afbeelding

Ik heb hem helemaal schoon geblazen met lucht.
Er zitten 2 koperen schroeven in. Op 1 staat 80 de ander staat 34.
De 34 zal de sproeier zijn. Maar wat is die andere?

Ik heb de oude bougie schoon gemaakt (staalborstel) en een stukje gereden. Het lijkt goed te gaan. Ik heb niet echt ver gereden want het begon te regenen. Morgen verder proberen en kijken hoe het gaat.

EDIT:
Kun je trouwens makkelijk de carb vervangen? Hij ziet er van binnen wel erg euh ... niet netjes uit zeg maar.



Dit bericht is gewijzigd door n00b_Marc op 28-8-2006 om 20:45 uur.



die met 80 is hoofdsproeier, die met 34 stationair denks
 

Dit topic is 60854 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved