Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Nitro op een 4-taktblok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1070 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #38304 - Nitro op een 4-taktblok
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3970 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Name of Steel 7-8-2006 8:20 Print topicpost

Posts: 3532
Hey pplz

Ik heb nog zo'n 4-takt blok liggen. deze wil ik op een frame bouwen enzo. maar zou het leuk zijn even wat meer guts te krijgen.

Ik zat eigenlijk met het idee om er Nitro in te gooien maar dan heb ik de volgende vragen:

1: is het mogelijk ( ja denk ik zelf wel )

2: kleppen? moet daar wat aan veranderd worden, misschien sterkere en strakkere klepveren?

3: zou de kruk et houden? of moet ik een 110cc kruk kopen

4: misschien andere lagers?

5: sproeier veranderen?

6: koeling? moet ik meet geforceerde koeling hebben, of moet ik een waterkoeling erop maken

7: olie, ik gebruik nu 10w40w Expulsa.. kan dat blijven?

8: zuiger/veren? moet waar wat aan gebeuren

9: mengverhouding benzine en nitro?

10: Om een snelle pick up reactie te stimuleren zou ik de zaak ook wel met wat gas willen bijvullen, dus benzine, nitro, gas en lucht.. zou het nog verbranden.. kan in het gas gewoon in een powerfilter kunnen laten verdampen? en komt het ook echt in de motor, of zal het al vervlogen zijn voordat het de cilinderkamer in komt??

DANK!!!


Het is trouwens een Immitatie blokje, Honda blokken word bij mij niet mee gekloot!!!

Dit bericht is gewijzigd door Name of Steel op 7-8-2006 om 10:00 uur.
 
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------

erwin fs1 7-8-2006 9:03 Print reply

Posts: 897
is dat van die gasfles niet een beetje heel erg gevaarlijk? een luchttoevoer is nooit helemaal lucht dicht. straks vonkt je bedradig een keer of zo..........
 
vake bej te bange....
Travel Fast 7-8-2006 9:04 Print reply

Posts: 486
Zo ver ik weet ligt de verbrandings temperatuur van Nitro veel hoger dan van bezine, dus meer koeling nodig (veel meer)
 
| Front tegen skoeters | CBR150R soon in holland
bart de scootergek 7-8-2006 9:21 Print reply

Posts: 8916
je bent de zoveelste die het over nitro heeft, gebruik de searchfunctie maar, hier zijn echt 100 topics over.


edit: topicstarter heeft zijn post uitgebreid, topic is nu weer open.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 7-8-2006 om 9:53 uur.
 
Honda RC-33
Almer 7-8-2006 10:58 Print reply

Posts: 3325
Hmmm... Ik weet dat je bij 4takt blokken nietzomaar een turbo op een motor kan bouwen, dan loopt ie kapot door het vele extra vermogen wat je deruit pompt... Lijk me dat dit ook zo werkt bij Nitro derin... Bij een gewone motor (met carb dus, nitro werkt dacht ik via injectiesysteem) worden de zuigers niet gekoeld, bij een turbomotor wordt van de onderkant olie tegen de zuigers aangespoten omdat ze anders te heet worden....Lijkt me hier net zo... Bovendien krijg je em nooit mooi afgesteld met een carburateur en moet je dacht ik zo een brandstofpomp derop hebben...
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
bart de scootergek 7-8-2006 11:02 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
Hmmm... Ik weet dat je bij 4takt blokken nietzomaar een turbo op een motor kan bouwen, dan loopt ie kapot door het vele extra vermogen wat je deruit pompt... Lijk me dat dit ook zo werkt bij Nitro derin... Bij een gewone motor (met carb dus, nitro werkt dacht ik via injectiesysteem) worden de zuigers niet gekoeld, bij een turbomotor wordt van de onderkant olie tegen de zuigers aangespoten omdat ze anders te heet worden....Lijkt me hier net zo... Bovendien krijg je em nooit mooi afgesteld met een carburateur en moet je dacht ik zo een brandstofpomp derop hebben...



reden dat je niet zomaar een turbo erop kunt bouwen is omdat anders de compressie te hoog word, als je er een turbo opbouwt moet de compressie omlaag om detoneren te voorkomen. als je dus als beuner zon ding erop gooit zonder iets aan te passen loopt hij kapot ja, als je de compressie naar beneden brengt is er niets aan de hand hoor.

daarbij is een turbo en nitro toch echt iets anders, maar ik weet zeker dat jij dat ook wel weet.
 
Honda RC-33
christianos 7-8-2006 11:04 Print reply

Posts: 20445
volgens mij gewoon moegelijk, denk alleen dat je kleppen het niet in dank afnemen maar dat is niet egt superboeiend..

verder zal je denk ik je carterdruk een beetje in de gaten moeten houden..
en je olie temp..
ik zou het treouwens apart van je bezine maken en niet erbij flikkeren, als je het los doet kan je ervoor kiezen om op korte stukjes een'boost'te doen, wat volgens mij wel kan.
maar als jij met een koude moter ook al op nitro verbrand zal het denk ik snel gedaan zijn met je blokje..
 
-Tom- 7-8-2006 11:28 Print reply

Posts: 4151
denk je nou echt dat dat modelbouw nitroshit werkelijk iets uit maakt op een brommer :P
btw denk dat je deze vraag beter kan stellen op het 4-takt messageboard
 
FTS Member
christianos 7-8-2006 11:30 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
denk je nou echt dat dat modelbouw nitroshit werkelijk iets uit maakt op een brommer :P
btw denk dat je deze vraag beter kan stellen op het 4-takt messageboard

ik kan me een NH meeting herinneren..
 
RS_Patrick 7-8-2006 16:41 Print reply

Posts: 117
Hij heeft het over Nitromethanol denk ik...
Verbrandings tempratuur ligt maar een kleinbeetje hoger dan van benzine maar dat word ruimschoots goed gemaakt door het koelende effect van het verse Nitro mengsel (kijk eens naar een top fuel dragster, geen radiators!)
Verder heb je een heel veel grotere sproeier nodig omdat Nitromethanol heel veel minder lucht nodig heeft voor een optimale verbranding.

Dit bericht is gewijzigd door RS_Patrick op 7-8-2006 om 16:44 uur.
 
Name of Steel 7-8-2006 16:43 Print reply

Posts: 3532
compressie omlaag brengen is minder vermogen, das niet de bedoeling..

@ christianos.. apart tankje is nie goe! want dan weet ik de verhouding niet, te veel nitro zal mijn blok veranderen in een bom
 
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------
tsxj oran 7-8-2006 16:44 Print reply

Posts: 6498
je moet een andere nokken as nemen die ervoor zorgt dat je klep timing verbeterd word, en dat je kleppen verder opengaan,
verder als je er nos op gooit moet je wel snappen dat je blok veel zwaarder belast word dus ik zou voor een 110 krukas gaan idd.

qua sproeiers moet je gewoon normaal blijven en vooral niet te veel benzine geven verder moet je wat vinden waardoor de benzine toevoer word vermindert tijdens de nos toevoeging anders krijgt hij teveel brandstof

luchtkoeling kan het wel hebben zolang je normaal omgaat met nos, als het 30 graden is en je rijd veel met nos gaat het een keer verkeerd

tip:
zoek een oud ruitensproeier reservoir van een auto op, die instalatie kan je op je inlaatspruitstuk bouwen en dan met een knopje een boost geven zeg maar, dan pompt het pompje van de ruitensproeier instalatie de troep naar binnen die je naar binnen wild hebben(als het vloeibaar is) en jij hebt je boost

Dit bericht is gewijzigd door tsxj oran op 7-8-2006 om 16:47 uur.
 
oud
RS_Patrick 7-8-2006 17:05 Print reply

Posts: 117
Als jij het over Nitromethanol hebt moet je het gewoon zo gebruiken als plaatsvervanger van benzine.

Nitromethanol is een mengsel van Nitrometaan met Ethanol of Methanol.
Je kan het kant en klaar gemengt kopen of zelf mengen.
RC Nitromethanol is tussen de 10 en 65% Nitrometaan met Ethanol/Methanol

Ethanol is drinkbaar en gewoon alcohol gemaakt van graan of een andere plant (Ethanol is de alcahol soort in bvb bier of bacardi enz)
Methanol is zeer giftig en werd vroeger van hout gemaakt maar tegenwoordig door een chemish proces met koolmonoxide en waterstof.
(Alcahol voor reinigings middelen enz)
 
RS_Patrick 7-8-2006 17:09 Print reply

Posts: 117
NOS is Nitro Oxide, dat is heel iets anders dan Nitromethanol, Denk dat we het hier over Nitromethanol hebben, Vloeibare brandstof en niet over NOS in de gasflesjes wat je alleen als boost kan gebruiken.
 
tsxj oran 7-8-2006 17:11 Print reply

Posts: 6498
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RS_Patrick
NOS is Nitro Oxide, dat is heel iets anders dan Nitromethanol, Denk dat we het hier over Nitromethanol hebben, Vloeibare brandstof en niet over NOS in de gasflesjes wat je alleen als boost kan gebruiken.

nee maar je kan wel bijv methanol als boost gebruiken, of iets van kerosine oid
 
oud
RS_Patrick 7-8-2006 17:17 Print reply

Posts: 117
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
[...]

nee maar je kan wel bijv methanol als boost gebruiken, of iets van kerosine oid


Dat kan je niet als boost gebruiken... heeft een heel ander lucht/branstof mengsel nodig als benzine om te verbranden.
Gewoon Nitromethanol puur in je tank, heb ik ook gedaan, alles goed afgesteld toen en het ging perfect, geen problemen op een uitlaat die rood gloeiend werd na.

 

Dit topic is 3970 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved