Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Variateur

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 965 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #38128 - Variateur
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1246 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Salamander 24-7-2006 23:08 Print topicpost

Posts: 190
Mijn Mobylette heeft een variateur.
Deze variateur werkt d.m.v. drie stalen balletjes die naar buiten slingeren en daardoor de variateur naar elkaar toe beweegt (het is er maar 1 het blok kantelt om de v-snaar afstand te overbruggen).
Dit doet hij echter bij een erg laag toerental waardoor je weinig kanten opkunt m.b.t. opvoeren.
Ik heb wel eens gehoort dat je ook de kogelhouders van de peugeotjes kunt nemen (die hebben nl. 4 stalen balletjes),
maar dan stop je er twee in.
Ik ben alleen bang dat de variateur op een gegeven moment gaat wankelen.
Heeft iemand een idee wat ik hier mee kan?
Zijn er lichtere kogetjes te koop?
Kun je bv. titanium kogeltjes maken, of aluminium en dan hard-chromen ofzo???
 

remmie 25-7-2006 12:53 Print reply
Posts: 71
Uitdraaien.
En met draaien kun je ook elk gewicht maken dat je wilt.
Gaat het makkelijkst met klokkenbrons, is gewoon in stangen te krijgen.

 
CB50 100cc - '62 Puch VS60L
Harold 25-7-2006 17:24 Print reply

Posts: 1052
uitdraaien zal niet makkelijk gaan... het zijn geen rolletjes maar kogeltjes.

En volgensmij zit er ook geen veer in zo'n ding (toch?), dus mischien kun je hem zo maken dat je een kleine veer tussen de beide schijven maken. Dan moet hij meer moeite doen om naar binnen te komen.
 
Salamander 26-7-2006 7:43 Print reply

Posts: 190
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
uitdraaien zal niet makkelijk gaan... het zijn geen rolletjes maar kogeltjes.

En volgensmij zit er ook geen veer in zo'n ding (toch?), dus mischien kun je hem zo maken dat je een kleine veer tussen de beide schijven maken. Dan moet hij meer moeite doen om naar binnen te komen.

Hee, da's nog niet zo'n gek idee.
Ik zit eigenlijk ook te denken aan veertjes boven de kogeltjes.
En als ik zo'n grote veer gebruik, waar trek ik die dan vandaan?
 
Salamander 26-7-2006 7:47 Print reply

Posts: 190
Is er iemand goed in frans?
Op www.mobcustom.com staat volgens mij ook een heleboel, maar ik snap het taaltje niet zo goed.
 
Salamander 26-7-2006 8:10 Print reply

Posts: 190
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: remmie
Uitdraaien.
En met draaien kun je ook elk gewicht maken dat je wilt.
Gaat het makkelijkst met klokkenbrons, is gewoon in stangen te krijgen.


Wat de fucking fuck!!!!
Heb jij een 60cc voor je vs!!!
Die zocht ik echt jaren!!!
Op een thomos buitenboordmotor!!!
vertel vertel!!!
 
remmie 26-7-2006 17:10 Print reply
Posts: 71
Ouders hadden ruim 30 jaar een oude afgedankte tomos bbmotor liggen, ik had deze al eens op een surfplank gebouwd, maar een keertje waterslag gemaakt.
Wel eens gelezen van de "Mythe der 60cc cilinders" en vond de cilinder verdomde op mijn Puch cilinder lijken.
Affijn, cilinder eraf en motor weggegooid, 2 jaar later toch eens gekeken of dit zou kunnen passen...
En dat ging! zonder aanpassing aan carter, cilinder of kop!

De cilinders zitten op de 4 en 5 pk motortjes, allemaal blauw met wit deksel en een 12 of 15mm bing carb ala Zundapp.
Enige probleem is de zuiger(ik rijd nog met 10pistonpen) hiervoor moest ik dus een andere drijfstang(12mm pen) op persen zodat er een zuiger pas afgedraaid kon worden.
passende zuiger is een Meteor.

Ik rijd met potje met dikke pijp, en zonder pijpjes en 15mm bing met een nederlandse 2bak, trekt redelijk, top zo'n 80km/h.

Oh ja, Maxi cilinder afdraaien lukt ook, alleen heb je kans dat je de spoelpoorten open draait.

Dit bericht is gewijzigd door remmie op 26-7-2006 om 17:11 uur.
 
CB50 100cc - '62 Puch VS60L
Salamander 27-7-2006 13:58 Print reply

Posts: 190
Ik heb waarschijnlijk nu ook zo'n cilinder gevonden..................
jihaaaaaaaaaaaaaaa
Hopen dat dat dezelfde is.
Hij heeft een boring van 42mm dus zeker 60cc.
Shit je had dit tien jaar geleden moeten weten.
je moest eens weten wat die hufters voor zo'n 60cc'tje vroegen.
Ik heb een mv 3-bak voet, en dat wordt straks puch rijden zoals het hoorde: rechtopzittend scooters voorbij wapperen.
Ik kan gewoon niet wachten.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: remmie
Ouders hadden ruim 30 jaar een oude afgedankte tomos bbmotor liggen, ik had deze al eens op een surfplank gebouwd, maar een keertje waterslag gemaakt.
Wel eens gelezen van de "Mythe der 60cc cilinders" en vond de cilinder verdomde op mijn Puch cilinder lijken.
Affijn, cilinder eraf en motor weggegooid, 2 jaar later toch eens gekeken of dit zou kunnen passen...
En dat ging! zonder aanpassing aan carter, cilinder of kop!

De cilinders zitten op de 4 en 5 pk motortjes, allemaal blauw met wit deksel en een 12 of 15mm bing carb ala Zundapp.
Enige probleem is de zuiger(ik rijd nog met 10pistonpen) hiervoor moest ik dus een andere drijfstang(12mm pen) op persen zodat er een zuiger pas afgedraaid kon worden.
passende zuiger is een Meteor.

Ik rijd met potje met dikke pijp, en zonder pijpjes en 15mm bing met een nederlandse 2bak, trekt redelijk, top zo'n 80km/h.

Oh ja, Maxi cilinder afdraaien lukt ook, alleen heb je kans dat je de spoelpoorten open draait.

Dit bericht is gewijzigd door remmie op 26-7-2006 om 17:11 uur.


 
remmie 27-7-2006 16:39 Print reply
Posts: 71
Laat even weten als het is gelukt.
Ik heb trouwens wel mijn kopje iets uitgedraaid ter veiligheid, was niet nodig, er werd niets geraakt, maar rand van de kop vond ik zelf toen erg eng eruit zien.
Pakkingen van een maxi zijn te gebruiken, de pakkingset voor een 65cc polini membraam cilinder voor een maxi past perfect, alleen heb ik geen idee of deze nog worden gemaakt.
Zonder koppakking(zoals het hoort... zucht..) heb ik het nooit goed lopend gekregen.
En gebruik GEEN imitatie potje! als deze de druk niet aankunnen klappen ze uit elkaar, de originele scheuren alleen maar en zijn gewoon weer dicht te hardsolderen.

 
CB50 100cc - '62 Puch VS60L
Salamander 27-7-2006 18:31 Print reply

Posts: 190
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: remmie
Laat even weten als het is gelukt.
Ik heb trouwens wel mijn kopje iets uitgedraaid ter veiligheid, was niet nodig, er werd niets geraakt, maar rand van de kop vond ik zelf toen erg eng eruit zien.
Pakkingen van een maxi zijn te gebruiken, de pakkingset voor een 65cc polini membraam cilinder voor een maxi past perfect, alleen heb ik geen idee of deze nog worden gemaakt.
Zonder koppakking(zoals het hoort... zucht..) heb ik het nooit goed lopend gekregen.
En gebruik GEEN imitatie potje! als deze de druk niet aankunnen klappen ze uit elkaar, de originele scheuren alleen maar en zijn gewoon weer dicht te hardsolderen.



Ik gebruikte een sigaar met 17,5mm Amal, ik ben erg weg van die hydrouitlaatjes een soort mt-uitlaat op je puch.
 
remmie 28-7-2006 13:17 Print reply
Posts: 71
Ik had rot potje liggen, zelf een 22mm pijpje voor gemaakt, uitlaatpijpjes van 12mm buis, kruis helemaal weggehaald en verder leeg gelaten.
Ik ben wel eens aan't kijken geweest voor 17mm carbs, maar vond het zonde als deze niet tussen blok en frame paste(Puch is verder in nieuwstaat), dus gewoon met 15mm blijven tuffen.

 
CB50 100cc - '62 Puch VS60L
Salamander 28-7-2006 14:57 Print reply

Posts: 190
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: remmie
Ik had rot potje liggen, zelf een 22mm pijpje voor gemaakt, uitlaatpijpjes van 12mm buis, kruis helemaal weggehaald en verder leeg gelaten.
Ik ben wel eens aan't kijken geweest voor 17mm carbs, maar vond het zonde als deze niet tussen blok en frame paste(Puch is verder in nieuwstaat), dus gewoon met 15mm blijven tuffen.


Ja de lange aanzuigbuis is niet ideaal, maar het geeft voor de lagere toeren wel een iets beter vulling door de massatraagheid van het mengsel.
De 15mm heeft gewoon de minste weerstand en is eigenlijk de beste.
De Amal daarentegen heeft een stationair- en een accelleratiesproeier.
 

Dit topic is 1246 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved