Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Onderhoud vraagjes

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 913 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #37345 - Onderhoud vraagjes
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2191 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

asbsolute16 6-6-2006 12:41 Print topicpost

Posts: 2485
Ik wil mijn motor/brommer graag in topstaat houden en dat betekent dus dat je regelmatig het een en ander vervangen zodat je zonder zorgen een lekker ritje kan maken.

Zover ik al weet is dat je je zuiger na ongeveer na 12 000km moet vervangen. Dat raden ze dan aan voor een aprilia rs125, maar voor redelijke opgevoerde brommer zal het ongeveer ook wel in die richting zijn.

Maar hoe zit het nu bijvoorbeeld met je krukaslagers, big-end lager, blok-olie, luchtfilter reinigen, voorvork olie, rem vloeistof, rem blokjes vervangen, remschijf, ketting invetten/schoonmaken etc...

Na hoeveel km moet je die onderdelen gaan nakijken en een onderhoudsbeurt geven ? En zijn er nog andere onderdelen die in de gaten gehouden moeten worden.

En qua uiterlijk zou ik hem ook graag knap willen houden. Welke middelen zou je daar het beste voor kunnen gebruiken ?
 

mcdronkz 6-6-2006 13:00 Print reply

Posts: 32777
Wat betreft het motorische gedeelte.

Het klinkt wat simpel, maar dit is helemaal afhankelijk van hoe jij ermee rijdt. Het lijkt me wat ver gezocht om hier een kilometer stand bij te geven, dit kun je doen bij een auto die normaal rijd, maar bij een opgevoerde brommer lijkt me dat niet helemaal de bedoeling.

Wat betreft je voorvork olie, rem vloeistof etc, daarvoor kun je je onderhoudsboekje pakken, staat er in als het goed is, als je 'm hebt uiteraard. Anders is er wel een kopie op internet verkrijgbaar.

Ketting invetten liefst om de 150 km, lijkt wat overdreven, maar dan heb je er echt veel langer plezier van.

Remblokjes moet je blijven controleren, als jij vind dat ze vervangen moeten worden doe je dat gewoon, is heel belangrijk om je remgedeelte in de gaten te houden.

Uiterlijk.... goed schoonhouden, spreekt voor zich. Hoef je verder niks aan te doen.
 
Razor 6-6-2006 13:27 Print reply

Posts: 1554
zolang je die rs'jes standaard ontgrenst houd... gaan ze aardig lang mee..

vriend van me rijd al meer dan 2 jaar met ze rs zonder zelfs maar ze bougie te hebben aangeraakt.. ding doet het in weer en wind..

zolang je er maar vanaf blijft

het kan uiterard ook zijn dat die jongen flink geluk heeft gehad.. maar met welke setup ben je van plan te blijven rijden dan?
 
blowdown en een powerband te koop!
asbsolute16 6-6-2006 13:38 Print reply

Posts: 2485
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
zolang je die rs'jes standaard ontgrenst houd... gaan ze aardig lang mee..

vriend van me rijd al meer dan 2 jaar met ze rs zonder zelfs maar ze bougie te hebben aangeraakt.. ding doet het in weer en wind..

zolang je er maar vanaf blijft

het kan uiterard ook zijn dat die jongen flink geluk heeft gehad.. maar met welke setup ben je van plan te blijven rijden dan?


t gaat eigenlijk om een motor maar verschilt toch niet al te veel qua een opgevoerde brommer
 
Frutje 6-6-2006 13:39 Print reply

Posts: 812
je luchtfilter kun je het beste schoonmaken als je denkt dat hij vies is omdat je veel door opgewaaid zand hebt gereden ofzo.

dan kun je met een doek je luchtfilterhuis schoonmaken, en het schuim wat erin zit maak je benzine schoon, en dan dompel je het in filterolie (gebruiksaanwijzing staat op het kannetje)

verdere dingen zijn al verteld
 
asbsolute16 6-6-2006 13:54 Print reply

Posts: 2485
Benzine is wel agressief voor je luchtfilter, denk dat het dan beter is om speciale luchfilterreiniger te nemen...

Zo'n workshop manual staat wel alles in, alleen nu moet ik er 1 zien te vinden die voor een aprilia rs125 extrema is uit `93
 
Moped Macho 6-6-2006 14:12 Print reply

Posts: 2037
ik spuit altijd wat kroonolie op de filter
als ie al schoon is/nieuw

Dit bericht is gewijzigd door Moped Macho op 6-6-2006 om 14:13 uur.
 
Boerenkool om half 10.
crossgek - Forum en Sales Moderator 6-6-2006 14:16 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Moped Macho
ik spuit altijd wat kroonolie op de filter
als ie al schoon is/nieuw

Dit bericht is gewijzigd door Moped Macho op 6-6-2006 om 14:13 uur.


dat moet je zelf weten
raad het iemand anders niet aan , filterolie is zeer plakkerig en hierdoor blijft zand en stof er goed aanzitten

kroonolie lijkt ook plakkerig maar werkt gewoon minder
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Moped Macho 6-6-2006 14:27 Print reply

Posts: 2037
tis maar een tip he
 
Boerenkool om half 10.
Jorn 6-6-2006 14:34 Print reply

Posts: 2780
Bij mijn derbi zat een onderhoudsboekje na hoeveel km je wat moest vervangen/schoonmaken, en hopelijk gaat een zuiger wel langer dan 12000 km mee. Ik zie genoeg brommers (derbi's) die al op de 20 000 zitten, dus dat moet bij jouw ook wel lukken als je er rustig mee omgaat
 
dustin 6-6-2006 22:08 Print reply

Posts: 24
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dark
[...]


t gaat eigenlijk om een motor maar verschilt toch niet al te veel qua een opgevoerde brommer



even ter attentie , alles wat hoger is als 49,9cc is een motorfiets.
 
TOMOS carb. inc. spruitstuk en membraam te koop ! meer info zie profile
Royal Club 6-6-2006 22:12 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dustin
[...]



even ter attentie , alles wat hoger is als 49,9cc is een motorfiets.




ik spuit me ketting ook nog ff in als ik door regen gereden heb, dr slingerd nogal wat vnaf op zon dag
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
asbsolute16 7-6-2006 17:51 Print reply

Posts: 2485
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]




ik spuit me ketting ook nog ff in als ik door regen gereden heb, dr slingerd nogal wat vnaf op zon dag



met wat spuit je het in eigenlijk ?
 
BIET 7-6-2006 17:55 Print reply

Posts: 22355
ik gebruik altijd kettingspray davoor...

maja voor uiterlijk mooi houden, vriend van mij had laatst mooi poetsmiddel gekocht, werkte zelfs op mij velgen, da kreeg ik de troep er met normaal doekje en heet water niet 1 2 3 van af, inbox Potvis dus ff over dat middeltje .
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Mopar 7-6-2006 18:04 Print reply

Posts: 4772
Ketting idd om de 150km invetten als je het echt wat kan schelen, als je er veel mee rijd moet je dat zeker doen..
Je doet er echt veel langer van, scheelt enorm.

Zelf gebruik ik kwa vetten altijd zo dik mogenlijk, WD40 e.d. smerer gewoon niet, dat is water. Gewoon dikke drap erop doen, ziet er misschien niet mooi uit, maar het werkt wel.

Tjah, verder.. Luchtfilter.. je kan hem na 50km al schoon maken.. ligt volledig aan de omgeving waar je in rijd... als je veel in stof rijd moet je hem vaak schoon maken ja, als je er zo goed als nooit mee door vlagen stof rijd kan je hem ook pas schoon maken na 1,5 jaar.

Wat voor eisen stel je ?

Gebruik een normaal onderhouds boekje, daar staat alles in.

Het klinkt mooi, maar in de praktijk doe je het toch niet.

Uiterlijk - lak enzo, gewoon in-waxen, das het beste, en chroom met chrome-cleaner schoonmaken/op poetsen en daarna heel ligt insmeren met zuurvrij-vaseline of inspuiten met siliconen-spray.

Ik kan zo uren doorgaan, maar neem is een kijkje in het onderhouds-boekje, dan weet je waar je aan toe bent.


 
TerroRLaG 7-6-2006 20:58 Print reply
Posts: 226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
ik gebruik altijd kettingspray davoor...

maja voor uiterlijk mooi houden, vriend van mij had laatst mooi poetsmiddel gekocht, werkte zelfs op mij velgen, da kreeg ik de troep er met normaal doekje en heet water niet 1 2 3 van af, inbox Potvis dus ff over dat middeltje .



als ik mijn velgen gekuist heb doe ik er aan paar druppels gewone 2taktolie op wrijf dit mooi open en ze blinken als nieuw, na ff rijden hangt er wel wat stof aan gekleeft. Neem dan wat wc papier en wrijf het af (al te gare 2min werk) en terug blinken ze als nieuw !
 

Dit topic is 2191 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved