Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #37714 - bedrading zundapp
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 22575 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
zundapp_rs |
27-6-2006 21:20 |
Posts: 682 |
Ik wil bedrading op mijn zundapp 540 GTS50 gaan aanleggen. Omdat ik geen leesbare bedradingschema's kan vinden en ook niets in de search vraag ik het hier maar.
Vanuit de lichtspoel komen er twee draden, een zwarte en een gele. Is dit gewoon de plus en de min? Moet dit worden verbonden naar een spanningsregelaar of gelijkschakelaar voordat ik het verder doorverbindt naar de verlichting? Spanningsregelaar of gelijkschakelaar heb ik niet. Zijn deze univereel te koop of moet het speciaal voor zundapp zijn of zelfs speciaal voor dit type? Ik neem aan dat deze zundappjes op 6V gebouwd zijn, of zijn ze 12V?
Klopt het dat de bobine hierbij in de grondplaat van de ontsteking zit ingebouwd? Er zit zo'n zwart rond ding op de grondplaat waar een bougiekabel in hoort. Hier hoeft verder niets meer tussen toch, dus gewoon zo een bougiekabel naar de bougie toe?
Ook wil ik er een VDO toerenteller op aansluiten. Dit werkt niet mechanisch. Hoe sluit ik deze aan? Ook gewoon op die zwart/gele draden uit de ontsteking? Er zitten op de toerenteller drie aansluitingen. Onderaan zitten er twee naast elkaar die er hetzelfde uitzien, bij de één staat een - teken, bij de ander staat er 59. Bovenaan is nog een aansluiting. Deze is voor het lampje.
Zijn veel vragen geworden zo, maar dan is wel meteen duidelijk wat ik allemaal wil weten.
edit: Welke bougie kan ik het beste gebruiken met standaard cilinder?
hier een plaatje van hoe ik het denk te gaan maken. Klopt dit?
en hier een foto van de ontsteking:
De gele draad zit links op de lichtspoel aangesloten. De zwarte gaat naar het ronde ding rechts midden, waarvan ik denk dat het de condensator is.
Dit bericht is gewijzigd door zundapp_rs op 28-6-2006 om 10:47 uur.
|
|
|
|
Bruuns |
27-6-2006 21:32 |
Posts: 2213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_rs
Ik wil bedrading op mijn zundapp 540 GTS50 gaan aanleggen. Omdat ik geen leesbare bedradingschema's kan vinden en ook niets in de search vraag ik het hier maar.
Vanuit de lichtspoel komen er twee draden, een zwarte en een gele. Is dit gewoon de plus en de min? Moet dit worden verbonden naar een spanningsregelaar of gelijkschakelaar voordat ik het verder doorverbindt naar de verlichting? Spanningsregelaar of gelijkschakelaar heb ik niet. Zijn deze univereel te koop of moet het speciaal voor zundapp zijn of zelfs speciaal voor dit type? Ik neem aan dat deze zundappjes op 6V gebouwd zijn, of zijn ze 12V?
Dit bericht is gewijzigd door zundapp_rs op 27-6-2006 om 21:22 uur.
hoeft volgens mij niet.
Quote: Klopt het dat de bobine hierbij in de grondplaat van de ontsteking zit ingebouwd? Er zit zo'n zwart rond ding op de grondplaat waar een bougiekabel in hoort. Hier hoeft verder niets meer tussen toch, dus gewoon zo een bougiekabel naar de bougie toe?
klopt volgens mij
Quote: Ook wil ik er een toerenteller op aansluiten. Dit werkt niet mechanisch. Hoe sluit ik deze aan? Ook gewoon op die zwart/gele draden uit de ontsteking? Er zitten op de toerenteller drie aansluitingen. Onderaan zitten er twee naast elkaar die er hetzelfde uitzien, bij de één staat een - teken, bij de ander staat er 59. Bovenaan is nog een aansluiting. Is deze voor het lampje?
ligt eraan welke toeren teller ik heb wel eens gehoord dat ze hem op de bougiekabel aan sluiten? ik dacht in ieder geval niet op de zwart gele draad uit je ontsteking. de gele is volgens mij de voeding voor je lampen etc. en de zwarte is de aarde voor de ontsteking ( stop knop )
|
|
A-j bange leaft goa-j bange dood.. |
|
-Bassie- |
27-6-2006 21:34 |
Posts: 6617 |
denk dat het zelfde werkt als puch.
geel is je plus en als e zwart tegen de min aan hou gaat ie uit.
|
|
The way of life is just like the car you drive its good or bad |
|
zundapp_rs |
27-6-2006 21:39 |
Posts: 682 |
het werkt inderdaad hetzelfde als bij een puch, het is gewoon dezelfde ontsteking. Dus die zwarte gaat naar het contactslot. Daarbij sluit ik dan dus ook een massapunt aan zodat ik hem aan/uit kan zetten met het contactslot?
En de gele kan direct naar de verlichting? of moet er nog een spanningsregelaar tussen? (hoeveel volt levert deze dan?)
En ik heb een VDO toerenteller. Deze dus gewoon aansluiten op de bougiekabel zoals bruuns zegt?
|
|
|
|
Bruuns |
27-6-2006 21:50 |
Posts: 2213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_rs
het werkt inderdaad hetzelfde als bij een puch, het is gewoon dezelfde ontsteking. Dus die zwarte gaat naar het contactslot. Daarbij sluit ik dan dus ook een massapunt aan zodat ik hem aan/uit kan zetten met het contactslot?
En de gele kan direct naar de verlichting? of moet er nog een spanningsregelaar tussen? (hoeveel volt levert deze dan?)
En ik heb een VDO toerenteller. Deze dus gewoon aansluiten op de bougiekabel zoals bruuns zegt?
heb je geen beschrijving?
of gebruik de search even. bij mij puch was het via de schakelaar op stuur gewoon doorgeschakeld naar lichten. geen spanningsregelaar shit ertussen. achterlicht was ook weer geaard op frame, dus daar hoef je geen massa kabel voor aan te leggen in princiepe
|
|
A-j bange leaft goa-j bange dood.. |
|
zundapp_rs |
27-6-2006 22:35 |
Posts: 682 |
ik heb nergens een beschijving kunnen vinden.
Ik wilde het eigenlijk via de contactschakelaar laten gaan. Dus één tik draaien met de sleutel is gewoon je ontsteking aan, twee keer draaien is ook met licht er bij. Omdat dit teveel amp's worden voor een simpel contactslot wilde ik dit dan weer doorverbinden met een relais. Dit lijkt misschien wat omslagtig maar dat valt wel mee. Dan hoef ik tenminste niet op zoek naar een lichtschakelaartje.
Maar is er iemand met een zundapp die me kan vertellen of het een 12V of 6V systeem is? En of het met of zonder spanningsregelaar werkt.
en dan blijft de vraag over de toerenteller en de bougie ook nog onbeantwoord.
ik heb even een simpel schema getekend zoals het dan zou moeten worden. Klopt dit?
|
|
|
|
zundapp_gts |
28-6-2006 7:30 |
Posts: 307 |
toerenteller iig NIET op bougiekabel. Volgens mij kan die gewoon op de gele draad (er zijn een hoop verschillende tellers voor verschillende type ontstekingen, dus ik hoop dat je de goede hebt). Op een schema kan je gewoon zien waar die toerenteller op moet.
Bij Zundapp schakel je het licht standaard over je contactslot dus die kan het wel aan, geen gekut met relais ofzo (wat ook niet makkelijk zou zijn ivm het feit dat je geen spanningsregelaar/accu hebt). Ik heb zelf ook een paar van die ontstekingen liggen, maar volgens mij geven deze jongens meer dan 6V. Ik zou het gewoon erop zetten en meten (wel belast natuurlijk).
Dit bericht is gewijzigd door zundapp_gts op 28-6-2006 om 7:30 uur.
|
|
|
|
zundapp sprinter |
28-6-2006 9:43 |
Posts: 128 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_rs
Ik wil bedrading op mijn zundapp 540 GTS50 gaan aanleggen. Omdat ik geen leesbare bedradingschema's kan vinden en ook niets in de search vraag ik het hier maar.
Vanuit de lichtspoel komen er twee draden, een zwarte en een gele. Is dit gewoon de plus en de min? Moet dit worden verbonden naar een spanningsregelaar of gelijkschakelaar voordat ik het verder doorverbindt naar de verlichting? Spanningsregelaar of gelijkschakelaar heb ik niet. Zijn deze univereel te koop of moet het speciaal voor zundapp zijn of zelfs speciaal voor dit type? Ik neem aan dat deze zundappjes op 6V gebouwd zijn, of zijn ze 12V?
Zundapp met contactpunten is altijd 6v. Er hoort geen zwarte draad uit je ontsteking te komen, hier is dus eerder al aan geprutst. De zwarte draad uit je onsteking is dus geen aarde!
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_rs
Klopt het dat de bobine hierbij in de grondplaat van de ontsteking zit ingebouwd? Er zit zo'n zwart rond ding op de grondplaat waar een bougiekabel in hoort. Hier hoeft verder niets meer tussen toch, dus gewoon zo een bougiekabel naar de bougie toe?
De bobine hoort idd in de grondplaat te zitten, en ja dat is dat zwarte ronde ding. Deze moet je aansluiten op de condensator, als het goed is steekt er ook een (lichtblauw)draadje uit je bobine.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_rs
Ook wil ik er een VDO toerenteller op aansluiten. Dit werkt niet mechanisch. Hoe sluit ik deze aan? Ook gewoon op die zwart/gele draden uit de ontsteking? Er zitten op de toerenteller drie aansluitingen. Onderaan zitten er twee naast elkaar die er hetzelfde uitzien, bij de één staat een - teken, bij de ander staat er 59. Bovenaan is nog een aansluiting. Deze is voor het lampje.
De middelste/bovenste is voor het lampje. Verder moet je gewoon zorgen dat hij in contact staat met de ontsteking en aarde maakt.
Zijn veel vragen geworden zo, maar dan is wel meteen duidelijk wat ik allemaal wil weten.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_rs
edit: Welke bougie kan ik het beste gebruiken met standaard cilinder?
Origineel zit er een Bosch W8D in.
hier een plaatje van hoe ik het denk te gaan maken. Klopt dit?
afbeelding
Dit bericht is gewijzigd door zundapp_rs op 27-6-2006 om 22:34 uur.
En ik denk dat dit electrische schema beter klopt als de jouwe.
|
|
|
|
zundapp_rs |
28-6-2006 10:16 |
Posts: 682 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_gts
toerenteller iig NIET op bougiekabel. Volgens mij kan die gewoon op de gele draad (er zijn een hoop verschillende tellers voor verschillende type ontstekingen, dus ik hoop dat je de goede hebt). Op een schema kan je gewoon zien waar die toerenteller op moet.
Bij Zundapp schakel je het licht standaard over je contactslot dus die kan het wel aan, geen gekut met relais ofzo (wat ook niet makkelijk zou zijn ivm het feit dat je geen spanningsregelaar/accu hebt). Ik heb zelf ook een paar van die ontstekingen liggen, maar volgens mij geven deze jongens meer dan 6V. Ik zou het gewoon erop zetten en meten (wel belast natuurlijk).
Dit bericht is gewijzigd door zundapp_gts op 28-6-2006 om 7:30 uur.
Oke, dan sluit ik de toerenteller aan op de gele draad. Ik zie net dat er op het vliegwiel staat 6V 17W.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp sprinter
[...]
Zundapp met contactpunten is altijd 6v. Er hoort geen zwarte draad uit je ontsteking te komen, hier is dus eerder al aan geprutst. De zwarte draad uit je onsteking is dus geen aarde!
die zwarte draad hoort wel, ik heb hier nog vier dezelfde ontstekingen liggen waarop deze draad ook zit. Hoe wil je anders je contact uitschakelen? Er zijn blijkbaar verschillende ontstekingen voor zundapp.
[...]
De bobine hoort idd in de grondplaat te zitten, en ja dat is dat zwarte ronde ding. Deze moet je aansluiten op de condensator, als het goed is steekt er ook een (lichtblauw)draadje uit je bobine.
er steekt niet zo'n draadje uit de bobine. Kan het zijn dat er al een condensator zit ingebouwd in de bobine? Waarom moet er eigenlijk een condensator op?
[...]
De middelste/bovenste is voor het lampje. Verder moet je gewoon zorgen dat hij in contact staat met de ontsteking en aarde maakt.
In contact met de ontsteking, dus op de gele draad?
[...]
Origineel zit er een Bosch W8D in.
hier een plaatje van hoe ik het denk te gaan maken. Klopt dit?
afbeelding
En ik denk dat dit electrische schema beter klopt als de jouwe.
afbeelding
bedankt voor die link. Maar mijn ontsteking is anders. Bij mij komen er maar twee draden uit, dus hier heb ik niet zo gek veel aan.
|
|
|
|
zundapp sprinter |
28-6-2006 10:17 |
Posts: 128 |
Maak eens een foto van je ontsteking dan? Er horen namelijk 3 spoelen op te zitten, en uiteraard bobine, contactpunten en condensator.
Kan dus zijn dat je wat mist, en dan moet je wel zelf een elektrisch schema gaan maken
EDIT: Er zit geen condensator in je bobine, en er moet een draadje uitkomen. Hij staat namelijk via de condensator in contact met je contactpunten.
Zo hoort je bobine er dus uit te zien!
Dit bericht is gewijzigd door zundapp sprinter op 28-6-2006 om 10:23 uur.
Dit bericht is gewijzigd door zundapp sprinter op 28-6-2006 om 10:24 uur.
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
28-6-2006 10:48 |
Posts: 10835 |
er hoort 1 bobine op te zitten met idd een draadje eraan. Dan nog een lichtspoel met bovenop de lichtspoel eventueel een klein plat spoeltje voor je remlicht.
En dan moet je nog contactpunten en een condensator hebben.
En volgens mij zet je je brommer uit door via je contactslot dat draadje wat uit de bobine komt te verbinden met de massa.
Als bougie gebruik ik altijd bosch 5WAC.
edit: Ik zie nu je foto van de grondplaat was. Daarop zie ik een draadje uit de bobine komen, dat moet ook bovenop de condensator zitten (dat ronde ding) De zwarte draad van je lichtspoel moet ook naar condensator evenals de draad die van je contactpuntjes af komt. (lichtspoel is tegenlijk primaire ontstekng dacht ik)
De gele draad is dus voor je verlichting en de zwarte leg je aan de massa als je de brommer uit wil zetten
Dit bericht is gewijzigd door Jozeff op 28-6-2006 om 10:51 uur.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
zundapp_rs |
28-6-2006 10:54 |
Posts: 682 |
foto heb ik gemaakt, staat in de beginpost.
Zoals je ziet zit er maar één spoel op. Nou is dit niet zo'n probleem omdat ik toch niet zoveel extra's heb zoals knipperlichten. Ik wil er dus alleen verlichting (voor, achter en cockpitverlichting), remlicht en toerenteller op aansluiten. Daar moet deze 17W spoel voldoende voor zijn lijkt mij.
De bobine is hetzelfde als op de foto van zundapp sprinter, het witte draadje gaat naar een rond ding rechts in het midden wat waarschijnlijk de condensator is?
De zwarte draad gaat ook naar dat ronde ding. Dan moet dit de draad zijn om de ontsteking aan/uit te schakelen zoals al eerder werd gezegd.
Dan denk ik dat ik het schema wat ik getekend heb wel aan kan houden en is ga kijken of het dan allemaal werkt.
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
28-6-2006 10:57 |
Posts: 10835 |
Ja, dan moet het goed zijn.
Er hoort geen regelaar op te zitten, maar ik denk wel dat je verlichting zwakker gaat branden als je er ook een remlicht op aansluit, maar dat moet je ff proberen.
Er hoort voor een 15/15 watt lampje in en achter 3 geloof ik en een 5w remlichtje
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
zundapp_rs |
28-6-2006 10:58 |
Posts: 682 |
oke bedankt allemaal, ik laat het nog wel weten of alles werkt
|
|
|
|
zundapp sprinter |
28-6-2006 11:19 |
Posts: 128 |
Als dat de spoel is die er origineel op hoort te zitten is het een dubbele spoel!
Origineel geeft de lichtspoel 15watt en heeft 2 aansluitingen, 1 voor het voorlicht en 1 voor het achterlicht. Hoe dat bij deze zit durf ik niet te zeggen. Het lijkt ook wel alsof de spoel niet goed gewikkeld is
|
|
|
|
Bruuns |
28-6-2006 11:45 |
Posts: 2213 |
het lijkt wel een puch ontsteking.. maar die ontsteking hoeven jullie niet over te zeuren want die ziet er gewoon normaal uit.
dat zwarte draadje hoort wel aan je ontsteking te zitten, hoe wou je anders straks je brommer uitkrijgen
en remlicht ozu wel kunnen maar dan trekt ie waarschijnlijk de stroom van je voorlicht daarheen dus..
toeren teller heb ik ookn og niks over kunne vinden
|
|
A-j bange leaft goa-j bange dood.. |
|
Dit topic is 22575 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|