Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #38106 - Onderhoud
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 4883 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
n00b_Marc |
23-7-2006 23:05 |
Posts: 119 |
Hallo,
Ik heb gezocht naar een topic over onderhoud van een schakel brommer maar kon zo niets vinden. (Search gaf HEEL veel resultaten, maar niet wat ik zoek) Ook in de FAQ Algemeen niet. Indien ik iets gemist heb, voldoet een link
Maar ik vraag me af hoe ik een brommer moet onderhouden. Dan bedoel ik bv ..
1. Hoe vaak versnellingsbakolie verversen
2. Ketting schoonmaken c.q. insmeren
Verder heb ik geen idee waar je eigenlijk allemaal naar moet kijken, in de gaten houden, schoonmaken en/of verversen. Een paar tips zou ik graag willen hebben, want ik wil nog heel wat km's maken op me brommert.
Alvast bedankt.
|
|
It's better to burn out, then to fade away !!! |
|
Name of Steel |
23-7-2006 23:10 |
Posts: 3532 |
Versnellingsbak olie: 1x per jaar
Als je extreem veel rijd 2x per jaar ( dan houd je de handel gewoon vers en goed )
Ketting. zodra vies, schoonmaken met remmenreiniger, en weer met kettingspray behandelen. ik maak mijn ketting elke maand schoon. maar ik houd graag mijn spullen netjes
Ook moet je af en toe je remmen bijstellen en controleren. mocht je hydro remmen hebben kun je om de 2 jaar je remvloeistof verversen. bij trommelremmen kun je de handel even openhalen, met remmenreiniger schoonmaken, en met koper/keramisch vet de hevel en scharnier invetten.
zorg gewoon dat je remschoenen niet dunner worden dan 1/1,5 mm.. want dan worden ze aan vervanging toe ( de waardes voor jouw brommer staan in het werkplaatshandboek )
Zorg ook altijd dat je banden hard zijn. zachte banden slijten sneller, en het rijd beter, prettiger, zuiniger, en veiliger.
|
|
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>-------------- |
|
n00b_Marc |
23-7-2006 23:16 |
Posts: 119 |
Bedankt.
Ik heb schijfrem voor, trommel achter.
Ik vindt wel dat me ketting beetje vies wordt, dus die moet ik dan maar een schoonmaken. Ik ga morgen wel ff kijken of ik remmenreiniger kan vinden, en die kettingspray.
Wat versta je onder extreem veel? Ik ga denk ik 750 km per maand rijden. Zal in de winter wel iets minder zijn
|
|
It's better to burn out, then to fade away !!! |
|
mblover |
23-7-2006 23:24 |
Posts: 5391 |
Beter op km's kijken imo. Maar goed.
Optimaal zou zijn als je een handboek voor jouw brommer kan vinden waar het in staat.
anders, elke 2500km:
-blokolie verversen
-remvoeringen nakijken, indien versleten (of zo goed als versleten als je geen zin hebt om het in een korte tijd nog een keer uit elkaar te slopen) nieuwe erop.
-remmen schoonmaken met remmenreiniger
-stel je remmen opnieuw af.
-luchtfilter schoonmaken
-bougie vervangen
-controleer je banden op profieldiepte
-controleer de rem, gas en koppelingskabels op breuken en slijtage
-controleer je ketting en tandwielen
Wanneer je de ketting en tandwielen moet vervangen weet ik zo niet. Spanning controleer je na elke 150 km oid als je het netjes wil doen.
Vet hem dan ook even in met kettingspray zoals al gezegd. Schoonmaken met remmenreiniger is naar mijn weten niet goed aangezien dat de ketting ontvet, ookal gooi je hem daarna in de kettingspray. Als hij niet al te vies is, gewoon opnieuw kettingspray erop, zit hij onder de modder dan gewoon even schoonmaken, ik doe dat dan met een oude doek oid.
|
|
|
|
Terror |
23-7-2006 23:26 |
Posts: 9269 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: n00b_Marc
Bedankt.
Ik heb schijfrem voor, trommel achter.
Ik vindt wel dat me ketting beetje vies wordt, dus die moet ik dan maar een schoonmaken. Ik ga morgen wel ff kijken of ik remmenreiniger kan vinden, en die kettingspray.
Wat versta je onder extreem veel? Ik ga denk ik 750 km per maand rijden. Zal in de winter wel iets minder zijn
750km per maand is niet veel dus is 1x per jaar voldoende ,
verder je ketting ook spannen
en erop letten dat je tandwielen niet verslijten
|
|
|
|
cerberus10 |
23-7-2006 23:26 |
Posts: 2338 |
let ook op dat ketting af en toe gespannen moet worden.
te laat dus..
Dit bericht is gewijzigd door cerberus10 op 23-7-2006 om 23:27 uur.
|
|
|
|
mblover |
23-7-2006 23:27 |
Posts: 5391 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: n00b_Marc
Bedankt.
Ik heb schijfrem voor, trommel achter.
Ik vindt wel dat me ketting beetje vies wordt, dus die moet ik dan maar een schoonmaken. Ik ga morgen wel ff kijken of ik remmenreiniger kan vinden, en die kettingspray.
Wat versta je onder extreem veel? Ik ga denk ik 750 km per maand rijden. Zal in de winter wel iets minder zijn
Schijfrem hoef je niet te stellen, wel de blokjes en de dikte van de schijf controleren.
ik zou elke 2500km me remvloeistof vervangen, aangezien er wat vocht en vuil in gekomen kan zijn, en dan kan je het remvermogen verliezen. Het ontluchten mag dan een rotklusje zijn, better safe then sorry imho
verder je vering ook in het oog houden, maar als dat versleten is voel je dat vanzelf wel.
|
|
|
|
n00b_Marc |
23-7-2006 23:44 |
Posts: 119 |
Ik heb wel iets van een boekje van de brommer, maar die is in het engels, en hoofdzakelijk plaatjes
Ik zal gelijk even voelen hoe strak de ketting staat, anders heb ik geen vergelijking
|
|
It's better to burn out, then to fade away !!! |
|
Frits |
24-7-2006 0:04 |
Posts: 204 |
ketting schoonmaken is gewoon ketting eraf slopen laten weken in petroleum een dag ofzo. Eruit halen ff na spoelen met petroleum en dan de ketting + kettingvet ff op het vuur stoeken en dan heb je pro ketting.
|
|
Honda the power of dreams |
|
BSTS |
24-7-2006 0:08 |
Posts: 4241 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: n00b_Marc
Hallo,
Ik heb gezocht naar een topic over onderhoud van een schakel brommer maar kon zo niets vinden. (Search gaf HEEL veel resultaten, maar niet wat ik zoek) Ook in de FAQ Algemeen niet. Indien ik iets gemist heb, voldoet een link
Maar ik vraag me af hoe ik een brommer moet onderhouden. Dan bedoel ik bv ..
1. Hoe vaak versnellingsbakolie verversen
2. Ketting schoonmaken c.q. insmeren
Verder heb ik geen idee waar je eigenlijk allemaal naar moet kijken, in de gaten houden, schoonmaken en/of verversen. Een paar tips zou ik graag willen hebben, want ik wil nog heel wat km's maken op me brommert.
Alvast bedankt.
ketting niet schoonmaken met remreiniger iig.
binnenin de ketting zit ook vet, dat moet er in blijven.
als je hem reinigd met remreiniger of benzine , dan moet je hem eigenlijk inkoken met vet,
dan is die weer super,, ( als de ketting nog goed is dan )
|
|
sprintjah |
|
mblover |
24-7-2006 3:23 |
Posts: 5391 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frits
ketting schoonmaken is gewoon ketting eraf slopen laten weken in petroleum een dag ofzo. Eruit halen ff na spoelen met petroleum en dan de ketting + kettingvet ff op het vuur stoeken en dan heb je pro ketting.
een beetje overdreven, als ie echt vies is gewoon ff doek erover ofzo, daarna in de kettingspray en hij kan er weer ff tegenaan.
Dit bericht is gewijzigd door mblover op 24-7-2006 om 3:24 uur.
|
|
|
|
n00b_Marc |
24-7-2006 8:12 |
Posts: 119 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frits
ketting schoonmaken is gewoon ketting eraf slopen laten weken in petroleum een dag ofzo. Eruit halen ff na spoelen met petroleum en dan de ketting + kettingvet ff op het vuur stoeken en dan heb je pro ketting.
Lijkt me beetje te veel van het goede om elke 300 km te doen toch. Hij ziet er verder wel goed uit, maar er zit een beetje van die dikke vetzooi op. Ik zal dat met een doekje eraf halen, en inspuiten met kettingspray.
Enne, zoals mijn naam al zegt .. n00b, ikke dus.
Ik heb geen idee hoe ik een ketting eraf moet 'slopen'
|
|
It's better to burn out, then to fade away !!! |
|
yamaha_RD |
24-7-2006 9:02 |
|
Red-dragon |
24-7-2006 9:59 |
Posts: 1486 |
Het clipje op je ketting wat bedoelt word in de vorige post is deze.
Je kan m er met een schroevendraaier ofzo af klikken. Het heeft een open en een dichtekant, je moet dus je schroevendraaier op de dichtekant zetten en m van de openkant afduwen. (Het is nu nog een beetje onbegrijpelijk maar als je het clipje straks hebt gevonden weet je wel wat ik bedoel denk ik. Let wel op dat het clipje niet wegschiet) als je m er dan afgeklikt hebt kan je de ketting uitelkaar halen en schoonmaken.
Edit: met een tangetje gaat het misschien wat makkelijker..
Dit bericht is gewijzigd door Mtx-power op 24-7-2006 om 10:04 uur.
|
|
Fly like an Eagle... |
|
Bromvlieg |
24-7-2006 10:41 |
Posts: 782 |
Ik weet niet of zo'n yamaha een accu heeft, maar anders om de +- 2000 KM na kijken en zo nodig met gedeminiraliseerd water bijvullen.
Bij een gel accu hoef je niks te doen --> onderhoudsvrij.
|
|
Denk eraan: er bestaan geen domme vragen, alleen domme mensen |
|
Almer |
24-7-2006 10:45 |
Posts: 3325 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mtx-power
Het clipje op je ketting wat bedoelt word in de vorige post is deze.
Je kan m er met een schroevendraaier ofzo af klikken. Het heeft een open en een dichtekant, je moet dus je schroevendraaier op de dichtekant zetten en m van de openkant afduwen. (Het is nu nog een beetje onbegrijpelijk maar als je het clipje straks hebt gevonden weet je wel wat ik bedoel denk ik. Let wel op dat het clipje niet wegschiet) als je m er dan afgeklikt hebt kan je de ketting uitelkaar halen en schoonmaken.
Edit: met een tangetje gaat het misschien wat makkelijker..
Dit bericht is gewijzigd door Mtx-power op 24-7-2006 om 10:04 uur.
En bij het monteren: ´t visje, zoals dat ding heet, moet zwemmen, dus met de dichte kant naar de draairichting toe
En wat ´Honda MT7´ zegt is ook niet waar, binnenin de ketting zit wel vet maar dat spuit je der net zo makkelijk weer in als je der kettingspray opspuit omdat de ketting gewoon een open bus heeft, je hebt echter ook kettingen met 2 rubber ringetjes aan de zijkant om de bus af te dichten, maar deze kettingen kun je dus ook niet inkoken en kost 100 euro
|
|
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;) |
|
Dit topic is 4883 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|