NSR2006 |
21-6-2006 10:52 |
Posts: 23 |
ff een update:
Ik heb er dus fijn nieuwe koppelingsplaten ingezet. Was mbv de faq inderdaad niet zo moeilijk. Het lastigste was nog om het koppelingsdeksel er weer goed op te krijgen. Er zijn alleen een paar din getjes die mij nu opvallen. Ten eerste is het probleem er nog steeds... Ik vond ook al dat de koppelingsplaten er niet echt versleten uitzagen. Het moet dus iets anders zijn... Misschien de stalen platen verbogen? Zo zagen ze er niet uit, maar misschien kan je dat met het blote oog niet goed zien. Ten tweede gaat mijn kickstarter nu verder naar voren en ik heb een beetje het idee dat ie losser zit. En als laatste wordt mijn koppelingsdeksl veel warmer dan eerst. Als je een tijdje hebt gereden wordt ie zo warm dat je je hand er niet tegen aan moet houden... Iemand die mij hiermee verder kan helpen?
|
|
|
|
puch_master |
21-6-2006 11:07 |
Posts: 3429 |
voldoende olie in je blok?
en dat verhaal van je kickstarter kan komen doordat je de kickstarter anders op je as hebt gezet en dat je veer niet goed gespannen zit
|
|
Toyota AE86 Levin coupé |
|
NSR2006 |
21-6-2006 11:18 |
Posts: 23 |
Ow jah, nu ik de foto's van de faq weer ff goed bekijk zie ik dat ik die veer er inderdaad anders heb ingedaan, dus dat is in elk geval opgelost.
En dr zit genoeg olie in, denk eerder iets teveel dan te weinig.
|
|
|
|
NSR2006 |
22-6-2006 16:13 |
Posts: 23 |
Samengevat is mijn probleem dus gewoon dat de koppeling niet ver genoeg ontkoppelt. Ik heb de koppeling al een keer op het strakst afgesteld en dan ontkoppelt ie nog steeds niet goed terwijl ie dan tijdens het rijden gaat slippen. Het lijkt er op dat de koppelingsplaten maar een heel klein stukje uit elkaar kunnen ofzo... Aan de beklede platen ligt het in elk geval niet, want die zijn vervangen. Dit probleem is overigens langzaam ontstaan, niet in 1 keer. Is er iets anders versleten misschien?
|
|
|
|
vanwalsum |
22-6-2006 16:51 |
Posts: 692 |
Is er niet iets mis met je bak dan? En wat doet het toerental bij het inknijpen van de koppeling. Als je gewoon bij het stationair lopen en stilstaan de koppeling inknijpt en hem in zijn 1 kan drukken zonder dat hij begint te schokken (een beetje op de ketting altijd). Dan kan je er vanuit gaan dat je koppeling goed is.
En als je zonder koppeling beter schakelen kan dan met, zit er lijkt me iets niet meer goed in je bak.
|
|
|
|
NSR2006 |
27-6-2006 20:58 |
Posts: 23 |
Tsjah, de brommer van zn vrij in zn 1 zetten is geen enkel probleem. Dat lukt zonder schokken. Maar ik vraag me tog egt af of de koppeling goed is hoor. Hij grijpt gewoon veel te laat aan... de koppelingskabel staat nu bijna op zn strakst en nog ontkoppelt ie niet goed. Als je met de motor uit wat rondloopt met de brommer terwijl die in zn 1 staat, merk je heel goed dat ie maar half ontkoppelt. Wat me trouwens ook opviel is dat mn brommer soms uitvalt als ik de koppeling inknijp terwijl die in zn vrij staat. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Volgens mij is het probleem gewoon dat ie slecht ontkoppelt. Hoe laat ik de koppeling dus verder ontkoppelen?
|
|
|
|
NSR2006 |
1-9-2006 10:09 |
Posts: 23 |
hm tis al weer een tijdje geleden dat ik dit topic opende, maar ik zal jullie tog weer ff lastig vallen...
Het probleem was dus nog steeds nie over na vervangen van de koppelingsplaten. Daarom heb ik toen tweedehands een koppelingshuis gekocht en gemonteerd. Wat me opviel tijdens het monteren is dat er flink wat speling op de as zit waar het koppelingshuis aan vast zit. Als het koppelingshuis er op zit kun je deze wat kantelen door er aan 1 kant op te drukken. ik heb niet egt het idee dat dit normaal is... Iemand enig idee of dit hoort of wat er aan te doen is??
Ow jah ff voor de duidelijkheid: het pobleem is dus niet opgelost door het vervangen van het koppelingshuis en platen...
|
|
|
|
christianos |
1-9-2006 10:17 |
Posts: 20445 |
aah dat klinkt alsof je het huis er niet ver genoeg opdrukt
je stelt de balansas, je drukt hem erop, *klik* maar dan ga je door, want hij moet nog dieper vallen (hij moet nog een tandwiel daaronder in) als je lang genoeg (of heel kort) draait en kloot, hoor je een 2de klok en dan moet ie vast zitten..
|
|
|
|
Saknet |
1-9-2006 10:20 |
Posts: 10355 |
aan de andere kant van die koppelings as, zit normaal een uitstekend stukje carter. Wanneer mensen het lager vervangen wat daar zit zonder bijbehorend gereedschap, breekt dat stukje soms af, waardoor je koppeling nooit meer volledig zal koppelen. oplossing: linkermiddenste carter deel vervangen
ik snap alleen niet wat je bedoeld met: op zn strakst opgespannen en nog ontkoppelt hij niet helemaal
want hoe strakker je hem opspant hoe minder hij ontkoppelt.. toch
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Moped Macho |
1-9-2006 10:21 |
Posts: 2037 |
Ik had eerst dat mijn koppeling alsmaar verdween. Toen had ik een nieuwe drukstift besteld en het was over. Bleek dus dat dat stiftje afsleet.
Volgens mij werken hondablokken zo niet, maar je kunt even kijken.
|
|
Boerenkool om half 10. |
|
khpoppema |
1-9-2006 10:44 |
Posts: 3199 |
hoe waren je stalen platen ?
als deze blauw zijn dan moet je ze vervangen
en probeer eens met 10W40 te rijden ipv versnellingsbakolie voor natte plaat.
|
|
Onderdelen te koop HONDA, totalew leegeverkoop, hoeft niet veel te kosten. Inbox onder het ambitieuse motto: Je weet maar nooit. |
|
Saknet |
1-9-2006 10:56 |
Posts: 10355 |
@christi, als ik et goed begrijp doelt hij op speling op de as zelf, niet het koppelingshuis.. vandaar mijn post...
kannatuurlijk ook ontbrekend ringetje zijn, de hamvraag is dan of deze speling er ook al op zat toen het vorige kopp huis nog gemonteerd was
of gewoon een versleten lager indien het zijwaartse speling betreft..
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 1-9-2006 om 10:58 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
NSR2006 |
1-9-2006 12:54 |
Posts: 23 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: christianos
aah dat klinkt alsof je het huis er niet ver genoeg opdrukt
je stelt de balansas, je drukt hem erop, *klik* maar dan ga je door, want hij moet nog dieper vallen (hij moet nog een tandwiel daaronder in) als je lang genoeg (of heel kort) draait en kloot, hoor je een 2de klok en dan moet ie vast zitten..
Koppelingshuis zit er ver genoeg op. Volgens mij krijg je het borgclipje er ook niet op als je hem niet ver genoeg er op zet. Er is ook geen sprake van speling in de richting van de as. Het probleem is dat de as wat kan kantelen
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
aan de andere kant van die koppelings as, zit normaal een uitstekend stukje carter. Wanneer mensen het lager vervangen wat daar zit zonder bijbehorend gereedschap, breekt dat stukje soms af, waardoor je koppeling nooit meer volledig zal koppelen. oplossing: linkermiddenste carter deel vervangen
Het zou kunnen dat het stukje idd is afgebroken, maar dan is dat wel geleidelijk gegaan, want mn koppeling was vroeger gewoon goed en werd toen langzaam steeds slechter. Daarom dacht ik ook gewoon aan slijtage van mn platen ofzo. Misschien is dat stukje afgesleten? Of het lager gewoon helemaal kapot?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
ik snap alleen niet wat je bedoeld met: op zn strakst opgespannen en nog ontkoppelt hij niet helemaal
want hoe strakker je hem opspant hoe minder hij ontkoppelt.. toch
Aan je koppelingskabel zitten 2 moertjes waarmee je de koppeling kan afstellen. Als ik deze moertjes helemaal naar beneden draai (dus op het strakst) heeft dat als effect dat de koppeling niet goed meer koppelt (die gaat dus slippen), maar nog steeds maar half ontkoppelt als ik de koppeling gebruik. De koppelingsplaten komen dus nooit helemaal vrij.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: khpoppema
hoe waren je stalen platen ?
als deze blauw zijn dan moet je ze vervangen
en probeer eens met 10W40 te rijden ipv versnellingsbakolie voor natte plaat.
Platen waren niet blauw en zijn inmiddels allemaal vervangen. Olie is volgens mij niet het probleem.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
@christi, als ik et goed begrijp doelt hij op speling op de as zelf, niet het koppelingshuis.. vandaar mijn post...
kannatuurlijk ook ontbrekend ringetje zijn, de hamvraag is dan of deze speling er ook al op zat toen het vorige kopp huis nog gemonteerd was
of gewoon een versleten lager indien het zijwaartse speling betreft..
Idd speling op de as en niet op het koppelingshuis. Voor het vervangen zat de speling er ook al. Ik denk eigenlijk ook dat een lager het probleem is. Voor alle duidelijkheid: de as waaraan het koppelingshuis bevestigt zit, kan je een stukje kantelen (best wel veel eigenlijk). Waarschijnlijk is er dus iets niet goed aan de andere kant van die as. Hoe makkelijk kan je bij dat lager? Of moet het hele blok daarvoor uit elkaar?
Nog iets vaags trouwens: als de brommer in zn vrij staat en ik druk de koppeling half in, dan grijpt ie iets aan... Het toerental daalt dan en soms slaat ie helemaal af en ik merk dat er wat spanning op de ketting komt. Lijkt me ook niet helemaal normaal?
Haha tis nogal een verhaal geworden... sorry!
Dit bericht is gewijzigd door NSR2006 op 1-9-2006 om 12:56 uur.
|
|
|
|