Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #38128 - Variateur
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 1246 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
remmie |
25-7-2006 12:53 |
Posts: 71 |
Uitdraaien.
En met draaien kun je ook elk gewicht maken dat je wilt.
Gaat het makkelijkst met klokkenbrons, is gewoon in stangen te krijgen.
|
|
CB50 100cc - '62 Puch VS60L |
|
Harold |
25-7-2006 17:24 |
Posts: 1052 |
uitdraaien zal niet makkelijk gaan... het zijn geen rolletjes maar kogeltjes.
En volgensmij zit er ook geen veer in zo'n ding (toch?), dus mischien kun je hem zo maken dat je een kleine veer tussen de beide schijven maken. Dan moet hij meer moeite doen om naar binnen te komen.
|
|
|
|
Salamander |
26-7-2006 7:43 |
Posts: 190 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
uitdraaien zal niet makkelijk gaan... het zijn geen rolletjes maar kogeltjes.
En volgensmij zit er ook geen veer in zo'n ding (toch?), dus mischien kun je hem zo maken dat je een kleine veer tussen de beide schijven maken. Dan moet hij meer moeite doen om naar binnen te komen.
Hee, da's nog niet zo'n gek idee.
Ik zit eigenlijk ook te denken aan veertjes boven de kogeltjes.
En als ik zo'n grote veer gebruik, waar trek ik die dan vandaan?
|
|
|
|
Salamander |
26-7-2006 7:47 |
Posts: 190 |
Is er iemand goed in frans?
Op www.mobcustom.com staat volgens mij ook een heleboel, maar ik snap het taaltje niet zo goed.
|
|
|
|
Salamander |
26-7-2006 8:10 |
Posts: 190 |
|
|
|
|
remmie |
26-7-2006 17:10 |
Posts: 71 |
Ouders hadden ruim 30 jaar een oude afgedankte tomos bbmotor liggen, ik had deze al eens op een surfplank gebouwd, maar een keertje waterslag gemaakt.
Wel eens gelezen van de "Mythe der 60cc cilinders" en vond de cilinder verdomde op mijn Puch cilinder lijken.
Affijn, cilinder eraf en motor weggegooid, 2 jaar later toch eens gekeken of dit zou kunnen passen...
En dat ging! zonder aanpassing aan carter, cilinder of kop!
De cilinders zitten op de 4 en 5 pk motortjes, allemaal blauw met wit deksel en een 12 of 15mm bing carb ala Zundapp.
Enige probleem is de zuiger(ik rijd nog met 10pistonpen) hiervoor moest ik dus een andere drijfstang(12mm pen) op persen zodat er een zuiger pas afgedraaid kon worden.
passende zuiger is een Meteor.
Ik rijd met potje met dikke pijp, en zonder pijpjes en 15mm bing met een nederlandse 2bak, trekt redelijk, top zo'n 80km/h.
Oh ja, Maxi cilinder afdraaien lukt ook, alleen heb je kans dat je de spoelpoorten open draait.
Dit bericht is gewijzigd door remmie op 26-7-2006 om 17:11 uur.
|
|
CB50 100cc - '62 Puch VS60L |
|
Salamander |
27-7-2006 13:58 |
Posts: 190 |
Ik heb waarschijnlijk nu ook zo'n cilinder gevonden..................
jihaaaaaaaaaaaaaaa
Hopen dat dat dezelfde is.
Hij heeft een boring van 42mm dus zeker 60cc.
Shit je had dit tien jaar geleden moeten weten.
je moest eens weten wat die hufters voor zo'n 60cc'tje vroegen.
Ik heb een mv 3-bak voet, en dat wordt straks puch rijden zoals het hoorde: rechtopzittend scooters voorbij wapperen.
Ik kan gewoon niet wachten.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: remmie
Ouders hadden ruim 30 jaar een oude afgedankte tomos bbmotor liggen, ik had deze al eens op een surfplank gebouwd, maar een keertje waterslag gemaakt.
Wel eens gelezen van de "Mythe der 60cc cilinders" en vond de cilinder verdomde op mijn Puch cilinder lijken.
Affijn, cilinder eraf en motor weggegooid, 2 jaar later toch eens gekeken of dit zou kunnen passen...
En dat ging! zonder aanpassing aan carter, cilinder of kop!
De cilinders zitten op de 4 en 5 pk motortjes, allemaal blauw met wit deksel en een 12 of 15mm bing carb ala Zundapp.
Enige probleem is de zuiger(ik rijd nog met 10pistonpen) hiervoor moest ik dus een andere drijfstang(12mm pen) op persen zodat er een zuiger pas afgedraaid kon worden.
passende zuiger is een Meteor.
Ik rijd met potje met dikke pijp, en zonder pijpjes en 15mm bing met een nederlandse 2bak, trekt redelijk, top zo'n 80km/h.
Oh ja, Maxi cilinder afdraaien lukt ook, alleen heb je kans dat je de spoelpoorten open draait.
Dit bericht is gewijzigd door remmie op 26-7-2006 om 17:11 uur.
|
|
|
|
remmie |
27-7-2006 16:39 |
Posts: 71 |
Laat even weten als het is gelukt.
Ik heb trouwens wel mijn kopje iets uitgedraaid ter veiligheid, was niet nodig, er werd niets geraakt, maar rand van de kop vond ik zelf toen erg eng eruit zien.
Pakkingen van een maxi zijn te gebruiken, de pakkingset voor een 65cc polini membraam cilinder voor een maxi past perfect, alleen heb ik geen idee of deze nog worden gemaakt.
Zonder koppakking(zoals het hoort... zucht..) heb ik het nooit goed lopend gekregen.
En gebruik GEEN imitatie potje! als deze de druk niet aankunnen klappen ze uit elkaar, de originele scheuren alleen maar en zijn gewoon weer dicht te hardsolderen.
|
|
CB50 100cc - '62 Puch VS60L |
|
Salamander |
27-7-2006 18:31 |
Posts: 190 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: remmie
Laat even weten als het is gelukt.
Ik heb trouwens wel mijn kopje iets uitgedraaid ter veiligheid, was niet nodig, er werd niets geraakt, maar rand van de kop vond ik zelf toen erg eng eruit zien.
Pakkingen van een maxi zijn te gebruiken, de pakkingset voor een 65cc polini membraam cilinder voor een maxi past perfect, alleen heb ik geen idee of deze nog worden gemaakt.
Zonder koppakking(zoals het hoort... zucht..) heb ik het nooit goed lopend gekregen.
En gebruik GEEN imitatie potje! als deze de druk niet aankunnen klappen ze uit elkaar, de originele scheuren alleen maar en zijn gewoon weer dicht te hardsolderen.
Ik gebruikte een sigaar met 17,5mm Amal, ik ben erg weg van die hydrouitlaatjes een soort mt-uitlaat op je puch.
|
|
|
|
remmie |
28-7-2006 13:17 |
Posts: 71 |
Ik had rot potje liggen, zelf een 22mm pijpje voor gemaakt, uitlaatpijpjes van 12mm buis, kruis helemaal weggehaald en verder leeg gelaten.
Ik ben wel eens aan't kijken geweest voor 17mm carbs, maar vond het zonde als deze niet tussen blok en frame paste(Puch is verder in nieuwstaat), dus gewoon met 15mm blijven tuffen.
|
|
CB50 100cc - '62 Puch VS60L |
|
Salamander |
28-7-2006 14:57 |
Posts: 190 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: remmie
Ik had rot potje liggen, zelf een 22mm pijpje voor gemaakt, uitlaatpijpjes van 12mm buis, kruis helemaal weggehaald en verder leeg gelaten.
Ik ben wel eens aan't kijken geweest voor 17mm carbs, maar vond het zonde als deze niet tussen blok en frame paste(Puch is verder in nieuwstaat), dus gewoon met 15mm blijven tuffen.
Ja de lange aanzuigbuis is niet ideaal, maar het geeft voor de lagere toeren wel een iets beter vulling door de massatraagheid van het mengsel.
De 15mm heeft gewoon de minste weerstand en is eigenlijk de beste.
De Amal daarentegen heeft een stationair- en een accelleratiesproeier.
|
|
|
|
Dit topic is 1246 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|