Ohh lache!! een ss50!!!! RESPECT
ik heb zelf meerdere 4-takts gehad, en rij nu ook ss50!!!
Waar moet je op letten:
kilometerstand is een belangrijke zaak, vraag naar het onderhoudsverleden,
trek ff het oliepijlstokje eruit als de olie waterig is, betekend dit dat ie dus wel meer aandacht nodig zou hebben ( hoeft nie tte zeggen dat ie slecht is )
kijk naar het NL typenummer! dit is Of een B nummer ( B en 4 cijfers gevolg door SS50 ( z of k1 k2 of welk type je dan ook kopen wil )
Het frame nummer moet bestaan uit 6 OF 7 cijfers excl de B code en ss50.. coderingen..
Bij het rijden, ga alle versnellingen af. zowel met koude als warme motor.. hoor je bijgeluiden, kan het zijn dat de lagers versleten zijn.
Koppeling moet goed te doseren zijn, zet em in z'n 1. en laat langzaam je koppeling los. pak ie in eenkeer.. dan is of je koppeling gort. of hij moet anders afgesteld worden.
Bij het lopen van de motor, hoor je veel getik. kan het zijn dat de kleptiming niet klopt. of de klepzetels aangeslagen zijn. de kleppen zijn makkelijk te timen door het nokkenastandwiel en het vliegwiel op de juiste punten te zetten en dan te stellen
de motor moet goed oppakken. niet dat ie ongelijk loopt, maar dat als je rijd en gas geeft, ie ook direct reageerd...
4-takt reageer minder snel als een 2-takt. maar je moet wel gelijk merken als je je gas opendraait
verder mag je geen luchtontsnappingen horen tussen de pakkingen. is dit wel het geval is er een pakking lek. geen ramp. maar kost je wel weer 3 kwartier en 16,50 aan nieuwe pakkingen
Dingen als schakelaars enzo moet goed werken. een ss kan gemakkelijk 30 jaar oud zijn. en vele eigenaren gehad hebben. een nieuwe kabelboom kost ook niet zo vet veel. maar het scheeld je wel een hoop gedoe ( kost 15 bij loef
)
Verder, kijk goed of alles er degelijk uit ziet, geen ducktape oplossingen.
SSjes zijn echt goede brommers. ze kunnen ongelovelijk veel hebben. zijn sterk. hebben standaard meer kw's dan 2takts en rij je dus legaal op meer vermogen!
inbox anders ff